Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)

Gestart door frenkievee vrijdag 07 augustus 2015, 22:10:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: Kappa op donderdag 03 september 2015, 20:06:40
Tip: Als de RET het stokje van de NS heeft overgenomen, kan je deze reportage nog een dunnetjes overdoen.  :D

Ad,  :thumbup: :thumbup:

Frank, we eisen het van je! >:-D >:-D

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Dat kan Wil... NADAT Frank de lijn Maastricht - Aken in beeld heeft gebracht. Dat verzoek heb ik al eerder ingediend :D
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Ik zou liever de Orient Express zien. Lijkt me leuke reportage te worden dan.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Ik kwam via Facebook een paar leuke plaatjes tegen van de Hoekse lijn en moest gelijk aan dit draadje van Frank denken :)


T200006-0019 by Albert Koch, on Flickr


T200006-0026 by Albert Koch, on Flickr


T200006-0001 by Albert Koch, on Flickr



Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: frenkievee op woensdag 02 september 2015, 20:53:14
Wat betreft je opmerking hierboven: de conducteur zei dat de lijn al van de RET is, maar dat zij nog niet beschikken over het juiste materieel en dat daarom nog de NS de diensten rijdt. Er is nog niets veranderd aan de beveiliging voor de metro, want de aanbestedingen daarvoor zijn gisteren pas gestart. Dus daarvoor komt nog het een en ander voorbij denk ik.

Voor alle duidelijkheid, er is verschil te maken tussen de "eigenaar" van de spoorlijn en de "exploitant" van de spoorlijn.
De Hoekse lijn, net als de Hofpleinlijn en de Zoetermeerlijn, behoorden oorspronkelijk tot het landelijk spoorwegnet, waar de Minister van (toen) Verkeer en Waterstaat voor verantwoordelijk was. Vanaf 2005 hebben we een nieuwe Spoorwegwet, die onderscheid maakt tussen (1) hoofdspoorweginfrastructuur (HSWI), in beheer bij ProRail, (2) lokaalspoorweg en (3) bijzonder spoor. Onder die laatste groep vallen de Museumlijnen (Hoorn-Medemblik, ZLSM, VSM enz)en de spooraansluitingen naar bedrijven. Onder lokaalspoorweg zijn de metro's van Rotterdam en Amsterdam begrepen, de sneltram Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein en RandstadRail (op de oude Hofpleinlijn en Zoetermeerlijn). De verantwoordelijkheid voor deze spoorinfrastructuur ligt niet (meer) bij de minister maar bij de Provincie, die die al dan niet kan delegeren naar een metropoolregio, zoals in het Haags- en Rotterdamse. De Hoekse lijn is overgeheveld van de landelijke hoofdspoorweginfrastructuur (1) naar het regime van de lokaalspoorweg (2), en daarmee onder de verantwoordelijkheid van de Metropoolregio Rotterdam-DenHaag gekomen. De metropoolregio zorgt vervolgens voor de aanbesteding van de ombouw en het vervoer door de RET. Zolang de ombouw nog niet begonnen is, heeft de metropoolregio de NS verzocht de exploitatie nog te verzorgen.

Om het nog iets ingewikkelder te maken heeft de overheid besloten zelf de exploitatie van het kernnet (= hoofdverbindingen op de HSWI) ondershands te gunnen aan NS, en het vervoer op de echte regionale lijnen, zoals in Groningen, Friesland, Overijssel, de Achterhoek en in Limburg te laten aanbesteden door de provinciale overheden, die ook het busvervoer in de gebieden regelen.

groeten,
Roel
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: Sascha op zaterdag 19 september 2015, 10:42:41
Ik kwam via Facebook een paar leuke plaatjes tegen van de Hoekse lijn en moest gelijk aan dit draadje van Frank denken :)

Die foto's zijn van juni 2000, dus kun je nagaan wat er in 15 jaar veranderd is.... En niet echt ten goede dus.....

@Roel: Dank voor je aanvullingen! Interessante leer- en leesstof!  :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
De hele serie Hoekse Lijn wordt in de komen weken successievelijk ook op mijn website gezet. Het zijn dezelfde foto's in iets kleiner formaat, maar verder wel integraal. Ook komen er de andere fotoseries die ik hier op het forum al gezet heb.

