Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)

Gestart door frenkievee vrijdag 07 augustus 2015, 22:10:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)
Deze week kwam in de chat een korte discussie voorbij over de Hoekse Lijn. Deze wordt als alles op tijd opgeleverd wordt per 2017 bediend door de RET en dus zullen de treinen van de NS er niet meer rijden. Dus kwam een beetje spontaan de gedachte opgeborreld om voordat het zover is, foto's te maken van de stations en eventuele andere zaken langs deze lijn. Dus om dat in te vullen zal ik proberen om dit in de komende weken tot stand te brengen. Of dat allemaal lukt moeten we nog maar zien :)

De volgende stations en secties tussen de stations zijn er op dit traject, gezien vanaf Hoek van Holland:
1. Hoek van Holland Strand
2. Hoek van Holland Haven
Intermezzo 1 - Tussen Hoek van Holland en Maassluis-West
3. Maassluis-West
Intermezzo 2 - Tussen Maassluis-West en Maassluis
4. Maassluis
Intermezzo 3 - Tussen Maassluis en Vlaardingen-West
5. Vlaardingen-West
Intermezzo 4 - Tussen Vlaardingen-West en Vlaardingen-Centrum
6. Vlaardingen-Centrum
Intermezzo 5 - Tussen Vlaardingen-Centrum en Vlaardingen-Oost
7. Vlaardingen-Oost
Intermezzo 6 - Tussen Vlaardingen-Oost en Schiedam-Nieuwland
8. Schiedam-Nieuwland
Intermezzo 7 - Tussen Schiedam-Nieuwland en Schiedam-Centrum
9. Schiedam-Centrum
10. Van de overkant
11. Update Hoek van Holland
12. Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam Centrum

Updates 2023
13. Hoek van Holland Strand, metrostation
14. Nieuw spoor tussen Strand en Haven
15. Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar

In een kaartje van Wikipedia ziet dat er als volgt uit (een klik op de foto brengt je naar het betreffende Wikipedia artikel):


Zoals hierboven al aangegeven gaat de Hoekse Lijn vanaf 2017 gereden worden door de RET. Hieronder een aantal links naar websites met meer informatie over de geplande ombouw (deze had ik ook al geplaatst in reactie 105):
Hieronder nog een aantal links voor als iemand nog trek heeft in leesvoer ;):




Updates:
8 augustus: Bij de stations zijn afbeeldingen van Google Maps gevoegd. De betreffende foto's zijn klikbaar en linken naar de betreffende lokatie op Google Maps.
24 augustus: links naar informatie over de ombouw van de Hoekse Lijn hierboven toegevoegd.

Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank

Goed initiatief, kom maar tevoorschijn met die foto's. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Strand
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Strand
Vanavond afgetrapt met station Hoek van Holland Strand (serie 1 van 4).

Klik onderstaande foto om naar Google Maps te gaan (tip: klik rechtermuistoets en selecteer "open in nieuw tabblad").

Bron afbeelding: Google Maps

Op het station stond een Vlaflip Sprinter klaar voor vertrek en ik heb even met twee conducteurs staan praten. Zij vertelden mij dat de lijn eigenlijk al in RET bezit is, maar dat de RET nog niet het juiste materieel heeft om de lijn te berijden. Daarom rijdt de NS nog de diensten, totdat de stations omgebouwd zijn.

Sprinter 2991 klaar voor vertrek.











Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Strand
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Strand
Station Hoek van Holland Strand (serie 2 van 4).









Hectometer aanduiding op het perron geschroefd.



Hoekse Lijn - Hoek van Holland Strand
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Strand
Station Hoek van Holland Strand (serie 3 van 4).












Hoekse Lijn - Hoek van Holland Strand
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Strand
Station Hoek van Holland Strand (serie 4 van 4).

Letterlijk het einde van deze lijn:


Hiervandaan is het nog een paar honderd meter lopen naar het daadwerkelijke strand. Vroeger lag dit station(netje) veel dichter bij het strand, maar omdat er jaren geleden een stuk is bijgemaakt/opgespoten werd de wandeling van het station naar het strand (of omgekeerd) een stuk langer.


De onvermijdelijke kaartautomaat:


Een paar foto's vanaf de Stationsweg:





Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank

Dank voor het delen, knappe beelden.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Leuke serie Frank. :thumbup: :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Leuk idee Frank (Y)

Over een (klein) maandje zie ik het nodige materieel weer die kant op afbuigen. Maar wel leuk om te zien hoe deze 'documentaire' de lijn helemaal gaat vastleggen.

Gr, John
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Station Hoek van Holland Haven (serie 1 van 8 ).

Klik onderstaande foto om naar Google Maps te gaan (tip: klik rechtermuistoets en selecteer "open in nieuw tabblad").

Bron afbeelding: Google Maps

Een paar honderd meter van Hoek van Holland Strand ligt station Hoek van Holland Haven. Dit was vroeger een groot station, waar veel internationale treinen vertrokken. Hieraan herinnert tegenwoordig maar bar weinig. De sporen 1 en 2 (in de boog) zijn nog in gebruik voor de verbinding naar Hoek van Holland Strand. Spoor 3, recht voor het stationsgebouw, ziet er uit alsof er wel nog wat treinen komen, maar niet echt met enige regelmaat.
De sporen 4, 5 en 6 zijn compleet overwoekerd (zie verder in de serie) en worden in het geheel niet meer gebruikt. Het goederen emplacement is niet meer......

Het stationsgebouw wordt niet alleen gebruikt voor treinen, maar ook als stationsgebouw voor de Stena Line, die vanuit Hoek van Holland naar Harwich vaart. Het was vanavond heel druk met het laden van vrachtwagens in de twee afgemeerde schepen.
In het gebouw zit ook nog een Japans restaurant.

De onderstaande foto's zijn geplaatst in de volgorde waarin deze genomen zijn, dus als dat voelt alsof dat ietwat onlogisch is, dan ligt dat daaraan :D

Naambord van het station op perron van spoor 2, genomen vanaf de overkant:


De seinen richting Hoek van Holland Strand hebben maar twee seinbeelden: rood en geel. Zij vertonen geen groen, zodat een trein altijd maximaal 40 km/h mag rijden op dat kleine stukje.


Richting het stationsgebouw


Schakelkast (voor de seinen en de overweg?) op het perron.


Tja, en die had ik dus niet.... ;)




Het bekende Vertreklampje (voor hen die dat niet weten: dit moet wit branden als teken dat de trein mag vertrekken, conducteur op Hoek van Holland Strand was verbaasd dat ik wist wat dit is en wat de functie ervan is!).

Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Station Hoek van Holland Haven (serie 2 van 8 ).

Rechtdoor is het einde van het perron. Rechtsaf is naar het perron van spoor 3, maar ook van de andere sporen en het stationsgebouw.


De sporen 4 en 5: zoals goed te zien is, is dit al een poosje niet meer in gebruik.


Paar stapjes naar voren:


Tussen de sporen groeien de bramen: ze zijn al bijna rijp. Wel nog heel zuur, dus daarom bijna rijp....


De stootjukken hebben betere tijden gekend. Zeker die van spoor 4 is helemaal verdwenen. Die van spoor 5 staat nog enigszins overeind.


Het perron met genoeg gras tussen de tegels.


Sporen 4 en 5 richting het stationsgebouw.

Re: Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Station Hoek van Holland Haven (serie 3 van 8 ).



Constructie van een scheiding in de bovenleiding. Bovenop de mast staat de feitelijke schakelaar.


De electrische scheiding (isolatie) in de rijdraad en de hangdraad. Links de electrische verbinding naar de schakelaar bovenop de mast.


Andere kant van de electrische doorverbinding.


Vuurtoren


Niets is tegenwoordig meer veilig.....



Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Station Hoek van Holland Haven (serie 4 van 8 ).

Links in beeld de vroegere verbinding naar (blijkbaar) extra opstelsporen of goederen. De wisselconstructie ligt er nog, en het dwergsein wat de beveiliging verzorgd werkt ook nog gewoon.




Stootjuk van het stukje spoor. De wissels staan verderop.




Het dwergsein aan het eind van spoor 3.


Uitzicht vanaf het einde van het perron tussen de sporen 3 en 4.


Volledig ingezoomd. Kan best een eindje kijken zo.

Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Station Hoek van Holland Haven (serie 5 van 8 ).

Nog een sfeerbeeldje. Rechts een hele rij vrachtwagens, die op de boot naar Harwich hun plekje moesten vinden.


Wissel 125A richting het doodlopende stukje spoor, wat al eerder genoemd is.


Met tegenhanger wissel 125B.




En toen stond het sein opeens op groen. Dus de trein van Hoek van Holland Strand naar Rotterdam Centraal zou er wel eens aan kunnen komen.


Doodlopende spoortje nog even in beeld. Zoals al gezegd: het dwergsein er rechts naast staat op rood.


En inderdaad: kedeng-kedeng geluiden achter me ;)

Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Station Hoek van Holland Haven (serie 6 van 8 ).

En inderdaad: de trein naar Rotterdam Centraal kwam eraan. Dit keer twee gekoppelde Sprinter drietjes.






Perronverlichting en luidsprekers om en om geplaatst op het perron. Ietwat tegen de zon in....


En er is ook nog een spoor 6. Of beter; wat er van over is. Ook voorzien van het nodige aan beplanting.
De grijze hoekige buis is de voetgangerstraverse om vanaf het stationsgebouw in de boot van Stena Line te komen.




Even op de knieën achter de laatste bovenleidingmast.

Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Station Hoek van Holland Haven (serie 7 van 8 ).

Spoor 3 met de sporen 1 en 2 aftakkend naar Hoek van Holland Strand.






Achter het stootjuk van spoor 3 ligt een zware constructie om een eventuele klap op te vangen. Extra rails in het midden met daarop meerdere klemmen.


En weer terug richting spoor 2.


De Sprinter van hierboven nog maar een keertje.



Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Station Hoek van Holland Haven (serie 8 van 8 ).

Nog even de bijzondere seinen van dichtbij. Duidelijk is hier ook de max. snelheidsborden te zien, die een 4 aangeven.


De bekende vertrekstaat en kaart van Nederland.


De voetgangers overweg van de sporen 1 en 2. Let op de verlaagde plaatsing van het andreaskruis t.o.v. het dak van de lokale visboer :)


En toen vermeldde de camera dat de batterijen op waren. En bij de visboer een lekker ijsje gekocht en weer richting huis gegaan om jullie te verblijden met de eerste twee stations van de Hoekse Lijn.
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Citaat van: Jørg op vrijdag 07 augustus 2015, 22:12:03
Frank

Goed initiatief, kom maar tevoorschijn met die foto's. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Je gaf me niet eens de tijd om überhaupt ook maar 1 foto te plaatsen Jørg....  >:-D

Maar hopelijk zijn ze wel van dat wat je ervan verwacht?
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank

Zeker de moeite om te bekijken.
Ik heb toch niet geschreven dat je ze onmiddellijk moest plaatsen  >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Wederom een leuke reportage Frank. :thumbup:
Heb weer genoten en wat geleerd (zoals het witte vertreklicht. :)
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Hoi Frank,

dat smaakt naar meer. Erg leuk idee. Ken zelf alleen maar Maassluis dus super om zo de lijn eens wat nader te kunnen bekijken. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Bedankt voor het plaatsen.

Groeten Martin
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Hey Frank,

Wat een een ontzettend cool initiatief om een "laatste kans" foto reportage van de Hoekse lijn te maken.
Ik ben hier nog nooit geweest, maar ik vind het erg interessant om te zien.
Vooral die overwoekerde sporen en perrons op Hoek van Holland haven station.  :thumbup:
Ik zou zeggen, ga zo maar lekker door. :)
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Hallo Frank,
Als 'ras' echte Vlaardinger kan ik zeggen, dat jouw foto's mij heel erg bekend voorkomen. Jammer van die 'vernielingen', maar ook dat komt mij bekend voor. Speciaal in de weekenden, want dan is het - in't bijzonder op de beide stations 'Maassluis' - altijd 'raak'. Jammer natuurlijk, maar dat is eigenlijk traditie geworden. Ik heb wat inbraken en vernielingen in de omgeving meegemaakt. Dat is nu 'verleden tijd'.
Maar in elk geval bedankt voor het plaatsen. Heb zitten 'genieten'.
Re: Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven
Citaat van: frenkievee op vrijdag 07 augustus 2015, 23:40:32
En bij de visboer een lekker ijsje gekocht

En, smaakte dat. Zo'n zout Haring ijsje met uitjes?!  :D :D :D
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Dank voor jullie reacties! Geeft de burger moed om verdere foto's te maken en te plaatsen.

Citaat van: Jørg op zaterdag 08 augustus 2015, 06:24:41
Ik heb toch niet geschreven dat je ze onmiddellijk moest plaatsen  >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D
Nee, da's waar. Maar was wel de bedoeling dat de eerste set gelijk zou komen. Had niet verwacht dat je zo snel zou zijn :P

Citaat van: h0_miessie op zaterdag 08 augustus 2015, 08:47:57
Heb weer genoten en wat geleerd (zoals het witte vertreklicht. :)
Nooit te jong om te leren dus Michel  :thumbup:

Citaat van: GWS op zaterdag 08 augustus 2015, 18:47:24
Jammer van die 'vernielingen', maar ook dat komt mij bekend voor. Speciaal in de weekenden, want dan is het - in't bijzonder op de beide stations 'Maassluis' - altijd 'raak'. Jammer natuurlijk, maar dat is eigenlijk traditie geworden.
Ik snap dat nooit zo, waarom dingen vaak kapot gemaakt moeten worden. Wat is het nut ervan vraag ik me dan af.

Citaat van: The MaSt op zaterdag 08 augustus 2015, 21:09:54
En, smaakte dat. Zo'n zout Haring ijsje met uitjes?!  :D :D :D
Daar pas ik voor..... maar ik nodig je graag uit om er eens eentje te proberen. Mag jij ook de mijne hebben  >:-D >:-D
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank

Ik zal in de toekomst wat langer wachten om te reageren, >:-D >:-D >:-D >:-D
Was idd wat snel.
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

online
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Goed initiatief om dit nog een keer voor het nageslacht te vereeuwigen. Ik ben in de 70-er en 80-er jaren vaak met de boot naar Harwich geweest en pakte dan altijd de boottrein uit Amsterdam, met kopmaken op Schiedam-Rotterdam West. Op de site van de Feijenoordse meesters http://www.feijenoordsemeesters.nl/Hoek%20van%20Holland.htm staat een heel stuk over deze lijn. Met name in de zomer kon het er erg druk zijn en stonden er soms 4 of vijf treinen klaar om de passagiers weg te brengen.
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Mooie serie foto,s Frank, dit is bij ons een aardig eindje uit de buurt en daar rij je niet zomaar even heen.
Door jou reportage heb ik het toch kunnen bekijken  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Leuke serie Frank.
Bedankt voor t delen.

Groetjes Dennis
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Citaat van: frenkievee op zaterdag 08 augustus 2015, 21:34:52
Citaat van: Jørg op zaterdag 08 augustus 2015, 06:24:41
Ik heb toch niet geschreven dat je ze onmiddellijk moest plaatsen  >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D
Nee, da's waar. Maar was wel de bedoeling dat de eerste set gelijk zou komen. Had niet verwacht dat je zo snel zou zijn :P
Amai Frank, die Belgen zijn rapper dan je denkt. :P :D
Maarrruh, je bent toch ook moderator?  O:-D Die bijdrage van Jørg is zo verwijderd hoor. O:-D >:-D
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Ad
Ik heb de kleine lettertjes gelezen hoor, had hierbij geen slechte bedoelingen,  >:-D >:-D >:-D
Mijn berichtje laten verwijderen foei>:-D >:-D >:-D
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Geintje Jørg, ik kon het niet laten... >:-D
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Ok  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :D :D
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Het toekomstige nieuwe HvH strand zal weer een stuk dichter bij het strand komen te liggen.  De stadsregio gaat dat station flink verplaatsen.  Zo kan met de metro van strand naar strand (zevenhuizerplas/nesselande)  gereden worden.  Ik ben benieuwd of de vrijkomende sporen op Schiedam Centrum aan het traject Rotterdam-Delft toegevoegd gaan worden zodat er weer een stukje viersporig wordt. Dat kan dat traject goed gebruiken.
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Citaat van: Jørg op zondag 09 augustus 2015, 10:33:20
Mijn berichtje laten verwijderen foei>:-D >:-D >:-D
In het ergste geval had hij dat ook zelf kunnen doen, Jørg.

Citaat van: Kappa op zondag 09 augustus 2015, 10:25:10
Maarrruh, je bent toch ook moderator?  O:-D
Ad is van dezelfde club als ik hier.... ;)
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank

Ja idd,  >:-D de anderen de kastanjes uit het vuur laten halen,  >:-D >:-D >:-D
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Citaat van: PaT op zondag 09 augustus 2015, 15:30:04
Het toekomstige nieuwe HvH strand zal weer een stuk dichter bij het strand komen te liggen.  De stadsregio gaat dat station flink verplaatsen.  Zo kan met de metro van strand naar strand (zevenhuizerplas/nesselande)  gereden worden.
Scheelt iets van 900 meter had ik begrepen. Dus een flinke wandeling inderdaad. Doordat het station zover van het feitelijke strand af ligt komt door de aanleg van de Maasvlakte. Daardoor is de kustlijn verder opgeschoven de zee in.
Vergelijk de afstand in onderstaande kaarten (let wel: ze zijn niet op dezelfde schaal!):
Deze is van 1935 en toont de Paviljoensweg. Geheel rechts is het station Hoek van Holland Strand te zien.

bron originele kaart: http://www.wildernis.eu

Op de kaart van Google Maps is ook de Paviljoensweg aangeduid. Het verschil is wel duidelijk denk ik.


Citaat van: PaT op zondag 09 augustus 2015, 15:30:04Ik ben benieuwd of de vrijkomende sporen op Schiedam Centrum aan het traject Rotterdam-Delft toegevoegd gaan worden zodat er weer een stukje viersporig wordt. Dat kan dat traject goed gebruiken.
Dan moeten er wel nog hier en daar wat viaducten en zo aangepast worden. En uiteraard station Delft Zuid.
Bij Schiedam is over de snelweg A20 al wel een tweede viaduct aanwezig, maar over de oprit naar de A20 (richting HvH) en het Hazenpad bijv. nog niet:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Citaat van: PaT op zondag 09 augustus 2015, 15:30:04
Ik ben benieuwd of de vrijkomende sporen op Schiedam Centrum aan het traject Rotterdam-Delft toegevoegd gaan worden zodat er weer een stukje viersporig wordt. Dat kan dat traject goed gebruiken.

