Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Effe wat anders

Gestart door milocomarty dinsdag 18 augustus 2015, 00:56:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Effe wat anders
Jørg
gast

Re: Effe wat anders
-Martin:
Weer prachtig resultaat,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2013

offline
Re: Effe wat anders
Heel erg fraai!

Frans
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Dank u !

Meer houtjes dan maar en een soort van tutorial.
Heb geprobeerd plaatjes te schieten van elke stap die ik gemaakt heb. Geprobeerd oude maar niet compleet rotte kratten te schilderen.
Gebruikte verfjes :



De modelcolor is een dark grey wash. Na een goede laag surface primer IDF Israeli Sand Grey en 24 uur droogtijd ben ik begonnen de kratten te schilderen, 4 stuks in een basislaag 71.027 light brown  en de andere 4 et 71.032 golden brown..





Droogtijden is altijd wat maar na deze een paar uurtjes te hebben laten drogen kregen ze de eerste wash met 517 dark grey maar wel aardig verdunt 1:3, 3 druppels water op 1 druppel wash.





Het is een lichte wash om de diepere delen wat naar voren te halen, soms is een tweede laag nodig soms ook niet. Met wat druppels 71.027light brown op een wet palette en een fijne ronde kwast schilder ik nu onregelmatige patronen met de houtnerf mee. Soms wat dunner soms wat dikker aangezet maar wel zo onregelmatig mogelijk. Probeer patronen te voorkomen. Doe nu alle 8 kratten met dezelfde kleur.









Nu herhaal ik de handeling maar gebruik dan 71.032 golden brown. Volledig willekeurig, zo min mogelijk herhalende patronen.









Met een volgende kleurwissel gebruik ik een droog palette en een paar druppels 71.075 sand(ivory) en begin hiermee de randen en hoger iggende delen te voorzien van een highlight of hoge lichten. Gebruik de modelair onverdund om aardig harde highlights te krijgen, de verf is van zichzelf al niet extreem dik.





Nu weer terug naar de fijne dunne wash en een fijne puntige kwast en accentueren hiermee de schaduwen en dieper liggen de delen.





Voor de laatste stap is niet echt een ecept te geven, had een beetje dunne wash over en heb hier 2 druppels 71.077 wood ingrgooid en deze nogmaals verdund met een druppel of 8 aan water. Dit is dan ook even te proberen maar wou een wash die meer een filter is om alle kleuren wat meer samen te voegen. De grijze wash maakte het te koud, oud hout vandaar de toevoeging van de 2 druppels 71.077 wood. Deze wash /filter wordt over alle oppervlakken aangebracht.





Al deze kleurtjes inclusief een handleiding zijn te vinden in de Vallejo Old and New Wood set. In dit geval een beetje van hun en wat van mezelf.
Re: Effe wat anders
Jørg
gast

Re: Effe wat anders
-Martin:
Weer prachtig gedaan, net echt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Effe wat anders
Leuk om alle stappen te zien.
Al zie ik niet meer zo veel verschil tussen de verschillende basiskleuren aan het eind, of ligt dat aan de foto's?
Mooi resultaat weer.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Goed ijken, subtiele schaduwen enzo, is niet veel maar net genoeg..zelfde met de laatste wash of filter
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Door het werken aan meerdere projecten is dit mijn chaos topic !!

Weer wat gedaan aan de deur in het geveltje. Na het roesten met airbrush, spons, verdunde ver n spattertechnieken ben ik verder gegaan met een laag scratches medium van AMMO gevolgd door een modelair aged white en ben begonnen met chipping. Waarna er een laag satin vernis overheen geblazen is die 24uur heeft liggen drogen.Saarna een herhaling van het proces maar nu met een blauwe laag ook weer afgewerkt met satin vernis en  24 uur droogtijd. Vervolgens een derde laag maar nu met een vage groen. Tijdje laten drogen en er een laag Testors dullcoat overheen geblazen. Man wat meurt die troep. Maar het heeft wel een voordeel dat de volgende laag met subtiel aangebrachte pigmenten goed hecht. wederom afgeblazenmet een dunne laag dullcoat. Ben nu klaar voor de verdere donkere punten en strepen roest. Daarna de streaks grimes en highlights...



Re: Effe wat anders
Jørg
gast

Re: Effe wat anders
Zeer knap gemaakt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Effe wat anders
Wellicht had je het al gezien,  maar in de modelspoormagazine van deze maand staat ook een uitgebreid artikel over het verouderen van (plastic) hout.  Misschien heb je er wat aan.

Ik ben ondertussen groot fan van dit Vlaamse blad
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Effe wat anders
Dag Martin.

Prachtig mooi resultaat, de stalen deur komt als zeer herkenbaar over :thumbup:

Citaat van: milocomarty op woensdag 20 januari 2016, 01:23:54
... en er een laag Testors dullcoat overheen geblazen.
Waar is dit product verkrijgbaar?

Groeten,

Erik.
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Effe wat anders
Top! Bedankt voor de nuttige link Martin :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Hou er wel rekening mee Erik dat het spul ongelovelijk stinkt, vast niet goed voor je gezondheid is en dat de spuitkop er eigenlijk best wel veel lak uit gooit..maar misschien moet ik daar wel wat handigheid in krijgen. Verder is de Testors wel erg mooi mat. Heb ook deze nog getest voor het airbrushen. Die is in erg dunne lagen opgebracht echt mega mat..

http://www.daxmagic-webshop.nl/akinteractive/akdiversen/ak-183-ultra-marine-varnish.php
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2015

offline
Re: Effe wat anders
Heel mooi! :D
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Dank je !!

Zoals ik al zei, totale chaos..back to the tankcars...
Nadat ik de trucks en wielen heb voorzien van een donkergrijze en lichtgrijze Vallejo primer er nog eens overheen gegaan met een Ammo tracksprimer, een lekkere donkere roest tint. Snelle haal met een matte blanke lak met de airbrush erover en klaar voor wat volgende lagen. De trucks hebben een AK interactive brown earth deposit wash gekregen met, na droging uiteraard, een tipje met Ammo light rust wash. Wielen bewerkt met diverse roest tint pigmenten gemixed met zwart en gefixeerd met Mig pigment fixer en dezelfde Ammo light rust wash.







Nog niet helemaal zeker of dit het nu is wat ik hebben wil, maar eens een stappie terug doen, het effe aankijken en dan wel of niet verder gaan. Verder met de frames van de karretjes. Laagje Vallejo 080 rust model air met de kwast, gevolgd door een drybrush met 075 sand. Stake pockets en steps een eerste laag met Vallejo panzer aces dark rust...





Zit nog steeds te kijken of de planken iets meer kleur moeten hebben, zoja ga ik dit doen met een enamel wash of meer schilderwerk met Vallejo tintjes..
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Meer drek en andere rommel, paar  Ammo enamel producten op de trucks. Wat nature effects damp earth op trucks en wielen gevolgd door fresh engine oil op de lager liggende delen,the journal grease bearings en de wiellagers. Als laatste dan nog wat streaking rust effecten....











Snap eigenlijk niet dat ik het doe van je ziet er bijna geen hol van..
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Zo wat meer lopen knoeien met de tankjes, met de airbrush wat  Vallejo chipping medium verdund met wat gedemineraliseerd water en een drupje flow improver over de bovenzijde van de tans gespoten. Na een korte droog tijd verder met een dunne laag Vallejo base grey 3:1 verdund met airbrush thinner. 15 druppels base grey met 5 druppels  thinner en 3 druppels flow improver. De flow improver voorkomt een beetje de zo genaamde tip dry die eigen is aan acryl.Na een korte droogtij een volgende laag maar dan over de bovenzijden van de tanks, de base grey 2:1 met wit, 10 druppels base grey , 5 druppels with, 5 druppels thinner en 3 druppels flow improver. Alslaatste een 50/50 mix van base grey en wit, deze puur over de naden, randen etc zetten. Dit is wat de militairen het zo genaamde pre shaden noemen.Door met een steeds iets lichtere tint te werken geef je eigenlijk een beetje het licht weer wat er op staat. Na een korte droogtijd, toch een voordeel aan acryl, begint het chipping proces. Eigenlijk het meeste simpele wat er is. Je maakt met een zachte kwast en schoon water de verf weer nat en deze laat dan los van de ondergrond. Het proces is relatief manipuleerbaar maar ook compleet willekeurig. Dat maakt het eigenlijk zo leuk. Telkens je kwassie effe door het water, heb 2 bakkies staan, een om te spoelen de ander met schoon water. Was begonnen met het roesten op Rijswijk en kwam er op de laatste dag achter dat ik misschien toch beter de decals had kunnen verwijderen. Ze kwamen door de roest tinten heen en eigenlijk stoorde me dat wel. Nu na de kleurlaag en het chippen heeft het toch wel een aardig effect, het schijnt licht roestig door de verflaag heen. Ieder nadeel heb z'n voordeel heb ik ooit een 020'er horen zeggen..
Straks nog wat extra's in chippen en andere dingen met acryls voordat de eindlaag blanke lak erop kan en het leuke werk met enamel washes, grimes en streaks kan beginnen...















Re: Effe wat anders
Ronald69
gast

Re: Effe wat anders
Een waar kunstwerk heb je weer geleverd Martin.

