Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Koppelen met stroomvoerende koppelingen

Gestart door Baardo zondag 30 augustus 2015, 10:11:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppelen met stroomvoerende koppelingen
Gisterenavond heb ik na een paar jaar in de kast gelegen te hebben mijn Rheingold wagensets eens uitgepakt. Want ja, rijden kan nu eindelijk.. :P
Het gaat om 43873 en 43883 en Eloc 37104.

Deze rijtuigen worden onderling gekoppeld met een stroomvoerende koppeling a la 7319. Een zeer buigzaam staafje.
Na een uur tobben met dat malletje heb ik het opgegeven. Gekeken naar een alternatief en gezien dat 72020 als alternatief kan dienen. Echter 10,50 euro par 2 stuks, dus dat wordt 42 euro totaal ...... :D :D :D :D


Weet iemand van jullie wellicht een voordeliger alternatief? Iets waar ook een NEM verbinding aanzit??  Alvast veel dank.

Andre
Re: Koppelen met stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Koppelen met stroomvoerende koppelingen
Hoi,
Ik gebruik in alle wagens met binnenverlichting stroomvoerende koppelingen van Viessmann, artnr 5048, en kosten voor een set van 2 rond de 12,50 euro.
Ik rij Marklin met Marklin koppelingen maar alles waar verlichting in zit is voorzien van de Viessmann. Bagage wagens zijn bij mij voorzien van een Marklin koppeling en een stroomvoerende koppeling van Viessmann waardoor je toch een stam kunt samenstellen met direct na de loc een bagagewagen en vervolgens wagens met standaard Marklin koppelingen.
Groet Matje
Re: Koppelen met stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Koppelen met stroomvoerende koppelingen
kijk eens bij  : http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf/Kupplungen/Kuppl.htm   .Anders M set 7319
Re: Koppelen met stroomvoerende koppelingen
Hallo Andre,

Je hebt als de 7319 gebruikt wordt dan alleen de koppelingen zelf uit het setje 72020 of 72021 nodig.
Op ebay zijn die genoeg te vinden, zie bv: http://www.ebay.de/itm/MARKLIN-5910-72020-RTS-Kurzkupplung-stromfuhrend-/131553254336?hash=item1ea12f5bc0

Dan ben je voor 8 koppelingen nog geen €25 kwijt. (En misschien als je nog wat verder zoekt nog goedkoper, ik heb de eerste link gecopy pasted)

Gr, John
Re: Koppelen met stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Koppelen met stroomvoerende koppelingen
Hallo,

De Maerklin 7319, zin inderdaad niet makkelijk om te monteren. Het is lastig om ze elke keer te los koppelen.
De viessmann of Maerklin stroomvoerend zijn veel beter.
De 7319, zjn prima, wanneer je de treinstel niet los koppelt.
Philippe
Re: Koppelen met stroomvoerende koppelingen
Dank jullie allemaal.

Ik ga lekker op zoek.

Duidelijk en op weg geholpen.

Andre
Re: Koppelen met stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Koppelen met stroomvoerende koppelingen
Hoi,

Zolang je de trein in een vaste opstelling gebruikt, en deze weg kan zetten in een onderstation, dan gewoon de vaste koppelingen gebruiken.
Malletje is ook niet echt handig.
Gewoon met je vingers ene kant van de koppelstang in de NEM-schacht steken. Rijtuig met koppeling en koppelstang iets optillen aan te koppelen zijde en tweede rijruig (geheel opgetild) voor andere kant van koppeling positioneren, en koppelstang in 2e NEMschacht drukken. Daarna op je baan plaatsen, en zo verder. Dit werkt het beste.

Succes.

Gr. Marcel
Re: Koppelen met stroomvoerende koppelingen
Hee Marcel,

Ja, het is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik ben al de hele ochtend aan het tobben.
Die dingen zijn al verbogen als je er naar kijkt. Om een deuk te voorkomen heb ik ze maar weer in de doos gedaan en ga ik eens aan de slag met de tips hierboven.

André