Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC

Gestart door molly w woensdag 05 augustus 2015, 16:58:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
weet je zeker dat er geen spanning op de draad staat(gemeten met een multimeter/voltmeter)heb zelf ook ooit een decoder gehad die stuk uit de verpakking kwam!
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Of je hebt onbedoeld via functionmapping de "licht-vooruit" inactief gemaakt?
Met een decoder-reset (08,08) kan je deze weer volgens de Default-instelling terugzetten.

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
De draden in de Mp zijn goed. Ze zijn doorgemeten en spanning zetten op de witte cq gele draad (met afgekoppelde decoder) geeft de juiste seinbeelden. Aan de draadjes en het soldeerwerk ligt het dus niet.
Kan ook moeilijk geloven dat het aan de decoder ligt - dat ie defect zou zijn, want de vorige die ik had opgeblazen, vertoonde hetzelfde.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: molly w op zaterdag 10 oktober 2015, 10:31:54
De draden in de Mp zijn goed.
.....
Kan ook moeilijk geloven dat het aan de decoder ligt - dat ie defect zou zijn, want de vorige die ik had opgeblazen, vertoonde hetzelfde.
OK dan zal het wat anders zijn.
Maar met de omschrijvingen die jij hier geeft blijft er er inderdaad alleen verkeerde mapping zoals Marcel schrijft over.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: loc1200 op vrijdag 09 oktober 2015, 23:55:37
Of je hebt onbedoeld via functionmapping de "licht-vooruit" inactief gemaakt?
Met een decoder-reset (08,08) kan je deze weer volgens de Default-instelling terugzetten.

Gr. Marcel
dan zal ik naar mijn clubgenoten van de digitale Märklinbaan moeten kijken ... Zelf ik heb geen apparatuur hiervoor.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Zelf had ik intussen nog wat anders geprobeerd. Op http://frank1631.blogspot.nl/2009/11/nr-10-de-motorpost.html kwam ik vanmorgen een verbouwing van een motorpost tegen. Mij viel op dat alle verbindinkjes op de printjes waren verwijderd, dus de situatie "geen enkele codering". Er stond alleen niet bij of dit de fabrieksinstelling was (analoog AC model) of een door hem aangebrachte aanpassing. Enfin, ik heb alle verbindinkjes verwijderd, test, nop: er brandt niets. Dat is het dus niet. Nu heb ik dus alles weer terugveranderd en is het raadsel nog niet opgelost.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Hoi Molly,

Ik heb deze beschrijving gevolgd:
http://www.hanulveen.nl/ombouwen/motorpost%20ombouwen/ombouwen-mp.html
Wellicht kan je hier zien wat er fout gegaan is. Zoals je bij 5.2 kan zien moeten er wel bepaalde verbindingen aanwezig zijn!

Succes!

Vriendelijke groet

Frank
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: molly w op zaterdag 10 oktober 2015, 14:47:32
Dat is het dus niet. Nu heb ik dus alles weer terugveranderd en is het raadsel nog niet opgelost.
Een beetje naief he?
Denken dat het goed is als er niets met elkaar verbonden is.


Afbeelding hanulveen

Je zult de rode verbindingen moeten verwijderen en de groene moeten maken.
Omdat de leds in de nieuwe situatie moeten worden omgepoold.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: PietB op zaterdag 10 oktober 2015, 16:06:52
Een beetje naief he?
Denken dat het goed is als er niets met elkaar verbonden is.
Nou nou, zo naief dacht ik niet dat ik ben. Bekijk de afbeeldingen maar eens ...
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
 :thumbup:
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: molly w op zaterdag 10 oktober 2015, 17:11:51
Citaat van: PietB op zaterdag 10 oktober 2015, 16:06:52
Een beetje naief he?
Denken dat het goed is als er niets met elkaar verbonden is.
Nou nou, zo naief dacht ik niet dat ik ben. Bekijk de afbeeldingen maar eens ...

Die print is bedoeld als onderdeel, om te kunnen functioneren voor alle versies.
Dan hoeft men nog maar één versie te produceren i.p.v. 3.
je moet echter wel nog de juiste soldeerbruggen leggen.

In de eerste generatie motorposten zitten deze printen nog niet.
Ik heb bijvoorbeeld print 30073 in de motorpost mP 3022* zitten. Deze heeft geen soldeerbruggen en is alleen bedoeld voor digitale mP's. 
(* dummie uit de 83689)

Wat verder nog een probleem kan vormen, is dat de soldeerbruggen niet te hoog mogen zijn.
Anders raken deze eerder de lipjes, dan de contactvlakken die er voor bedoeld zijn.
Dan krijg je ongewenste verbindingen, waardoor het licht niet, of verkeerd brandt.
En de contacten die moeten worden gemaakt blijven uit. Dit merk je pas als de print in de kap zit, omdat dan de stand van de print precies rechtop is.

Succes!

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Hoi Molly,

De foto van het weblog zou wel eens niet het eindproduct kunnen zijn, bijvoorbeeld omdat die foto onscherp was.
Ik adviseer je de verbindingen te maken zoals op de afbeelding / site van hanulveen, dat heeft bij mij ook gewerkt!

Ik hoop dat jouw ombouw ook een succes wordt!

Vriendelijke groet

Frank
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Kijk even naar dit plaatje dan zul je zien dat er bij de HAMO versie en de DCC uitvoering heel andere contacten doorverbonden zijn.
De onderste twee van de vier.
Links DCC en rechts HAMO.

Plaatje afkomstig ban hnulveen.nl
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Dank voor succeswensen en meedenken. Alles wat wordt genoemd, is bij mij al gedaan of onderkend. Maar feit is en blijft vooralsnog dat de ene kant op alle lichtjes tegelijk branden en de andere kant op correct, en dat zonder kap erop. Dus de kap is niet verantwoordelijk voor het tegelijk branden van rood en geel aan dezelfde kant. Feit 2 is dat dat gebeurt met decoder aangesloten; zonder die spanning zetten op de witte cq gele draad enerzijds en de blauwe anderzijds levert correcte beelden op. Feit 3: de verbindingen op de printjes heb ik gemaakt als bij digitaal. Conclusie: zit het hem in de decoder? Ook dat is al gesuggereerd in dit draadje. Ik ga dus naar de club, waar ze apparatuur hebben om decoders te programmeren. Ik word zo langzamerhand jaloers op al diegenen bij wie het zonder slag of stoot meteen goed ging.  :-(
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
bij mij werkte alles goed de eerste keer(van analoge 3 polig naar digitaal 5 polig)heb alleen de verlichting omgedraaid aangesloten maar dit kon ik door 2 vinkjes te veranderen zo aanpassen!
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Eën troost voor jou:

Ik zat ook even te hannesen met jouw andere printje.
Ik zit nu nog even met het feit dat de lichtopbrengst van de nieuwe gele led te sterk is, en moet daar nog een mouw aan passen.
Verder is de lichtwisseling correct.

(en ik heb al een paar motorposten omgebouwd, en hier staan bijna alle versies...)

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: hmmglaser op zondag 11 oktober 2015, 19:37:37
bij mij werkte alles goed de eerste keer(van analoge 3 polig naar digitaal 5 polig)heb alleen de verlichting omgedraaid aangesloten maar dit kon ik door 2 vinkjes te veranderen zo aanpassen!
Wat bedoel je met

  • van analoge 3 polig naar digitaal 5 polig? Bedoel je soms een 5-polig anker ingebouwd?
  • verlichting omgedraaid aangesloten? Had je de witte en gele draad verwisseld, ofwel vooraan achteraan gezet e. o.?
  • 2 vinkjes veranderen? Dat zie ik niet voor me. Wat voor vinkjes? Soms iets in de instellingen?
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: loc1200 op zondag 11 oktober 2015, 20:50:20
Verder is de lichtwisseling correct.
Hoe heb je dat getest? Met het ene draadje op de middelste en het andere draadje op een van de buitenste contacten? Dus terwijl het printje los voor je ligt? Zo heb ik ze getest.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Ik heb je print in een digitale motorpost getest.

(Ik heb er hier één speciaal om te testen van decoders en printen.  :) 

Gr. Mars
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Mijn motorpost heeft het volgende:
Afbeelding 1, afkomstig van Hanulveen



De rode verbindingen moeten er uit (onderbroken dus) en de groene verbindingen moeten er in zitten.

Voor de rest van de bedrading zie onderstaande foto.

ESU-Blauw: zit aan hulpprint, onderaan in foto, naast de rode draad.
De blauwe zit dus via 2 weerstanden (die zitten ook op dit printje) aan de oranje draden en lopen naar de LEDprinten.
ESU-Wit: zit aan hulpprint, bovenaan in de foto naast de 2 oranje en een grijze draad
ESU-Geel: zit aan hulpprint, bovenaan links, aan de andere gele draad

Kort nog even: ESU-blauw is de plus voeding, ESU-wit de verlichtingsaansluiting voorkant loc en ESU-geel is de verlichtingsaansluiting achterkant loc.
Je zie de originele draden (met Märklin kleurcodering) naar voor- en achterkant van de loc lopen, te weten:
ORANJE, dit is geen harde plusaansluiting maar elk met een serieweerstand en die draden zitten op de middenaansluiting van de LEDprintjes
GRIJS, dit is de eerste schakeldraad, die is actief laag als de loc vooruit rijdt
GEEL, dit is de tweede schakeldraad, die is actief laag als de loc achteruit rijdt
De laatste twee zitten dus tegengesteld aan de LEDprintjes waardoor bij de ene gele LEDs branden en tegelijkertijd bij de ander de rode, v.v.

Verder zijn de rode en zwarte draad van de decoder aangesloten op het hulpprintje, zie onderaan rechts op de foto.
Dan heb je nog de motoraansluitingen, maar die zitten in het geheel niet aan het hulpprintje.
Als laatste is er nog een extra zwarte draad aangesloten tussen decoder - is in feite op het hulpprintje aangesloten - en op de aardlip van de motor, geheel links in de foto zichtbaar, glimt nogal.

En: er zijn geen slordigheden toegestaan bij het monteren  :) daar dit voor nog meer ellende en ongewenste effecten kan zorgen.
De draden zitten dus uitsluitend aan de genoemde aansluitingen en nergens anders.

Hopelijk heb je er iets aan.....

grv Huub
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Ha, Huub.
Zo had mijn digitale mP ook moeten zijn.
Maar bij mijn dummy hebben die oliebollen van Märklin een bedradingsfout gemaakt....

Zodoende brandt eraan beide zijden rood of geel...
Maar dummy is normaal maar aan één zijde van een ledprintje voorzien, dus last heb ik er niet van.
Ben wel benieuwd hoe de andere dummy's zijn bedraad..

Gr. Mars
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Hier de mijne plus een close-up. Aansluitingen zijn hetzelfde als bij Huub, alleen de Hamo-kleuren verschillen.
De groene die je onder de hulpprint uit ziet kronkelen is een ongebruikte aansluiting van de 8-polige contrasteker, die je rechtsonder ziet liggen.
Links zie je het frontseinprintje staan, dat maar geen goed beeld wil tonen in de stand 'achteruit rijden'.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Als alles uit gaat en bij wisselen van de rijrichting alles gaat branden, dan moet er toch een bedradingsfout in zitten.
Slechts één uitgang van de decoder bedient dan beide LED-groepen.

Meet eerst eens of er verbinding is tussen de buitenste twee aansluitingen van de LEDprint-aansluiting.
Dus zonder LEDprint en later eventueel ook op het LEDprintje zelf.

Je had toch een multimeter ?
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Om even met de laatste mogelijkheid te beginnen, die bestaat niet. Er is geen verbinding tussen de beide buitenste aansluitingen van de frontseinprintjes ofwel tussen de gele en witte/grijze draad. Ook op het frontseinprintje is er geen verbinding tussen de buitenste contactpunten. Daar moeten we het dus niet zoeken.

En dan de eerste zin:
CiteerAls alles uit gaat en bij wisselen van de rijrichting alles gaat branden,
In de ene rijrichting branden de led's goed: geel voor en rood achter, in de andere rijrichting gaan eerst de rode branden, een seconde later ook de gele. Dan branden ze dus allemaal. En dat is nou juist zo gek. Je zou haast zeggen dat in de andere rijrichting de decoder beide ledgroepen bedient. En dat heeft ie altijd al gedaan.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Ik denk toch aan een bedradingsfoutje....
Hoewel je dan gelijk een verkeerd seinbeeld zou moeten hebben.
Maar misschien is het in combinatie met een sluiting, waardoor deze reactie volgt.

Je mag ook je loc naar mij opsturen, en dan komt hij werkend terug.
Je betaald alleen de verzendkosten. Wel graag de decoder erbij..

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Ik denk ook dat je de loc het beste naar Marcel kan sturen.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
heb je het ook geprobeerd met een andere decoder,als die dan namelijk hetzelfde doet weet je zeker dat het in de bedrading zit!
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: loc1200 op woensdag 14 oktober 2015, 15:24:50
Je mag ook je loc naar mij opsturen, en dan komt hij werkend terug.
Je betaald alleen de verzendkosten. Wel graag de decoder erbij..
Mmm, is te overwegen. Maar bij de club loopt een techneut rond, die er ook kijk op heeft. Is voor mij ietsje korter bij.

Maar nog eerst even dit, ik heb het eerder al wel genoemd maar niemand zegt er tot nu toe iets over:

  • de led's gaan feller branden bij sneller rijden
  • de led's lichten fel op bij schakelen. (Märklin witte trafo)
Ik ben dat niet zo gewend bij mijn Roco NS2400 voor 3rail. Kan dat op iets wijzen???
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Die eigenschappen zijn gewoon evenredig aan de aangeboden spanning.
Je loc reageert gewoon als een delta-loc.
Bij de schakelpuls krijgt de decoder een hoge spanning voor zijn kiezen.
Misschien is dat de reden dat het bovenste gele ledje gesneuveld is.
Ik begin mij mede af te vragen of de waarde van jou weerstanden 1,0 K.ohm zijn, (origineel: bruin, bruin,zwart*) of lager ivm de voormalige Hamo-uitvoering...
(* bij mij zitter 5 ringen op de weerstand: rood, bruin, bruin, zwart, zwart. Multimeter geeft 1000 ohm aan)

Gr. Marcel
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: molly w op donderdag 15 oktober 2015, 14:48:18

Ik ben dat niet zo gewend bij mijn Roco NS2400 voor 3rail. Kan dat op iets wijzen???


Ja, daar zijn de voorschakelweerstand 3K3 ohm.

Met groet,
Ben.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: loc1200 op donderdag 15 oktober 2015, 16:21:40
Ik begin mij mede af te vragen of de waarde van jou weerstanden 1,0 K.ohm zijn, (origineel: bruin, bruin,zwart*) of lager ivm de voormalige Hamo-uitvoering...
(* bij mij zitter 5 ringen op de weerstand: rood, bruin, bruin, zwart, zwart. Multimeter geeft 1000 ohm aan)
Ik heb ze nagekeken: er zitten 6 ringen op: bruin, zwart, zwart, bruin, bruin, rood(breed) ofwel 1000 ohm. Mijn multimeter geeft aan: 0K993 ohm (0,993). Zie ook bijlage.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: Spoorman op donderdag 15 oktober 2015, 19:31:00
Citaat van: molly w op donderdag 15 oktober 2015, 14:48:18

Ik ben dat niet zo gewend bij mijn Roco NS2400 voor 3rail. Kan dat op iets wijzen???
Ja, daar zijn de voorschakelweerstand 3K3 ohm.
Dus, als ik de weerstanden zou vervangen door 3K3, is het oplichten minder opvallend. Ze branden dan ook minder fel bij gewone ritten op een analoge baan. Bij digitaal rijden, kun je het, geloof ik, instellen, niet?
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
weerstandjes verhogen en het andere probleem lijkt me meer een kwestie van verkeerde instelling in de decoder te zijn .Mapping en functie-uitgang.
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: ombouwen motorpost HAMO 8309 naar 3rail AC
Citaat van: molly w op woensdag 05 augustus 2015, 16:58:33
Al heel lang heb ik een Märklin-Hamo motorpost liggen (art. 8309) voor 2rail gelijkstroom. Ik heb het plan opgevat om die om te bouwen naar 3rail wisselstroom (analoog). Dat moet niet zo moeilijk zijn, dacht ik. Kwestie van verwisselen van wielcontacten door een sleper, en de twee diodes door een Uhlenbrock rijrichtingschakelaar (55700).

Nou Molly W. Het is gelukt! Je motorpost is volledig omgebouwd van gelijkstroom naar wisselstroom. Alles is in een stroomversnelling geraakt nadat ik bij Wentink Occasions een zeer gehavende motorpost gekocht had. Deze motorpost had een val helaas niet overleefd en werd verkocht als knutselaar. Ik kon gemakkelijk alle onderdelen overzetten. De motorpost heeft nu een wisselstroom draaistel en een wisselstroom motordraaistel. Ook zit er als extra leuk dingetje een lampje in. Dit lampje is bedoeld als werkverlichting voor het postpersoneel. Ook de front-/sluitverlichting brandt volledig met de rijrichting wisselend. Ik zal van de week je motorpost meebrengen naar de club. Wil iemand anders weten hoe ik het een en ander heb omgebouwd, dan hoor ik het wel! Ik zal als het kan ook de motorpost meebrengen naar de stamtafel bijeenkomst in Lent.

Met vriendelijke groet,
Jasper