Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Uitvallen functie roken van stoomloc's

Gestart door wout123 donderdag 20 augustus 2015, 11:22:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uitvallen functie roken van stoomloc's
Goedmorgen Lezers,  Ik heb nu bij de 2e MFX stoom locomotief dat ze niet meer willen roken. De loc's zijn +/- 3 jaar oud, De roker eruit gehaald, apart getest, werkt goed. Aansluiting gecontroleerd, is goed. Na het in drukken van de functie toets is er ook geen verhoogde werk spanning op het koper kontakt en decoder aansluiting. Ik heb de decoder gereset en op nieuw laten aanmelden.Is dit nu een vorm van doorgebrande uitgang van de MFX decoder. of is er een andere reden van niet functioneren. Loc's zijn BIG BOY en een o41
Re: Uitvallen functie roken van stoomloc's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Uitvallen functie roken van stoomloc's
Hoi Wout,

Op het koperen lipje zou je een spanning moeten meten, of je hebt te weinig vermogen op je baan staan.
Waarmee bedien je je baan?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Uitvallen functie roken van stoomloc's
Hallo Peter, ik gebruik een CS met de programmeer spoor dus ik begrijp je vraag niet.  (herhaling) Na het in drukken van de functie toets voor het roken is er ook geen verhoogde werkspanning op het koper kontakt en decoder aansluiting.
vr gr Wout
Re: Uitvallen functie roken van stoomloc's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Uitvallen functie roken van stoomloc's
Ik denk dat je decoder uitgang in dit geval kapot is.
Of de massa die de rookgenerator nodig heeft via de ketel maakt geen goed contact.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Uitvallen functie roken van stoomloc's
Hallo Peter,
Bedankt voor je reactie, het verbaast mijn ook dat er veel leden wel lezen, maar ook geen antwoord weten.
Omdat ik de spanning heb gemeten op het kopercontact en decoder, denk ik ook dat de decoder op die uitgang is doorgebrand. Niet te verbazen omdat het rokertje toch veel vermogen vraagt. Dan maar geen roker of er constant via een omweg spanning opzetten.
groet Wout123
Re: Uitvallen functie roken van stoomloc's
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Uitvallen functie roken van stoomloc's
Je zou via een ander functie uitgang een klein esu relais kunnen aansturen, de spanning voor je rookgenerator haal je dan rechtstreeks van de baanspanning af.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Uitvallen functie roken van stoomloc's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Uitvallen functie roken van stoomloc's
Hi Wout,

Heb wel een kleine relais voor je, ga je naar Houten?

groet
Harald
Re: Uitvallen functie roken van stoomloc's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Uitvallen functie roken van stoomloc's
Wout, volgens mij is de spanning op elke functie uitgang PWM gestuurd en is meten met bijvoorbeeld een multimeter niet betrouwbaar.
Neem een (schroef of bajonet) lampje en een test kabel met krokodillen klemmen en klem het lampje tussen de ene klem en de andere klem op een railstaaf.
Houd nu de onderkant van het lampje tegen het koperen lipje van de rookgenerator en schakel deze op je CS2 om te zien of het lampje aan/uit gaat.
Wel zorgen dat je geen sluiting maakt, dus voorzichtig te werk gaan.  ;)