Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin made in china

Gestart door Maartn donderdag 20 augustus 2015, 18:41:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin made in china
Hallo,
ik heb me onlangs laten vertellen dat märklin ooit in China locs geproduceerd heeft voor
zowel het Märklin H0 segment als het Märklin my world segment.
Op het eerste zicht zie ik nergens op de verpakking "made in China".
Maar je zou naar het schijnt het verschil wel kunnen zien: het "chassis" van de
loc verraad of het een Duitse of een Chinese loc is , de Chinese zou een grote kring in het midden hebben en het "chassis zou goedkoper zijn ( foto 1) en als een loc puntjes 
in zijn wielen heeft zou het een Chinese zijn (foto 2).
Nu is mijn vraag aan jullie : klopt dit of is het onzin?
Ik heb het mij laten vertellen door een failliete Märklinverdeler ik denk dat het wel zou kunnen.

Mvg
Maarten Gabriels
Re: Märklin made in china
Geen idee of het waar is, Enkel zijn de punten in de wielen volgens mij remschijven en die uitsparing aan de onderkant lijkt mij om een ronde speaker te kunnen plaatsen (het zou heel goed kunnen dat ik er naast zit!).

Gr,

Mathijs
Re: Märklin made in china
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin made in china
Klopt daar zit/kan een speaker in.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklin made in china
Ik denk dat de verschillen die je noemt onzin zijn, de uitsparing in het chassis is bedoeld voor het inbouwen van een speaker en de puntjes op de wielen zijn inderdaad de remschijven. Als het al ergens aan te zien/merken is, dan moet je verder zoeken! Zoals de wielen van de TGV die eruit bleven vallen of de zinkpest bij de seetal krokodil.
Re: Märklin made in china
Beste
dat van de speakers kan kloppen,
maar dat van die remschijven weet ik niet: mijn andere locs hebben dat niet .
Mvg
Maarten G
Re: Märklin made in china
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Märklin made in china
In het echt hebben ook niet alle loks dergelijke remmen.

Echter de Re485 heeft dit in het echt wel, dus in model heeft hij dit ook   :)
Heeft niets te maken met waar de lok geproduceerd is.
Re: Märklin made in china
Ok bedankt voor de info,
dan had de Märklindealer toch geen gelijk...
Mvg
Maarten G
Re: Märklin made in china
Hoi Maarten,

Niet alle loks hebben zichtbare remschijven, en als een lok die niet heeft zal Marklin ze ook niet nabootsen.
Vooral moderne eloks hebben zichbare remschijven op de wielen. Bijvoorbeeld de 152 en de Traxx lokomotieven (185, 186) gebouwd door Bombardier. Bij de bouwserie 101, de snelle zus van de 152, zie je weer geen remschijven op de wielen.



De 189, gebouwd door Siemens, heeft wel weer zichtbare remschijven, maar haar zusje de Taurus weer niet.
Kijk het maar eens na bij jouw lokomotieven!


Vr gr
Frank



Edit: foto's toegevoegd
Re: Märklin made in china
Beste Frank

ik heb het nagekeken en het klopt !
Mvg
Maartn G
Re: Märklin made in china
 :thumbup:

Ik dacht zelf dat de 'Chinese' problemen bij Marklin veroorzaakt waren doordat Marklin de verschillende delen van de modellen door verschillende Chinese fabrikanten liet maken, om namaak te voorkomen. De modellen werden dan in Gyor gemonteerd. Doordat de diverse Chinese fabrikanten zich niet zo nauwkeurig hielden aan de maatvoering zouden veel problemen zijn veroorzaakt. Ook de montage in Gyor was niet altijd even zorgvuldig, als een dak maar op 1 manier gemonteerd kon worden, zo was het ontworpen om fouten bij de montage te voorkomen, dan werd het toch met enig geweld onjuist gemonteerd. Maar inmiddels schijnt Marklin niets meer in China te laten maken....
Re: Märklin made in china
Ah ok
bedankt!
Mvg
Re: Märklin made in china
Lid sinds: 2012

offline
Re: Märklin made in china
CiteerIk heb het mij laten vertellen door een failliete Märklinverdeler ik denk dat het wel zou kunnen.

Een Märklindealer die dit soort verhalen vertelt lijkt me het predikaat Märklindealer inderdaad niet waard...

Ik dacht eigenlijk dat vooral het spoor Z materiaal wel eens uit China kwam, maar dat weet ik ook niet helemaal zeker.
Re: Märklin made in china
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin made in china
Dag Maarten.
Enige tijd geleden heb ik ook zo'n Chinees Märklin product gekocht.
Er waren geen verschillen te zien maar er zat wel een Märklin loc beschrijving in het Chinees bij.
Ik heb dit op ons forum laten zien maar hier is niet veel over bekend.

Je kunt eens zoeken op ons forum op "Marklin China" om te lezen wat zoal bekend is.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Märklin made in china
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin made in china
Ik meen te weten dat de Olympische Koploper ook in China werd gemaakt. Dat ging niet helemaal goed, vertraagde levering en fouten in de productie. De machines/ apparatuur voor de productie is toen terug gehaald dacht ik.

Dirk-Jan
Re: Märklin made in china
Gedateerd, doch daarom nog niet minder lezenswaardig ===> klik
Re: Märklin made in china
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin made in china
De bovenste lok is een lok uit het standaart assortiment en de onderste is een "hobby" lok.
De loks uit het hobby assortiment zijn duidelijk goedkoper gefabriceerd, wat zich uit in mindere detaillering en meer meegegoten details, een simpele decoder en dito verlichting.
Maar dat maakt hem nog niet meteen chinees. ;)
Re: Märklin made in china
Lid sinds: 2011

offline
Re: Märklin made in china
 Het lijkt mij ook lariekoek ik heb bij de afhaal Chinees Nog geen Marklinspeciaal op de kaart gezien Ruud