Grt, Ronald.
Re: Effe wat anders
Jørg
gast

Re: Effe wat anders
-Martin:
Ziet er allemaal heel realistisch uit, prachtig,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Effe wat anders
peterke33
gast

Re: Effe wat anders
Martin,

Dit doe ik jou niet even na hoor, heel knap gedaan  :important:  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Effe wat anders
Helemaal top!  :thumbup:

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Effe wat anders
Toch heel mooi

groet
Harald
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Thanks !!

En wat doe je op een luie zaterdagavond na een voetbalwedstrijdje op TV, juist pinwashen van klinknagels, naden en andere gaten met een Ammo Africa Corps Wash..tijdrovend klusje met een 0/3 penseel , telkens een klein beetje van de wash rondom een klinknagel aanbrengen of het in een naad of hoekje te laten lopen...











Probeer hier niet alleen de klinknagels meer diepte te geven maar tevens een wat "stoffige"look. Voordeel aan enamel washes is dat je ze na droging neg rustig kunt bewerken met een vochtige kwast gedoopt in odourless thinner / terpentine en dat wat je teveel hebt aangebracht weer kunt verwijderen..
Re: Effe wat anders
Waterboy
gast

Re: Effe wat anders
Prachtig Martin!!  :thumbup: :thumbup:

Grits Bert
Re: Effe wat anders
Jørg
gast

Re: Effe wat anders
-Martin:
Prachtig gedetailleerd met die klinknagels, net echt,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Effe wat anders
Super!
Ook super dat je zoveel stappen foto's erbij plaats. Ook voor een leek goed te volgen :thumbup:
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Merci !

Zondag  hobbytijd, meer lagen op de tanks van de tankcars. Als eerste twee roestige tinten gemanipuleerd met een iets vochtige platte kwast met odourless thinner door een op en neergaande beweging van de kwast. Na wat droogtijd een volgende laag met streaking grime gevolgd door light dust. Deze twee zijn bijna nat in nat gedaan en bewerkt op de zelfde manier als de vorige laag, met een nat in nat blend je de kleuren wat meer..Korte test op een andere tank met Ammo grime for winter nogwattus en een AK dirt deposit..



















Re: Effe wat anders
Ronald69
gast

Re: Effe wat anders
Meesterlijk!

Grt, Ronald.
Re: Effe wat anders
Jørg
gast

Re: Effe wat anders
-Martin:
Schitterend, de tank kan zo bij de schroothandelaar,  >:-D >:-D >:-D
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Thanks !

Zo en wat doe je dan op een maandag avond, kan natuurlijk met de benen languit op de bank voor de TV gaan hangen, maar ja dat is dus niet zo mijn ding. Dus maar terug naar de werkbank om nog eens effe een paar lagen te schilderen. Eerst maar eens een plaatje van alle drie , zijn zo ondertussen toch wel aardig rotte karretjes..Zo, dan is het tijd om het dek maar eens aan te pakken. Daar maar wat dark streaking grime 1206 op gesmeerd en na het verwijderen van de tank de boel een beetje uitgesmeerd met een platte kwast, meer stippel de stippel dan smeer smeer. Geen thinners gebruikt bij deze handeling, gewoon een schone kwast. Wat me bevalt aan dit kleurtje is de iets wat groenige tint die het heeft. En verder, maar eens wat proberen betreffende olie lekkages op de dome, geen idee hoe dat ding in het Nederlands heet..Hiervoor de  fresh engine oil gepakt en deze in een rustige van boven naar beneden streperige beweging aangebracht. Lettend op hoe in het echie die zooi langs een verticaal vlak zou lopen en het zich verzameld op de kraag en verder druipt..Ben daar niet tevreden, wil eigenlijk een wat donkerder tint, kan zijn dat die ontstaat door meer lagen aan te brengen maar misschien kan ik er ook een zwart/bruine wash tussen smeren in de vorm van de wash for Nato camouflage, of ik pak gewoon wat bruin / zwarte olieverf..we gaan zien..Zit wel te denken dat ik de lekkage wat te heftig heb aangepakt, kon zo snel geen voorbeelden vinden. Commentaar mag hierop geleverd worden..











Re: Effe wat anders
Jørg
gast

Re: Effe wat anders
-Martin:
Weer schitterend om te bekijken,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik zou denken dat de "DOME" bij een opslagtank een koepel is.
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Effe wat anders
Die noemen we in het Nederlands ook gewoon een Dome Martin ;) De opslagtanken wereld is nogal Engels georiënteerd.

Ik volg je met verbazing, man, man, man, wat mooi!
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Effe wat anders
Ziet er weer goed uit, volg dit met veel interesse.
Daarom ook dank voor de uitgebreide uitleg. :thumbup:

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Thanks !

