Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)

Gestart door frenkievee vrijdag 07 augustus 2015, 22:10:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Citaat van: Baanloos op zondag 18 december 2016, 14:41:10
Dan over de 766: Verbluffend hoe goed deze past in de entourage. De stichting kan historisch besef niet worden ontzegd door Hoek van Holland aan te doen! Hulde!
Het interieur van de 766 is eigenlijk moderner dan het exterieur, de staat van het treinstel waar deze is in teruggebracht.
Die platen op de zijwanden van het interieur en nummeraanduidingen Bk766 zijn volgens mij recenter dan je denkt.  Wie het weet mag het zeggen....

Lees eens op de website : www.mat54.nl  kom je een boel te weten over de stichting en je vragen worden beantwoord.
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Maar er gaan nu toch ook soms treinen met ketelwagons naar DSM Resins in Hoek van Holland? Of verwar ik nu het een met het ander?
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Lid sinds: 2015

Machinist 1:1 en 1:87

offline
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Die heeft volgens mij geen spooraansluiting. Keteltreinen op de hoekse lijn gaan naar Vopak in Vlaardingen
Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Ik moest vandaag toevallig de Hoekse Lijn, na een overstap op Schiedam even een paar foto's genomen uit de -rijdende- trein. Met name van de nieuwe metrobaan, waarvan de bouw al een stuk gevorderd is vergeleken met eerdere foto's.
Met toestemming van Frank, een paar beelden. Een overzichtsfoto is het niet echt, maar het geeft een indruk van de werkzaamheden (A)









Re: Hoekse Lijn - Update Hoek van Holland (17 december 2016)
Van rijnmond.nl:
De RET test vanaf volgende week de nieuwe metroverbinding op de Hoekse Lijn. Het eerste metrostel wordt zondag naar Maassluis getrokken met een diesellocomotief. Donderdag worden de eerste proefritten gedaan.
Bij elke spoorwegovergang worden verkeersregelaars ingezet. Dat doen ze vanwege de veiligheid, omdat de spoorbomen nog niet werken.

In september is de eerste fase van de tests afgerond.

Het traject tussen Schiedam en Hoek van Holland wordt omgebouwd tot een metrolijn. Tot eind maart reed er een trein op het traject.

De metroverbinding zou eigenlijk op 1 september klaar zijn, maar dat is maanden uitgesteld vanwege onder meer problemen met het leveren van het beveiligingssysteem. Begin volgend jaar moet de metro wel rijden.
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Op Youtube is een filmpje geplaatst van één van de testritten van de Hoekse Lijn: van Hoek van Holland Haven tot en met het opstelterrein net voor station Schiedam Centrum.
Zoals in het begin van het filmpje te zien is: er is geen audio vanwege instructie, maar dat deert uiteraard niet om ervan te kunnen genieten!


Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Filmpje is super Frank, bedankt voor het plaatsen.

Betonnen dwarsliggers en behoorlijk gemoderniseerd.
Maarr... hoe veel vertraging heeft het project opgelopen?
Geen lange afstandstreinen meer naar deze zeehaven, ik blijf het jammer vinden, wat rest is overstappen waarbij er bij alle haltes wordt gestopt. (Of komen er snelmetro,s die bepaalde stations overslaan??)

Loopt er nu nog een stukje parallel als goederenspoor tot Schiedam/Vlaardingen? Of is dat nu helemaal opgebroken?

groeten,  Leon
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
https://hoekselijn.mrdh.nl/   
Kijk hier maar eens
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Wat is nu de maximum snelheid op deze lijn?
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Las in een artikel dat er ook vrachttreinen als test op de hoekse lijn gaan rijden.

Bron van artikel

Groet Michel
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Het stukje is er ook in het nederlands op de site van spoorpro.
Ivm auteursrechten link ik niet door naar het artikel.

Leuk Michel dat je mijn vraag beantwoord.
De RET verkeersleiding krijgt dus ook goederentreinen onder haar hoede.
Frank gaat misschien vast deze kant wel eens op :)

Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Citaat van: Kappa op zondag 07 juli 2019, 17:38:49
Wat is nu de maximum snelheid op deze lijn?
Voor zover ik weet 80 km/h, maar op het stuk tussen Maassluis en Hoek van Holland 100 km/h.

Citaat van: h0_miessie op dinsdag 09 juli 2019, 15:38:05
Las in een artikel dat er ook vrachttreinen als test op de hoekse lijn gaan rijden.
Klopt helemaal Michel.

Citaat van: Baanloos op dinsdag 09 juli 2019, 21:25:42
Frank gaat misschien vast deze kant wel eens op :)
Wie zal het zeggen?  O:-D
Eerst maar eens wachten tot de boel echt van start gegaan is en ik gewoon op de perrons van de diverse stations kan komen. Aan mijn OV-chipkaart ligt het in ieder geval niet, daar staat genoeg saldo op....  >:-D B)

Ook van het goederenvervoer is inmiddels een filmpje op Youtube verschenen. De eerste 15 minuten van de in totaal 52 gaan over het stuk van Vlaardingen Vulcaanhaven tot het ProRail sein voor Schiedam Centrum. De seinen langs de metrobaan zijn alleen voor de goederentreinen en worden door de metro's genegeerd. De metro gebruikt een heel andere manier van beveiliging en heeft de signalering daarvan in de cabine.

Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Waarom ligt er strengelspoor bij Schiedam Nieuwland? Dat ken ik eigenlijk alleen van de trams in Amsterdam!
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
 @citaat
Dat strengelspoor ligt er, Erik, omdat het profiel van de metro's smaller is dan die van de treinen. Als een goederentrein dan over het metrospoor zou rijden, dan zou hij zomaar een stuk van het perron afschaven (of andersom: een stuk van de trein afgeschaafd worden, al lijkt me dat minder waarschijnlijk).
Met het strengelspoor heeft de goederentrein wat meer afstand van het nieuwe perron welke (uiteraard) op metrohoogte en profiel is afgestemd.
In het filmpje is trouwens te zien, dat bij Vlaardingen-Oost ook een strengelspoor ligt, om vanzelfsprekende dezelfde reden als hierboven.
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Aha, is dat het, tnx! Jammer dat strengelspoor haast niet in H0 na te bouwen is; ik zou het op een brug willen toepassen. Maar dat is off-topic.
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
voor de lezers zonder facebook,  (hoekse lijn)  de foto is gemaakt door S. Krol, 
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
En als laatste nieuws:  30 september moet de hoekse lijn gaan rijden.  2 jaar na 1e planning.  (Bron rtv rijnmond)
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
 @citaat @citaat
Mooie foto! Die combinatie zag ik gisteren op het viaduct over de A4 (net na de Beneluxtunnel) rijden. Eerst een aantal van die ProRail wagons met de lok en toen het metrostel erachter aan, op het andere spoor dan uiteraard. Geen foto, want dat schijnt niet te mogen als je achter het stuur zit.....  B)
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Mooie foto!
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Apart gezicht dat strengelspoor. Mooi dat dit zo kan.

Gr. Dennis
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Voor de liefhebbers, vanaf 05-08-19 gaat het proefbedrijf dienstregeling beginnen. Tot Schiedam rijden de metro's dan met passagiers en vanaf Schiedam leeg verder naar Hoek van Holland. Terug weer leeg tot Schiedam en vandaar weer met passagiers.

gr Gerard
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Waarom niet tot Hoek v Holland met passagiers (strandgasten ect) ?

groet
Harald
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Je moet eerst enige tijd zonder passagiers rijden om aan te tonen dat e.e.a. probleemloos verloopt. Voorlopige streefdatum met passagiers is 30 september. Maar ook dan nog een "uitgeklede" dienstregeling zonder keertreinen halverwege.

gr Gerard
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hoekse Lijn - Film testrit Hoek van Holland Haven - Schiedam (07 juli 2019)
Da's duidelijk.

groet
Harald
Re: Hoekse Lijn - Vervolg met de metro's (20 juli 2023)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Vervolg met de metro's (20 juli 2023)
Een flink aantal jaren geleden (2015 alweer) ben ik begonnen om de Hoekse Lijn te fotograferen vanaf (het oude) Hoek van Holland Strand tot en met station Schiedam Centrum.
Sindsdien is er daar veel veranderd. De NS-treinen zijn verdwenen, het spoor en de stations zijn geheel omgebouwd zodat de RET-metro's hun diensten kunnen rijden. Ook zijn er een paar stations bij gekomen, zoals bijv. Hoek van Holland Strand, die de reizigers inderdaad tot bijna op het strand aflevert.
Vandaag eerst een klusje in Rijswijk gedaan en daar vanuit doorgereden naar Hoek van Holland om eens te zien of ik wat vast kon leggen van die veranderingen.

Oftewel: De Hoekse Lijn - het vervolg!!

De auto geparkeerd op het grote parkeerterrein wat aan het einde van de Badweg te vinden is. Dit bleek tot mijn verrassing gratis parkeren te zijn. Geen idee wat dat in de toekomst gaat doen, maar dat was voor vandaag niet mijn zorg ;-)

1. Lopend vanaf de parkeerplaats richting het station. Het best futuristisch uitziende gebouw staat inderdaad dicht bij het strand, links op de foto is nog net een stukje zee te zien.


2. De metrostellen welke in het station staan. Deze is van Metrolijn B en gaat van Hoek van Holland Strand naar Nesselanden. Aangezien daar vlakbij ook een strand is, wordt ook wel gezegd dat het een rit is van strand tot strand.


3. Een klein detail van de voeding van de bovenleiding.


4. De entree van het stationsgebouw richting het perron. Uiteraard voorzien van de nodige poortjes, automaten en dergelijke.


5. Als gezegd: Metrolijn B met alle tussenliggende stations.


6. Reisinformatie met metro's, trams, bussen. Helemaal links in de afbeelding in het midden een "u staat hier" dingetje....


7. Een wat mindere foto, want tegen de zon in, maar de metro naar Nesselande staat klaar voor vertrek, al zou dat nog een minuut of 9 duren.


8. Het echte einde van spoor 1. Het andere spoor heeft er natuurlijk ook zo eentje staan.


9. Stellen 5722 en 5703 met neusjes naar elkaar.


10. Terugblik langs spoor 2 naar de ingang van het station.


11. Stel 5703 van de voorkant. In de verte komt één van de twee personen, die met deze metro mee ging aan wandelen. In dit geval de metrobestuurder.


12. Kijkend vanaf het einde van het perron waar de beide sporen tesamen komen ....


13. .... maar ingezoomd is dat veel beter te zien.


14. Naast het station zijn natuurlijk ook de duinen te zien met, zoals hier, fiets- en wandelpaden.


15. Het bekende geluid klonk en na een zwaai van de bestuurder was de metro op pad met als eerste stop Hoek van Holland Haven.


16.


17. Het vertrekbord. De eerstvolgende metro zou dus over 9 minuten vertrekken.


18. De blik richting de uitgang waar de poortjes staan en verderop de zee al zichtbaar is.


19. En als je dan buiten staat is het nog maar een klein stukje. Het viel me op hoe rustig het was, zo op het einde van de ochtend.


Re: Hoekse Lijn - Nieuw spoor tussen Strand en Haven (21 juli 2023)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Hoekse Lijn - Nieuw spoor tussen Strand en Haven (21 juli 2023)
Tussen Hoek van Holland Strand en Haven ligt een nieuw stuk spoor, waar nog wat bijzonderheden te zien zijn.

20. Een stukje verderop is de overweg in de Strandboulevard. Dat is een hoger gelegen weg, die vroeger uitzicht gaf over de zee. Uiteraard voordat het een en ander opgespoten werd en de duinpartij in Hoek van Holland veel breder werd.


21. Staand op de overweg, kijken richting Hoek van Holland Strand.


22. En dat ingezoomd, waar tussen de masten nog net de metro zichtbaar is.


23. Kijkend de andere kant op: de westelijke ingang van de enkelsporige tunnel, die aangelegd is het geluid van de metro niet bij de bewoners van die drie flats binnen te laten komen.


24. Een stapje of wat naar rechts de blik in het donkere gat van de tunnel.


25. Omgereden om aan de andere kant van de tunnel weer uit te komen.


26. De overweg in de Strandweg met daarachter de oostelijke ingang van de tunnel. Voor de preciezen onder ons: ik sta hier op de overweg van het fietspad. :D


27. De tunnelingang wat dichterbij gehaald.


28. Kijkend richting het oosten: dit is ongeveer de plek waar het voormalige station Hoek van Holland Strand heeft gelegen. Zie de eerste pagina van dit verslag hoe dat er ook alweer uit gezien heeft.


29. De overweg van het fiets- en voetpad, waar ik stond om foto's 26 en 27 te maken.


30. De bult grond waaronder de tunnel van de metrobaan verstopt zit.

Re: Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 202
Als laatste bijdrage van deze serie van drie updates: door naar Hoek van Holland Haven. Waar ooit treinsporen lagen als rangeerterrein, ligt nu de weg van/naar Rotterdam, zodat je niet meer door het dorp Hoek van Holland zelf hoeft. Ook is daar een parkeerterrein aangelegd (hier trouwens wel betaald parkeren tenzij je met het OV reist, dan kost het weer niks), waar ik voor 1 euro de auto even heb neergezet.

31. Naast het spoor staat een S bord om een station aan te geven.


32. De overweg in de Stationsweg, wat er even behoorlijk anders uit ziet, dan voorheen. Dit is ook de toegang nu tot de terminal van de Stena Line, en dus ook de weg naar Engeland. Al zit er dan natuurlijk een paar uur met een veerboot tussen.


33. De oostkant van station Hoek van Holland Haven. De naam van het station staat in het glas erboven, wat helaas lastig vast te leggen was.


34. Een kijkje op het perron door het poortje heen.


35. Weer terug op de overweg: het spoor richting het oosten.


36. Nogmaals de overweg in de Stationsweg, nu van de andere kant.


37. Doorgelopen naar het oude stationsgebouw. De desolate blik op waar ooit spoor 3 gelegen heeft. En waar ik nog mooie foto's van stoomloks en vla-flip-sprinters naast elkaar gemaakt heb.


38. Het perron ligt er nog, het gat is gewoon volgestort met grond.


39. Even teruggelopen naar het spoor, want de bellen gingen af.


40.


41.


42.


43. Terug naar het oude stationsgebouw, waar de ANWB ooit dit informatiebord heeft opgehangen. De nostalgische sfeer was natuurlijk al weg, zoals beschreven. Maar met de moderne metro's is daar helemaal niks meer van terug te vinden.


44. Doorgelopen tot de bekende groene hekken, waar ooit die genoemde internationale treinen van de sporen 4 t/m 6 vertrokken. Rechts een schip van de Stena Line.


45. Dat ingezoomd.


46. Op de terugweg de voorkant van het nieuwe station met een klok, die meer dan een half voor op de tijd was. Ergens halverwege NL en UK tijd of zo....


47. Het oude stationsgebouw van Hoek van Holland.


48. En last but not least: de vuurtoren, die voorheen achter de ProRail hekken stond en waar je tegenwoordig met de auto relatief dichtbij rijdt om richting Rotterdam te gaan. Als ik als kind bij mijn opa en oma in Naaldwijk logeerde kon ik vanuit het raam boven het licht van de vuurtoren van Hoek van Holland zien zwaaien..... Dat zal die kleine wel geweest zijn.

Re: Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)
Leuk Frank.  :thumbup:

Op de foto's 12-16 is goed te zien dat nabij het strand het spoor op blokken ligt. Dat is om wat stuifzand te kunnen verwerken zonder dat het spoor gelijk onder loopt.

En die kleine is inderdaad de vuurtoren. Die lange in het midden is een meer specifiek lichtbaken. Er zijn er twee. De een hoger dan de andere. En als je van zee het ene licht boven de andere ziet, staan de twee bakens in elkaar verlengde en vaart het schip kaarsrecht de haventoegang in.
Re: Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)
Leuk verslag, ondanks dat ik in Vlaardingen woon ben ik tot op heden nog steeds niet met de metro naar de Hoek gegaan. Nu weet ik wel hoe het station eruit ziet :D

Ik heb toentertijd nog de treinen staan filmen die er op de laatste dag reden.
Re: Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)
VKL1.jpgVKL1.jpgvkl3.jpg 

Voor de liefhebbers het systeem wat de hoekse lijn aanstuurt. Beetje onduidelijke foto's maar geeft wel een idee hoe het eruit ziet.
gr Gerard
Re: Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)
 @citaat

Leuk zo'n kijkje achter de schermen Gerard! Dankjewel!
Re: Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)
Leuk verslag weer Frank!

Gr. Dennis
Re: Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)
Ook hier heb je weer een mooi verslag van gemaakt
Re: Hoekse Lijn - Hoek van Holland Haven - oud en nieuw naast elkaar (22 juli 2023)
Zeker weer een leuk verslag maar dat zijn we wel gewend van Frank. :thumbup:

Groet Michel