Dat was, van wat ik had meegekregen wel de bedoeling. Station Delft heeft nu nog 2 sporen, maar ze zijn nu met de 2e tunnelbuis bezig, zodat het tot Delft-Zuid alvast 4 sporig is. Als de RET dan de metro op de Hoekse lijn heeft rijden gaan de 2 sporen op Schiedam ook richting Delft. Maar tegen die tijd zijn we weer een paar jaar verder ;)

Gr, John
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Klopt,  maar tussen Delft Zuid en een stukje buiten Schiedam is het spoor nog over een flink eind 2 sporig.  Ik ben benieuwd of ze dat dan ook mee nemen.
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Daar wordt seinoptimalisatie toegepast volgens de laatste berichtgevingen, maar geen verbreding.
Hoekse Lijn - Tussen Hoek van Holland en Maassluis
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Hoek van Holland en Maassluis
Intermezzo 1 - spoor tussen Hoek van Holland en Maassluis (deel 1 van 3)

Vandaag even op stap geweest richting Hoek van Holland en heb een paar foto's gemaakt van een paar punten tussen Hoek van Holland en Maassluis.

Bij de overweg Hoekse Baan en Slachthuisweg. Daar begint ook meteen de vrachtwagenterminal voor de boot naar Harwich.
Toevallig begonnen net de lampen te knipperen en de bellen te rammelen, dus gauw uitgestapt en wat foto's gemaakt:






Richting Hoek van Holland Haven


En de andere kant op, richting Maassluis

Hoekse Lijn - Tussen Hoek van Holland en Maassluis
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Hoek van Holland en Maassluis
Intermezzo 1 - spoor tussen Hoek van Holland en Maassluis (deel 2 van 3)

De overgang overgereden en de borden gevolgd naar de Maeslantkering. Daarvoorbij staat het gemaal Westland en daar is een overgang, maar dat bleek niet toegankelijk te zijn voor publiek, want alleen voor ProRail te zijn. Maar het hek was laag genoeg om daar de nodige foto's te maken.

Richting Hoek van Holland


Richting Maassluis-West


Even flink ingezoomd richting Maassluis-West


De overgang van ProRail


Waarschuwing voor de medewerkers van ProRail dat men rekening moet houden met de omwonenden :)


Verder rijden langs deze kant van het spoor kon met de auto niet, want borden en noopten mij om weer terug te rijden.
Hoekse Lijn - Tussen Hoek van Holland en Maassluis
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Hoekse Lijn - Tussen Hoek van Holland en Maassluis
Intermezzo 1 - spoor tussen Hoek van Holland en Maassluis (deel 3 van 3)

Teruggereden en bij de eerste mogelijkheid rechtsaf om te kijken of ik het spoor verder wat kon volgen. De kleine weggetjes (leuk!!) waar ik overheen reed, kwamen echter niet echt dichtbij het spoor. Op een gegeven moment ging de weg richting Maasdijk en door dat dorpje naar Maassluis gereden. Rechtsaf de Schenkeldijk op en aan het einde daarvan is een overweg. Daar de laatste serie foto's van vandaag gemaakt.



En voor de verandering weer eens richting Hoek van Holland


Even flink ingezoomd richting Hoek van Holland


Richting Maassluis, maar dat moge wel duidelijk zijn


Het enige stoute wat ik vandaag gedaan heb, foto van de seinen gemaakt


Schakelkast, potje en railspoelen. Dit hoort allemaal bij de overweg.




Even een Samsung Galaxy SII erop voor de grootte van een potje.


En er rijden nog steeds treinen :)


Dus maar gedaan wat op het blauwe bord staat......


Ook hier weer de borden en dus richting huis gegaan.
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank

Dank voor het plaatsen van weer een mooie reeks foto's.
Nu lang genoeg gewacht om te reageren,  >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Mooie serie foto's Frank. :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Ik vinze weer mooi!! (Y) (Y) (Y)

Tot in den pruimentijd!

The MaSt
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Ze zijn weer mooi Frank  :thumbup:
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Citaat van: Jørg op zondag 09 augustus 2015, 22:13:12
Nu lang genoeg gewacht om te reageren,  >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D
:-) :-)
Goed zo Jørg  :thumbup: Je leert snel  >:-D
Re: Hoekse Lijn - Fotoserie
Frank

Ok  :thumbup: :thumbup: :thumbup: