Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

3319 stopt

Gestart door citroencxm vrijdag 14 augustus 2015, 15:07:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3319 stopt
citroencxm
gast

3319 stopt
Goedemiddag,

Ik heb een vraag , ik heb een stoom loc van marklin 3319 tweedehands gekocht en na drie goede rondjes op mijn analoge baan is hij ermee gestopt en weigert sindsdien.
Hebben jullie tips of ideeën waar ik dit moet zoeken. andere loks rijden wel gewoon dus aan de baan ligt het niet.

bvd Tom
Re: 3319 stopt
Jørg
gast

Re: 3319 stopt
Tom

Kijk eerst en vooral of dat de motor niet te veel vervuild is, opgedroogd vet op de tandwielen kan ook de oorzaak zijn of versleten koolborsteltjes en sterk vervuild anker, eens openmaken en zorgvuldig reinigen.
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: 3319 stopt
Tom

Duidelijke foto binnenzijde is welkom, kunnen we kijken of er iets niet in orde is met de bedrading.

Een schoonmaak beurt en vernieuwing van koolborstels kan nooit kwaad en kan al veel verhelpen.

Gr. Arjan
Re: 3319 stopt
citroencxm
gast

Re: 3319 stopt
Oke , dank jullie wel ik zal hem eens open gaan maken en hem goed reinigen en nakijken, wat fotos maken en hier plaatsen

bedankt Tom
Re: 3319 stopt
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3319 stopt
Hoi Tom,

Kun je aangeven, of de front verlichting nog werkt werkt?

Zo ja, hoor je de motor brommen?
Dan zou het aan de koolborstels kunnen liggen.
Controleer of de aandrukveertjes nog goed werken.

Als de frontverlichting ook niet brandt, kijk dan of de sleper nog goed vast zit.
Re: 3319 stopt
citroencxm
gast

Re: 3319 stopt
hierbij wat fotos ik hoop dat se duidelijk zijn , frontverlichting brandt inderdaad niet.

mvg Tom
Re: 3319 stopt
citroencxm
gast

Re: 3319 stopt
na wat rommelen brand de frontverlichting heel flauw en wel fel bij voor/achteruit schakelen, maar rijdt nog steeds niet motor zit wel los

Tom
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: 3319 stopt
Ik heb het idee dat de condensator tegen de wielen aankomt, zit er een afschijding tussen, dat zwarte stukje.

Zou zeggen het motorschild evt. 180 graden draaien zodat de condensator boven zit.
Re: 3319 stopt
citroencxm
gast

Re: 3319 stopt
nee condensator raakt hem niet , koolborstels ondertussen schoongemaakt heb even geen nieuwe voorhanden, ben der al wel achter dat als ik de schakelfunctie vast hou hij ineens naar achter schiet.
na ongeveer 5 sec.

bvd tom
Re: 3319 stopt
citroencxm
gast

Re: 3319 stopt
Ik ben het spoor bijster haha na lang rommelen met de schakelfunctie rijdt hij weer maar alleen achteruit.

Tom
Re: 3319 stopt
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3319 stopt
Tom,

Het met tape omwikkelde printje, is waarschijnlijk niet origineel.
Lijkt me het beste dat je alle bedrading eens goed controleert op breuken en slechte solderingen.
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: 3319 stopt
Ik heb het idee dat het motorschild op de kop zit.
Normaal gesproken zitten de condensator en de veertjes voor de koolborstels aan de bovenkant.
Hier zitten ze aan de onderkant.
Re: 3319 stopt
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3319 stopt
Het motorschild zit goed.
Als je deze 180° draait, zal deze sluiting maken tegen de binnenkant van de kap, niet doen dus.
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 3319 stopt
Citaat van: citroencxm op vrijdag 14 augustus 2015, 16:36:28
met de schakelfunctie

Foto close-up van het schakelmechanisme?
Analoog: relais met veer?
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 3319 stopt
De 3300 serie van Märklin had geen mechanisch omschakelrelais maar een electronische regeling Geen veertje dus.
Re: 3319 stopt
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3319 stopt
Citaat van: Jan22 op vrijdag 14 augustus 2015, 22:03:27
Foto close-up van het schakelmechanisme?
Analoog: relais met veer?
Jan, kijk eens een paar posts terug?  ;) >>>Klik<<<
Re: 3319 stopt
citroencxm
gast

Re: 3319 stopt
het printje is niet met tape omwikkeld is krimpkous, alle draden zitten vast en voor zover ik kan meten geen breuken

mvg Tom
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: 3319 stopt
Tom;

Ben dan benieuwd wat voor print(decoder) onder de krimpkous zit, het lijkt mij een standaard decoder geleverd bij het ombouw-setje 60760.
Het zou mogelijk aan de instellingen liggen en in het slechtste geval een defecte :O

Hoop dat je er uitkomt, probeer je verder te volgen/helpen :thumbup:

Gr. Arjan
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2010

offline
Re: 3319 stopt
De decoder 60760 is voor een ander soort motor bedoelt.
Dus als die erop zit gaat ie het nooit goed doen.

Beste is een foto te tonen van wat er zit verstopt onder je plakband.


Robin
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: 3319 stopt
Robin;

Je hebt gelijk, had even niet naar de motor gekeken.
Inderdaad wat zit eronder :question:
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 3319 stopt
De motor is zeer waarschijnlijk  niet omgebouwd, er zit nl geen permanentmagneet maar een veldspoelmagneet op. Het is maar de vraag of het electronische deel een decoder is. Het kan nl ook een electronische omschakelunit zijn zoals die destijds in de 3300 (catalogus nr. !!! ) serie locs van Märklin ingebouwd werd.
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3319 stopt
Volgens mijn Koll zit er een electronisch relais in. (dus geen mecanisch relais met voorschakelelectronica)

Een 33xx loc bevat een mecanisch relais met voorschakelelectronica of een electronisch relais.
Deze OBB-loc 3319 , maar ook de soortgenoten 3315 (DB), 3314 / 3316 (SNCB) hebben van fabriek uit een electronisch relais.

Maar die heeft geen krimpkous oid eromheen gewikkeld zitten, naar mijn weten.

Maar de storing duid op een slecht contact.

Gr. Marcel
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 3319 stopt
Doet mij denken aan deze pagina
http://www.web-hgh.de/index_jsm_moba.htm
en dan in het menu onder MoBa-Technik ->Analog Technik

Daar vind je Umschalt Techik, en analoge omschakelaars in oudere loks.
Je zou eens kunnen vergelijken of de jouwe er eentje van is.
Dan weet je meteen hoe de kabeltjes vast moeten zitten.

Het is jammer dat deze website wordt verhuisd naar een blog; dat maakt het in de toekomst onoverzichtelijker, vrees ik.
Re: 3319 stopt
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3319 stopt
Citaat van: Constant op zondag 16 augustus 2015, 13:07:10
Tom;

Ben dan benieuwd wat voor print(decoder) onder de krimpkous zit, het lijkt mij een standaard decoder geleverd bij het ombouw-setje 60760.
Het zou mogelijk aan de instellingen liggen en in het slechtste geval een defecte :O

Hoop dat je er uitkomt, probeer je verder te volgen/helpen :thumbup:

Gr. Arjan

Een 60760 is het zeker niet. Daar zit zwart krimpkous omheen en veel strakker. Overigens is dit zover ik op de foto zie geen krimpkous maar gewoon blauw tape. Kijk maar aan de bovenzijde net naast de plastic houder. Lijken meerdere laagjes te zijn. En krimpkous, behalve transparent, schijnt niet door.  ;)
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2008

offline
Re: 3319 stopt
Als hij alleen achteruit rijdt, is er een probleem met één van je veldwikkelingen.  Dat zijn de blauwe en groene draden die naar die spoel achter op je motor lopen.  Op de print zit een bistabiel relais wat dit aanstuurt.
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2015

offline
Re: 3319 stopt
Dit is zo'n voorbeeld van een lekker beunhaasje. Zo is hij nooit door Marklin in elkaar gezet. Koolborstels plaat zit op zijn kop. en dit nummer 3319 heeft een schalkel relais, kijk maar naar de schroefplaat op de tender bodem.
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3319 stopt
Motorschild zit goed.
In de andere stand past de kap er niet op.

De blauwe afscherming bij het relais kan ik niet plaatsen.
Een relais zoals deze origineel is, is hier ook niet aanwezig.
Alleen de grondplaat zit er nog.
En daarop waarschijnlijk een electronisch relais, of decoder van een ander merk.

De 3319 heeft van fabriek uit een "Märklin" electronisch relais.
Ik heb 'm ook.

(had het al eerder vermeld, zie ik)

Kijk eens of je motor schoon is, en er geen vuil/olie tussen de spleten van je collector zit.

Gr. Marcel
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2012

offline
Re: 3319 stopt
Citaat van: wout123 op zaterdag 26 september 2015, 16:11:10
Dit is zo'n voorbeeld van een lekker beunhaasje. Zo is hij nooit door Marklin in elkaar gezet. Koolborstels plaat zit op zijn kop. en dit nummer 3319 heeft een schalkel relais, kijk maar naar de schroefplaat op de tender bodem.

klopt helemaal als je de exploded view bij Marklin erbij haalt...
Dus motor schilt zit verkeerd om en oorspronkelijk een omschakelrelais...
vermoedelijk zit er en decoder in die de problemen veroorzaakt,

groet Winno
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2012

offline
Re: 3319 stopt
Voor het correct lopen van de motor is het op z'n kop plaatsen van het schild niet van belang. Wel belangrijk is dat de borstelhouders de kap niet raken en daarom is bij dit meedraaiende motordeel de borstelplaat "op z'n kop" gemonteerd. Zit goed dus. Vreemd is dat de lok eerst een paar rondjes goed loopt en er dan mee kapt. Haal het "blauwe ding" eruit en verbind de ene stroomdraad van de trafo om de beurt met één van de aansluitingen (groen en blauw) van de motorspoel (de andere stroomdraad zit gewoon aan massa). De motor moet dan bij de ene vooruit, bij de andere achteruit draaien. Als hij dan ook maar een kant op loopt zit het probleem in de motorspoel. Doet ie het wel goed in beide richtingen dan zit het probleem in het "blauwe ding". Op het gevaar af om te grote stappen te maken: een setje 60760 lost al de problemen al op, wil je beter dan zijn er tal van mogelijkheden.
Re: 3319 stopt
Henk.HO
gast

Re: 3319 stopt
hallo Ik wil hem voor je nakijken ik woon in noordholland.
Als je niet in de buurt woont, ik ben volgende week als het goed is,
in Houten op de beurs neem dan je loc mee voor advies.
Re: 3319 stopt
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3319 stopt
Dat van het motorschild had ik al eerder vermeld in #10.
Maar de topicstarter heeft al ruim een maand niets meer laten horen, dus ik denk dat reageren weinig zin meer heeft.
Re: 3319 stopt
citroencxm
gast

Re: 3319 stopt
Sorry dat er geen reactie meer kwam van mijn kant, had er gewoon weg geen tijd voor.

het probleem is nog niet opgelost maar ga al jullie tips nalopen en hou een ieder op de hoogte van het resultaat.
in ieder geval bedankt.


mvg Tom
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2014

offline
Re: 3319 stopt
als die nog niet loopt maak eens een foto van de print onder het tape! heb ooit eens ergens gelezen dat het mogelijk was om met een decoder(geloof dat dit een decoder uit de 60760 set was)en een weerstand constructie een motor met veldspoel aan te sturen!
heb volgens mij ook nog wel een schakelprint van een analoge motorpost liggen en die past ook in de houder die je in de tender hebt zitten!
Re: 3319 stopt
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 3319 stopt
Tom,

Maak eens een foto van wat er onder de blauwe tape zit. Dan wordt het pas duidelijk of er een electronische omschakelunit (die er standaard in zat) of een decoder ingebouwd is. Zolang dat niet duidelijk is, kan er geen goede hulp geboden worden !