Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

3 rail en 2 rail op één Ecos

Gestart door Opazwitserland woensdag 05 augustus 2015, 16:52:12

Opazwitserland
gast

Mogelijk een stomme vraag, maar ja....
Kan op één Ecos zowel 3 rail en 2 rail bediend worden?
Ik vermoed van wel, maar voor ik de volgende stappen ga zetten wil ik wat zekerheid.
Re: 3 rail en 2 rail op één Ecos
Ja hoor,

geen probleem.
De EcoS ondersteund zowel motorola als DCC.

Groeten Sander
Bedankt Sander, dan ben ik gerust.   :thumbup:
Wat heeft 2rail en 3rail te maken met het ondersteunen van motorola, dcc of mfx-protocol? Voor een centrale maakt het toch niet uit hoe de trein op de baan de commando's ontvangt?

Groeten ronald
Niets.

Maar het is wel handig als de twee meest gebruikte protocollen ondersteunt worden door de centrale .

Groeten Sander.
Waarom is dat handig als er twee protocollen ondersteund wordt? Wat heeft dat met de orginele vraag van 2rail en 3rail te maken?

Groeten ronald
Ronald,
Als ik het goed begrijp dan geld DCC voor 2 rail en Motorola voor 3 rail,  of ben ik verkeerd.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Paul,

Dat zie je verkeerd.

Motorola, DCC zijn protocollen, ik Jip en Janneke taal zeg maar benzine en diesel.
Alleen kunnen de meeste loc op beiden rijden.

Uit je centrale komen twee draden voor de baanspanning, het maakt niet uit of je die op een twee rail baan aansluit dus op elke spoorstaaf een draad.
Bij drie rail zijn de twee spoorstaven de massa zeg maar min en de puko,s in het midden de plus.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Verwarring compleet dus, we gaan nu dus geen ruzie maken wie er gelijk heeft anders ga ik vegen.

Twee rail of 3 rail maakt niks uit, zorgen dat de decoders begrijpen wat de centrale van ze vraagt, dat is de essentie van het verhaal.

Gr. Fred.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Peter,

Je bent me net even voor zie ik nu  >:-D, wat jij aangeeft ben ik het mee eens.

Gr. Fred.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Gelukkig maar Fred, ik dacht dat je boos op mij was  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ok ik heb het begrepen.  Het werkt en dat is wat ik wilde weten  :thumbup: :)
Citaat van: degeluidsman op woensdag 05 augustus 2015, 18:57:53
Hoi Paul,

Dat zie je verkeerd.

Motorola, DCC zijn protocollen, ik Jip en Janneke taal zeg maar benzine en diesel.
Alleen kunnen de meeste loc op beiden rijden.

Dat laatste is toch niet waar. Veel digitale tweeraillocs luisteren alleen naar DCC, veel digitale drieraillocs luisteren alleen naar Motorola en/of MFX. Technisch is er geen verband (meer) tussen protocol en railsysteem, maar in de praktijk ligt dat toch anders.
Alleen maakt dat voor de oorspronkelijke vraag nog steeds niks uit.  :D
Misschien dat ik 'm hier even mis, maar ik begrijp dus dat het mogelijk is om én een 2-railbaan én een 3railbaan tegelijktijd aan te sluiten op een Ecos? En dan dus het ene moment een 2-rail loc te laten rijden, en tegelijkertijd een 3-rail loc op de andere baan?

Zo lees ik de vraag van Opazwitserland namelijk...
Bij digitaal is er geen verschil meer tussen 2- en 3- rail.
Het gaat om het protocol en aangezien de EcoS multi protocol is, is het geen enkel probleem.

Groeten Sander
Goed het maakt dus geen fluit uit waar men de draden vanaf de centrale op aansluit, zolang de loc op de rail maar voor het railsysteem geschikt is.
Welke decoder je dan in de loc plaatst zal dan verder ook worst zijn, als de centrale deze maar kan aansturen, dus het protocol ondersteund geschikt voor de geplaatste decoder. Was gewoon een vraag naar de bekende weg.

Groetjes
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Wim, niet iedereen is technisch zo onderlegd als sommige experts hier en vragen staat vrij, dus jouw laatste opmerking gaat hier niet op.
OK, stapje verder: ik splits de draden van de Ecos. 1x bruin en 1x rood op de beide railstaven van het 2-railsysteem en 1x rood en 1x bruin op de middenleider en railstaven van het 3-railsysteem. Dat kan dus?
Zo heb ik het ook begrepen.  Dat was mijn vraag en dat blijkt het simpele antwoord te zijn.
Waarvoor dank.
Ja.... nogmaals het maakt voor de centrale niets uit waarop deze is aangesloten.  Om te rijden moeten de decoder en de centrale met elkaar kunnen communiceren., dus over het zelfde protocol beschikken

Groeten Ronald
Zo werkt het bij toch al jaren.. ;)

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

En een multiprotocol centrale kan dus ook zowel DCC alswel Motorola tegelijk uitzenden, de lokdecoder bepaalt wel waar hij naar luistert, DCC of Motorola,  daarbij valt nog op te merken dat multiprotocol decoders zelf bepalen waar ze naar luisteren.

Dus twee of meer banen met loks met verschillende decoders kun je heel goed op één centrale aansluiten, de moeilijkheid ligt meer bij de mens, onthoudt hij waar welke lok rijdt?

Groet, Anne W
Bedankt allemaal.  Heb het ondertussen kunnen zelf vaststellen.  Werkt perfect.
-Paul:
Goed dat het zo ver al in orde is, ben benieuwd voor het vervolg te zien,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: