Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

M-rails bovenleiding te gebruiken bij C-rails?

Gestart door Jilger vrijdag 07 augustus 2015, 08:02:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M-rails bovenleiding te gebruiken bij C-rails?
Beste mensen,

Binnenkort wil ik een nieuwe modelbaan gaan bouwen. In ons vorige huis had ik een mooie baan met M-rails, maar de nieuwe baan wil ik gaan bouwen met C-rails.
Van mijn M-rails baan heb ik nog een hele partij bovenleiding liggen. Nu wil ik graag weten of de bovenleidingmasten voor M-rails ook te gebruiken zijn voor C-rails.
Moet daarvoor wat worden aangepast, past het zonder meer of gaat het sowieso niet lukken?
Graag jullie reacties.
Alvast bedankt.

Groet,
Jilger.
Re: M-rails bovenleiding te gebruiken bij C-rails?
Beste Jilger,

Heb net even voor de zekerheid nog even een oud M rail voet genomen en gepast op een C rail, deze past niet. Zelf heb ik nog grijze c.rail voeten van metaal, of deze nog te koop zijn weet ik niet. Er is wel voor de Märklin bovenleiding 074110 H0 vervangende voet voor bovenleidingmasten (20 stuks), hier heb ik geen ervaring mee.

m.vr. gr
Hans
Re: M-rails bovenleiding te gebruiken bij C-rails?
Dat kan.
Eén klein probleempje: De railbedding van C rail is iets breder dan die van M rails.
Dus past de klemvoet van de mast niet.
Oplossing: In bankschroef of met brede tang het opstaande lipje platdrukken.
Eventueel op juiste breedte, het lipje weer terugbuigen, zodat het past.
Nodig is dat niet. De mast blijft zonder die aanpassing ook wel op z'n plaats.
Eventueel geholpen met een drupje lijm... ;)
Re: M-rails bovenleiding te gebruiken bij C-rails?
Dag Jilger,
Zelf heb ik M-rails met M-rail bovenleidingen, maar geen ervaring met M-rail bovenleiding op C-rails.
Wat is het verschil in afmetingen tussen M en C rails? Vooral het verschil in dwarsprofiel zal belangrijk zijn ivm met het vastzetten van de masten. Als de klip die om de M-rails past ook om de C-rail past denk ik dat je de M-rail bovenleidingen gebruiken.
Even een bovenleiding mast vastklikken op de C-rail en je weet het. Anders wordt het vijl-, zaag- en boorwerk.
Een andere belangrijke parameter zou ook de hoogte kunnen zijn van de respectievelijke M en C rails. DE juiste maten weet ik zo niet direct uit het hoofd, maar er moer ergens een vrije ruimte tussen bovenleiding en rail gerespecteerd worden. Maar op een paar millimeter kan het zeker niet aankomen.
Hopelijk heb ik je geholpen.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: M-rails bovenleiding te gebruiken bij C-rails?
Ik gebruik ook de oude bovenleiding op de C-rails. Je moet, of kan het metalen lipje er af knippen meteen naast het voetje,  en dan gewoon de paaltjes vastzetten met een schroefje. (er bestaan ook paaltjes zonder lipje voor het oude bovenleiding systeem, die zet je ook vast met een schroefje. Ik heb ze door elkaar heen gebruikt)
Ik gebruik daarvoor de C-rail schroefjes, nr. 74990- 200 stuks voor 8 Euro.
Een heel enkele keer is het gaatje in de voet van de mast te groot, dan gaat het schroefje erdoorheen. Eventueel dan een klein ringetje gebruiken.
En wat betreft de hoogte, dat scheelt maar een fractie en de pantografen van de loks zijn niet voor niets verend, dus dat is ook al geen probleem.
En in de breedte gaat het ook prima, je komt nog steeds precies uit boven de puko's, dus in het midden.

Dirk-Jan
Re: M-rails bovenleiding te gebruiken bij C-rails?
Heb hier nog een grote party bovenleiding liggen, voor C rails masten rijdraad en voetjes als je wil stuur je maar een PB.
Re: M-rails bovenleiding te gebruiken bij C-rails?
Even een heel oud topic weer nieuw leven in blazen.
Ik zit nu ook te kijken of ik m'n M-rail bovenleiding kan gebruiken voor C-rail. De bedding is inderdaad breder. Gevolg is dus ook dat de rijdraad niet boven het midden van de rail hangt als je de truc uit dit topic toepast.
Ik heb even gemeten maar naar mijn idee hangt de bovenleiding meer boven de spoorstaaf dan boven het midden, dat is niet handig.

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 07 augustus 2015, 10:19:46
En in de breedte gaat het ook prima, je komt nog steeds precies uit boven de puko's, dus in het midden.

Dit klopt bij mij niet dus. Zijn er anderen die hier ook problemen mee hebben?

Eigen voetjes maken wordt wel lastig denk ik, ik ben bang dat je het niet echt stabiel vast krijgt.

Ik heb ook nog wat Electrotren mastjes, die zien er praktisch hetzelfde uit als de Märklins maar hebben een soort schuif voetje. Dat voetje kan je vast schroeven en vervolgens schuif je de mast erop. Dan kan je ze wel goed dichter op de rails zetten.

Koen
Re: M-rails bovenleiding te gebruiken bij C-rails?
 @citaat
Bij mij hangt het goed boven de puko's.
Bij het vastschroeven het mastje een beetje de goede kant opduwen, dan komt de bovenleiding ook goed te hangen.
En de mastjes staan niet zichtbaar scheef, dus het is te doen.

Dirk-Jan
Re: M-rails bovenleiding te gebruiken bij C-rails?
Bedankt Dirk-Jan, ga ik dan toch ook proberen

Maar ik zit nog even verder te zoeken en er lijken wel voetjes te zijn voor C-Rail?!

https://modeltreinwinkel.nl/marklin-h0-74109-voet-bovenleidingsmast-c-rail.html

En nog een andere:
https://www.modeltreinmarkt.nl/bovenleiding/5859-74100-bovenleiding-mast-100-mm-met-c-rails-voet.html

Iemand hier ervaring mee?

Koen