Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

37916 loopt uit de rails

Gestart door Edwin1962 zondag 23 augustus 2015, 14:11:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
37916 loopt uit de rails
Lid sinds: 2013

offline
37916 loopt uit de rails
Beste Forum leden.

Ik ben in het bezit van een 37916 stoomlok. Deze heeft op een proefbaan prima rond gereden, maar nu ik eindelijk zover ben om hem op het eerste gedeelte van mijn nieuwe baan uit te proberen, loopt hij in bochtwerk uit de baan. Heb alleen maar R2 en R3 bochten. Als ik het goed bekijk blijft de koppeling tussen de tender en de lok vast zitten, waardoor hij het achtereind van de lok uit de baan drukt. Het is een kunststof koppeling. Zou ik die moeten smeren ? En zijn er mensen die dit ook herkennen en een oplossing hebben. Want het is echt een mooi gezicht om deze lok geruislos te zien rijden.  Bij voorbaat mijn dank !  Edwin.
Re: 37916 loopt uit de rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: 37916 loopt uit de rails
Smeren zal weinig helpen. Eerder zit er iets vies of klem. Oftewel loc demonteren, schoonmaken en smeren volgens het boekje.
Re: 37916 loopt uit de rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 37916 loopt uit de rails
De 37916 is de staalblauwe 03.10, zie hier.
Tussen de vloer van het machinstenhuis en het lokframe, loopt de kabelboom tussen tender en lok.
Deze kabelboom loopt over het kortkoppel mechaniek en het kan zijn dat deze kabelboom in de weg zit.
Doet het probleem zich ook voor als de kap van de loc er af is?
Re: 37916 loopt uit de rails
Beste Heren,

@ Wijbe => De lok is echt nieuw, heeft misschien 10 rondjes gereden op een ovaal met 1 inhaal spoor.
                   Toen ( ong 1 jaar geleden) deed het probleem zich niet voor.

@ Ad => Ik heb de kap er nog niet af gehaald, wat zou dit voor toegevoegde waarde hebben ?
              De kabelboom ( 2 draadjes...) lopen vrij.
              Heb de koppeling goed bekeken, en er zit in het midden van beide koppelingen en "dood punt" om alles in het midden te
              houden.

Het probleem doet zich voor als de lok (en tender) eerst door een bocht naar rechts gaat en daarna een bocht naar links (of andersom). En daar tussen zit, ik hoor het mensen al zeggen ..., wel een recht stuk. Op dit rechte stuk lijkt de lok dan ook iets scheef te staan tov de tender. Gaat hij dan de andere bocht in dan zie je duidelijk dat hij door de koppeling, achter aan ,  uit de rails wordt gedrukt.

Zou nou niemand anders daar last van hebben ??

Bedankt alvast voor het meedenken en de raad,

Groet, Edwin
Re: 37916 loopt uit de rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 37916 loopt uit de rails
Zit het veertje zit nog aan het mechanisme?

Gr. Marcel
Re: 37916 loopt uit de rails
Hallo Marcel,

Heb daar nog niet naar gekeken, maar voor zover ik het kan zien wordt alles wel naar elkaar toe getrokken. Zitten alleen wat dode punten in die hem de nek om doen. Als ik thuis ben zal ik hem eens proberen uit elkaar te halen.
Alvast bedankt,

Groet, Edwin
Re: 37916 loopt uit de rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 37916 loopt uit de rails
Citaat van: Edwin1962 op maandag 24 augustus 2015, 09:31:00
@ Ad => Ik heb de kap er nog niet af gehaald, wat zou dit voor toegevoegde waarde hebben ?
Edwin, de oorzaak zit niet aan de buitenkant, maar binnen in de loc en dan moet toch echt de kap er af.
Er zitten 2 schroefjes onder het machinistenhuis en een derde langere schroef onder voorloopstel.
Om bij die voorste schroef te komen, moet eerste het voorloopstel worden los geschroefd, zie ook blz 28 van de handleiding.
Re: 37916 loopt uit de rails
Na alle tips op het forum, waarvoor mijn dank, toch maar begonnen met losschroeven van de bovenkant van de Lok.
Ben daar altijd wat huiverig voor, omdat ik dan meestal meer stuk maak.......
Maar de kap is eraf, en inderdaad.....het veertje van de koppeling is weg  :?.
Is wel heel vreemd, omdat de Lok zo goed als nieuw is en zeer weinig rond gereden heeft.
Dan gaat zo'n veertje wel erg snel van zn plek.(2 x uit het doosje, en 1 x terug)
Dus nu op zoek naar een vervanger voor het veertje, en dan maar hopen dat ik die, met mijn dikke vingers  :D, weer op zn plaats krijg.

Wordt vervolgd,

Groet, Edwin
Re: 37916 loopt uit de rails
Daar zijn b.v. pincetten voor uitgevonden... ;)
Re: 37916 loopt uit de rails
Beste Forum leden,

Met de lok toch maar naar de aankoopwinkel geweest. Kon namelijk zelf niet vinden waaraan het veertje bevestigd zou moeten worden. Helaas, ook daar hadden ze geen idee en ze hadden ook geen passende oplossing. Toen maar naar de Firma Keuterman, ondanks dat ik de lok voor die tijd nog op de baan had gezet en deze redelijk door de bochten liep. Nou had ik bij het loshalen en prutsen een van de draadjes los getrokken, misschien ????
Enfin, bij de firma Keuterman hebben ze de lok nagekeken, en na 3 dagen kon ik hem weer ophalen.
Bleek helemaal geen veertje in te hoeven, een beetje vet zou genoeg moeten zijn. Ook het draadje, en de losse atributen waarvan ik geen idee meer had waar ze vandaan moesten komen, waren weer bevestigd. En dat allemaal voor niks, wat een service van de Firma Keuterman !!! Dus de lok rijd weer geruisloos zijn rondjes, geweldig die softloc drive. Wou dat die in alle Loks kon worden ingebouwd.

Allemaal bedankt voor het meedenken !

Groet, Edwin
Re: 37916 loopt uit de rails
Edwin

Leuk dat het gratis hersteld is,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: 37916 loopt uit de rails
Wil Tweeendrie
gast

Re: 37916 loopt uit de rails
Mooi zo, veel plezier nu met de lok en geen ergernissen meer.

Groet

Wil Tweeendrie