Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Dave´s treinbaan Nieuw baanplan en enkele veranderingen

Gestart door Davio zondag 07 november 2010, 17:16:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Dave´s treinbaan Nieuw materieel binnengerold
Dat komt omdat daarvoor het de ruimte van de opstelspoor te klein is ;) Ik heb +- 12 railstukken (exl. de R4) als opstelspoor, 2 gekoppelde Plan T's nemen 14 railstukken in beslag, dus dat gaat net niet. Echter als ik de R4 zou meerekenen heb je net genoeg ruimte voor 2 gekoppelde Plan T's, maar dan is de risico op een botsing erg groot :P
Zeker zou ik wel een gekoppelde Mat 54 hebben, maar ik heb nog niet het materieel voor een leuke stam dus dat is nog van de orde ;)
Een Plan T is +- 7 railstukken lang :o)
Re: Re: Dave´s treinbaan Nieuw materieel binnengerold
Gekoppelde plan V/T gaat niet door een bochtstraal kleiner dan R2. Mee gebogen wissels en dergelijk gaan ze helaas niet door :(

Gelukkig is de clubbaan er nog :mrgreen:

Re: Dave´s treinbaan Nieuw materieel binnengerold
Dat heb ik al eerder vernomen op mijn eigen baan :P Daarom heb ik dus ook wat betreft de wissels voor roco gekozen die zijn groter dan R2 naar mijn weten ;)
Re: Dave´s treinbaan Nieuw baanplan en enkele veranderingen
Hallo allemaal,

Waarschijnlijk hebben de meeste het al gezien dat ik het één en ander (waaronder ook wat NS materieel) in de verkoop doe. Dit heeft een vrij simpele reden, in bepaalde dingen heb ik geen interesse meer in en, zoals de titel ook al een beetje prijs geeft, heb ik besloten om mijn tijdperk te veranderen.
Mijn vorige tijdperk was van 1969 t/m c.a. 1995, dat is 26 jaar spoor. In zo?n grote periode is er zoveel veranderd op het Nederlands spoor dat als je dat op je modelbaan naboots er totaal geen structuur meer is. Iets waar ik mij ronduit aan erger, dus vond ik het tijd worden om de zaak op orde te stellen door een nieuw tijdperk te bedenken al het afwijkende NS materieel in de verkoop te zetten en nu ik toch bezig ben heb ik ook al mijn niet NS materieel in de verkoop gezet.
Voordat ik het één en ander in de verkoop deed moest er natuurlijk wel een nieuwe tijdperk komen.
Ik wou wel wat specifieke modeltreinen bewaren (Zoals de 1100?den en de groene Plan T), dus dat teweeg gebracht kwam ik met een klein rekensommetje uit op een periode met als beginjaar 1974 en als eindjaar 1981. Een relatief kleine periode van ongeveer 7 jaar waarbij wel het één en ander veranderde maar dat waren, met grote uitzondering van Spoorslag 70, niet al te veel en/ of te grote.

De meest opvallende gebeurtenissen uit die periode zijn:
*Spoorslag 70, van Groen/ Rood/ Blauw/ Bruin naar Geel(-grijs) (Voor de Mat 57 van Beige naar Geel)
*Eind jaren 70 kregen t.b.v. treinverkeer naar Duitsland E-Locs een A-Sein
*Transformatie 1100 (Botsneus) en 1200 (Verandering Lampen unit)
*Instroom van de 1600

Waarschijnlijk hebben jullie het al gezien in de 'Show je nieuwe aanwinsten' topic, maar naast het verkopen, heb ik ook wat nieuw materieel gekocht. Namelijk de DE-2 71 en 93:



In 1974 waren alle DE-1/2'en nog rood, dus passen ze perfect op de baan :)

Wat betreft mijn plannen voor een modelbaan heb ik sinds de komst van de modulebaan geen aandacht meer aan geschonken, maar deze week toch maar eens Anyrail opgestart om wat te tekenen.
Ik rij weleens op mijn vadersbaan en dat vind ik het wel prima, maar helaas staat mijn vaders baan 9 van de 10 keer ?vol? en mijn module bied ook niet de lengte aan om wat te laten rijden. Dat is met name als je nieuwe aanwinsten hebt zeer vervelend en dan zou het toch wel fijn zijn om weer een eigen modelbaan te hebben. Een baan zoals de baanplannen hierboven zie ik niet meer zo zitten i.v.m. de ruimte (ik blijf dus bij de ruimte waar mijn oude baan stond), maar ook het geld dat ik veel liever aan iets anders uitgeef dan aan rails.
Het baanplan wat ik hieronder heb ontworpen (zie bijlage) is minimaal en is niet veel meer dan een simpel rondje. De enigste wens die ik in dit baanplan heb verwerkt zijn de R2/ R3 bogen, zodat ik met gerust hart bijv. een gekoppelde mat 64 kan laten rijden. Alhoewel ik niet zeker weet of die er komt leidt de vertakking rechts naar een klein enkelsporig stukje ?muurbaan? dat een diesel lijntje moet voorstellen. Bij het open stukje van 120 x 55 komt mijn module te liggen (Die wordt dus een vast onderdeel van de baan), dan hoeft die in ieder geval geen stof te happen :P
Helemaal tevreden ben ik er over het baanplan nog niet, want ik zou graag nog een mogelijkheid willen hebben om mijn materieel te stallen. (Telkens uit de kasten/ dozen halen en koppelen is ook gekkenwerk) Een oplossing hiervoor zou een schaduwstation zijn, maar ik heb geen idee of dat wel past, iemand die daar wat meer duidelijkheid over kan brengen?
Re: Dave´s treinbaan Nieuw baanplan en enkele veranderingen
Dave, 
Het is te begrijpen. Wel erg mooi materieel allemaal. Nog opzoek naar de DE1'en? Leuk plannetje. Leuk ook dat je de module in de baan gaat verwerken. Succes en we zien het wel.
Re: Dave´s treinbaan Nieuw baanplan en enkele veranderingen
Hei Dave,

leuk plan, mooie oplossing.

Misschien kan je achter je module meerdere opstelsporen plaatsen.

groeten

Wim
Re: Dave´s treinbaan Nieuw baanplan en enkele veranderingen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Dave´s treinbaan Nieuw baanplan en enkele veranderingen
Wellicht is het een optie om een schaduwstation te maken onder je baan en module? Dan kan je daar mooi je treinen kwijt.
Re: Dave´s treinbaan Nieuw baanplan en enkele veranderingen
dave, ik heb nog eens zitten kijken en een beetje met je mee gedacht. ik neem aan dat de module aan de achterkant staat? ik heb het schematisch getektent want ik kon niet alle stukken vinden in de wintrack die ik heb. het staat o.a. ook in het stuk wat je voor de module vrij had gehouden.
ik had dit getektend:

doe wat je ermee kan doen  :D
ik weet niet wat je verder van plan bent. of je een station gaat plaatsen en van het diesel lijntje, of dat dieselen wordt voor de DE2's of dat je daar goederen gaat rijden (of allebij). als je meer wilt geef dan maar een gil want ik vind het best leuk om te helpen met een baanplan ontwerpen  ;) ;) :) :)
Re: Dave´s treinbaan Nieuw baanplan en enkele veranderingen
Tim,

het is de ruimte vooraan, waar zijn module staat.
120 x 55cm.

@Dave,

je kan ook links en rechts een klimspiraal maken, en een schaduwstation onder je module.(zoals Patrick voorstelt).

Wim