Dus hou het in de gaten!!
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank bedankt voor de info. :thumbup:

We zien elkaar op de Gastendag.

groetjes

Wil Tweeendrie

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Off topic hoor, maar je hebt een leuke site. Erg nostalgisch die oude baan :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Hij staat bij de favorieten!!

groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
De overgang naar bijzonder spoor is toch nog gaande? De museumlijnen vallen ook nog onder lokaalspoorwegen meende ik.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Wikipedia
Citeer
In 2005 is de oude wetgeving weer uit de kast gehaald. Een aantal hoofdspoorlijnen die eigendom zijn van museumspoorlijnen, zijn omgezet in locaalspoorwegen om te voorkomen dat ProRail de beheerder zou worden van deze lijnen. ProRail heeft namelijk een beheerconcessie gekregen voor alle hoofdspoorwegen in Nederland en men vindt het niet de taak voor ProRail om spoorlijnen te beheren die niet meer of uitsluitend door museumlijnen gebruikt worden.

Wikipedia

niet alle musea vallen onder lokaalspoor . SGB valt onder de tramwegwet . dit is de goedkoopste versie )
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Met de nieuwe wetten Lokaalspoor en Bijzonder Spoor worden de (soms hele) oude wetten vervangen, te weten de spoorwegwet uit 1875 (!), Tramwegwet uit 1900 (!). Het citaat is uit 2005 toen de Hoofdspoorwegwet van toepassing werd. De genoemde nieuwe wetten worden dit jaar van kracht.

Groeten,
Roel
Re: Hoekse Lijn - Tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum
Hey Frank,

Mooie repo!
Citaat van: frenkievee op zaterdag 29 augustus 2015, 19:04:36
Deze combinatie van borden deed mij afvragen waarom voor een fietspad gewaarschuwd moet worden.....


Het straatnaambord van het pad. Ook aan deze kant weer dezelfde waarschuwing :?

Er wordt hier niet gewaarschuwd voor een fietspad. Het bord fietspad is geen onderbord namelijk. Deze zijn wit met zwarte letters
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
 @citaat
Hoi Bas,
Dat weet ik. Ik heb ook een en ander nagevraagd (voor de zekerheid) op het wegenforum en daar vond men deze combinatie ook al heel vreemd.
Onder dit bord () hoort inderdaad een wit onderbord en zeker niet dit bord. Het vermoeden is dat de waarschuwing geldt voor het smalle tunneltje onder het spoor door.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Misschien word dit paadje ook veel door voetgangers gebruikt waardoor ze gewaarschuwd worden dat ze zich op een fietspad bevinden.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: frenkievee op zondag 04 oktober 2015, 22:48:30
@citaat
Hoi Bas,
Dat weet ik. Ik heb ook een en ander nagevraagd (voor de zekerheid) op het wegenforum en daar vond men deze combinatie ook al heel vreemd.
De combinatie is zeker vreemd. In het Gekke Bebording topic van Flitsservice zal deze niet misstaan denk ik :D
Hoekse Lijn - Van de overkant
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Van de overkant
Vandaag nog op stap geweest om wat foto's te maken van de Hoekse Lijn. Gewoon om te proberen of het wat op zou leveren. Maar oordelen jullie zelf daar maar over.

Aan het einde van landtong van Rozenburg (dat is 9 km vanaf Rozenburg richting de Noordzee) kom je uit ter hoogte van Hoek van Holland. Precies ter hoogte van het station Hoek van Holland-Haven.

Een eerste blik richting de Noordzee levert dit spektakel op:


Een kwartslag naar rechts en steving ingezoomd is het gebouw van de Stena Line te zien, met daarboven uitstekend het stationsgebouw van Hoek van Holland-Haven


Links daarvan is met enige moeite het station te ontwaren, maar ....


.... als er een trein halteert is dat veel beter te zien. :)


Onder de voetgangerstraverse voor de schepen zijn ook de nodige bovenleidingsmasten te ontwaren.


Wat ook hier veel beter te zien is als er een trein rijdt.


Aangezien je bij de Nieuwe Waterweg staat, wil er nog wel eens een bootje voorbij schuiven.


Ook hier weer de spoorlijn te zien. Het witte is een vrachtwagen, die over de Hoekse Baan rijdt, die evenwijdig aan het spoor ligt.


Aan het einde van het Oranjekanaal staat het gemaal Westland. Daarachter ligt de spoorlijn.


Een stukje verderop (meer richting Rozenburg) is een parkeerplaats bijna ter hoogte van station Maassluis-West. Daar staat deze Sprinter dan ook. 


Om voor de flatgebouwen van de Merellaan richting Hoek van Holland te rijden.




De Sprinter is ter hoogte van het sein bij de overweg in de Schenkeldijk. Maar dat is sterk ingezoomd ....


... dit is dezelfde lokatie en richting zonder zoom :).

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: Fikse zoomlens...
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
-Frank:
Je uitje heeft weer schitterende plaatjes opgeleverd,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Zeker de eerste en de laatste foto vind ik bijzonder mooi.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: nobody op zondag 25 oktober 2015, 17:29:39
:thumbup: :thumbup: :thumbup: Fikse zoomlens...
Wim, 30x optische zoom. De digitale gebruik ik niet.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
 Zitten weer een paar hele mooie (composities) bij, Frank  :thumbup:

Al is die omgeving onbekend voor mij, met de teksten maak je er iets boeiends van !
Grtz Tony

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Dank je Tony.
Moet alleen met het inzoomen wel een statief hebben eigenlijk. Heb de neiging merk ik om foto's wat scheef te nemen.....
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Haha, dacht ff dat we de nautische kant opgingen met die scheidingsboei in het water. Maar wow kan jij ff inzoomen zeg  :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Grappig om het ook eens van 'de andere kant' te bekijken.

groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Wederom mooie plaatjes Frank.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Erg mooi idd.
En als je 30x inzoomt is een statief inderdaad geen overbodige luxe.
Dan zit je toch al gauw op (omgerekend) plm 720mm.
Als heb je dan sowieso eerder last van onscherpte (waas) door alles wat er in de lucht gebeurt tussen jou en je onderwerp.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
De 1e metro voor de Hoekse Lijn is in de buurt! Met dank aan @supertobie

https://twitter.com/SuperTobie/status/659620364134309889
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Vandaag een ritje gemaakt naar Hoek van Holland voor een speciaal doel. Dit gaf de mogelijkheid om ook gelijk even te kijken naar wat er inmiddels is veranderd sinds vorig jaar. Zoals bekend wordt de Hoekse Lijn omgebouwd voor metro-diensten die vanaf volgend jaar actief moeten zijn.
Niet alleen wat updates, ook nog wat foto's van het station en de infrastructuur zelf vanuit iets andere hoeken.

Nog even het bijzondere sein wat aan het einde van de spoor 2 van het station staat. Het kan alleen de seinbeelden geel (maximaal 40 km/h) en rood (stop) geven. Aangezien het laatste stukje richting Hoek van Holland Strand met slechts 40 km/h bereden mag worden, heeft het geen nut hier een groen licht te kunnen tonen.


Het laatste stukje bovenleiding van spoor 3. Duidelijk zijn de isolatoren te zien, waardoor gelijk duidelijk is dat het laatste stuk van deze bovenleiding niet onder spanning staat.


Sfeerbeeldje van het deel van het station wat dagelijks in gebruik is, de sporen 1 en 2.


En nu met een Sprinter.


En een ingezoomde Sprinter :D


Bij aankomst op het station was al gelijk een groot hek te zien, wat met groene doeken afgeschermd is. Hierdoor kun je dus niet kijken, maar het was wel zodanig laag dat ik gemakkelijk mijn camera erover heen kon houden om foto's te maken.
Inmiddels is wel duidelijk dat de sloop van de voormalige sporen 4, 5 en 6 al in gang is gezet.




Het gras tussen de sporen is al aardig opgeschoten. Mooie, met de wind meebewegende pluimen zijn hier goed zichtbaar. Op de achtergrond staan op het voormalige perron de keerwanden, waar het perron mee was gebouwd.






Links de afscheiding tussen het deel van het perron wat nu nog wel in gebruik is (spoor 3) en het deel wat blijkbaar binnenkort gesloopt zal zijn.  Zoals jullie zien staat er een trein op spoor 3, maar die komt in een ander draadje weer terug.

Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Een overzicht van het totale gebied van de (voormalige) sporen 4 en 5. Vooraan waar tussen de sporen meer dan genoeg bramenstruiken groeien is een hoop zand gestort. Mogelijk om overheen te kunnen rijden met (zwaar??) materieel.






En weer terugkijkend naar het huidige station.


De Sprinter richting Hoek van Holland Strand.






Aangezien mijn vrouw deze ronde mee was, hebben we ons even neergezet bij de visboer op het einde van het station. Voor haar een bakje kibbeling, voor mij een kroketje. En tijdens het wachten op de bereiding ervan, kwam deze jongeman of jongedame binnenwandelen.


Het beestje liet zich totaal niet afschrikken door de flits van de camera en was ook niet echt angstig of zo. Wel een gezond wantrouwen, maar niet in paniek toen ik wat dichterbij kwam.


En ook buiten was het mogelijk verkrijgen van een hapje voldoende reden om goed in de buurt te blijven.



Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
-Frank:
Dank voor het laten meegenieten van de plaatjes,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Mooi fotoverslag. Bedankt Frank :important: :thumbup:
De jonge meeuw loopt kennelijk stage.
Hoe pik ik voedsel van die tweepoters zonder veren...
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Frank,

Bedankt voor deze prachtige foto serie met mooie teksten. :thumbup:
Je was niet de enigste treinspotter zag ik op het perron. :)

Ja de beestjes worden steeds minder schuw ik had afgelopen donderdag om 6 uur in de ochtend 2 vossen op 5 meter van mijn vrachtwagen staan en ondanks dat ik uitstapte bleven ze gewoon staan en keken mij recht aan. :) :)
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Leuk om eens ook de verbouwingen 'het laatste stukje' van de Hoekse lijn te zien. Die aan het begin zie ik al vaak zat :D
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Weer genoeg foto's om een wedstrijd mee te winnen, Frank  :thumbup:

Vooral die, waar ook de boot af en toe zichtbaar is !
Wederom bedankt voor het kijkgenot  ;)

Grtz Tony

( als ze genummerd waren, kon ik ook nog mijn top 5 aangeven  :D )
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Leuke plaatjes die een goed beeld geven van station Hoek van Holland :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Lid sinds: 2015

Machinist 1:1 en 1:87

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Citaat van: frenkievee op zaterdag 01 oktober 2016, 16:37:53


Nog even het bijzondere sein wat aan het einde van de spoor 2 van het station staat. Het kan alleen de seinbeelden geel (maximaal 40 km/h) en rood (stop) geven. Aangezien het laatste stukje richting Hoek van Holland Strand met slechts 40 km/h bereden mag worden, heeft het geen nut hier een groen licht te kunnen tonen.


Dit sein kan niet beter dan geel tonen omdat het volgende sein altijd stoptonend is. Dit is namelijk het afsluitbord op het stootjuk bij Hoek v Holland Strand. Het seinbeeld "geel" verteld namelijk dat je moet begrenzen naar max. 40km/h en rekenen op stop.

Als er nog een sein tussen Haven en Strand had gestaan, had het sein waarschijnlijk ook gewoon groen kunnen tonen.

Groet,
Johan
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Bedankt voor je fotoverslag! Paar weken terug was ik daar nog. Raar om dan te zien dat ze alles gaan slopen daar.  :?
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Vanmorgen nog even door de fotoseries aan het struinen en ik bemerkte dat ik er een aantal van de infrastructuur vergeten was. Niet schokkend, misschien nog wel leuk voor wat details.

Staand op de overweg naast de visboer met een blik richting Hoek van Holland-Haven.


De bovenleidingsmast met schakelaars bovenop.


En de bijbehorende kastjes op werkhoogte.


De geordende "dradenbrei" zoals deze van onderen te zien is.


Een blik vanaf de parkeerplaats naar de bocht richting Hoek van Holland-Haven.


En toch nog een "bootjesfoto". Een van de schepen vertrekt richting Engeland. Helaas stonden er de nodige gebouwen in de weg om deze mooi op de foto te krijgen.

Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Die bootjesfoto's zijn juist zo, zo spannend, Frank  ;)
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
-Frank:
Dank weer voor het plaatsen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Hi Frank,

Leuke en informatieve foto's.
Begin van de zomer hebben we daar gewandeld (voor mijn andere hobby, o.a. bezoek aan het Fort) en het is daar nu al veranderd.

groet
Harald
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Mooie foto's :thumbup: :thumbup: :thumbup:, ik was daar een paar weken geleden om naar Engeland te gaan. Helaas is het station vergane glorie  :-(.
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Na een jaar weer een mooie update Frank  :thumbup: :thumbup:.

bedankt weer voor het plaatsen van de foto's.

groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Ben vooral benieuwd naar het verhaal van de rijtuigen.
Waarom staan die (nog) daar?
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Hoi Frank,

Top weer en bedankt voor je mooie foto's en tekstuele bijdragen.  :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (1 oktober 2016)
Hai Frank,

Een paar dagen niet op het forum geweest en toen zag ik deze aanvulling en de andere reportage.

Bedankt weer voor de uitgebreide reportage's en ik denk dat je niet zo van vis houd.

Groetjes

Wil
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Vanwege het bezoek van de 766 Hondekop aan Hoek van Holland vandaag dus daarheen gereden. En passant nog de volgende foto's gemaakt van de wijzigingen die ik weer gezien heb daar.....
Het is allemaal niet om vrolijk van te worden, zoals ik van meerdere mensen daar gehoord heb.

Bij de parkeerplaats staat inmiddels een grote aankondiging van de komende verbouwing van de Hoekse Lijn en de bouw van het nieuwe station Hoek van Holland Haven.


