Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Artitec DE II

Gestart door marklintim zaterdag 22 augustus 2015, 23:28:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec DE II
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Artitec DE II
Hallo allemaal,
Even een vraagje. De DE II van artitec vind ik een erg mooi treinstel. Nu rijd ik wisselstroom en op m-rails. Mij zegt C-rail R1 en R2 bogen etc niks. Zou een DE II goed rijden door marklin 5200 bogen in een baan met 2 5100 bogen i.v.b. Boogwissels met kleine lantaarns, verder in de bocht geen wissels met grote lantaarns. Wel bovenleiding paaltjes als de boog naar rechts gaat staan de paaltjes aan de linker kant. (Zie foto). En is er misschien iemand die een lijstje heeft (of kan maken) met de vergelijkingen van R1 is 5200 ofzo (klopt dat???) alvast bedankt
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec DE II
Klopt het trouwens dat de DE II 86 geen L sein heeft? Dat zie ik op veel beelden niet. Is die er enventueel makkelijk in te maken?
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec DE II
Weet iemand misschien ook de lengte van zo'n DE II? Dan weet ik of ik hem kwijt kan op een opstelspoor van ca 65 cm
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE II
Ongeveer 55 cm
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Artitec DE II
Hoi Tim

Mij zegt de 5100 en 5200 bogen niks alsook de wissels niets.
Bij mij rijdt hij redelijk over de c rails wissels, met de R1 bogen heeft hij ietwat moeite maar ontspoort niet.
Misschien iemand bij jou in de buurt die hem wil testen op jouw baan?

Mvg
Koos
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2012

offline
Re: Artitec DE II
Bij M-rails is de 5100 bocht R1, de 5200 bocht is R2. Meer keus is er eigenlijk niet, als je de industriebogen even buiten beschouwing laat.
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec DE II
Bedankt voor de informatie. Ik begrijp dat hij lastig door R1 (5100) bogen rijd maar kan hij wel door een enkele 5100 boog als daarvoor een grote boogwissel is geweest? Of word dat ook krap? Verder denk ik dan niet dat ik hem naar het zeispoor kan reiden. Dat is met 5120 bogen. 4 stuks een half rondje. Ik een wissel, rechtdoor dan een 5120 dan weer een wissel met boog 5100 en een paar rechte stukken. (Zie foto voorde duidelijkheid. Op het spoor waar de mp staat moet dan de DE II gaan staan).
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Artitec DE II
Als je een beetje googled leert men al snel dat C-rail R1 en R2 redelijk overeenkomt met M-Rails...

De 86 is een tijdperk 3 uitvoering, in de tijd dat men nog geen L-sein voerde. Als je handig bent kun je er makkelijk een ledje bij solderen met een weerstand.

Bij mij gaat de DEII door een R1 spiraal hetzij krakend. Naar mijn idee onderhoudsgevoelige treinstellen, waar je vaak eerst aan moet prutsen voordat het fatsoenlijk rijd. Niet aanbevolen voor de beginner :oops:
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec DE II
wijbe, bedankt voor je informatie. toch jammer, ik dacht dat artitec bij de 86 ook een L sein had gedaan net als bij de DE I 41 en 22. Maar dan word ik toch nieuwschierig, wat voor onderhoud moet je er aan geven? drupje olie? of snel slijtende koolborstels?
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Artitec DE II
Wijbe

Ooit was jij ook een beginner :P
Als hij hem nou mooi vind (net als ik) rijdt hij wel door R1 maar ik betwijfel of het door de 5120 gaat.

Mvg
Koos
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec DE II
oke, het is bij mij maar een enkele 5100 boog in een halfe boog (ofterwijl 1 R1) dus zo te horen moet dat goed gaan.
zo'n vermoeden had ik al, moet ik toch maar iets anders op verzinnen en inderdaad, ik viind het een erg mooi treinstel.
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec DE II
hallo allemaal,
ik heb nog een vraag. Je hebt de keus uit een DE II zonder geluid of met geluid. nou rij ik analoog maar heb de 2404 al en zou daarmee eigenlijk digitaal willen beproeven. omdat ik heb gezien hier op het forum hoe je van spanning op een baan kan schakelen wil ik toch nog even weten wat jullie mij aanraden. Ik ben nooit zo erg van het geluid geweest maar toen de groene plan V bij mijn neef op de baan reed (met geluid) was ik toch wel stiekem verkocht. ik vond het anders klinken en best mooi. Er zit wel een behoorlijk verschil tussen met en zonder geluid kwa prijs. En er zijn genoeg beelden te vinden, maar geeft geluid geen extra moeilijkheden op of zo? (extra draadjes waardoor het berijden van bogen moeilijker wordt.)
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec DE II
Citaat van: marklintim op dinsdag 25 augustus 2015, 16:05:29
En er zijn genoeg beelden te vinden, maar geeft geluid geen extra moeilijkheden op of zo? (extra draadjes waardoor het berijden van bogen moeilijker wordt.)

Uhm... nee.... Het rijdt gewoon net als zonder sound... Vraagt mogelijk alleen wat meer vermogen van je centrale of analoge trafo.



Een DEII met sound :) Geluid van twee moteren, zo uit de doos geen aanpassingen aangedaan....

Groet Ronald.
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec DE II
hallo allemaal,
het is alweer een poosje geleden dat hier iemand heeft gereageerd. Ik vind de DE II nog steeds mooi. ik ging nog eens kijken en zag dat de man van hetgroterdamproject op zijn site heeft geschreven dat de artitec DE II 86 door fleischmann profi bochten gaat. ik heb opgemerkt dat de harmonica (of hoe dat ook heet) tussen de 2 bakken bij de 86 anders is dan bij andere stellen, hij is veel breder, tevens is het een van de eerste uitgebrachte DE II stellen. ik vind deze versie het mooist. maar klopt het dat fleischmann profi bochten gelijk zijn aan marklin 5120 bogen? dus dan zou je zeggen dat hij makkelijk moet kunnen rijden door 52/5100 bogen. is er iemand die dit stel heeft en mij er iets meer over kan vertellen?
Re: Artitec DE II
Spoorman
gast

Re: Artitec DE II
Artitec zelf geeft aan R1 360mm.

Gr, Ben.
Re: Artitec DE II
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec DE II
Oké ben, ik ben er zojuist achter gekomen dat fleischmann profi gelijk is aan 5100 = R1. Dus als het goed is moet die over de baan kunnen rijden. Hij kan dan alleen niet naar een opstelspoor rijden want daar zitten 5120 bogen aan.