Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)

Gestart door frenkievee vrijdag 07 augustus 2015, 22:10:06

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Oost en Schiedam-Nieuwland
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Oost en Schiedam-Nieuwland
Intermezzo 6 - tussen Vlaardingen-Oost en Schiedam-Nieuwland (deel 2 van 2 )

Nog even terug geweest naar het viaduct over de A4 en de kleine viaductjes iets meer in de richting van Schiedam-Nieuwland. Ik was nog wat vergeten en dat wil ik hier even inhalen. :D

Omdat het spoor de snelweg A4 onder een schuine hoek kruist, is er voor twee bovenleidingsportalen een aparte oplossing bedacht. Die staan namelijk niet haaks op de spoorlijn, maar staan op de ondersteuning van het viaduct. Ik hoop dat het hier een beetje duidelijk te zien is.


Toch weer even een blik richting de seinen.


De sprinter richting Schiedam.


Een stukje verder richting Schiedam gaat het spoor over het water. Dit water loopt van Vijfsluizen langs het parkeerterrein van het Vlietlandziekenhuis. Aan weerszijden ligt een fietspad. Bovenop de brug staat een normaal bovenleidingsportaal, maar aan het einde een mast tussen de sporen met twee uitleggers.


Een van deze fietspaden loopt over een houten constructie over het water.


En na omgereden te zijn een blik vanaf dat fietspad. Ook hier is een enkele mast met twee uitleggers te zien.

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Hallo Frank,
Dat zijn weer mooie foto's. :thumbup: :thumbup:
Apart die bovenleiding palen.

Groeten,

Remco
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hoekse Lijn - Schiedam-Nieuwland
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Schiedam-Nieuwland
Station Schiedam-Nieuwland (serie 1 van 3 ).

Klik onderstaande foto om naar Google Maps te gaan (dit opent als het goed is in een nieuw venster).

Bron afbeelding: Google Maps

Schiedam heeft twee stations, waarvan station Schiedam-Nieuwland er eentje is. Ook dit is weer een minimalistisch uitgevoerde halte en ik kan niet zeggen dat ik het er echt gezellig vind.....
Maar oordeel zelf:

Het station ligt wat hoger, omdat het gekruist wordt door de Nieuwe Damlaan. Daarom zijn er behoorlijk wat trappen en zijn de perronsaanduidingen dan ook voorzien van pijlborden, die omhoog resp. omlaag wijzen. Het stationsplein van het station ligt aan het Bijdorpplein, waar ook het politiebureau is. Ik ben van de andere kant het station binnen gegaan, dus van de Van Limburg Stirumstraat.


Ook hier netjes een scherm wat de vertrektijden aangeeft.


De entree met de poortjes. Ook hier is er eentje open en is de rest gesloten. Dus ik ben heel stout niet ingecheckt.


Het perron van spoor 2 kijkend in de richting van Vlaardingen.


En hetzelfde ingezoomd. Zoals hierboven al getoond staan er een paar bovenleidingsmasten tussen de sporen, het is dan ook duidelijk te zien dat de sporen dan iets wijken om dit mogelijk te maken.




De andere kant op kijkend richting Schiedam-Centrum.


Het minimalistische wachtgebouwtje van spoor 1. Als het echt flink regent, dan helpt dit ook niet echt heel veel is mijn indruk.


Ondanks dat de trein nog zo'n 20 minuten op zich laat wachten, brandt het vertreklampje al wel en staat het sein op geel.

Hoekse Lijn - Schiedam-Nieuwland
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Schiedam-Nieuwland
Station Schiedam-Nieuwland (serie 2 van 3 ).

Op het perron is een Stationswinkel. Deze is echter helemaal leeg....


... zoals deze foto duidelijk laat zien. Volgens mij is er ook de nodige lekkage, want er staat een beste laag water op de vloer. Ook de kartonnen doos heeft van dit water te lijden gehad.


Inmiddels ben je ongemerkt de Nieuwe Damlaan overgestoken en ben je aan het einde van de Johan de Wittsingel. Daar staat deze abri met een kaart automaat en vertrekstaten.


Als je om de liftschacht heen loopt, wordt je naar beneden verwezen om naar spoor 1 te lopen.


Het grote NS-logo met de klok ernaast.


Aan de andere kant van het spoor weer boven gekomen kom je weer poortjes tegen. Bij eentje ervan staat deze stempelautomaat.


Zijn moderne incheck-broertje is wel in dienst.


Op het perron aangekomen zag ik dit.  :? Dit betekent dus dat je niet zomaar gebruik kan maken van de lift, maar je dus moet bellen. Wat als je geen mobiele telefoon bij je hebt? (en ja ik ken zeker twee mensen die geen mobiel hebben)


Kijkje richting Schiedam-Centrum. De snelheid op dit baanvak is 80 km/h, wat door de vierkante borden met de 8 aangegeven wordt. Dit is niet de reguliere baanvaksnelheid.

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Dag frank, weer een mooie reeks tussen de buien door. :thumbup:

Dat kronkelperron op de ingezoomde foto mag ook wel een opknapbeurt hebben.  8o

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - Schiedam-Nieuwland
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Schiedam-Nieuwland
Station Schiedam-Nieuwland (serie 3 van 3 ).

En ingezoomd richting Schiedam.


Vanaf het perron van spoor 1 de Nieuwe Damlaan met de trambaan. Voorbij de bocht in de trambaan is de halte die bij station Schiedam-Nieuwland hoort.


De fietsenstalling.


De hellingbaan van de uitgang een beetje richting het Vlietlandziekenhuis. Dit is trouwens rechts op de foto te zien.


Alle bordjes zijn blauw, behalve deze.


Helemaal aan het einde van het perron van spoor 1, kijkend richting Vlaardingen.


en vanaf de zelfde positie even flink ingezoomd. Hier zie je ook de masten tussen de sporen staan.


Omgedraaid en deze foto gemaakt. Ook dit station geeft de mogelijkheid om treinen van 9 bakken/wagons kwijt te kunnen.


En weer flink ingezoomd. Opvallend is hier het grillige verloop van de rand van het perron. Dat is niet alleen ingezoomd goed te zien, maar ook als je op het perron zelf rondloopt.

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam

Intermezzo 6 is smashing, Frank  :thumbup:

Mooi lijnenspel  ;)

Grtz Tony
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
En een verticale knik in het spoor, die door werkt in het rechter perron.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Hai Tony,

Als jij dit zo zou schilderen denken ze dat je bij de broeders een vat leeg gedronken had. O:-D

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Heb weer genoten van je foto reportage Frank. :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
 8o Nou, dat is toch wel een bijzonder perron zo met die kronkels.
Gevalletje maandagochtend niet alles helder meer in het koppie? :P
B) Maar erge mooie foto reportages, zo kom ik nog eens ergens. :thumbup: (via mijn beeldscherm dan)

Dirk-Jan
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Geinig zo die kronkels. :)
En wederom bedankt voor het plaatsen van de foto's :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Zolang Google streetview geen treinen laat rijden zullen we het zo moeten doen ;).

groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam

Ha die Wil !

Dat ik gezopen heb tijdens het schilderijen, wordt altijd al gedacht  :P

Maar zulk lijnenspel inspireert wel !!!

( Sorry Frank, was ff  :offtopic: )

Grtz Tony
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Mooie serie Frank. :thumbup:
Erg nuttig naast de serie artikelen over de Hoekse lijn in het blad Railhobby :important:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Dank voor jullie leuke berichtjes weer!

Citaat van: Tony op donderdag 27 augustus 2015, 21:56:26
Intermezzo 6 is smashing, Frank  :thumbup:

Mooi lijnenspel  ;)
Dank je Tony!

Citaat van: Wil Tweeendrie op donderdag 27 augustus 2015, 21:56:51
En een verticale knik in het spoor, die door werkt in het rechter perron.
Dat is op de plek waar het viaduct over de Nieuwe Damlaan gaat. Ik denk dat het, net als met zoveel bruggen en viaducten hier in de omgeving, voor en na ietwat verzakt zal zijn. Daar zal wel niet veel meer aan gedaan worden denk ik, evenals aan de kronkel-perrons.

Citaat van: nobody op vrijdag 28 augustus 2015, 16:01:32
Mooie serie Frank. :thumbup:
Erg nuttig naast de serie artikelen over de Hoekse lijn in het blad Railhobby :important:
Dank je Wim. Geven die artikelen in de Railhobby nog wat nieuws te vermelden?

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: frenkievee op vrijdag 28 augustus 2015, 21:10:05
Geven die artikelen in de Railhobby nog wat nieuws te vermelden?
Tja... Voor de één wel en voor de ander niet... ;)
Hoekse Lijn - Tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum
Intermezzo 7 - tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum (deel 1 van 4 )

Tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum is het wat lastiger om bij het spoor te komen. Ten eerste omdat het spoor op een dijk ligt en ruim voorzien is van hekken, sloten en onkruid (vooral braamstruiken, dus met stekels). Maar ondanks dat heb ik toch een leuk aantal foto's kunnen maken.

Vanaf Schiedam-Nieuwland loopt het spoor langs de Johan de Wittsingel.


Ingezoomd naar Schiedam-Nieuwland levert dit beeld op.




Onder het spoor is een tunneltje waar het Burgemeester van der Lippad doorheen gaat.


Kijkje richting Schiedam-Centrum.


De Hoekse Lijn is bijna 'op'. Dit portaal staat op kilometer 1,5.


Aan de andere kant van het spoor hetzelfde tunneltje met een brug over een sloot heen.


Deze combinatie van borden deed mij afvragen waarom voor een fietspad gewaarschuwd moet worden.....


Nog een kijkje richting Schiedam-Centrum. Nu voorzien van een SGM-3 :D


Het straatnaambord van het pad. Ook aan deze kant weer dezelfde waarschuwing :?

Re: Hoekse Lijn - Tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum
Intermezzo 7 - tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum (deel 2 van 4 )

Een stukje verder gaat het spoor over de Parkweg. Als je naar links kijkt voordat je onder dat viaduct loopt, dan zie je dit:


Het viaduct zelf


Na het spoor kruist de Parkweg ook de A20. Tussen de snelweg en de spoorlijn is een fiets/voetpad en dat ben ik een stuk opgelopen, omdat ik een paar schakelkasten had zien staan. En inderdaad: die staan er.....


.... en ook hier weer voorzien van het nodige geklieder.


Het weggetje in de richting kijkend van de Parkweg.


De Parkweg zelf. Op Google Maps had ik gezien dat de overkant toegankelijk zou kunnen zijn om richting het punt te lopen waar de spoorlijnen vanuit Vlaardingen en Delft bij elkaar komen. Dus aan de overkant het gras-pad in gelopen om bijna uit te komen waar ik wilde zijn. Onderweg nog een "onderkomen" van een dakloos iemand gezien.....


Bijna aan het einde van het pad. Verder kon niet, want er zijn hier sloten om verdere toegang af te schermen.


De geluidswal van de A20 is aan de achterkant uiteraard ook voorzien van de nodige "kunstwerken".


Een poos wachten leverde eindelijk een trein op. Het was best warm en omdat dit toch niet het ideale punt is om foto's te maken, toch maar terug naar de auto.


Het spoor kruist de Parkweg in een bocht, dus liggen de stalen bruggen vanwege de verkanting ook schuin op de ondersteuning. Uiteraard ging er net een trein overheen toen ik deze foto maakte en dat gaf best een hoop herrie boven het hoofd .

Re: Hoekse Lijn - Tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum
Intermezzo 7 - tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum (deel 3 van 4 )

Naast een Parkweg ligt een stuk grond (nog) braak. Hier zullen over een poos wel huizen gebouwd worden, want rechts buiten beeld wordt dat al gedaan.




Een stukje doorgereden naar de 's-Gravelandseweg. Hier zijn een aantal viaducten naast elkaar te vinden: de metro, het spoor en de snelweg A20.


Doorgelopen onder het spoor door en linksaf naar boven het gras weer op. Toevallig kwam deze combinatie voorbij, waarbij achter de lok een stuurstand meerijdt.


Toch wel grappig wat er gebeurt als je de camera op zoom heb staan en je zonder dat te veranderen een foto maakt van een naar je toe rijdende trein.


De zoom was nodig om vanaf de plek waar ik stond het station Schiedam Centrum te fotograferen.


Hier is de splitsing van de Hoekse Lijn (naar links) en het spoor naar Delft en Den Haag (naar rechts) te zien.


En nog een keertje, maar nu op de weg die wat verder van de spoorlijn af ligt.


En weer een beetje ingezoomd.


En tegen de zon in (ja ik weet: een zonde in de wereld van de fotografie :P) een foto van een passerende VIRM.

Re: Hoekse Lijn - Tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum
Intermezzo 7 - tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum (deel 4 van 4 )

En zijn broertje VIRM richting Schiedam.


Tja, hier ergens ligt een viaduct wat verbreding naar 4 sporen mogelijk zou moeten maken. Niet te zien, maar er staat dwars voor alle groen een groen hek.


Ook hier weer de nodige schakelaars met stroomtoevoer naar de bovenleiding.


Terugkijkend naar Schiedam een tweetal wubo (waarschuwingsinstallatie bij uitzichtbelemmerende objecten). Als de witte lampen constant branden, dan komt er geen geen trein, uit de richting van het uitzichtbelemmerende object, over het spoor waarop het sein betrekking heeft. Knipperen ze wel om en om, dan komt er juist wel een trein.


Niet echt direct met de Hoekse Lijn te maken, maar hier komt ook wat leuks voorbij.




Weer terug richting Schiedam. Staand onder het metroviaduct, wat zich in tweeën splitst. Het linkerspoor komt van Schiedam-Centrum en gaat naar het opstelspoor. Het rechter komt daar vandaan en gaat naar Schiedam-Centrum. Als de Hoekse Lijn door metro's gereden wordt, dan zullen dit de doorgaande sporen zijn.


Even geintje bij de brandweerkazerne: de reling van het hek heeft aan het uiteinde een spuitmond. Bij het gebouw zelf, waar de reling begint zit een kraan gemonteerd.


Blik op metrostation Schiedam-Centrum, staand tussen de sporen uit de metrotunnel (links) en het viaduct met het spoor vanaf het opstelspoor.

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Weer een stukje van het spoor uit de regio geleerd. :thumbup:
Sommige viaducten en gebouwen (die 3 witte torens) ken ik wel omdat ik daar wel eens met de vrachtwagen reed en daar spullen moest brengen.
Als je met deze lijn klaar bent ga je dan de rest van Nederland doen. ;)
Weer bedankt Frank voor het kijkplezier. :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Weer genoten van de foto's, Frank.
Details waar je altijd aan voorbij rijdt c.q. bent gereden worden nu vastgelegd door jou.

Tot aan CS zal het wel heel moeilijk worden om bij het spoor te komen, alles ligt verder "hoog" en goed afgeschermd en na de brug op viaducten.
Gelukkig heb je een perfecte "zoom". :thumbup:

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Heel mooi weer Frank. Ik vind vooral de effecten van de zoomfoto's gaaf. Geeft een extra dimensie aan het geheel  :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank,

Het zag er weer geweldig uit!
Ben benieuwd naar de laatste serie.

Gr, John
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam

Was weer een heerlijk zondagochtendontbijtje, Frank  :thumbup:

Als je al die details en natuur op je baan zou willen maken ben je wel ff bezig...... 8o

Fototechnisch snap ik weinig, maar de composities zijn toppie  :thumbup:
Dat moet een goed gevoel geven, wanneer je die thuis bekijkt !

Grtz Tony
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Hallo Frank,
Dat zijn weer mooie plaatjes.
Zo te zien heb je niet allen maar de 2809 gespot maar ook de 2821. :D

Groeten,

Remco
Hoekse Lijn - Schiedam-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Schiedam-Centrum
Station Schiedam-Centrum (serie 1 van 6 ).

Klik onderstaande foto om naar Google Maps te gaan (dit opent als het goed is in een nieuw venster).

Bron afbeelding: Google Maps

Het laatste station op de Hoekse Lijn in deze draad is Schiedam-Centrum. Dit station heeft het bordje kilometer 0 ergens tussen de sporen staan en is dus het beginpunt c.q. eindpunt van de Hoekse Lijn. Het station zelf is een knooppunt van meerdere lijnen en omvat 4 NS-sporen en 3 RET-Metro sporen. Het is gebouwd in ca. 2,5 etages. In 2000 is het volledig op de schop gegaan waarbij de hele entree volledig is veranderd, mede door de aanleg van de metro. De originele stalen overkapping uit de jaren '60 is hierbij blijven staan.

Vooraanzicht van het station aan de kant van de Brandersbrug, die overgaat in de Horvathweg. Rechts is de glazen overkapping te zien van de entree aan het stationsplein. Achter de donkere auto is de liftschacht te zien.


Stukje doorgelopen om de liftschacht heen en stukje verderop is de entree met (rol-)trap naar beneden de stations hal in.


Netjes ingecheckt en aan de andere kant, ziet dat er zo uit. Dit zijn de NS-poortjes. Voor de RET zijn aparte poortjes neergezet.


Ondanks alle poortjes zijn er ook nog de bekende in-/uitcheckpalen te vinden. Waarom? Is mij een raadsel.


Zoals gezegd bestaat het NS-station uit vier sporen. Deze foto is genomen vanaf het einde van het perron van spoor 1. Dit is het spoor waarop de treinen van de Hoekse Lijn richting Rotterdam vertrekken.
Naast het bord met het cijfer 8 staat een speciaal sein. Dit toont of een horizontale streep (zoals hier) of een diagonale witte streep van rechtsboven naar linksonder. Dit sein betekent ingeval van een horizontale streep: "Aanduiding van het eerstvolgende lichtsein dat rood licht of geel knipperend licht uitstraalt." De diagonale streep wordt getoond als het opvolgende sein dan elk ander seinbeeld weergeeft. Deze seinen zijn in gebruik als het gewone sein niet direct zichtbaar is, zoals dat het geval is op Schiedam-Centrum, vanwege de bocht in de sporen.


Ingezoomd naar de seinen die verderop staan. Het meest linkse sein staat op rood en dat komt dus overeen met wat hierboven is uitgelegd. Achter de seinen ligt ook een wisselcomplex wat de Hoekse Lijn verbindt met die naar Delft.


Omgedraaid de monumentale overkapping van het station. Bij de verbouwing in 2000 vanwege de komst van het metrostation mocht deze niet verwijderd worden.


Tussen de sporen het bordje wat kilometer 0 aangeeft. Hier begint of eindigt de Hoekse Lijn officieel.




Aan de andere kant van het station, op spoor 5, rolt een VIRM binnen.

Hoekse Lijn - Schiedam-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Schiedam-Centrum
Station Schiedam-Centrum (serie 2 van 6 ).

Op spoor 2 kwam bijna gelijktijdig de Sprinter 2964 op spoor 2 het station inrijden.


Van de andere kant kwam er juist Sprinter 2977 één van zijn regelmatige stops in het station maken. Uiteraard stond ik net helemaal aan het einde van het perron van spoor 1, dus moest even inzoomen.


De seinen aan het einde van het perron.


De bocht richting Rotterdam-CS. Opvallend is dat de linker sporen iets hoger liggen dan de rechter.


De Sprinter nagekeken in de verte


Kijkje vanaf het einde van het perron naar het stationsgebouw.


En ook dit weer ingezoomd. 


De afspanning van de bovenleiding. Deze staan gewoon midden op de perrons, zodat je een en ander goed kunt zien. Wel zo geconstrueerd, dat je nergens bij kan.


De bovenleiding die afgespannen wordt door de constructie van hierboven. Let op dat de stroomvoerende draden ver van de feitelijk afspanning af zitten en dichterbij de draden boven het spoor. Dit is te zien aan de isolator in de bovenste draad en de scheiding in de draden daaronder. Bovenop het portaal ook weer een schakelaar om stroom toe te voeren of juist te onderbreken.


Een wagen om de invalide medemens ook de mogelijkheid te bieden met de trein te gaan. Naar wat ik altijd begrepen heb, is dat iets wat altijd van te voren gemeld moet worden, zodat een NS-medewerker dit kan bedienen. Maar aangezien die volgens mij niet standaard meer op ieder station aanwezig zijn, vraag ik me af hoe dat tegenwoordig gaat. :?

Hoekse Lijn - Schiedam-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Schiedam-Centrum
Station Schiedam-Centrum (serie 3 van 6 ).

De onderdoorgang gezien vanaf bijna de trap naar de sporen 2 en 3 richting de uitgang aan de Parallelweg.


De uitgang van de Parallelweg en ook daar zijn de nodige poortjes te zien. Niet alleen aan de rechterkant, maar ook links (niet op de foto gezet).


De trap opgewandeld naar het perron van spoor 5. In tegenstelling tot door-de-weeks in de spits ademt het nu volledige rust uit. Om het plastisch uit te drukken: "ik heb het hier wel drukker gezien" :D


De Intercity naar Amsterdam had een vertraging van 5 minuten. Maar dat mag uiteraard niet zo benoemd worden, dus om 15:41 uur werd er omgeroepen: "Dames en heren, de Intercity van 15:41 naar Delft, Den Haag en Amsterdam vertrekt over ongeveer 5 minuten." Gewoon niet meer het woord vertraging gebruiken en je hebt de helft van het probleem al opgelost. :?


Aan het einde van het perron van de sporen 2 en 3 staat een sein, die gaf geel met het cijfer 6-knipper. Zie de foto hieronder voor de uitleg daarvan:


Hier het sein, met een brandende 6. Dit betekent volgens wikipedia het volgende: "Knippert het getal, dan gebiedt het volgende lichtsein óók een snelheidsbegrenzing én is de afstand tot het dááropvolgende lichtsein verkort. Daarom de snelheid begrenzen vanaf het gele sein met het verlichte knipperende getal en een ingezette remming niet onderbreken als het volgende lichtsein een snelheidsbegrenzing gebiedt die lager is dan de snelheid waarmee de trein op dat moment rijdt."
Hoop formele taal om te zeggen dat je als machinist maximaal 60 mag gaan rijden en bij het eerstvolgende sein ook 60 kan verwachten.


De blik een kwartslag gedraaid en het hele station in de breedte gezien. De metro die in beeld staat, kwam net uit de tunnel en gaat dus richting Capelle aan den IJssel (C-lijn).


Het vertreklampje van spoor 5. Het brandt niet, dus geen trein ;)


De trap weer af, waar je twee keuzes hebt:



Hoekse Lijn - Schiedam-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Schiedam-Centrum
Station Schiedam-Centrum (serie 4 van 6 ).

Het perron van de sporen 2 en 3 opgelopen. Daar rolde net een VIRM binnen die "kunstzinnig" versierd bleek te zijn. De conducteur vond het allemaal maar waardeloos gedoe. En terecht!


"Meester! Uw rechtersluitlicht werkt niet!"


Naar het einde van het perron gewandeld. Links de sporen van de Hoekse Lijn en rechts die naar Delft en verder.


Ingezoomd op die naar Delft.


Een passerende metro. Beetje lastig te zien, want ook deze is weer ietwat tegen de zon in gemaakt.


Sprinter 2948 richting Rotterdam CS rijdt het station binnen.


Ook hier is aan het einde van het perron het niet toegestaan om verder te lopen.


Een binnenkomende Sprinter vanuit Delft.


Aan de andere kant een wat vage foto van een vertrekkende Sprinter richting Maassluis of Hoek van Holland.

Hoekse Lijn - Schiedam-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Schiedam-Centrum
Station Schiedam-Centrum (serie 5 van 6 ).

Op naar het metrostation. Vanaf het einde van het tussenperron een kijkje naar de ingang van de tunnel en de aansluiting naar het opstelspoor. Dit wordt in de toekomst dus het spoor naar de Hoekse Lijn.


Ingezoomd naar hetzelfde. De ingang van de tunnel en het spoor naar het opstelspoor. Duidelijk is een voorbereiding te zien voor de mogelijkheid nog een wissel te plaatsen en het spoor eventueel door te trekken naar rechts. Hoe en of dit gaat gebeuren is mij niet duidelijk.


Omgedraaid en een kijkje richting het metrostation zelf. Van links naar rechts: het spoor richting de ingang van de tunnel van hierboven. Metrolijn C naar Spijkenisse duikt hier de tunnel in. De metrolijnen A en B hebben hier hun eindpunt. Als tweede het spoor van metrolijn C naar Capelle aan den IJssel. En rechts, waar de metro al klaar staat, het spoor wat het beginpunt is van de lijnen A (naar Binnenhof) en B (naar Nesselande).


Blik vanaf het perron van laatstgenoemde perron naar het opstelspoor.


En ingezoomd.


De gereedstaande metro van wat dichterbij. Dit is de metro die de dienst gaat rijden als lijn A naar Binnenhof. Deze stellen hebben naast de stroomafnemer voor de derde rail ook een pantograaf, want vanaf Capelsebrug wordt de stroom afgenomen van de bovenleiding. Het laatste stukje van de B-lijn naar Nesselande is op het viaduct aldaar dan weer wel met derde rail.


Een S-sein, wat aan duidelijkheid niets te wensen over laat: "Stop!"


Ingezoomd kijkje naar het einde van het perron. De metrostations zijn veel korter dan de treinstations.


Bovenaan de trap een blik in de stationshal van het metrostation. Duidelijk is de afbakening te zien van alle poortjes, die gebruikt worden.


Nog even gauw de metro gefotografeerd die binnen kwam rollen. Zoals met de meeste metro's die in Schiedam aankomen was dit er ook eentje met de bestemming "Geen dienst" (uiteraard is dit een metro van de A of B lijn, die hier het eindpunt heeft).

Hoekse Lijn - Schiedam-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Schiedam-Centrum
Station Schiedam-Centrum (serie 6 van 6 ).

Beneden in de hal is uiteraard de nodige informatie te vinden over het huidige lijnennet van de metro's van de RET.


Bij de roltrap staat een bord waarop staat vermeld welke richtingen vanaf het perron waarop je dan aankomt kunt bereiken. De stations Beurs, Blaak en Alexander zijn (ook) overstapstations. Voor Beurs op de metrolijnen D en E en voor Blaak en Alexander met de NS.


In de stationshal hangt een informatiebord met daarop de vertrektijden en juiste haltes van de trams en bussen. Iets zegt mij dat het woord 'bus' hier vergeten is.


De RET verkoop & opladen automaat. Deze zien er m.i. toch een stuk minder aantrekkelijk en verzorgd uit als die van de NS. Al hebben ze beiden hetzelfde doel.


Aan de overkant van de straat de overkapping boven het stationsplein, waar ook de ingang op straatniveau is.


Teruglopend naar de auto: de ingang van de metrotunnel.


Beetje lastig te zien, maar de hele tunnelingang is rood geschilderd. Het lichte betonnen viaduct is het metrospoor vanaf het opstelspoor.


Kijkje langs de tunnel. Rechts een dienstingang en een toegang tot kortsluitmiddelen voor de stroomrail. Omdat een en ander schuin afloopt is het mogelijk geweest om hier een scatingbaan aan te leggen voor de jeugd. Daar wordt ook veel gebruik van gemaakt.


Waar ik de auto geparkeerd heb, is een grote muur. Hierbovenop zijn de opstelsporen van de metro gebouwd. Het ziet er allemaal heel erg robuust uit.....


Tot zover mijn bijdrage om de Hoekse lijn te fotograferen. Uit de reacties heb ik wel begrepen dat het allemaal zeer op prijs gesteld werd en wordt! Ik heb er zelf heel veel plezier aan beleefd om deze foto's te maken.

Wordt misschien vervolgd......
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank bedankt voor al het kijkgenot van de Hoekse lijn. :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Opa !

Het was een reeks mooie  foto gebeuren van deze lijn .
Alles netjes voorzien van alle info er omheen
Dus grote klasse opa  :thumbup:
Ps , zoek het volgende lijn maar vast op  :D

Mvg Jan 
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: h0_miessie op zaterdag 29 augustus 2015, 20:35:44
Als je met deze lijn klaar bent ga je dan de rest van Nederland doen. ;)
Weer bedankt Frank voor het kijkplezier. :thumbup: :thumbup:
Wordt een beetje bewerkelijk ben ik bang voor. Heb al twee uitnodigingen staan: Maastricht-Aken (te ver weg :) ) en het Kamperlijntje (ook te ver weg :) ).
Graag gedaan!

Citaat van: Wil Tweeendrie op zondag 30 augustus 2015, 01:35:13
Weer genoten van de foto's, Frank.
Details waar je altijd aan voorbij rijdt c.q. bent gereden worden nu vastgelegd door jou.

Tot aan CS zal het wel heel moeilijk worden om bij het spoor te komen, alles ligt verder "hoog" en goed afgeschermd en na de brug op viaducten.
Tot Rotterdam-CS zal het inderdaad wel heel moeilijk worden heb ik al gezien. Moet nog maar zien of dat stukje lukt. Maar technisch gesproken hoort dat natuurlijk niet tot de Hoekse Lijn.

Citaat van: Tony op zondag 30 augustus 2015, 11:11:17
Was weer een heerlijk zondagochtendontbijtje, Frank  :thumbup:

Als je al die details en natuur op je baan zou willen maken ben je wel ff bezig...... 8o

Fototechnisch snap ik weinig, maar de composities zijn toppie  :thumbup:
Dat moet een goed gevoel geven, wanneer je die thuis bekijkt !
Mooi dat je er van genoten hebt Tony!
En met al die details ben je wel even zoet. Zeker als je een baan van de NS anno-nu na wil bouwen dan moet je wel een hoop hekwerk aanschaffen...... (of zelf bouwen natuurlijk). Het is mij opgevallen dat er echt bizar veel hekken rondom de stations en langs het spoor staan.

En het nakijken van de foto's gaf mij zeker een goed gevoel! En het delen ervan ook!
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank, bedankt voor 't maken en plaatsen van de opnamen en de bijschriften voor deze serie. :important: :thumbup:
Leerzaam en tóch leuk... ;)
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Hoi Frank

Ik heb zitten genieten van de vele herkenbare punten en mooie foto's   :thumbup:
Als vervolg serie zou Delft  Den haag misschien een leuke aanvulling kunnen zijn  ;)

Gr Alex 0850
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank, hartstikke bedankt voor de mooie foto's.
Ervan genoten en toch goed dat je een paar keer "gezondigd" hebt om tegen de zon in te fotograferen.

Echt super, al die moeite!

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Hoi frank,

super dat je dit initiatief genomen hebt. Bedankt voor alle moeite. Toch weer eea bijgeleerd :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Hoi Frank,

Geweldige fotoreeks en commentaren. Uitstekend gedaan, tien met een griffel.

Ton
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam

Wow Frank !!!

Plak je er nog even een heel fotoboek achteraan !
Van mij mag je op deze manier heel Nederland wel in beeld brengen  :P

Je laat dingen zien, waar iedereen meestal gedachteloos ( of denkend aan de warme hap ) aan voorbij loopt  :thumbup:

Grtz en een mooie pluim, Tony
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank

Hartelijk dank voor de weer schitterende plaatjes, met de leerzame uitleg erbij.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Bedankt voor de mooie plaatjes  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Het is elke keer weer genieten
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Dank jullie wel allemaal voor de complimenten. Wordt er zowaar een beetje verlegen onder....  ;)

Wil graag één stukje van de reactie van Tony eruit lichten:
Citaat van: Tony op dinsdag 01 september 2015, 12:22:47
Je laat dingen zien, waar iedereen meestal gedachteloos ( of denkend aan de warme hap ) aan voorbij loopt  :thumbup:

Deze opmerking deed me denken aan het gesprekje wat ik had op de eerste dag foto's maken op Hoek van Holland Strand met een van de conducteurs aldaar. Hij was (zoals ik ergens al aangegeven had) verbaasd dat ik wist wat een vertreklampje is. Daarna zei hij dat de meeste mensen niet eens weten dat het spoor ook beveiligd is: "hebben jullie ook stoplichten dan!".  :D

En ik heb zelf gemerkt dat je gaandeweg het proces op meer details gaat letten. En met de hulp van jullie heb ik ook dingen geleerd, zoals de juiste betekenis van de ronde borden met cijfers erop en meer.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Hai Frank,

Ik ben de gelukkige bezitter van een seinenboek uit 2013, dus alle borden naast de baan kan ik opzoeken. Ook daarom vond ik je foto's interessant.
In het verleden snapte ik bv. nooit wat de twee horizontale vaste of wisselend knipperende witte lichten waren naast het spoor.
O.a. bij station Beurs op het "luchtspoor" zag je die. Dankzij dat seinenboek ben ik daar eindelijk achter gekomen.
En jij merkte dat ook op bij een van de foto's. Dat sein wordt geplaatst bij uitzicht belemmerende objecten en knippert als er trein aankomt. Ongeveer hetzelfde als bij de seinlichten bij een dienstoverpad.

Je kent natuurlijk ook wel de ovale waarschuwingsborden bij werkzaamheden aan het spoor.
Dat begint met een L(angzaam) geel bord, afremmen tot 40 km p/u, dan een A(anvang) geel bord en tenslotte een E(inde) groen bord, daarna weer optrekken tot baanvalksnelheid.
De meesters op de bok noemen dit de "langzaam aan ellende".
Als men dat een aantal keren tegenkomt op de reis van Utrecht naar Maastricht, dan ontstaat er vertraging, vandaar die naam.

Wat mij ook opviel in dat gesprek, dat de conducteur zei, dat alles er al lag voor de aansluiting van de metro.
Maar helaas is dat op jouw foto's niet te zien, je kan/kon er niet bij. En Google Earth loopt logischerwijs achter met de foto's.
Ik vind het toch al geweldig dat dat er is.

Nogmaals bedankt voor de serie en
we wachten op de rest van Nederland >:-D

groetjes

Wil Tweeendrie


Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: Wil Tweeendrie op woensdag 02 september 2015, 00:08:55
Wat mij ook opviel in dat gesprek, dat de conducteur zei, dat alles er al lag voor de aansluiting van de metro.
Maar helaas is dat op jouw foto's niet te zien, je kan/kon er niet bij. En Google Earth loopt logischerwijs achter met de foto's.

Hoi Wil,
Inmiddels ook het betreffende seinenboek online al een aantal keren bestudeerd, dus ik ken het.
Wat betreft je opmerking hierboven: de conducteur zei dat de lijn al van de RET is, maar dat zij nog niet beschikken over het juiste materieel en dat daarom nog de NS de diensten rijdt. Er is nog niets veranderd aan de beveiliging voor de metro, want de aanbestedingen daarvoor zijn gisteren pas gestart. Dus daarvoor komt nog het een en ander voorbij denk ik.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank top reportage, erg genoten van je reportage van deze lijn die ik waarschijnlijk ooit eens heb bereden, toen ik met de boot van HvH naar Harwich ben gereisd.
Ik kan me echter niets meer van de treinreis herinneren. :(

Tip: Als de RET het stokje van de NS heeft overgenomen, kan je deze reportage nog een dunnetjes overdoen.  :D

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Zo dunnetjes zal dat niet zijn. De RET gaat zelfs nieuwe stations/haltes maken en bijvoorbeeld Hoek van Holland Strand daadwerkelijk meer richting strand verplaatsen. Tegen die tijd is er dus genoeg gebeurd voor weer wat nieuwe foto's.

Ik vond het ook een erg leuke en herkenbare reportage. Zelf een enkele keer deze lijn afgereden en dagelijks kom ik op het "eindpunt" Schiedam Centrum aangezien ons kantoor daar direct naast staat. Helaas heb je daar vakkundig omheen gefotografeerd :)
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Patrick,

De RET gaat er 1 halte bij maken; Steendijkpolder, tussen Maassluis west en HvH

Gr, John