Verderop op de baan zijn de volgende dingen te zien. Het dwergsein van het doodlopende spoortje ter hoogte van de vuurtoren is inmiddels uitgeschakeld in ingepakt.


Ditzelfde geldt voor het uitrijsein van spoor 4. Dit is uit en voorzien van een wit kruis. Voor het Engels wissel staat een volle zak (zand?) als botselement.


Het hek is aan het einde van het perron naar beneden gevallen en zodoende kon ik heel even een stapje opzij maken om deze foto te maken van de sporen 4 en 5 richting het stationsgebouw. Zoals duidelijk te zien is, is de bovenleiding inmiddels verwijderd.


Blik naar de andere kant: het uitrijsein van spoor 3 en de blik in de verte.


De buitendienst zijnde telefoon om Post T te kunnen bellen.


Blok over het hek richting het stationsgebouw.


Tussen de sporen liggen twee uithouders van de bovenleiding.


Een beetje verloren staan deze Vertreklampjes te staan op het (voormalige) perron van de sporen 5 en 6.


De schakelmast die inmiddels een flink stuk ontmanteld is....


Evenals de eindmasten.....


Het stootblok van spoor 3.


Nou, duidelijk toch?

Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Hoezo is dit niet om vrolijk van te worden Frank? Oke,  het is nu vrij troosteloos,  maar als dalijk de RET daar rijdt krijgen de Hoekenezen vaker een verbinding richting de stad en kunnen ze zelfs in 1 ruk door naar Nesselande.  Nieuwe stations komen er ook nog,  dus ik zie vooral verbeteringen.
Alleen plaatjes van zo'n hondekop op die lijn zullen we nooit meer zien.  Wel van dieselloks met goederentreinen,  want die blijven er gewoon rijden.
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Frank doet ons weer een groot plezier met deze fotoreportage.
Inderdaad uniek want dit zal wss de laatste keer zijn, of is men nog van plan een afscheidsrit te houden voor de buitendienststelling, ombouw naar Metro?
Op de Hofpleinlijn is dit ook gebeurd met o.a. plan U en mat'36.

Rijden er sowieso nog goederentreinen op deze lijn? Als je ver terugscrollt in deze reportage is dat hoogstens tot Vlaardingen en dan een uiterst summiere bediening. Geen dienstregeling dus. Maar mss hebben we iets gemist.

Dan over de 766: Verbluffend hoe goed deze past in de entourage. De stichting kan historisch besef niet worden ontzegd door Hoek van Holland aan te doen! Hulde!
Het interieur van de 766 is eigenlijk moderner dan het exterieur, de staat van het treinstel waar deze is in teruggebracht.
Die platen op de zijwanden van het interieur en nummeraanduidingen Bk766 zijn volgens mij recenter dan je denkt.  Wie het weet mag het zeggen....
Eigenlijk zou je dit soort treinstellen zo nu en dan in de reguliere diensten willen zien rijden. Zoals de DB 103 nu nog kleine slagen maakt rondom Frankfurt. Diep weggestopt in de avonduren, dat wel dan weer.....
Kun je intussen andere moderne stellen weer onderhouden, dus theoretisch meer beschikbaarheid. 
Natuurlijk besef ik me terdege dat dit organisatorisch moeilijk kan zijn: Is er op dat tijdstip personeel beschikbaar wat op het treinstel kan en mag rijden?
Het treinstel moet dan zelf ook weer meer naar de werkplaats. Enz. enz. Maar goed nogmaals verwijzend naar de DB103, het kan wel.
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Citaat van: Baanloos op zondag 18 december 2016, 14:41:10
Frank doet ons weer een groot plezier met deze fotoreportage.
Inderdaad uniek want dit zal wss de laatste keer zijn, of is men nog van plan een afscheidsrit te houden voor de buitendienststelling, ombouw naar Metro?
Op de Hofpleinlijn is dit ook gebeurd met o.a. plan U en mat'36.

Rijden er sowieso nog goederentreinen op deze lijn? Als je ver terugscrollt in deze reportage is dat hoogstens tot Vlaardingen en dan een uiterst summiere bediening. Geen dienstregeling dus. Maar mss hebben we iets gemist.
De stichting Hondekop kondigde deze rit aan als de laatste rit met een bijzonder museumtreinstel over de Hoekse Lijn. Geen idee of er iets gepland staat voor het einde.
En jazeker rijden er nog goederentreinen naar Maassluis en Vlaardingen. Vlaardingen zal blijven bestaan. De aansluiting bij Maassluis zal verdwijnen met de ombouw. Het bedrijf dat daar zit en vooral treinen met buizen geleverd krijgt, heeft binnenkort haar laatste bediening.