Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)

Gestart door frenkievee vrijdag 07 augustus 2015, 22:10:06

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
leuke foto's weer  :thumbup:

Groetjes Dennis
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Superplaatjes weer Frank, bedankt :thumbup: :thumbup: :thumbup:

groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Het is opnieuw prachtig :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Leuk om zo kennis te maken met deze spoorlijn
mooie platen en dit zou van meer spoorlijnen gedaan moeten worden

erg leuk om te zien

Gr Ed
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Goeie serie Frank,

Ik kijk vanuit m'n luie stoel mee. Is veel te ver rijden voor mij dit allemaal  ;)

Gr Joost
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Erg leuk om te zien!
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Leuke voortzetting van wat al leuk was. :thumbup: :D
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Sem en Marc
gast

Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Leuke plaatjes en informatie :D
Hoekse Lijn - Maassluis-West
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Maassluis-West
Station Maassluis West (serie 1 van 3 ).

Klik onderstaande foto om naar Google Maps te gaan (dit opent als het goed is in een nieuw venster).

Bron afbeelding: Google Maps

We gaan verder waar we gebleven waren. Volgende station richting Rotterdam is Maassluis-West. Niet alle treinen rijden door tot Hoek van Holland want een deel van de treinen rijdt niet verder dan Maassluis-West en wachten daar dus tot het de juiste tijd is om weer richting Rotterdam te vertrekken.
Het station is niet groot, want het bevat maar twee perrons, maar er is genoeg te zien:

Van de parkeerplaats kijkend naar het station:


Op spoor 2 staat een Sprinter te wachten tot het tijd is. Deze is dus niet van Hoek van Holland komen rijden, maar heeft de slag Rotterdam-Maassluis West gemaakt.


Beeld richting Hoek van Holland.


Overgang in het station. Deze kijkt terug naar de parkeerplaats en is genomen vanaf het fietspad wat achter het station ligt.








Nog even de wegrijdende Sprinter ingezoomd nakijken:


Ja, ik stond echt op station Maassluis-West :)

Hoekse Lijn - Maassluis-West
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Maassluis-West
Station Maassluis West (serie 2 van 3 ).

Kijkje terug, het perron is een beste wandeling lang. Dit is niet zo gek als je bedenkt dat er ruimte is voor treinen met in principe 9 bakken/wagons. Zie verder voor blauwe borden die dat aanduiden.


Oude stempelautomaat (zie verder voor een leesbare versie van de tekst erop)


Deze staat dus naast zijn broertje vanhierboven.


Strippenkaarten, waar kennen we die ook weer van? (voor hen die dat niet weten, klik de link)


Vanaf de overweg kijkend langs het perron van spoor 1. Dit is in de richting van Hoek van Holland.


Ingezoomd op de borden tussen de sporen van perron 1. Hier is goed te zien dat de minimale lengte van een treinstel op 2 wordt gezet en de maximum lengte op 9 (het laatste bord geeft aan dat een trein van elke lengte hier moet stoppen, maar dat staat net zo ver van bord 8 af als het gat tussen 7 en 8 ).


En de treinen blijven maar rijden. Deze gaat wel door richting Hoek van Holland.




Kijkend van het ene perron (spoor 1) naar het andere (spoor 2 dus).

Hoekse Lijn - Maassluis-West
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Maassluis-West
Station Maassluis West (serie 3 van 3 ).

Ook hier de bekende blauwe cijferborden, stevig ingezoomd: let op het bord met de 5 met het ietwat uit de toon vallend formaat.


En daar ging de bel weer. De bomen van de overgang hebben hekjes en de boel is zo geconstrueerd dat je niet (gemakkelijk) de overweg over kan lopen/fietsen. Uiteraard is dit voor meer veiligheid.




Tegen spoorlopers zijn meer en meer hekken geplaatst. Uiteraard ook met de nodige waarschuwingen en verboden.


Moderne incheckpaal. Deze is wel actief


Het luxueuze onderkomen van de automaat. Er is dus niks meer te vinden van een stationsgebouw of zo, want dit is het enige wat er staat. Vroeger heeft hier een sextant gestaan, maar die is in 2007 gesloopt.


Het busstation voor het verdere vervoer van de reizigers, naar onder meer Naaldwijk.


Uiteraard mag een fietsenstalling niet ontbreken.

Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Weer netties gedaan opa , mooie foto's heur  :thumbup:

Mvg  Jan
Hoekse Lijn - Tussen Maassluis-West en Maassluis
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Maassluis-West en Maassluis
Intermezzo 2 - spoor tussen Maassluis-West en Maassluis (deel 1 van 4)

Stukje doorgereden richting Maassluis en via de Noord Nieuwlandse Poort onder het spoor doorgereden. Daar loopt een fietspad over een viaduct vlak langs het spoor en dus leuk plekje om wat foto's te maken.

Vanaf dat viaduct een kijkje terug naar station Maassluis-West. Het ligt allemaal niet zo heel ver van elkaar af.


Imgezoomd op een Sprinter die net aangekomen was op spoor 2 en dus straks kop gaat maken.


Tussen de twee viaducten door richting Maassluis


En weer ingezoomd. Na de bocht liggen resp een overweg, een brug en nog een overweg en dan station Maassluis.

Hoekse Lijn - Tussen Maassluis-West en Maassluis
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Maassluis-West en Maassluis
Intermezzo 2 - spoor tussen Maassluis-West en Maassluis (deel 2 van 4)

Weer een stukje doorgereden om bij de overweg in de Noordzee Route (ja, zo heet die straat echt!) de nodig sfeerbeeldjes te schieten.

De overweg zelf


Vanaf de overweg richting Maassluis-West. Duidelijk te zien is de bocht waar hierboven al over gesproken is. Na de overweg staat een bord wat aangeeft dat de tractiestroom weer ingeschakeld mag worden. Waarom staat verderop uitgelegd.


Kijkje richting Maassluis. Hier ligt ook het wisselpaar, waar de treinen die op Maassluis-West hun eindpunt hebben naar 'verkeerd spoor' gestuurd worden. Voor onze Belgische lezers: in Nederland rijdt het treinverkeer standaard rechts en als dan een trein op het linkerspoor wordt gestuurd, wordt dit 'verkeerd spoor' genoemd. Tegenwoordig is dat eigenlijk niet meer zo, omdat de meeste dubbelsporige trajecten zo ingericht zijn, dat verkeer zowel rechts als links mogelijk is.


En weer ingezoomd met een klein voorproefje op station Maassluis. Net na de wissels staan links en rechts twee blauwe borden, die aangeven dat de machinist de tractiestroom moet uitschakelen.


En een wat groter voorproefje van station Maassluis :D


Hier is duidelijk nogmaals het bord "Inschakelen tractiestroom" te zien. In dit geval geldt deze voor treinen, die zes bakken lang zijn. Het witte bord erachter met 13 erop, geeft de baanvaksnelheid aan. Hier is dat 130 km/h.


En nog een trein tussendoor

Hoekse Lijn - Tussen Maassluis-West en Maassluis
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Maassluis-West en Maassluis
Intermezzo 2 - spoor tussen Maassluis-West en Maassluis (deel 3 van 4)

Afspanning van de bovenleiding.


Deze bovenleidingsmast bevat de nodige speciaaltjes. Er zitten aan weerzijden namelijk schakelaars om de bovenleiding al dan niet van stroom te voorzien.


De kasten onderaan het bovenstaande portaal, hierin zit de bediening voor de feitelijke schakelaars, die bovenop het portaal staan. Ook gaan er stevige draden met 1500 volt aan spanning naar boven.


De schakelaars boven. De linker is ingeschakeld, de rechter niet.


En waarom dit voorgaande allemaal nodig is: hier eindigt de bovenleiding, omdat in het spoor een draaibrug zit. Deze brug is niet voorzien van bovenleiding en daarom moet ervoor gezorgd worden dat het laatste stuk eventueel stroomloos geschakeld kan worden.


Tussen de sporen staat een draaibaar bordje. Normaal geeft dit een wit vlak, maar als de brug open staat wordt het signaal "einde spoor" getoond.


De brug zelf met het stukje zonder bovenleiding.




Aan de overkant van het water de spoorwegovergang in de Deltaweg.

Hoekse Lijn - Tussen Maassluis-West en Maassluis
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Maassluis-West en Maassluis
Intermezzo 2 - spoor tussen Maassluis-West en Maassluis (deel 4 van 4)

Inschakelen tractiestroom voor een trein van 2 bakken. De Sprinters die hier rijden zijn drie bakken lang en mogen dat hier dus nog niet doen.


Van de nodige verf voorziene kast


En die staat er dus niet voor niets


Om de brug heen gereden en de auto aan de andere kant geparkeerd. Dat bracht mij bij de overweg in de Deltaweg. Eerst een foto van het kopspoor van station Maassluis


Richting de brug. Hier is in het midden het witte sein te zien dat de sporen bereden kunnen worden.


Andere kant van de overweg. Ook daar is een kopspoor.


Station Maassluis met twee Sprinters




Terug naar de brug en de bovenleidingsconstructie. De boel zit stevig vast en is uiteraard ook goed voorzien van de nodige isolatoren.


En gelukt! Goed is te zien dat de trein met 40 km/h de brug zonder bovenleiding oversteekt.


Deze trein gaat dus niet verder dan Maassluis-West en rijdt hier op 'verkeerd spoor'.


Ook aan deze kant van de draaibrug staat een bovenleidingsmast voorzien van de nodige schakelaars.




Dit gebouw behoort bij de infrastructuur en is volgens mij een onderstation om de bovenleiding te voorzien van stroom. Ik kon er niet bij komen, vanwege de nodige hekken.

Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Leuke foto's Frank en je uitleg over de bordjes "inschakelen" en "uitschakelen" van de tractiestroom was nieuw voor mij. :thumbup:
Eigenlijk is het station Maassluis West wel een kale bedoening. 8o :D
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Was dit alles ???  :D

Netties weer opa, je bent er maar druk mee  :thumbup:

Mvg Jan 
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank

Weer een zeer knappe reeks, waarvoor dank.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Mooie foto's met duidelijke uitleg van hoe en wat bedankt frank. :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Sem en Marc
gast

Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank,

Bedankt voor de uitleg en de zeer mooie plaatjes!
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank wederom bedankt voor de foto's :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Maar zeker ook voor de uitleg.

groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Ze zijn opnieuw prachtig  :thumbup: :thumbup: :thumbup:, mooi om de Hoekse lijn eens op die manier te zien.
Hoekse Lijn - Maassluis
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Maassluis
Station Maassluis (serie 1 van 3 ).

Klik onderstaande foto om naar Google Maps te gaan (dit opent als het goed is in een nieuw venster).

Bron afbeelding: Google Maps

Het volgende station wat ik op de foto gezet heb, is Maassluis. Hierboven al een aantal keren ter sprake geweest, maar hieronder volgen de foto's die ik er heb gemaakt.
Het station is er eentje met een eilandperron en in totaal vier sporen, waarvan er twee in gebruik zijn. Naast de Sprinters voor passagiersvervoer is er ook zo nu en dan goederenvervoer voor het naast het station liggende bedrijf. Dit is gelijk ook de enige spooraansluiting die nog in Maassluis aanwezig is.

Welkom op station Maassluis :). Na de auto geparkeerd te hebben op het stationsplein is dit zo ongeveer het eerste bordje wat je zien.


Spoor 2 (zonder bovenleiding) en spoor 3 (met bovenleiding) richting Hoek van Holland.


Dit zal over een poosje wel verdwenen zijn, als de RET de dienstverlening overgenomen heeft.


Staand in de cirkel aan het einde van het station, kijkje richting de spoorbrug. Ook hier is (nog) het witte bordje te zien, wat aangeeft dat de brug te berijden is.


De bekende verzameling borden met vertrekstaten.


Het station zelf. Het is niet veel meer dan een dak met daarom een wachtruimte.


Het eerste station wat ik gezien heb, waar deze electronische borden staan waar de vertrektijden van de treinen op worden aangegeven. Is niet de beste foto, maar het was al wat later op de avond.




Jawel, Maassluis heeft ze al! Poortjes. Dat had ik gezien op de website van de NS om voorbereid te zijn als het nodig mocht zijn om ze te kunnen passeren. Het blijkt dus dat er van de vijf poortjes er vier gesloten zijn en eentje permanent open staat, evenals het grote hek rechts ernaast.
Dus mijn goede bedoeling door mijn ov-chipkaart te vullen met de nodige producten was hiervoor dus niet nodig geweest.


Poortjes letterlijk links laten liggen dan maar en nu blik richting Hoek van Holland.

Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Je gaat als een speer, mooie sfeerbeelden  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hoekse Lijn - Maassluis
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Maassluis
Station Maassluis (serie 2 van 3 ).

Naar het perron van spoor 4, oftewel de richting van Schiedam/Rotterdam.


In spoor 5 zit een wissel naar het bedrijf wat naast het station ligt.


Dit wissel blijkt een handwissel te zijn, dus zal niet al te vaak gebruikt worden.




Ook weer op het perron van spoor 4, maar nu terugkijkend naar het 'stationsgebouw'. Goed te zien is de breedte van het perron, waarop meer dan voldoende ruimte is voor beplanting, waarbij de bomen inmiddels best groot zijn.




De spooraansluiting, die onder een hek door het bedrijfsterrein op verdwijnt.


In het spoor is een blok, die het per ongeluk oprijden van een trein of wegrijden van een losgeslagen wagon verhindert. Ik meen dat deze automatisch bedient kunnen worden. Iemand daarover aanvullende informatie?


En alweer richting het einde van het perron. Het sein staat alweer groen en dus is er een trein in aantocht. Dat klopt, want die was inmiddels achter mij het station binnen gereden.


Vanaf het einde van het perron richting Rotterdam. Rechts is een wissel, die standaard in afbuigende stand staat. Dit voorkomt dat wagons of treinen per ongeluk op het hoofdspoor kunnen belanden.

Hoekse Lijn - Maassluis
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Maassluis
Station Maassluis (serie 3 van 3 ).

Ingezoomd op een naderende Sprinter. "Hé", zul je denken: "mist daar nou een stuk in dat wissel?" Ja, dat zag ik ook bij het verwerken van de foto's, maar dat is voor een latere sessie, want de overweg die daarbij ligt biedt de mogelijkheid om dat van dichterbij te bekijken.


En de komende en vertrekkende treinen gezamenlijk op de foto.




En weer uitgezoomd.


De binnenkomende trein richting, tja, Maassluis-West of Hoek van Holland? Niet echt op gelet, dus ik moet het antwoord daarop schuldig blijven.




Het sein staat op groen, het vertreklampje links van de trein brandt nog, dus mocht inderdaad de trein vertrekken.


Een blik van het perron van spoor 3 (richting Hoek van Holland) naar het stationsgebouw. Het meest rechterspoor is dus het spoor, wat het wissel met het gat naar toe leidt, dus ik heb niet het idee dat dat nog hard in gebruik is.


Terug door de poortjes naar het stationsplein, links de kaartenautomaten. Rechtdoor is naar de uitgang.


En weer richting huis. En "gelukkig" kan ook de Spijkenisserbrug het niet laten.......  :( :?

Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Ik vinnut weer foto's hoor!!  :thumbup: :thumbup: :thumbup: prachtig!
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Hoi Frank

Wat een mooie foto reportage en ook weer wat dingetjes opgestoken daar van  :thumbup:

Gr  Alex 0850
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Bedankt weer voor de mooie foto serie Frank. :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Wederom bedankt :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van 'de halve wissel'.

groeten Martin
Hoekse Lijn - Tussen Maassluis en Vlaardingen-West
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Maassluis en Vlaardingen-West
Intermezzo 3 - tussen Maassluis en Vlaardingen-West (deel 1 van 2 )

Vandaag, ondanks het druilerige weer, weer even teruggereden naar Maassluis en daar de overweg in de Prinses Julianalaan naar de Vlaardingsedijk van wat dichterbij bekeken.

Kijkje richting station Maassluis, de overweg zit op kilometer 12,4 dus ben ongeveer op de helft. Want de lijn eindigt in Hoek van Holland Strand op kilometer 24.




Bij de overweg staan deze borden, waarop duidelijk vermeld staat waarom het niet verstandig is om langs het spoor te lopen.


Het spoor richting Rotterdam.


En weer eens ingezoomd. Het valt mij op dat de lijn niet geheel vlak is, maar best wat op en neer gaat. Dat valt goed op bij de diverse ingezoomde foto's. Verder valt het ook op dat het sein rechts niet brandt. Omdat er een trein rijdt, zal die rood moeten tonen, maar hij toont dus niets.


Het wissel waar een stuk uitgehaald is. Zo te zien is dat bewust gedaan, want het spoor is doorgetrokken. Oftewel: het puntstuk is er geheel uitgehaald en vervangen door een dicht stuk spoorrails.




Even zijstapje: Naast de overgang gaat het spoor over de Boonervliet. Aan het einde van deze Boonervliet staat het Boezemgemaal "Mr.Dr. C.P. Zaayer". Een van de vele gemalen die ervoor zorgen dat wij in de lage landen droge voeten blijven houden.


