Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin 2690 Locomotief rijd niet

Gestart door Michae85l zondag 09 augustus 2015, 21:34:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 2690 Locomotief rijd niet
Hallo,

Ik ben nog niet heel lang met mijn nieuwe marklin hobby bezig en ik ben nog veel aan het verzamelen en middels lezen een hoop aan het leren. Maar het leuke is dat ik nu in de modus sparen zit  :-) dus we zijn druk bezig om de loc verzameling uit te breiden. Dus deze week heb ik een 2de hands set Marklin 2690 gekocht en de set is nog in vrijwel in nieuwstaat echter de loc wilde niet rijden  :-(.

Na veel lezen op dit forum heb ik een grote schoonmaak gedaan want ik had loc even aan de buitenkant bekeken en zag al snel de olie overal en nergens zitten. Dus vandaag en gisteren de loc grondig schoongemaakt en wat bleek Anker zat vast onder sleper zat olie op de tandwielen het zat nog net niet op het dak  :D. Dus een wasbenzine beurtje en de loc zal het weer gaan doen.... dacht ik.

Na het schoonmaak werk reed de loc wel op een stukje testbaan met een Marklin 6647. Echter op mijn echte baan waar ik een 60653 Mobile Station heb kreeg ik de loc niet aan de praat.

Uiteraard heb ik de loc op een kanaal gezet (meerdere geprobeerd) maar nog kwam er geen beweging in de loc.
Er stonden verder ook geen andere loc's op de baan of iets wat stroom nodig heeft

Weet iemand wat het kan zijn?

De hoofdbaan is enkel aangesloten met een aansluitbox 60653. Kan het zijn dat er te weinig stroomtoevoer is?

Hoop dat iemand mij kan helpen want een 60VA voeding is snel gekocht maar het zou zonde zijn als dit het probleem niet zou oplossen.

Alvast bedankt voor de reacties en jullie hulp.

Michael

Re: Marklin 2690 Locomotief rijd niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 2690 Locomotief rijd niet
Hoi Michael,

Het lokje uit deze set is analoog en kan dus niet op de Mobil Station rijden.
Re: Marklin 2690 Locomotief rijd niet
Maar er zit wel een decoder op dus dan zou deze toch wel op een mobile station moeten kunnen rijden?

Dit is het exacte model.

3064.20 
V 60 
1990 
Digitaal 6080  SFCM  IV 
Lok 5  DBP  Lichtrood  Kunststof  uitvoering Deutsche Bundespost in set 2690 
Re: Marklin 2690 Locomotief rijd niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 2690 Locomotief rijd niet
Hoi Michael, foutje van mij, de 2690 is de digitale versie en de 2890 de analoge.
In de 2690 zit nog een oude 6080 decoder en die geeft vaak problemen met de MS.
Er zijn hier al meerder topics met hetzelfde probleem geweest.
Volgens mij komt het doordat de 6080 decoder alleen naar "Motorola oud" luistert en de MS alleen "Motorola nieuw" uitstuurt.
Deze decoders zijn ook nog eens polariteits- gevoelig, dus controleer eens of de bedrading naar de rail goed is aangesloten.

Re: Marklin 2690 Locomotief rijd niet
Dus het beste kan je eerst uitproberen of het verwisselen van de twee voedingsdraden helpt......
Zo niet dan weer terug wisselen.