Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

klimspiraal gebruiken als opstelsporen

Gestart door RuudH0 woensdag 19 augustus 2015, 22:20:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
klimspiraal gebruiken als opstelsporen
hoi luitjes,

M'n schaduwstation bestaat uit 15 opstelsporen...meer als genoeg dacht ik in het begin...
maar nu ben ik op zoek naar meer opstelsporen en voor een 2e schaduwstation is er geen plaats.
Soms moet een binnenkomende of vertrekkende trein wachten in de klimspriaal en volgens mij biedt
dat perspectieven.
Als de helix ook gebruikt wordt schaduwstation dan kan ik 8 treinen extra "stallen" ;4 stuks uitgaand en 4 stuks binnenkomend.
Heeft iemand ervaring hiermee en zijn er valkuilen of grote nadelen?

gr. Ruud
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Valkuil is dat de spiraal te steil is... Dus hoe steil is de spiraal?

Groeten Ronald
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Hai Ruud,

Dat zal bij mij ook moeten gebeuren, anders kan ik mijn treinen ook niet kwijt. (Om bij "rust" alles redelijk stofvrij op te bergen)
De valkuil is, dat bij een ss je de treinen willekeurig kan laten vertrekken, maar in de helix staan ze op volgorde en dat kan je niet veranderen.
Het wegtrekken uit stilstand kan problemen geven, maar mijn ervaring is, dat als een lok zijn sleep normaal omhoog kan trekken, dit ook vanuit stilstand geen probleem is.
Bovendien is de helling bij jouw een stuk minder dan bij mij, dus dat moet bij jouw geen problemen opleveren.

Groetjes

Wil
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Op het dalende spoor zal je geen probleem hebben.
Op het steigende spoor zou ik het niet doen.

Maar je gaat wel opstoppingen krijgen:
Er vertrekt 1 trein uit je schaduwstation... Dan moeten er dus 4 extra treinen 1 blok doorschuiven voordat er weer plek is in je helix.

Tot die tijd staat de trein die vertrokken is te wachten op de hoofdbaan.
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
hoi Wil,

Duidelijk verhaal en net wat rscosworth schreef ga ik voor 4 extra opstelsporen op het dalende spoor.
Zo kan toch willekeurig een trein uit het schaduwstation vertrekken.

CiteerMaar je gaat wel opstoppingen krijgen:
Er vertrekt 1 trein uit je schaduwstation... Dan moeten er dus 4 extra treinen 1 blok doorschuiven voordat er weer plek is in je helix.
dat snap ik niet helemaal, want er kunnen meerdere treinen uit het schaduwstation vertrekken en tegen de tijd dat de 4 wachtende treinen hun plek hebben gevonden, zal er wel weer een trein naar het schaduwstation toerijden.
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Hallo Ruud,

Wil hier even op inhaken zag vanmorgen dit topic, dacht zal even mijn bevindingen geven.

Ik heb ook twee spiralen in mijn schaduwstation, wel het binnenste spoor van een dubbelsporig spiraal met een stijging van 3 procent en gebogen C-rails 24230 met wel vijf cirkels (stijgend) heb ik in vier blokken verdeeld.
Het komt regelmatig voor de de treinen moeten stoppen maar komen zeker van zijn plaats met wel een sleep van 2 meter.
Het buitenste spoor van het dubbelsporige spiraal met een daling van 2,5 cirkels en gebogen C-rails waarbij ook dit gedeelte in 3 blokken is verdeeld.

Mijn bevindingen van maanden testen en met 15 trienen rijdend leverde dit hier geen problemen op, zelfs de koppelingen niet die onder de buffers bleven haken.
Je kan immers ook een lok die geen hoog vermogen motor heeft ervoor laten zorgen dat deze niet stopt op het stijgende spiraal.

Succes Ruud.
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Hoi Wim,

Ga ik je toch even overtreffen.  :D

Ik heb in mijn klimspiraal 2251 in de buitenbocht plus elke halve boog twee maal 2 rechte rail van 18 cm. Met de stijging komt dit op 2,5%. Ik heb een trein rondrijden met de 37224 (MWB 1020 of te wel E94) met een sleep van ruim drie meter met ouderwetse tankwagens (4-asser). Dat is echt een hoop gewicht. Zoveel, dat als de trein plotseling stopt in de dalende spiraal de eerste wagens er gewoon uit de rails gedrukt worden (gelukkig is de daling perfect qua spanningsafname). Vanuit stilstand geen enkel probleem bij het klimmen.  :)
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Hallo Olav,

Geeft niks maar je mag en kan mij altijd overtreffen maar ik gebruik gebogen C-rails misschien is de straal dan iets wijder maar toch ik heb geen problemen.
Kijk anders even de twee filmpjes op mijn topic daar zie je de gehele trienen loop op twee spiralen.
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Hoi Wim,

De essentie is in ieder geval dat bij 3% Ruud geen problemen zal ondervinden.  :)

Dus ik zou het gewoon doen. Ikzelf heb in vol bedrijf een trein of zes in de spiraal staan. Is toch weer extra capaciteit.
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
hoi luitjes,

even een korte reactie (zit nog op m'n werk);
Het buitenste spoor bestaat uit 24330 bochten met daartussen nog een 18 cm rechtstuk.
binnen dan 24230 bochten.
hellingpercentage buiten is <3% en binnen gelijk aan 3%.
Inderdaad staat ook bij mijn baan wel eens een trein op de helix te wachten en ook de zwaardere treinen komen moeiteloos op gang.
(marklin maakt toch wel goede loks >:-D)

Ben blij met de reacties, adviezen en de essentie van de reacties is dat het mogelijk is.

gr. Ruud
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Let wel op Ruud. Als je locs hebt met sinus aandrijving van de eerste generatie, die kan zomaar bij zware last aan de haak verplaatsen bij stilstand. Klimmend weer achteruit, dalend vooruit. Deze motoren zijn zo soepel dat dit niet uit te sluiten is. Dus die locs eigenlijk lichtere treinen laten trekken (of duwen bij trek-duw treinen).
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Beste Olav,

Ik heb je berichtje veelvuldig gelezen maar ik begrijp niet wat je precies bedoelt.

Gr ruud
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
De sinusmotor loopt dusdanig soepel, dat hij op een helling niet stil blijft staan.
Met andere woorden, je denkt dat de lok stopt, maar in werkelijkheid rijd hij (te ver) door.
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Ok...weer wat geleerd  :thumbup:
Gelukkig heb ik zo'n lok niet

Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Geld niet voor alle he  :D
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Citaat van: RuudH0 op donderdag 20 augustus 2015, 20:06:30

Ok...weer wat geleerd  :thumbup:
Gelukkig heb ik zo'n lok niet


Hallo Ruud,

Ik ook is mij nog heel niet opgevallen daar ik wel loc's heb met een sinusmotor.
Wel dat ze iets verder door rijden maar daarvoor heb ik ook de bezetmelders iets langer gehouden.
Waarom het 18 cm recht stukje rails dat geeft lijkt mij een minder realistisch beeld?
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: klimspiraal gebruiken als opstelsporen
hoi Wim,
:)
plaatje van m'n klimspiraal bijgevoegd, soms zegt een plaatje meer dan woorden.