Bij het gemaal staat een informatie bord waarop beschreven staat hoe een en ander functioneert en hoe het aan zijn naam gekomen is. De foto is klikbaar om een (veel) groter exemplaar tevoorschijn te halen, deze is echter ca. 4 MB groot, dus kan het laden wat langer duren).


De spoorbrug over de Boonervliet. Het hele complex is omringd door hekken en andere constructies om viezigheid uit het water te halen. Dat is uiteraard niet veilig om bij te kunnen.


Bij het hoofdstuk Maassluis is de spooraansluiting van het bedrijf naast het station ter sprake gekomen. Bij de overweg is ook een entree van dit bedrijf en door het hek kon ik zien (en jullie nu ook ;) ) dat er op een kopspoor een paar rongenwagens staan opgesteld.


En de overweg zelf.

Hoekse Lijn - Tussen Maassluis en Vlaardingen-West
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Maassluis en Vlaardingen-West
Intermezzo 3 - tussen Maassluis en Vlaardingen-West (deel 2 van 2 )

Tussen Maassluis en Vlaardingen-West is een kleine overweg. Deze is alleen voor fietsers, want de weggetjes, die erover gaan bleken allemaal voorzien te zijn van het bord . Met de auto kan ik daar dus niet komen. Maar via Maasland kun je via het weggetje Zuidbuurt naar Vlaardingen rijden en kon ik toch nog foto's maken.

Zomaar 'opeens' een overweg in het midden van niemandsland.




En ook hier hekken met verbods- en waarschuwingsborden. Hier blijkt dus dat het koperdraad voorzien is van DNA spray en dus herkenbaar is gemaakt als zijnde bezit van ProRail.


Kijkje richting Maassluis


Ingezoomd kijkje richting Maassluis


Kijkje richting Vlaardingen/Rotterdam.


en ook hier weer ingezoomd


De nodige kasten om de overweg draaiend te houden.


Deze overweg is op kilometer 10.2


Toen ik terug liep naar de auto, gingen de bellen weer af, dus maar eens kijken wat er langs zou gaan komen. Ik gok op een Sprinter ;)





Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank. :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2015

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank, je foto's zien er zoals gewoonlijk weer geweldig uit!
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank

Weer een toffe reeks  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Daar zitten bijzonder fraaie plaatjes bij, Frank  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Zo'n stoomgemaal kan ik ook van smullen  :P

Grtz Tony
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Er is inderdaad wel wat hoogteverschil zeg. Zelfs NL is niet echt helemaal vlak :D. Foto 7 van de laatste reeks vind ik dan ook een hele mooie in die context.

groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Citaat van: Kappa op vrijdag 14 augustus 2015, 23:09:27
Leuke foto's Frank en je uitleg over de bordjes "inschakelen" en "uitschakelen" van de tractiestroom was nieuw voor mij. :thumbup:
Wist niet alles van de hoed en de rand Ad, dus ik moest zelf ook een deel opzoeken, maar je ziet zoveel langs het spoor wat voor de NS-ers gesneden koek is en als je dan foto's maakt van de infrastructuur, vind ik wel dat het uitgelegd moet worden.

Citaat van: Iemand op vrijdag 14 augustus 2015, 23:11:46
Was dit alles ???  :D

Netties weer opa, je bent er maar druk mee  :thumbup:
Nee, Kleintje  >:-D, dit is niet alles..... gaat nog meer komen!!
En ja, ben er inderdaad wel druk mee, maar veel te leuk om te doen!

Citaat van: Tony op zaterdag 15 augustus 2015, 22:18:59
Daar zitten bijzonder fraaie plaatjes bij, Frank  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Zo'n stoomgemaal kan ik ook van smullen  :P
Dank je Tony. Kon het niet laten om dit ook op de plaat te zetten, gewoon omdat het in onze regionen gewoon te belangrijk is.

Citaat van: martjo op zaterdag 15 augustus 2015, 23:11:57
Er is inderdaad wel wat hoogteverschil zeg. Zelfs NL is niet echt helemaal vlak :D. Foto 7 van de laatste reeks vind ik dan ook een hele mooie in die context.
Wat mij ook opvalt bij het inzoomen van de foto's: het spoor is op een normale foto kaarsrecht, maar daar blijft bij het inzoomen niet zo bar veel van over. Nou weet ik wel dat dat uiteraard heel erg vertekent, maar toch.

Verder iedereen die gereageerd heeft: dank voor de complimenten!  :thumbup:
Geeft moed om binnenkort naar Vlaardingen af te reizen!  :D
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Mooie fotoreportage Frank.  :thumbup:
Vooral dank voor de uitvoerige toelichting van wat er allemaal te zien is langs de lijn.
Hoekse Lijn - Vlaardingen-West
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Vlaardingen-West
Station Vlaardingen-West (serie 1 van 2 ).

Klik onderstaande foto om naar Google Maps te gaan (dit opent als het goed is in een nieuw venster).

Bron afbeelding: Google Maps

Het volgende stukje van aandacht is station Vlaardingen-West. Nou ja, station. Het is eigenlijk gewoon een halte en er is dan mijns inziens ook niet veel te beleven. Maar oordeel zelf :).

Rijdend van de Zuidbuurt gaat de weg over in de Van Boendaleweg (zie het kaartje hierboven). Dan rij je op een gegeven moment langs het station zelf.




Aan de overkant van de straat stonden drie nieuwsgierige paarden. Toen ik uitstapte kwamen ze alledrie even kijken, waarschijnlijk onder het motto: "wat heb jij voor ons?"


Het stationsplein vanaf de parkeerplaats. Ook hier is weer geen stationsgebouw te vinden. Alles is gebaseerd op de paar automaten die er staan voor de OV-chipkaarten en uiteraard de incheckpalen.




Overzichtje van de halte zelf.


Richting Schiedam/Rotterdam.


Even ingezoomd op het sein, wat oranje toont met het cijfer 8. De trein mag dus vertrekken en maximaal 80 km/h gaan rijden.


Het perron richting Maassluis/Hoek van Holland.



Hoekse Lijn - Vlaardingen-West
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Vlaardingen-West
Station Vlaardingen-West (serie 2 van 2 ).

Het wachtgebouwtje op het perron van spoor 1, richting Hoek van Holland. Dit is veel kleiner dan aan de overkant, dus zullen er ook veel minder reizigers die kant op gaan.




Kijkje richting spoor 2. De overkapping is dan wel groter, maar de mogelijkheid om te zitten is dan weer niet groter. Allemaal vrij summier dus.


Ook hier weer een paar niet meer in gebruik zijnde stempelautomaten.


Begroeiing tussen het spoor, gebroederlijk naast de techniek voor de overgang.




Uiteraard is hier ook een fietsenstalling beschikbaar. En ondanks dat de foto op zaterdag is genomen, staat er toch voldoende fietsen. Dan vraag je je af hoe druk het door de weeks is.


En vanaf het perron richting de bushalte van de RET, waar de bus naar Holy-Noord vertrekt. En uiteraard de parkeerplaats voor de (luie?) forens.


En een laatste kijkje richting Maassluis. Let op dat hier de groene lampen van het sein in het midden zit en niet bovenaan, zoals gebruikelijk.

Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Prachtige serie weer Frank en ja weer wat geleerd omtrent de seinen. :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2009

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
 Mooie foto serie frank.
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Iedereen die geleerd heeft van de bovenstaande serie, dat vind ik mooi meegenomen :). Ook ik heb de nodige dingen geleerd.

Nog een leermomentje: wisten jullie dat in de bovenleiding bij overwegen en perrons het aantal hangdraden verdubbeld wordt? Dit om bij een mogelijke breuk te voorkomen dat de draad te snel op de grond kan komen. Op deze foto van Maassluis-West is dat goed te zien. Het aantal hangdraden in de bovenleiding boven het spoor bij het perron is dubbel ten opzichte van het andere spoor.

Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank

Die dubbele hangdraden zou ook kunnen zijn omdat de kans op breuken bij een station of overweg groter is dan op andere plaatsen.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Mooie foto's weer!

Gr. Dennis.
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re: Hoekse Lijn - van Hoek van Holland naar Schiedam
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Citaat van: Jørg op zondag 16 augustus 2015, 16:44:49
Frank

Die dubbele hangdraden zou ook kunnen zijn omdat de kans op breuken bij een station of overweg groter is dan op andere plaatsen.
Hoi Jørg,
Dat zou natuurlijk ook zomaar kunnen. Het gaat erom dat bij punten met een extra gevaarzetting er dus extra hangdraden gebruikt worden.