Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)

Gestart door frenkievee vrijdag 07 augustus 2015, 22:10:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Dag Frank en anderen,

Vandaag de hele documentatie (zo mag je het langzamerhand wel noemen) door zitten lezen.
Zeer fraaie foto's, ik kan het niet anders noemen. Echt genieten.  :thumbup: En zeker nu je bij Vlaardingen aangekomen bent, waar ik jaren heen en weer getreind heb vanaf Rotterdam CS.

Je vroeg informatie over het stopontspoorblok. #75, 5e foto.
Ik weet wel dat er stopontspoorblokken zijn, die met een hendel bedient worden en met een hangslot afgesloten zijn tegen misbruik.
Ooit heb ik in de MIBA? een artikel gelezen over mechanisch bediende stopontspoorblokken, dus dit zou hier ook kunnen.
Het lijkt hier bij uitvergroting dat er een motorkast naast de rails gemonteerd is.

In #81 foto 5 merk jij een niet brandend sein op. Logischerwijs hoort dit rood te zijn, zoals je terecht opmerkt.
Het is natuurlijk een beetje vreemd, een niet brandend sein, maar voor de veiligheid maakt het in dit geval niet uit. De opdracht bij een niet brandend c.q. onduidelijk sein voor de meester op de bok is: stoppen.

Foto 9 #91 toont het groene sein in het midden, afwijkend van wat nu gebruikelijk is.
Maar de eerste daglichtseinen bestonden uit 1 lamparmatuur, dat d.m.v. verschuivende kleurlenzen zowel groen, geel als rood kon tonen. In veel situaties werden er drie van deze armaturen boven elkaar gemonteerd, o.a. bij splitsingen, waardoor er verschillende seinbeelden gegeven konden worden.
O.a. met groen in het midden. Het zou kunnen dat dit daar nog een uitvloeisel van is.

Bedankt voor de vele foto's, genieten.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2014

NS - Tijdperk V & VI

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Prachtig zo´n heel verslag van deze lijn.

In reactie op dat stopontspoorblok, deze zijn toch meestal met de hand? Bij Servo Delden iig wel.. :idea:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam

Hoi Frank,

Wat mij helaas ook opvalt, op je overigens heel mooie foto's, is de karigheid van de spoorweg-bouwsels.
Onder het motto van functioneel en hufterproof worden de meest afschuwelijke dingen neergeplant  8o

Ben benieuwd wat er nog meer volgt, grtz Tony
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Mooie reportage!
Uniek voor 3-railforum en daarbuiten.
Gemaakt met toewijding en passie Frank.

Paar opmerkingen en vragen waar ik van hoop dat Frank of een ander deze kan beantwoorden.

- Hoek van Holland-haven spoor 3: Is het niet zo dat in het winterseizoen de treinen tot Hoek van Holland - Haven rijden.
Dit was vroeger wel het geval. Of stopt de laatste trein misschien op spoor 3?
De vertrekstaat zou uitsluitsel kunnen geven....
- Goederenvervoer van/naar Hoek van Holland vindt waarschijnlijk niet meer plaats?
- Idem voor Maassluis?
- In Vlaardingen zitten bij mijn weten wel paar klanten; maar daar is Frank nu nog niet geweest in de reportage; wordt deze infra totaal gescheiden van de RET?
- Wat zijn de plannen met het imposante stationsgebouw van Hoek van Holland-haven?
Sloop zou zonde zijn, toch wel "erfgoedwaarde" maar goed er zijn meer mooiere gebouwen tegen de vlakte gegaan.

Voor de rest nogmaals mijn grote complimenten Frank!
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: Wil Tweeendrie op zondag 16 augustus 2015, 22:23:19
Je vroeg informatie over het stopontspoorblok. #75, 5e foto.
Ik weet wel dat er stopontspoorblokken zijn, die met een hendel bedient worden en met een hangslot afgesloten zijn tegen misbruik.
Ooit heb ik in de MIBA? een artikel gelezen over mechanisch bediende stopontspoorblokken, dus dit zou hier ook kunnen.
Het lijkt hier bij uitvergroting dat er een motorkast naast de rails gemonteerd is.
Dank Wil, voor het compliment en de aanvullingen. Zal vanavond even een deel van de grote foto plaatsen, dat geeft wat meer details.

Dat van de seinen: viel mij op dat dit bij Vlaardingen-West afwijkt van de rest van wat ik tot nu toe gezien heb (behalve dan uiteraard de twee seinen bij Hoek van Holland-Haven).

Citaat van: Tony op maandag 17 augustus 2015, 10:26:00
Wat mij helaas ook opvalt, op je overigens heel mooie foto's, is de karigheid van de spoorweg-bouwsels.
Onder het motto van functioneel en hufterproof worden de meest afschuwelijke dingen neergeplant  8o
Zeker als je de foto's van vroeger bekijkt is er veel moois gesloopt en lelijks voor teruggezet. Maar inderdaad: functioneel is het allemaal wel, maar of het dat er gezelliger op maakt..... Maar ja, tegenwoordig schijnt het voor sommigen heel erg leuk te zijn om alles maar te slopen, dus men kiest natuurlijk dan voor de weg van de minste weerstand.  :?

Citaat van: Tony op maandag 17 augustus 2015, 10:26:00
Ben benieuwd wat er nog meer volgt, grtz Tony
Ik ook! Maar dat gaan we zien. Eerst een beetje wachten op wat minder blauw op buienradar.nl.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Baanloos,
Je bijdrage verdient even een apart antwoordje ;)

Citaat van: Baanloos op maandag 17 augustus 2015, 11:39:35
Mooie reportage!
Uniek voor 3-railforum en daarbuiten.
Gemaakt met toewijding en passie Frank.
Ik doe mijn best, dankjewel!! Blijkt dat het erg leuk is om dit zo te doen en zeker om niet alleen treinen op de foto te zetten, maar juist ook de bijkomende (en omliggende) zaken, zoals infrastructuur, stations, nieuwsgierige paarden, etc.

Citaat van: Baanloos op maandag 17 augustus 2015, 11:39:35
Paar opmerkingen en vragen waar ik van hoop dat Frank of een ander deze kan beantwoorden.

- Hoek van Holland-haven spoor 3: Is het niet zo dat in het winterseizoen de treinen tot Hoek van Holland - Haven rijden.
Dit was vroeger wel het geval. Of stopt de laatste trein misschien op spoor 3?
De vertrekstaat zou uitsluitsel kunnen geven....
Het spoor 3 op Hoek van Holland-Haven ziet er inderdaad uit alsof het nog wel gebruikt wordt. Echter, op de huidige verstrekstaten op NS.nl worden alleen de sporen 1 en 2 genoemd.

Citaat van: Baanloos op maandag 17 augustus 2015, 11:39:35
- Goederenvervoer van/naar Hoek van Holland vindt waarschijnlijk niet meer plaats?
- Idem voor Maassluis?
- In Vlaardingen zitten bij mijn weten wel paar klanten; maar daar is Frank nu nog niet geweest in de reportage; wordt deze infra totaal gescheiden van de RET?
Het goederenvervoer gaat niet verder dan Maassluis, maar ik heb een link gevonden, waarin vermeld staat dat het enige bedrijf dat dat nog wel deed, dat binnenkort niet meer gaat doen. Men was bij de planning echter wel nog steeds uitgegaan van goederentreinen die Maassluis aan zouden doen.
In Vlaardingen zitten nog wel een paar klanten inderdaad en daar gaat het goederenvervoer dan ook gewoon nog door. Echter wel met aanpassing in het spoor: het profiel van de metro is kleiner dan dat de goederentreinen, dus komt er bij de perrons van het zuidelijk gelegen spoor een soort kringelspoor waarover de goederentreinen geleid gaan worden. Gezien de toekomstige spanning op de bovenleiding zullen hiervoor dan alleen diesselloks ingezet kunnen worden.

Citaat van: Baanloos op maandag 17 augustus 2015, 11:39:35
- Wat zijn de plannen met het imposante stationsgebouw van Hoek van Holland-haven?
Sloop zou zonde zijn, toch wel "erfgoedwaarde" maar goed er zijn meer mooiere gebouwen tegen de vlakte gegaan
Geen idee, maar volgens mij wordt het nu ook gebruikt door Stena Line (en modelspoorclub De Hoekse Lijn), dus ik verwacht zelf dat hier niet veel aan veranderd.

Hieronder nog een aantal links voor als iemand nog trek heeft in leesvoer ;):
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: frenkievee op maandag 17 augustus 2015, 12:51:30
Maar ja, tegenwoordig schijnt het voor sommigen heel erg leuk te zijn om alles maar te slopen, dus men kiest natuurlijk dan voor de weg van de minste weerstand.  :?

In deze context zou ik eerder willen spreken van de weg met de meeste weerstand. :-(

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Zoals vanmiddag al aangekondigd: hier een uitsnede uit de grote foto, die meer detail van het stopontspoorblok toont:



Ik weet niet wat waar bij hoort, maar misschien dat iemand dat wel weet?
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Dat glinsterende tussen het groen:

"Laat niet als dank voor het aangenaam verpozen, de eigenaar van het bos de schillen en de dozen!'

Waar we als "Ollanders" heel goed in zijn. :|
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Het stopontspoorblok(st) 63 hoort bij handwissel 63.


Bron: www.sporenplan.nl
Zowel bij wissel 63 als bij st63 staat een zwart kastje.
Dit is een elektrisch grendel.

Nadat de treindienstleider vrijgave voor het grendel heeft gegeven, kan de machinist/rangeerder een knop omdraaien in het grendel.
Daarna kan pas handmatig het wissel en stopontspoorblok omgezet worden.

Zolang het grendel genomen is, kan de TRDL er geen rijweg overheen zetten.

Mijn complimenten nog voor de mooie fotorepotage :thumbup:

Groeten Sander
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
In aanvulling hierop en op de vraag over het elektrisch omzetten van het stopontsporingsblok kan ik nog het volgende aanvullen.
Vroeger werden de handwissels en zo'n ontsporingsblok handmatig omgelegd. Op de grote foto zie je vlak bij het hek nog zo'n hendel bij het wissel liggen. Omdat het contragewicht nogal zwaar is, zijn er zo'n jaar of 20 geleden vanuit ARBO-omstandigheden bezwaren ontstaan. Voor de rangeerders was het een te zware belasting voor de rug. Daarom zijn geleidelijk aan deze handmatige bedieningen vervangen door een hydraulische motor. Ter plaatse kan de rangeerder op een knop drukken en zo het wissel om
leggen. Voor het stopblok kan dat pas nadat de treindienstleider het elektrisch ontgrendeld heeft, zoals Sander opmerkt.

Groeten,
Roel

Groeten,
Roel
Re: Hoekse Lijn - Tussen Maassluis en Vlaardingen-West
Citaat van: frenkievee op zaterdag 15 augustus 2015, 20:53:47

En weer eens ingezoomd. Het valt mij op dat de lijn niet geheel vlak is, maar best wat op en neer gaat. Dat valt goed op bij de diverse ingezoomde foto's. Verder valt het ook op dat het sein rechts niet brandt. Omdat er een trein rijdt, zal die rood moeten tonen, maar hij toont dus niets.
[...]

Het wissel waar een stuk uitgehaald is. Zo te zien is dat bewust gedaan, want het spoor is doorgetrokken. Oftewel: het puntstuk is er geheel uitgehaald en vervangen door een dicht stuk spoorrails.

Op deze twee foto's kan ik ook een verklaring geven.
Het sein wordt op dit baanvak nog bediend via relais-schakelingen. Als een trein de spoorsectie achter het sein inrijdt wordt het sein van groen op rood gezet. De grens van de spoorsectie kan in de praktijk een paar meter achter het sein liggen. En als je goed kijkt zie je het groene licht langzaam uitdoven, even later wordt het gele licht even zichtbaar en dooft weer snel en tenslotte wordt het rode licht zichtbaar. Dit proces duurt een paar seconden. De sluitertijd van je fototoestel is, afhankelijk van de lichtsterkte, ergens tussen 1/60 tot 1/250 seconde. Het kan dus heel goed zijn dat je "toevallig" hebt afgedrukt nadat het gele licht net gedoofd is en het rode licht nog niet brandt.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de rode lamp kapot is. Dan geldt, zoals Wil terecht opmerkt, dat een gedoofd sein als een rood sein beschouwd moet worden.

Op veel niet of beperkt gesaneerde stations komt het voor dat sporen, en daardoor ook de toeleidende wissels buiten gebruik gesteld zijn. Opbreken van sporen, en vooral van wissels, is een dure aangelegenheid. Een simpele oplossing is dan het puntstuk er uit te halen en te vervangen door een stukje spoorstaaf. Soms wordt ook de wisseltong er uitgehaald, maar meestal volstaat men met er een klem op te zetten. Door deze actie worden onderhoudskosten bespaard. Het wissel is niet meer fysiek te gebruiken, maar op het scherm van de treindienstleider is het nog wel zichtbaar. Ook alle seintechnische beveiligingen zijn nog aanwezig. Fysiek opbreken inclusief aanpassen van de beveiliging en soms ook van de bovenleiding gebeurt dan op een later moment. Op de Hoekse lijn dus pas bij e ombouw tot metrolijn.