Gister de eerste 2 modules van Mara Harbor een plekkie gegeven..Het heeft toch wel z'n voordelen zo'n groot diorama van 240 x 70 cm aan het voeteneinde van je bed, geeft je aardig de mogelijkheid wat fijne plaatjes te schieten van het rollend materiaal waar je aan werkt in een wat natuurlijke omgeving.Laatste plaat is wat minder, die is gemaakt met m'n iPhone, maar laat zien met wat ik fotografeer. Wel gezien dat ik her en der nog wat moet bijstellen in de camera instellingen.









Re: Effe wat anders
nobody
gast

Re: Effe wat anders
Mooi hoor :important: :thumbup:
Re: Effe wat anders
Jørg
gast

Re: Effe wat anders
-Martin:
Prachtige diorama, mooi in beeld gebracht,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Effe wat anders
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Effe wat anders
Hoi Martin.
Waar jij uren en dagen mee bezig bent, dat bekijken wij "even" in een paar tellen! 8o
Prachtig gedaan met fantastische mooie detaillering, echt een diorama waar je tijden naar kunt kijken! :thumbup:
Ook het tot in detail laten zien en beschrijven van alle werkzaamheden vormt een mooie handleiding voor "naäpers". :P

Veel plezier en succes met het vervolg.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Effe wat anders
Mooie beschrijving en prachtige foto's  :thumbup:
Zal voor mij toch altijd een toer blijven om zo met kleuren te werken... :? Maar geniet wel erg van dit soort prachtige beelden!
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Effe wat anders
Ziet er prachtig uit! :thumbup:
ook leuk om te zien hoe jij je foto's maakt.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Het is niet echt een diorama maar de eerste 2 modules van Mara Harbor, die heb ik verder niet ingepland in mijn baan. Vandaar. De fotolampen zijn niet zo prijzig bij VidaXL, betaalde 69,-- voor de bolle met paraplu en 119 voor de softboxen waar je er maar 1 van op de plaat ziet maar waar ik er 2 van heb. Geen flits maar daglicht spaarlampen. Makkelijk een bak licht bij het fotograferen.
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Progressie op 2 AMS boxcars..meeste gedaan met Ammo enamel washes en Vallejo wash





Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Effe wat anders
Mooi zeg weer!! :thumbup:
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Effe wat anders
Mooi weer!

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Dank u !!

Af en toe is het toch ook wel leuk wat te knoeien met photoshop





Re: Effe wat anders
Jørg
gast

Re: Effe wat anders
-Martin:

:thumbup: :thumbup: :thumbup: Zo uit de oude doos
Re: Effe wat anders
milocomarty
gast

Re: Effe wat anders
Door het vele werk en door het mede organiseren OntraXS! ben ik de laatste tijd niet echt opgeschoten met Mara Harbor. Maar nu met OntraXS! achter de rug en een tweetal hows in het verschiet, 1 nog in een pril onderhandelings stadium ergens in oktober en de Warley show in Birmingham's NEC bevestigd wat dan mijn eerste UK optreden zal worden, is het weer tijd om te gaan bouwen.Op z'n Yanks gezegd  I'm back on track is het nu tijd om wat nieuwe dingen bij te bouwen, dingen over te schilderen en veel detail in de vorm van allerlei rommel, rotzooi en andere meuk toe te voegen. Ben vanavond maar eens begonnen met het bekleden van de overslag loods van Verne Niner Import - Export Fresh Fruits. Dit gebeurt op de voor mij gebruikelijke manier met fineer, 3M plakkerig spul op een basis van foamboard. Wat anders is is dat ik dit pandje ga schilderen op een wat militaire manier. Vanuit een zwarte onderlaag met het pre shadowen naar een geweathered pand met veel lagen. De bedoeling is hierbij eerst de vergrijsde houten planken te schilderen en spuiten, daarna de brakke verflagen met een uiteindelijke afwrking met vuil en streperigheid door middel van de enamel zooi die ik heb staan..







In de tussentijd ook nog wat goodies ontvangen vanuit Spanje, wat zooi van AK interactive. Lading washes, streaking grimes, deposits alsmede een paar leuke boekies..





Kon het uiteraard niet laten om alvast wat te proberen op een dakkie, Moss deposit, met faded green pigment..en tevens in de set een abandoned vehicles deposit een leuke groengrijze smeerboel tint die een wat stoffig uiterlijk geeft..





Zo hopelijk kan ik de komende 6 maand weer wat meer laten zien..
Re: Effe wat anders
nobody
gast

Re: Effe wat anders
 @citaat Goed gelukt :important: :thumbup:
Re: Effe wat anders
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Effe wat anders
Zit er weer schitterend uit.
Echt gaaf gedaan dat dak :thumbup:

Ik zit altijd met bewondering en verbazing te kijken op je topic hoe je alles maakt.
Echt prachtig
Re: Effe wat anders
Jørg
gast

Re: Effe wat anders
-Martin:
Zijn weer creaties met een zeer hoog smul gehalte, schitterend gewoon,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: