Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)

Gestart door frenkievee vrijdag 07 augustus 2015, 22:10:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Wil Tweeendrie ooh foutje en bedankt voor de informatie :)
Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost
Intermezzo 5 - tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost (deel 1 van 4 )

Vanavond weer even terug naar Vlaardingen om het stukje tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost in beeld te vangen.

Zoals in de bijdrage van Vlaardingen-Centrum zelf al gezegd: na het station zijn direct achter alkaar een overweg, een ophaalbrug en (weer) een overweg. Als aftrapper de overweg in de Westhavenkade.


Uiteraard ook aan deze kant naast het spoor weer de nodige borden om te vertellen dat je er niet mag komen.


Waarbij deze tekst mij toch wel even de wenkbrauwen deed fronsen. Dus helaas niet met een schaapskudde het onkruid van het emplacement verwijderen......


Aan de andere kant van de weg, de brug over de haven. Twee borden: 'uitschakelen tractiestroom' en uiteraard weer een verbodsbord.


Overzicht vanaf de uiterste rand van de overweg met de blik richting Schiedam


Nog een foto van het emplacement, maar nu een stukje verder dan ik van de week gelopen had. Moeilijk te zien, maar het redelijk vlakke deel is laad-los-zone voor vrachtwagens, rechts daarvan ligt nog een spoor in het onkruid met een stootjuk nog net zichtbaar door het hek.


Het viel mij op dat het bord "bewaakte overweg" echt vlak voor de overweg staat. Ik vraag me dan af of dat wel enig nut heeft, want het lijkt mij dat je die informatie toch al wel gekregen had.


De brug

Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost
Intermezzo 5 - tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost (deel 2 van 4 )

In het topic over Vlaardingen had ik geschreven dat de pantograaf van de trein wordt opgevangen door de bovenleidingsconstructie boven de brug. Ik heb mijn camera zo ingesteld dat hij snel achter elkaar foto's maakt en gewacht tot er een trein kwam. En jawel: het is me gelukt om het afvangen op foto te krijgen :)
Dus hieronder een paar foto's die dat laten zien










Even om de Delflandse Buitensluis heen gelopen en dit sfeerbeeldje geschoten


Om aan de andere kant van de haven de overgang in de Oosthavenkade vast te leggen.


Vlak voor de overweg weer een bord waarop de volgende overweg al staat aangekondigd.


Na de overweg gaat de spoorlijn in een bocht naar links, waardoor je net niets meer ziet. In de bocht zit een aftakking naar een goederenspoorlijn.


Dit viel mij nog op bij het oversteken van de overweg. En ook dat het dak van dit 'huisje' nogal roestig is.

Re: Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost
Intermezzo 5 - tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost tussendoortje

Even voor de liefhebbers van oude auto's. Grappig detail: deze auto heeft twee achterkentekenplaten. eentje verticaal gemonteerd en eentje horizontaal eronder.


Re: Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost
Intermezzo 5 - tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost (deel 3 van 4 )

Na de bocht zit een overgang voor fietsers en voetgangers in het spoor.


De waarschuwingsborden staan niet haaks op het spoor, maar in de rijrichting van de fietsers, wat uiteraard logisch is.


Kijkje terug naar Vlaardingen-Centrum


En richting Vlaardingen-Oost (of Schiedam)


Ingezoomd is het station Vlaardingen-Oost al te zien. De overweg zit op ca. kilometer 4,5.

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Bij die Citroen als de onderste achterklep open zet kan je de nummerplaat nog altijd lezen.
Re: Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost
Citaat van: frenkievee op vrijdag 21 augustus 2015, 21:58:39
Waarbij deze tekst mij toch wel even de wenkbrauwen deed fronsen. Dus helaas niet met een schaapskudde het onkruid van het emplacement verwijderen......


Dat bord dateert nog uit de vorige eeuw, toen NS nog onverdeeld was en de spoorwegwet uit 1875 (!) nog gold. Inmiddels hebben we de spoorwegwet uit 2005 en is ProRail de beheerder. Een verbod op basis van een niet meer geldige wet lijkt me weinig juridische basis te hebben. :D :D

Groeten,
Roel
Re: Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost
Intermezzo 5 - tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost (deel 4 van 4 )

Als gezegd: vanaf Vlaardingen-Centrum naar Vlaardingen-Oost zit een aftakking in het spoor. Omdat het spoor op een dijk ligt, gaat het fietspad naar beneden en onderaan de dijk komt ook het goederenspoor erbij:


Het kruispunt Vulcaanweg (naar achteren en naar rechts) en de Schiedamsedijk (rechtdoor), waar het spoor kruist. Ook voor de trein is een verkeerslicht opgesteld.


Met tussen de rails soortgelijke sensoren als er ook voor de metro's en trams (op de vrije baan) te vinden zijn.


De weg overgestoken en de aansluiting die langs de Schiedamsedijk loopt bekeken. Eerste poging ervan mislukte door een grappige vrachtwagenchauffeur, die even flink toeterde  :| Had alleen jammer genoeg voor hem nog niet afgedrukt  :D


Ingezoomd op het Engels wissel. Het spoor loopt hier rechtdoor dood (zie stootblok) en rechtsaf onder het hek van het bedrijf.


Omgedraaid en het spoor een stukje gevolgd de Vulcaanweg in. Hier zitten een aantal bedrijven, waaronder DFDS Seaways en Vopak Vlaardingen.


Ingezoomd op het spoor richting Vopak. Niet verder doorgelopen.


Terug naar de kruising en daar staat (uiteraard) de nodige aanduidingen voor het wegverkeer dat een spoorweg de weg kruist.


En de laatste foto van deze set. Flink ingezoomd is te zien waar het dwergsein staat voor de aansluiting aan het hoofspoor.

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank  :(.
Toppie weer  :D :thumbup:

Mvg Jan
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank

Weer een prachtige reeks.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Hai Frank,

Weer genoten van je foto's, volgens mij doe je dat niet met een "cameraatje".
In #146 noem je Lever Sunlight, maar op het lab. werd dat altijd Levers Zeep Maatschappij genoemd.
Ik keek er op uit vanaf mijn werkplek.
Uiteraard zal daar wel de Sunlight Zeep gemaakt zijn.

De sporen bekijk ik ook met Google Earth. Als je dan achter het hek kijkt van # 157, foto 5 en je volgt het spoor, dat om de haven heen loopt, dan staat er helemaal achteraan nog iets op het spoor met een oranje dak.
Maar ik vermoed, dat er niet meer over dit spoor gereden wordt, gezien alle belemmeringen die er op staan.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam

Weer met verbazing en bewondering naar de foto's zitten kijken, Frank  :thumbup:

Wat kun jij mooie foto's maken van alledaagse (spoor)zaken !
Je hebt de smaak goed te pakken, zo te zien  :P

Meeste tijd is er op het spoor niks rijdends te zien, maar ook dat heeft zijn charmes.

Grtz Tony
Re: Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost
Citaat van: frenkievee op vrijdag 21 augustus 2015, 22:14:34
Intermezzo 5 - tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost tussendoortje

Even voor de liefhebbers van oude auto's. Grappig detail: deze auto heeft twee achterkentekenplaten. eentje verticaal gemonteerd en eentje horizontaal eronder.


Het onderste deel van de achterklep kun je kantelen om een vlakke laadvloer te krijgen.
De nummerplaat die nu vlak ligt komt dan rechtop te staan en is dan zichtbaar vanaf achteren.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Bedankt weer Frank voor de mooie foto's. :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Jaap

Dat had ik reeds geschreven in post 156
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Jorg.

Oeps  :( over het hoofd gezien tussen al die mooie foto's
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Idd, het zijn zeer prachtige plaatjes, ik begrijp het,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Wederom bedankt Frank. Het blijft een waar genot :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank,

Bedankt voor de mooie plaatjes en informatie!
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: Iemand op vrijdag 21 augustus 2015, 22:41:38
Frank  :(.
Toppie weer  :D :thumbup:
Tja...  >:-D en dank voor het compliment!  :D

Citaat van: Wil Tweeendrie op zaterdag 22 augustus 2015, 00:30:34
Weer genoten van je foto's, volgens mij doe je dat niet met een "cameraatje".
Ik heb een Fuji FinePix S4800 camera. Dat is een 16 megapixel camera met 30x zoom erin. En uiteraard wat leuke functies, zoals dat meerdere foto's maken zolang de ontspanknop ingedrukt gehouden wordt, panorama, en nog meer.

Citaat van: Wil Tweeendrie op zaterdag 22 augustus 2015, 00:30:34
In #146 noem je Lever Sunlight, maar op het lab. werd dat altijd Levers Zeep Maatschappij genoemd.
Ik keek er op uit vanaf mijn werkplek.
Uiteraard zal daar wel de Sunlight Zeep gemaakt zijn.
Halverwege de jaren '80 was Unilever klant geworden van het bedrijf waar ik toen werkte (EDS) en ik kreeg er toen een hoop collega's bij van de automatiserings-afdeling. En dat werd door die mannen toen zo genoemd. Dus vandaar :)

Citaat van: Wil Tweeendrie op zaterdag 22 augustus 2015, 00:30:34
De sporen bekijk ik ook met Google Earth. Als je dan achter het hek kijkt van # 157, foto 5 en je volgt het spoor, dat om de haven heen loopt, dan staat er helemaal achteraan nog iets op het spoor met een oranje dak.
Maar ik vermoed, dat er niet meer over dit spoor gereden wordt, gezien alle belemmeringen die er op staan.
Uiteraard heb ik ook de nodige voorbereidingen gedaan via Google Maps en heb gemerkt dat de foto's die op Google staan, inmiddels door de realiteit zijn ingehaald. Dus sommige sporen zijn inmiddels verwijderd en situaties zijn veranderd.
Dat oranje dak zie ik ook staan: zal eens kijken of ik aan die kant door de hekken heen kan zien of er nog wat te zien valt daar en of er foto's van gemaakt kunnen worden.

Citaat van: Tony op zaterdag 22 augustus 2015, 09:02:23
Weer met verbazing en bewondering naar de foto's zitten kijken, Frank  :thumbup:

Wat kun jij mooie foto's maken van alledaagse (spoor)zaken !
Je hebt de smaak goed te pakken, zo te zien  :P

Meeste tijd is er op het spoor niks rijdends te zien, maar ook dat heeft zijn charmes.
Dank Tony, en alle anderen voor de complimenten!!
Ik vind het erg leuk om te doen en leer elke keer weer bij. En dat er niet veel rijdends te zien is, is niet alleen omdat er alleen maar Vlaflip Sprinters te zien zijn, maar meer omdat ik de infrastructuur, zoals die nu is wil vastleggen. Als straks de lijn omgebouwd is naar lightrail (metro) dan zullen best een hoop dingen anders zijn dan het nu het geval is.
Hoekse Lijn - Vlaardingen-Oost
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Vlaardingen-Oost
Station Vlaardingen Oost (serie 1 van 2 ).

Klik onderstaande foto om naar Google Maps te gaan (dit opent als het goed is in een nieuw venster).

Bron afbeelding: Google Maps

Station Vlaardingen-Oost was mijn volgende bestemming. Dit is een halte zonder al te veel poespas, omdat ook hier alles vandalisme-bestendig moet zijn. Maar toch viel er best wel wat te zien en dat wil ik weer graag delen.

Het stationsplein is niet zo heel groot en bevat een snackbar en een paar bushaltes. Een beperkte parkeerplaats is aan de overkant van de weg.


Aangezien het spoor hier op een dijk loopt, bestaat het stationsgebouw uit twee etages. De begane grond bevat een kale ruimte met de kaartautomaten en de vertrekstaten. Evenals de eerste sporen voor de poortjes, die gaan komen.


Informatiescherm met de vertrektijden van de eerstvolgende treinen.


Boven aangekomen linksom het perron van spoor 1. Dit is een kijkje langs het stationsgebouw (met wachtruimten en wat technische ruimten, waar je niet mag en kan komen) richting Vlaardingen/Maassluis.


Een stuk doorgelopen over het perron richting het einde. Het sein ging inmiddels op groen en dus kon ik een trein verwachten.




En de trein op weg richting Maassluis of Hoek van Holland.


Kijkje terug langs spoor 2 richting het stationsgebouw.


Je zou bijna denken dat het overal hetzelfde is: aan het einde van de perrons mag je nooit verder lopen :D


Statieportret van een SGM-3 die onderweg is naar Rotterdam CS.

Hoekse Lijn - Vlaardingen-Oost
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Vlaardingen-Oost
Station Vlaardingen Oost (serie 2 van 2 ).

De trein langs het perron met een halteringstijd van nog geen 30 seconden. Er stapten twee mensen uit, de conducteur deed net of hij op zijn fluitje blies, sloot de deuren en weer op pad.....


Een van de wachtruimten. Volledig kaal en alleen voorzien van banken.


Aan de andere kant (de Schiedamse kant zeg maar) van het stationsgebouw staat twee abri's opgesteld.


Het bord aan de ene kant van de paal vertelt welke stations er nog te vinden zijn richting Rotterdam CS ...


.. en de andere kant die richting Hoek van Holland. Zoek de fout! ;)


Kijkje richting Schiedam vanaf het einde van het perron.


En ditzelfde weer ingezoomd. Waar het spoor omhoog gaat is het viaduct over de A4 (tussen de Beneluxtunnel en het Kethelplein. Het spoor kruist de A4 in een vrij schuine hoek.


Uitzicht vanaf het perron richting de havenkant. Onder het station loopt de Meester L.A. Kesperweg.


Een blik op het stationsplein levert dit op: een bewaakte en onbewaakte fietsenstalling en de bushaltes voor de bussen van de RET.


En nog een kijkje vanaf het station naar het terrein van DFDS Seaways. Hier vertrekken veerschepen richting Dover.

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Schitterend Frank. :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Vlaardingen-Oost
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hoekse Lijn - Vlaardingen-Oost
Leuke foto's Frank  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: frenkievee op zaterdag 22 augustus 2015, 16:34:44
.. en de andere kant die richting Hoek van Holland. Zoek de fout! ;)

Je moet denk toch een extra station toevoegen, Vlaaringen-Oost :P :-)
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank

Weer een knappe reeks.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank  :thumbup: :thumbup:

Maar ik zie de fout niet.
Ben benieuwd wat ik over het hoofd zie.
En een mooie camera, dat valt bij mij buiten het budget.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Schrijffoutje.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Gek hè, ik bleef er overheen kijken, bedankt.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Goeie serie, zouden we van meer trajecten moeten doen. Voorlopig genieten we van deze serie :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hoekse Lijn - Vlaardingen-Oost
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Vlaardingen-Oost
Station Vlaardingen Oost.

Nog een kleine aanvulling op het station Vlaardingen-Oost. Vanaf de bocht in de Schiedamsedijk (om het terrein van DFDS Seayways heen) is vanaf de dijk een mooi zicht op het station.

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: Wil Tweeendrie op zaterdag 22 augustus 2015, 00:30:34
De sporen bekijk ik ook met Google Earth. Als je dan achter het hek kijkt van # 157, foto 5 en je volgt het spoor, dat om de haven heen loopt, dan staat er helemaal achteraan nog iets op het spoor met een oranje dak.
Maar ik vermoed, dat er niet meer over dit spoor gereden wordt, gezien alle belemmeringen die er op staan.

Hoi Wil en anderen,
Je bedoelt dit, waarbij het oranje dak in het midden van de afbeelding staat:


Zoals gezegd er langs gereden vandaag (moest toch even mijn zoon in Rotterdam afleveren: of beter hij bracht zichzelf weg en ik mocht de auto weer naar huis rijden :P ) en dit op de foto gezet:


Geen idee wat het is, maar zo te zien kan het ding wel zelfstandig rijden gezien de uitlaatpijp bovenop. Er zitten naast de uitlaatpijp ook een paar zwaailichten op.
Het maken van meer foto's was erg lastig gezien de hekken en struiken. Toevallig stond het apparaat bij een redelijk vrij stukje in het hek.

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Hoi frenkievee

Ik denk dat dit een rangeer-robot is. Er zijn er vele van in Nederland, in diverse uitvoeringen. Wij zien ze niet vaak omdat de meeste op afgesloten terreinen staan en niet op de vrije baan mogen.

MvG

Vin9902
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Bedankt Frank en Vin,

Een rangeerrobot zou best kunnen, gezien dat uitstekende gedeelte, dat zou dan de koppeling moeten zijn.
Op Google Earth leek het net een soort Pipo-wagen.

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Super weer Frank :thumbup: :thumbup: :thumbup:.
Die Burger King is een mooie referentie voor mij :D :D :D. Dat stukje ken ik.

groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Op 1 van de bronnen die Frank bijna helemaal in het begin noemt kun je lezen dat het gebouw van station Vlaardingen-Oost behouden blijft!
Wordt wel wat intern verbouwd en de toegang veranderd.
(Gelukkig maar...)
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam

Hoi Frank,

Lijkt wel een Märklin koppeling aan die wagen  :-)

Grtz Tony
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: Wil Tweeendrie op zondag 23 augustus 2015, 00:26:06
Gek hè, ik bleef er overheen kijken, bedankt.
Zag het ook maar toevallig. Maar is inderdaad iets waar je makkelijk overheen kijkt. Je hersenen vullen het foutje automatisch in, omdat je het patroon kent.

Citaat van: Dicklz op zondag 23 augustus 2015, 13:49:33
Goeie serie, zouden we van meer trajecten moeten doen. Voorlopig genieten we van deze serie :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik kreeg al een uitnodiging om het traject Maastricht-Aken ook op deze manier vast te leggen.... :D.
Is me toch een beetje te ver rijden, eigenlijk.  :?

Citaat van: vin9902 op zondag 23 augustus 2015, 18:08:00
Ik denk dat dit een rangeer-robot is. Er zijn er vele van in Nederland, in diverse uitvoeringen. Wij zien ze niet vaak omdat de meeste op afgesloten terreinen staan en niet op de vrije baan mogen.
Dat is inderdaad wel een plausibele verklaring. Ik heb op website Industriespoor een pagina gevonden over dit soort apparaten. En daar staat ook een soortgelijk blauw exemplaar tussen.

Citaat van: Baanloos op zondag 23 augustus 2015, 22:41:50
Op 1 van de bronnen die Frank bijna helemaal in het begin noemt kun je lezen dat het gebouw van station Vlaardingen-Oost behouden blijft!
Wordt wel wat intern verbouwd en de toegang veranderd.
(Gelukkig maar...)
Dat is een mooi gegeven! En de bronnen heb ik ook in de eerste bijdrage van deze draad gezet.

Citaat van: Tony op maandag 24 augustus 2015, 09:09:52
Lijkt wel een Märklin koppeling aan die wagen  :-)
Nou hoop ik niet dat je van mij verwacht dat ik in Vlaardingen nog op zoek ga naar een ontkoppelrails in 1:1.....  :D
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam


Ik had stille hoop, Frank  O:-D
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Nog wat aanvullende informatie over het blauwe ding. Vin heeft inderdaad gelijk: het is een rangeerrobot.

Ik heb de webmaster van de website industriespoor.nl een mailtje gestuurd en hij kwam met de volgende informatie:

CiteerDit is zeker een rangeerrobot en wel van het fabrikaat Windhoff. Een tekening van het type staat op mijn website.
Omdat in de file name Vlaardingen voorkomt zal het de rangeerrobot van Imerys zijn. Die rangeerrobot is in 1980 gebouwd en reed tot 1985 bij de Unie van Kunstmest Fabrieken op de Vondelingenplaat in Rotterdam en vervolgens tot 2000 bij het Nederlands Transport Bureau. Toen dat NTB is 2000 failliet ging, kwam de rangeerrobot in 2000 bij Euroclay (later Imerys Minerals) in Vlaardingen.
Imerys Minerals werd echter al in 2007 gesloten; het spoor werd in 2008 opgebroken.

Het verbaast hem dat deze rangeerrobot er nog steeds staat.
Ik vind het zelf wel goed gespot van Wil ( :thumbup:) en zo zie je, dat een simpel oranje vlekje een leuke discussie en mailwisseling tot gevolg heeft :)

(Mocht iemand de foto van deze rangeerrobot op zijn site zien opduiken: dan kan dat, want ik heb daar toestemming voor gegeven.)
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Laatste inzet van de Windhoff was op 5 juli 2010, heb even snel een foto uit een hele serie die ik daarvan heb gemaakt geupload op m'n flickr: https://www.flickr.com/photos/44293295@N02/20680645149
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Hallo Frank,
Ik heb eens alle foto's beken en ze zien er erg goed en mooi uit. :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Remco
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Hai Frank en Roland bedankt voor de foto, in de robot blijkt toch een mannetje te werken. >:-D

Groetjes

Wil Tweeendrie
Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Oost en Schiedam-Nieuwland
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-Oost en Schiedam-Nieuwland
Intermezzo 6 - tussen Vlaardingen-Oost en Schiedam-Nieuwland (deel 1 van 2 )

Tussen Vlaardingen-Oost en Schiedam-Nieuwland zijn er weinig mogelijkheden om zonder al te veel poespas bij het spoor te kunnen komen. Het spoor kruist wel de A4 (Beneluxtunnel - Kethelplein) en daarnaast ligt een viaduct voor (brom-)fietsers en voetgangers. Daar kun je wel gemakkelijk op komen, maar het is door de afstand tussen beide viaducten en het gebruik van de nodige hekken best lastig om een beetje leuke foto's te schieten. Maar toch geprobeerd, met onderstaande 10 foto's als resultaat.

Zoals gezegd: de spoorlijn kruist de snelweg A4.


Als je met je rug naar het spoorviaduct gaat staan, zie je dit.


Kijkje langs het spoor richting Schiedam.


Stukje teruggelopen en nog een kijkje richting Schiedam.


Het spoorviaduct ligt op kilometer 3,5. Deze foto kijkt richting Vlaardingen-Oost. Verder doorlopen had weinig zin omdat je dan geen goede foto kan maken van het spoor. Ook hier is goed te zien dat er een beste afstand zit tussen beide viaducten en zeker als er een vrachtwagen onderdoor rijdt, voel je goed de verplaatsing van de lucht.


Ingezoomd vanaf dezelfde standplaats. Hier is nog net het station Vlaardingen-Oost te zien.


Weer richting Schiedam-Nieuwland. Ook hier staat weer een sein met groen in het midden.


Ingezoomd richting de bocht naar Schiedam-Nieuwland.


En uiteraard kwam er nog een trein voorbij. Jammer dat ik net te laat heb afgedrukt...... :(


De seinen vanaf het fietspad zoals dat omhoog kijkend boven je uit torent.

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Ondanks dat je er niet goed bij kon komen zijn het toch mooie foto's geworden van dit stukje van de lijn. :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Hai Frank,

Bedankt weer voor de foto's.

Kijkend op Google Earth is er misschien een mogelijkheid via een pad. Het komt uit de volkstuinen in de binnenbocht van het spoor en gaat onder het spoor door naar de voetbalvelden.
Vlak voor dat het spoor station Nieuwland? bereikt.

Een 3 + 2 vlaflip rijdt net het station binnen.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Die had ik ook al gezien, maar het regende mij te hard vanavond....
dus maar boodschappen gedaan :P
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Dat vermoedde ik al. Met boodschappen doen loop je in ieder geval droog.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: Wil Tweeendrie op dinsdag 25 augustus 2015, 18:00:49
Hai Frank en Roland bedankt voor de foto, in de robot blijkt toch een mannetje te werken. >:-D
Klopt, in dit uitzonderlijke geval wel, normaliter zijn ze radiobestuurd of m.b.v. een kabel aangestuurd maar deze werd vanuit de Windhoff zelf bediend. Ik weet niet of dat in een verder verleden in actievere periodes ook al gebeurde.