Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tams EC en 6021

Gestart door Tjoekedoris donderdag 10 september 2015, 17:09:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tams EC en 6021
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Tams EC en 6021
Beste spoorders,

Het heeft even geduurd, maar langzaam aan wil ik weer verder bouwen aan mijn baan. Ik heb inmiddels een computer met de software ITrain geïnstalleerd en ben in bezit van een Märklin 6021
met de bijbehorende interface. Nu komt het probleem dat je met de 6021 geen wissel decoders kunt definiëren. Na tips van medegebruikers overweeg ik om de Tams EC aan te schaffen.
Een no-nonsense apparaat die voor mijn doeleinden meer dan functioneel is. Ik vraag me echter af of ik als booster mijn oude Märklin trafo (32VA) kan gebruiken. En wellicht
is het mogelijk om een aantal speciale rangeerlocs op een (afgescheiden) deel van mijn baan met de 6021 te kunnen blijven besturen. Wie kan me daar meer over vertellen?
Het zou zonde zijn om die apparaten weg te doen, als ze nog ingezet kunnen worden als aparte rijregelaar. Ik hoor graag jullie reactie.
Re: Tams EC en 6021
Freak
gast

Re: Tams EC en 6021
Hallo Martin,

Als je overweegt om een Tams EC  aan te schaffen kijk dan ook eens op de site van Tams naar de mControl.

mControl
CiteerErsatz für (defekte) Märklin Control Units
Mit der mControl (und einer MasterControl) lassen sich ältere Märklin-Digitalsteuerungen kostengünstig und zeitsparend auf den neuesten Stand der Technik bringen:
Zusatzgeräte, die von Märklin als Ergänzung der beiden Versionen der Control Unit angeboten wurden, können über die mControl direkt in das Digitalsystem EasyControl eingebunden werden:
Keyboard 6040
Memory 6043
Fahrpulte Control 80 oder Control 80F
andere Zusatzgeräte (z.B. Infra Control 80F),
Die mControl ersetzt dabei komplett die Control Unit (6020 oder 6021) und überträgt die Lok- und Weichenbefehle aus dem für die Märklin-Geräte verwendeten Bus in das EasyNet.

Spannungsversorgung

Gleich- oder Wechselspannungs-Netzteil (nicht im Lieferumfang enthalten)


Mvg,
Peter
Re: Tams EC en 6021
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams EC en 6021
Ha Peter, dat zal ik zeker doen. Bedankt voor de tip. Weet jij of de trafo van Märklin als booster te gebruiken is?
Re: Tams EC en 6021
Freak
gast

Re: Tams EC en 6021
Hallo Martin,

Een gewone trafo kun je niet als booster gebruiken, wel om een booster te voeden.


Mvg,
Peter
Re: Tams EC en 6021
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Tams EC en 6021
Dag Martin,

Als je een witte trafo hebt kun je deze in combinatie met een Delta Control als booster gebruiken.

KLIK: Delta Control als booster

Blauwe trafo's worden door M* afgeraden ivm betrouwbaarheid maar zouden volgens mij ook nog wel kunnen.

Henk
Re: Tams EC en 6021
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams EC en 6021
Heren, dank jullie voor de input. (Henk,..Ik moet nadenken om een goedkope Delta Controller als booster in te zetten...het is een optie heb ik gelezen, maar een beetje omslachtig)

Ik ga de Tams EC met de Mcontrol aanschaffen, om zodoende ook de 6021 te kunnen gebruiken als aparte rijregelaar voor mijn BW. Mijn huidige M-trafo's wil ik inzetten voor stroomkringen voor de verlichting en de magneetartikelen. Verder overweeg ik een separate trafo en aparte boosters aan te schaffen voor de stroomverzorging van de 3 stroomkringen (schaduwstations met paradebaan, hoofdstation en opstel-rangeersporen.). Lijkt dit jullie wat?
Re: Tams EC en 6021
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re: Tams EC en 6021
De mControl is bedoeld als koppeling tussen de easycontrol en de randapparaten die je op de 6021 aan kan sluiten.  De 6021 zelf vervalt hierdoor.
Re: Tams EC en 6021
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams EC en 6021
Dat is jammer Ron.  Je hebt gelijk, ik heb niet goed op de site gelezen. Het is me nu geheel duidelijk. Dan zal ik hem toch moeten verkopen.
Re: Tams EC en 6021
Lid sinds: 2008

Aspirant lid stamtafel Flevoland.

offline
Re: Tams EC en 6021
Citaat van: Trainhenk op donderdag 10 september 2015, 22:11:33
Als je een witte trafo hebt kun je deze in combinatie met een Delta Control als booster gebruiken.