Groeten,
Roel
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Bedankt voor de aanvullende informatie, Roel en Sander.
Leuk hè Jongens, dit forum.
En weer een link erbij, sporenplan.nl kende ik nog niet. :thumbup:

Dan is waarschijnlijk dat overwoekerde witte bord, rechtsboven, de nummeraanduiding van het wissel.
Met enige fantasie haal je daar het nummer 63 uit.

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: Jajekra op maandag 17 augustus 2015, 19:37:16
Dat glinsterende tussen het groen:

"Laat niet als dank voor het aangenaam verpozen, de eigenaar van het bos de schillen en de dozen!'

Waar we als "Ollanders" heel goed in zijn. :|
Hallo Jaap,
volgens mij staat daar een bordje met het nummer van het stopontspoorblok. Inmiddels is dat met opvolgende reactie vam Wil ook wel zo gebleken. Maar inderdaad: heb genoeg troep gezien, al moet ik zeggen dat sommige metrostations in Rotterdam wel een stuk vuiler zijn.

Dank Sander en Roel voor de aanvullingen, wat Wil zegt: mooi dat forum zo!

Wil: sporenplan.nl is een hele leuke site om ideeen op te doen voor het ontwerpen van je eigen baan. Zeker over de plaatsing van seinen en wissels en dergelijke!
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Helaas Frank,

Ontwerpen van een baan doe ik niet meer.
Ik kan geen halve meter spoor meer kwijt. Alles ligt er al en daar ben ik best trots op.
Maar nog genoeg werk te doen.
Voorlopig kan ik nog jaaaaren vooruit voordat ik denk: wat zal ik nu eens gaan doen?

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: Wil Tweeendrie op dinsdag 18 augustus 2015, 15:42:45
Leuk hè Jongens, dit forum.
En weer een link erbij, sporenplan.nl kende ik nog niet. :

Ja, Wil, dat vind ik ook het leuke van dit forum. De een weet dit, de ander weet dat. Soms uit interesse (hobby), soms uit werkervaring (ook hobby, toch?  :D).

En sporenplan.nl is een hele leuke site, die ook beroepsmatig wordt geraadpleegd. Dat kan ik je verzekeren. En niet alleen voor Nederland maar voor veel landen, die voor onze forumleden een inspiratiebron zijn voor hun modelbaan. En gezien de vele vragen om commentaar op ontwerpen op dit forum, kan het een bruikbare bron zijn.

Groeten,
Roel
Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-West en Vlaardingen-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-West en Vlaardingen-Centrum
Intermezzo 4 - tussen Vlaardingen-West en Vlaardingen-Centrum (deel 1 van 3 )

Na een paar dagen vervelend fotoweer kon ik er vandaag weer op uit! De zon scheen uitbundig en heb foto's gemaakt van het stukje tussen Vlaardingen-West en Vlaardingen-Centrum. Niet echt een lang stukje spoor, maar toch valt er nog genoeg te zien en beleven. Wandelen door hoog gras bijvoorbeeld om een beetje in de buurt van het spoor te kunnen komen. :)

Aan het einde van de Marathonweg, vlak voor de kruising met de Maassluissedijk / Deltaweg is een overweg:


Wachtend op de trein een blik richting Vlaardingen. De lijn gaat in een flauwe bocht naar links.


Al zie je dat beter als de foto wordt ingezoomd.




Naast de overweg staan een drietal zakken met stenen voor ballast.




Ingezoomd kijkje tegen de zon in richting Vlaardingen-West.


Een stukje verderop langs de Deltaweg steekt een stootblok zijn rode balk boven het gras uit. Dus de stoute schoenen verder aangetrokken en door het gras richting dat stukje spoor gewandeld.




Klein stukje terug om de positie van dat spoortje naar het hoofdspoor te laten zien.


Telefoonkast naast het spoor vlak voor een combinatie met seinen.

Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-West en Vlaardingen-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-West en Vlaardingen-Centrum
Intermezzo 4 - tussen Vlaardingen-West en Vlaardingen-Centrum (deel 2 van 3 )

Sein 754 is een normaal sein, maar ervoor staat een lichtbak, zodat er ook cijfers getoond kunnen worden. Deze combinatie heb ik zelf nog nooit gezien, maar zal ongetwijfeld meer voorkomen in Nederland. Zoals je ziet moet ik over het hek heen fotograferen, want vanaf de overgang hierboven tot de overgang verderop is het hele traject voorzien van hekken.


Weer even omgedraaid naar het goederenspoor. De bramen groeien voluit. Inmiddels zijn ze een stuk smakelijker dan die ik in Hoek van Holland geproefd had ;)


Halverwege de bocht een kijkje richting Vlaardingen-Centrum. Links het hoofdspoor en rechts nog steeds dat goederenspoor.


Langs het spoor staan de nodige borden, maar dit is wel een hele aparte combinatie. Rechts van het spoor staan er twee met 5,3 en 5,4 erop


en links van het spoor staat deze combinatie. Deze geven allen de eerstvolgende overweg aan. Die van 5,3 en 5,4 zijn overwegen voor auto's (zie verderop) en de overweg op 5,5 is er een die in het station zelf zit.


In de verte lonkt station Vlaardingen-Centrum.


Nog even terug naar het goederenspoor. Geheel overwoekerd met bramen en afgesloten met een hek verdwijnt het richting het hoofdspoor.


Kijkje terug naar Vlaardingen-West. Gebroederlijk staan hier twee seinen naast elkaar met elk groen op een andere plek.


In de Deltaweg zijn nog sporen te vinden van een oude spooraansluiting van een van de bedrijven. Het oude spoor zit nog in de weg, maar wordt duidelijk niet meer gebruikt. Het verdwijnt dan ook in het gras en planten waar ik zo bloedig doorheen geploegd heb.


Met de rug naar de plantjes richting het bedrijf.


Een ouderwets verkeersbord om aan te geven dat er een onbewaakte overweg in de weg zit.

Re: Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-West en Vlaardingen-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-West en Vlaardingen-Centrum
Intermezzo 4 - tussen Vlaardingen-West en Vlaardingen-Centrum (deel 3 van 3 )

Waarschuwing voor fietsers. De beide fietspaden (aan weerzijden van de weg) maken een slinger om het spoor zo haaks mogelijk te kunnen kruisen. Uiteraard om bij nat weer mogelijk uitglijden te voorkomen.


Nog even verder met het spoortje van niks naar nergens. Hier verdwijnt het onder het gras.


Hoewel, verdwijnt? Het fysieke spoor eindigt hier abrupt.


Om bij het hek weer te beginnen en op het bedrijfsterrein verder te lopen. Niet ver, want ik kon niet echt veel spoor zien.


Terugkijken glinsterde de rails nog wel mooi in de zon!


Doorgelopen naar de overweg in de Van Beethovensingel (dus van de Deltaweg linksaf het spoor over). Hier hebben we het goederenspoor van de vorige bijdrage weer, die onder de braamstruiken en het hek richting het hoofdspoor ging. Dat komt dan bij deze wissel uit. Kijkrichting is Vlaardingen-West.


Hetzelfde spoor maar nu richting Vlaardingen-Centrum gezien. In het midden van de foto is een wit vlekje te zien. Vanafstand kon ik wat roods zien en een bordje met tekst eronder.


En ingezoomd bleek dat "wat roods" en dat bordje dit te zijn:


Midden op de overweg richting Vlaardingen-West


en (weer wat ingezoomd) richting Vlaardingen-Centrum


en de overweg van de Van Beethovensingel zelf, met de bekende waarschuwing "Bij file spoorwegovergang vrijhouden".

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Nette foto's weer!
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Bedankt Frank,

Bij Unilever Research gewerkt aan de Deltaweg 160. Het grote U-vormige gebouw, zie Google-Earth.
's Zomers fietste ik naar mijn werk, 's winters met de trein.
Tussen de middag hadden we een uur lunchpauze en daardoor aardig wat afgefietst in deze omgeving.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - Tussen Vlaardingen-West en Vlaardingen-Centrum
Citaat van: frenkievee op woensdag 19 augustus 2015, 22:06:16
Langs het spoor staan de nodige borden, maar dit is wel een hele aparte combinatie. Rechts van het spoor staan er twee met 5,3 en 5,4 erop
[...]

en links van het spoor staat deze combinatie. Deze geven allen de eerstvolgende overweg aan. Die van 5,3 en 5,4 zijn overwegen voor auto's (zie verderop) en de overweg op 5,5 is er een die in het station zelf zit.

Deze ronde borden staan bij een geīsoleerde las in de spoorstaaf. Als een trein deze las passeert wordt de overweg geactiveerd. Het grote cijfer geeft de km en het kleine cijfer de hm locatie van de overweg aan. Als een overweg in storing ligt, krijgt de machinist een lastgeving. Dat betekent dat hij de overweg met lage snelheid moet passeren. De cijfers op de borden helpen hem om de juiste overweg te identificeren.

Groeten,
Roel
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Bedankt weer voor het kijkplezier Frank. :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Weer mooie foto's heur  :thumbup:
Maar mis er nog 1  :(  :D

Mvg Jan
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Mooie foto's weer Frank. Vooral dat bord "onbewaakte overweg" had ik al lang niet meer gezien.

Groetjes,
Ton
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Weer bedankt Frank :thumbup: :thumbup:. Het blijft een mooie reis.

groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
 :thumbup: :thumbup:
Hoekse Lijn - Vlaardingen-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Vlaardingen-Centrum
Station Vlaardingen-Centrum (serie 1 van 4 ).

Klik onderstaande foto om naar Google Maps te gaan (dit opent als het goed is in een nieuw venster).

Bron afbeelding: Google Maps

Station Vlaardingen-Centrum is de volgende halte in deze reis langs de Hoekse Lijn. Het station heeft hier ook een eiland-perron en heeft, zoals de afbeelding van Google maps hierboven laat zien, een aparte vorm. Het lijkt een beetje op een langgerekte druppel.

Na de auto geparkeerd te hebben, was het eerste wat ik zag staan deze rode auto. Van het bijbehorende personeel (tenminste: daar ging ik van uit) geen enkel spoor.


Je bereikt het perron vanaf het stationsplein via een kleine overweg. Dit is aan het begin (of einde, hoe je het bekijkt) van het perron dus als je naar links kijkt zie je dit bordje, wat aan duidelijkheid niets te wensen over laat:


Kijkje vanaf de kop van het perron naar het stationsgebouw.


Beetje ingezoomd om de camera de instellingen wat te laten regelen.




De vertrekstaten, kaart van Nederland en overige informatie staan hier in een vierkant opgesteld.


Kijkje langs het perron van spoor 1. Op het perron staan twee gebouwen. De eerste links op deze foto was vroeger blijkbaar een snackbar, maar is nu geheel leeg, op een achtergelaten toonbank en wat los spul na.


Kijkje terug naar de poortjes die op dit perron staan. Alle waren gesloten behalve de breedste van het stel. Ik heb voor de zekerheid maar ingechecked, wat door het apparaat ook netjes vermeld werd. Bij het verlaten van het station kreeg ik de melding dat de incheck geannuleerd was en het saldo weer netjes dat wat het was.


Ook op dit station (uiteraard) een hele verzameling borden langs het spoor. Ook hier een "inschakelen tractiestroom" bord vanwege een brug vlak voor het station (gezien vanuit Rotterdam).


In het tweede gebouw zit een toilet. Dit staat met een groot verlicht bord aangeduid. Het is een toilet waarvoor betaald moet worden. Hoe dat moet? Dat zie je één foto verder.


Handig als je een telefoon van de baas bij je hebt, waar de 0900 nummers geblokkeerd zijn :D.
Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland zijn de 0900-nummers betaalde telefoonnummers.

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank

Dank voor het plaatsen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hoekse Lijn - Vlaardingen-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Vlaardingen-Centrum
Station Vlaardingen-Centrum (serie 2 van 4 ).

Nog onder kap van het tweede gebouw een kijkje richting het einde van de andere kant het perron. Het station is best lang, dus het is leuke wandeling om helemaal naar het einde te gaan.


Twee bordjes: treinen van zes bakken moeten hier stoppen en voor treinen van alle lengtes geldt hier: "tractiestroom inschakelen".


Dit paaltje bevat ook informatie voor machinisten. Het is namelijk een baken dat een sein aankondigt. Er staan er drie en de eerste bevat drie vierkantjes, de tweede twee en de laatste één. Die ook hieronder voor een foto van de twee anderen.


De twee andere bakens en het erbij behorende hoofdsein.


Aan de andere kant van het spoor staat dit bord. Geen idee wat dit betekent, waarschijnlijk Stop, maar dat zijn borden met een zwarte S op een witte achtergrond. Dus wie dat weet, graag een reactie!


Aan het einde van het perron staat (voor de verandering) een hek. Met de rug tegen het hek richting het station kijkend, levert dit uitzicht op.


En ingezoomd


Naast de twee sporen, die nog in gebruik zijn voor de reguliere passagiersdienst, liggen er ook nog een flink aantal niet meer in gebruik zijnde sporen. Dit is de erfenis van het emplacement wat hier ooit gelegen heeft. In het onkruid kun je hier nog juist een wissel onderscheiden, zij het met enige moeite.


Het voormalige emplacement



Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Frank

Dat zwarte bordje met witte S op is dat niet om signaalhoorn te gebruiken?
Hoekse Lijn - Vlaardingen-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Vlaardingen-Centrum
Station Vlaardingen-Centrum (serie 3 van 4 ).

Naast een van de sporen staat dit zielige gebouwtje. Het lijkt erop dat hier een weegbrug of zoiets gezeten heeft, maar dat kon ik vanaf het perron niet onderscheiden.


Een beeld van het overwoekerde emplacement. Bij de lantaarn zouden ook nog wat sporen onder het onkruid moeten zitten.  :?


Ondanks dat het allemaal niet meer in gebruik lijkt, is de beveiliging van de sporen (gelukkig) nog wel in orde en actief.




Aan het "einde spoor" bordje op de bielsen is te zien dat er 'ergens' een doodlopend spoor moet liggen.




Uitgechecked en lopend richting de uitgang van het station. Vrijwel direct na het station is een overweg, een ophaalbrug en nog een overweg.


De overweg via welke het station bereikt kan worden. In verband met een ontbrekend stukje bovenleiding boven de ophaalbrug, is hier ook een constructie voor de stroomtoevoer naar de bovenleiding.


De wisseltongen met de motor van nabij


De constructie van de bovenleiding, waar duidelijk een aantal schakelaars in de masten te zien zijn.

Hoekse Lijn - Vlaardingen-Centrum
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Vlaardingen-Centrum
Station Vlaardingen-Centrum (serie 4 van 4 ).

Onderaan de masten zitten de kasten met de bediening voor de schakelaars en de toevoerleidingen voor de rijspanning op de rijdraden.


Kijkje terug naar het emplacement.


Een blik richting de brug. Ook hier is weer een wit sein met dubbele pijl eronder, die bij een geopende brug een sein "einde spoor" toont. Links en rechts van de beide sporen staan ook bij deze bruggen dat de machinist de tractiestroom moet uitschakelen.


Het station verlaten en de overweg overgestoken om vanaf de weg in het verlengde van het emplacement foto's te kunnen maken. En daar was zowaar mijn eerste trein op het station!


Ondank dat het eigenlijk hoort bij het kopje "Tussen Vlaardingen-West en Vlaardingen-Oost" toch wat foto's van de overwegen en brug. Duidelijk is te zien dat de bovenleiding hier voor een kort stukje onderbroken is.


Niet duidelijk te zien, maar wat ik wel meegekregen heb, is dat het dikkere deel van de bovenleiding vanaf de feitelijke bovenleiding richting het einde ervan, iets omhoog loopt. De pantograaf van de trein heeft dan over een wat langer traject geen contact, maar wordt bij het doorrijden aan de andere kant door weer opgevangen. Vergelijk wat je kunt doen op je eigen modelbaan met een pantograafvanger in een schaduwstation.






De tweede trein: die richting Maassluis.


En als laatste nog een sfeerbeeldje van het stationsplein met nog steeds de auto van de ongevallendienst.

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Ook van deze foto serie heb ik weer genoten lekker veel info erbij zoals de brug prachtig.
Bedankt Frank. :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Mooie foto's

Gr.ton
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Citaat van: Jørg op donderdag 20 augustus 2015, 20:49:26
Frank

Dat zwarte bordje met witte S op is dat niet om signaalhoorn te gebruiken?
Nee Jørg, dat is niet die. Dat is een bord met een 'F' erop. Signaalhoorn heet in Nederland trouwens tyfoon.
De 'F' staat trouwens voor "Fluiten" en stamt nog uit het stoomtijdperk.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
De betekenis volgens het seinenboek is:

Stoppen voor het sein.
Geldt niet voor bestuurders van treinen waarmee wordt
gerangeerd.


Zie seinnummer 242.
http://www.nicospilt.com/pdf/130501%20Seinenboek%20V8%20NSR%20CVdef.pdf

Groeten Sander
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Mooi gedaan Frank, bedankt.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Oii opa

Mooie foto's weer , alleen mis nog steeds wat  :(

Mvg Jan  >:-D
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Dag Frank en anderen,

De ophaalbrug bij Vlaardingen was vroeger een draaibrug.
Omdat de draaibrug veel langer was dan de huidige ophaalbrug was het te overbruggen stuk zonder spanning veel langer.
Ik schat zo'n tweeënhalve bak.
Ik vond het altijd een statig en spannend gezicht als het materieel '46 aan kwam rollen en de pantografen langzaam omhoog gingen.
Over de brug gerold, kwam het weleens voor dat de meester te vroeg inschakelde en dat gaf mooie vlammen tussen panto en draad.
De reden was duidelijk: na vertrek uit Vlaardingen richting Schiedam had de trein nog zo weinig snelheid, dat dat soms noodzakelijk was.

Groetjes

Wil Tweeendrie

Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Wederom hele mooie foto's Frank. bedankt :thumbup: :thumbup: :thumbup:.

groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Zo te zien was station Schiedam-Centrum vroeger een best groot station met emplacement!
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Er schiet mij nog wat te binnen.

Die spooraansluiting van #118 foto 1 en verder kan de spooraansluiting geweest zijn van Levers Zeep Maatschappij.
Op Google Earth zie je nog duidelijk sporen.
Dit bedrijf (Unilever) grensde aan het Unilever Research lab. waar ik werkte.
Geen idee of Levers Zeep nog bestaat.

Het gevaar bij het kruisen met spoor- of tramrails is natuurlijk bij nat weer uitglijden maar nog veel gevaarlijker is het blijven haken met je fietswiel in de gleuf tussen rail en contrarail.
Doe je dat niet haaks genoeg, dan blijft je wiel in de gleuf hangen en zelf ga je verder.
Het gevolg is dat je van je fiets pleurt (Rotterdams voor vallen) en in je wiel zit een slag.
Dat gebeurd je geheid 1 keer en daarna weet je precies hoe je rails moet "pakken".

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Sem en Marc,

Het is Vlaardingen Centrum en dat had personenvervoer, vn forensen, zoals ondergetekende en veel goederen voor alle industrie in Vlaardingen en verder richting Maassluis.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Mooie serie!
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Dank een ieder voor de complimenten en waar nodig de aanvullingen! Leuk te zien dat veel van jullie zo meedenken en zoeken om de informatie compleet te krijgen!  :thumbup:

Citaat van: Iemand op donderdag 20 augustus 2015, 21:48:55
Mooie foto's weer , alleen mis nog steeds wat  :(

Mvg Jan  >:-D
hmmm, komt een spreekwoord bij mij bovenborrelen: "kindertjes die vragen......" >:-D

Citaat van: Wil Tweeendrie op donderdag 20 augustus 2015, 23:46:58
Er schiet mij nog wat te binnen.

Die spooraansluiting van #118 foto 1 en verder kan de spooraansluiting geweest zijn van Levers Zeep Maatschappij.
Op Google Earth zie je nog duidelijk sporen.
Dit bedrijf (Unilever) grensde aan het Unilever Research lab. waar ik werkte.
Geen idee of Levers Zeep nog bestaat.
Dat zou zomaar kunnen Wil. Ik heb op sporenplan.nl naar Vlaardingen-Centrum gekeken zoals dat in 1965 was, maar kon er niet helemaal uit komen. Lever Sunlight heette het toch? Volgens mij bestaat dat inderdaad niet meer. URL nog wel.

Citaat van: Wil Tweeendrie op donderdag 20 augustus 2015, 23:46:58
Het gevolg is dat je van je fiets pleurt (Rotterdams voor vallen)
Dat wist ik....  :D genoeg Rotterdammers in de familie en met het woonachtig zijn aan de andere kant van het Spui hoor je genoeg Rotterdams om je heen. :)
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
pleuren:
pleuren werkw.Afbreekpatroon:   'pleu - ren Verbuigingen:   pleurde (verl.tijd ) Verbuigingen:   heeft gepleurd (volt.deelw.) Toon alle vervoegingen smijten; mieteren; gooien (oorspr. Amsterdams) Taal Voorbeeld:   `Ze wil haar vriend uit huis pl...

Bron: http://www.encyclo.nl/begrip/pleuren
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Loop niet te jelmejouwen Nobody (origineel rotterdams dialect) :D
Terug on topic!
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Maak ik zelf wel uit :important:
En dat "loos" slaat kennelijk niet alleen op de baan... ;)