Gaat denk ik niet werken bij de Easycontrol. De delta control tak je af van de baanspanning en die geeft de Easycontrol zelf niet af.
Re: Tams EC en 6021
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Tams EC en 6021
Delta als booster voor de tams ec werkt wel gewoon hoor, geen omwegen. Als je wil teken ik de komende week wel ergens het aansluitschema.
Maar zoveel kosten de boosters van Tams zelf toch ook niet ?
Als je zelfbouw buiten beschouwing laat, zijn ze volgens mij zowat de goedkoopste.
Die EC kan trouwens ook mfx aan !

Groeten,
Kris
Re: Tams EC en 6021
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams EC en 6021
Citaat van: serie1200 op vrijdag 11 september 2015, 17:38:49
De mControl is bedoeld als koppeling tussen de easycontrol en de randapparaten die je op de 6021 aan kan sluiten.  De 6021 zelf vervalt hierdoor.

Hallo Ron, ik kom nog even terug op bovenstaande bewering. Aanvankelijk gaf ik je gelijk, want op de site van Tams Elektronic blijkt ook dat het niet kan, maar ik denk dat dit verouderde informatie is van de Mcontrol.
Onderstaande informatie is op diverse sites terug te vinden en hieruit blijkt dat de 6021 wel degelijk gebruikt kan worden als rijregelaar.

"Dieser Adapter verbindet Geräte, die für die Control Unit 6020/6021 entwickelt wurden an das EasyNet. Es können alle Geräte außer Interface angeschlossen werden. Die mControl ersetzt dabei die control unit und setzt die Befehle in das EasyNet-Format um. Somit können auch Decoder im DCC-Format und mit mehr als 14 Fahrstufen über die alten Zusatzgeräte gesteuert werden. Die mControl setzt das nach Bedarf in das richtige Format und die richtige Fahrstufe um.

Technische Daten:
- zwei Anschlüsse für Controls und Keyboards.
- ein Anschluss an das EasyNet
- einmal Stromversorgungsbuchse zur Versorgung des
Adapters und der Zusatzgeräte  "


Re: Tams EC en 6021
Lid sinds: 2023

offline
Re: Tams EC en 6021
Martin, dat gaat echt niet.
Als je de 6021 inzet in een dergelijke samenstelling, dan heb je 2 centrales in 1 net, de 6021 en de Tams Mastercontrol. Dat gaat geheid fout !  De MControl is echt bedoeld als vervanger van de 6021.

De letterlijke vertaling van jouw Duitse zin is
Deze adapter ( MControl) verbindt apparaten, die voor de Control Unit 6020/6021 ontwikkeld zijn, aan het Easynet. Alle apparaten behalve de Interface kunnen worden aangesloten. De MControl vervangt daarbij de Control Unit ( 6021 ).
Dat er staat dat er aansluitingen zijn voor Controls en keyboards, daar wordt Control 80en 80F en Keyboard 6040 bedoeld.

Ik heb het een tijdje geleden uitgezocht omdat ik de Easycontrol wilde kopen. Nog niet gedaan overigens !
Re: Tams EC en 6021
Lid sinds: 2010

offline
Re: Tams EC en 6021
Hallo,

Na het besluit om mijn 6021 te vervangen door de TAMS EASY CONTROL, ben ik ook naar informatie gaan zoeken om mijn 6021 toch nog gebruiken middels de Mcontrol. Reden was doordat ik de omschakeling maakte, ik 1 stroomkring/sectie minder had. (Easy Control heeft alleen een adapter voor eigen consumptie). Het informatie aanvragen deed ik via ANW modeltreinen (Tip top, trouwens), die rechtstreeks met TAMs communiceerde. Als antwoord kreeg ik dat het niet mogelijk is.

Nadat ik de TAMS binnenkreeg heb ik sein decoders geprogrammeerd, met als voeding een Ma6015. Dit werkte uitstekend. Nu wellicht nog een extra booster of misschien niet. Dit onderzoek loopt nog.

groeten,

Marcel
Re: Tams EC en 6021
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Tams EC en 6021
Je hebt gelijk Alphons, mijn Duitse vertaling is niet juist. Inderdaad is de 6021 op zich niet meer te gebruiken in die configuratie.
Bedankt dat je me hier op gewezen hebt.  :thumbup: