Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Fleischmann gone into insolvency!

Gestart door steventrain dinsdag 04 augustus 2015, 16:48:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann gone into insolvency!
See News >LINK< German text.
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Misschien iets voor Simba-Dickie, die hebben tenslotte ook Märklin/Trix in leven gehouden.
En Fleischmann en Roco bouwen al modellen met een klapschaats, dus over een kultuur omslag hoeven we niet te praten.

grt Piet.
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Zie ook deze link ===> klik
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Fleischmann in de Problemen
Lid sinds: 2006

offline
Fleischmann in de Problemen
Fleischmann in de Problemen.

bron: www.spiegel.de

http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/modelleisenbahnen-fleischmann-beantragt-insolvenz-a-1046821.html


Die Gebrüder Fleischmann GmbH & Co KG mit Sitz in Heilsbronn hat beim Amtsgericht Ansbach Insolvenzantrag in Eigenverwaltung gestellt. Durch das Insolvenzverfahren soll das Unternehmen, das Modelleisenbahnen der Marke Fleischmann entwickelt und konstruiert, in die Lage versetzt werden, seinen Betrieb wirtschaftlich stabil fortzusetzen. Vor allem die Pensionslasten für ehemalige Mitarbeiter haben zur Überschuldung des Unternehmens geführt. Das teilte Wolfram Haböck, der Sprecher der Modelleisenbahn Gruppe, zu der die Gebrüder Fleischmann GmbH & Co KG gehört, heute, Dienstag, 4. August, am Firmensitz in Bergheim bei Salzburg mit.
Fleischmann hoopt op doorstart
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Fleischmann hoopt op doorstart
Bron: NOS.nl

De Duitse modeltreinenfabrikant Fleischmann heeft faillissement aangevraagd en hoopt op een doorstart, melden Duitse media. De treintjesbouwer kan de pensioenen van zijn voormalige medewerkers niet meer betalen.

De overgebleven 33 personeelsleden kunnen de pensioenlasten voor de 600 ex-werknemers niet meer dragen, zegt een woordvoerder. Een pensioenverzekeraar neemt die lasten nu over. Het bedrijf is niet van plan mensen te ontslaan.

Catalogus

Fleischmann stelt zijn klanten gerust met de mededelingen dat het bedrijf kan blijven leveren, dat er genoeg reserve-onderdelen zijn en dat er alweer hard wordt gewerkt aan de catalogus met nieuwe producten voor volgend jaar.

In 2012 vierde Fleischmann zijn 125-jarig bestaan. Zeven jaar geleden kwam de onderneming al in de problemen. De fabrikant werd toen overgenomen door het Duits-Oostenrijkse Modelleisenbahn Holding GmbH. Fleischmann is daarna flink afgeslankt. De fabriek in Neurenberg werd gesloten en het grootste deel van het personeel moest vertrekken. 

Het bedrijf werd in 1887 opgericht door Jean Fleischmann

KLIK
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
Daar valt er weer een om.

En nu maar hopen dat die doorstart wat wordt
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
Vreemd verhaal over die pensioenen. Dat hadden ze niet zelf moeten doen want dat hangt dan als een molensteen om de nek van het bedrijf.
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24343387/__Modeltreinbouwer_Fleischmann_in_remise__.html

Nu modeltreintjes niet bepaald meer in elke kinderkamer te vinden zijn heeft Fleischmann het zwaar. Het bedrijf schippert tussen betaalbare treintjes voor kinderen en chique modellen voor verzamelaars, maar verkoopt een stuk minder dan jaren geleden.


Mvg,
Peter
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
Ik vraag me dan altijd af hoe fabrikanten als Artitec, Rockyrail, etc. dan wel weten te overleven en steeds met nieuwe modellen weten te komen...
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 05 augustus 2015, 19:53:20
Ik vraag me dan altijd af hoe fabrikanten als Artitec, Rockyrail, etc. dan wel weten te overleven en steeds met nieuwe modellen weten te komen...

Dat komt waarschijnlijk dat het vooral eenmanszaken of vof zaken zijn die de productie uitbesteden. Fleischmann/ Roco heeft een eigen productie fabriek en ik denk dat de kleintjes beter naar de vraag van de klant luistert.
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
De Holding tot waar toe Fleischmann behoort is NIET failliet, dus die kan de productie in afgeslankte vorm gewoon door laten gaan.
Afgeslankt houd in dit geval het kwijtraken van de pensioenslast in, die zwaar op het bedrijf drukt.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Fleischmann hoopt op doorstart
Worden de pensioenlasten in Duitsland niet door de staat gedragen?
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
Je hebt in Duitsland ook staatspensioen.

Er zijn drie vormen, die in deze link staan.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
Die drie pijlers bestaan bij ons ook, maar ik was van de veronderstelling dat de firma's heeft hoofddeel van het pensioen vormden.
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Fleischmann hoopt op doorstart
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 05 augustus 2015, 19:53:20
Ik vraag me dan altijd af hoe fabrikanten als Artitec, Rockyrail, etc. dan wel weten te overleven en steeds met nieuwe modellen weten te komen...
Dat zijn nieuwe bedrijven die lean opgezet zijn. D.w.z. weinig personeel. Fleischmann sleept een hele historie mee.
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Citaat van: Jørg op woensdag 05 augustus 2015, 20:47:47
Die drie pijlers bestaan bij ons ook, maar ik was van de veronderstelling dat de firma's heeft hoofddeel van het pensioen vormden.
Hoi Jørg,

Die veronderstelling is juist, en door die lasten die dan bij de firma terecht komen, doet de Holding besluiten dat de boel failliet is bij Fleischmann ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Een "insolvenzverfahren" is niet zomaar een faillisement! Het is veel intelligenter. Bij ons is "surseance van betaling" een signaal dat de boel failliet gaat. Maar in Duitsland is Insolventie echt een status om te overleven, zoals inderdaad ook met Märklin is gebeurd. De bewindvoerder gaat actief op zoek naar financieringspartners. In NL kennen we voor zover ik weet ook een insolventiewet, maar deze wordt nauwelijks toegepast als ik goed ben geïnformeerd.

Kortom: het is juist bedoeld om een gezonde positie te krijgen. Niet om failliet te gaan.
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Helaas spreek ik uit eigen ervaring, maar.......

...het is een verademing om in een Duits "Insolvenzverfahren" te zitten, t.o.v. een Nederlands "Surcéance" of faillissement.  In Duitsland kijken ze echt of er mogelijkheden zijn, springt de overheid tijdelijk bij met bv. garantie van lonen om werkgelegenheid te behouden en werkt een aangestelde curator niet alleen voor de schuldeisers, maar heeft hij ook oog voor het bedrijf wat zijn rekeningen niet meer kan betalen. Het doel is om tot een aanvaardbare oplossing te komen waarbij een doorstart en werkgelegenheid op 1 staan. Verder krijgen ze van de rechtbank geen periode opgelegd waarin ze alles moeten regelen, hetgeen in Nederland maar al te vaak voor komt ( en die periodes zijn dan nog veel te kort ).

De curator is ook veel bedrijfsvriendelijker. Je hebt dan wel geen zeggenschap over je eigen bedrijf, maar alles gaat in overleg. De centen gaan daarnaartoe waar ze gebruikt moeten worden, en niet op voorhand in de zakken van de curator. De curator is ook financieel aansprakelijk voor zijn beslissingen en als het daarmee fout gaat, wordt dat niet in de schuldenlast van de ondernemer gestopt, maar wordt de curator aangesproken.

Verder heeft personeel een grote rol. Zij hebben bv. stemrecht bij de rechtbank over de voortgang van het bedrijf ( er zijn 3 stemmen, Personeel, Fiscus en Overige schuldeisers welke alle 3 even zwaar wegen ).
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Ik hoop iig dat ze overleven: voor mijn gevoel bekommert Fleischmann zich het meeste om Epoche I liefhebbers...
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Het zou heel zonde zijn als Fleischmann dit niet zou redden. Helaas is de bittere waarheid dat je OF heel kleinschalig moet zijn zoals een Artitec (en dan niet zo'n pensioen molensteen om je nek hebben hangen), of juist een MOLOCH met heel diepe zakken. Als ik de berichten zo lees lijkt een doorstart er wel in te zitten waarna er een gezond bedrijf over blijft.
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Citaat van: fonzo999 op donderdag 06 augustus 2015, 10:15:18
Helaas spreek ik uit eigen ervaring, maar.......

...het is een verademing om in een Duits "Insolvenzverfahren" te zitten, t.o.v. een Nederlands "Surcéance" of faillissement.  In Duitsland kijken ze echt of er mogelijkheden zijn, springt de overheid tijdelijk bij met bv. garantie van lonen om werkgelegenheid te behouden en werkt een aangestelde curator niet alleen voor de schuldeisers, maar heeft hij ook oog voor het bedrijf wat zijn rekeningen niet meer kan betalen. Het doel is om tot een aanvaardbare oplossing te komen waarbij een doorstart en werkgelegenheid op 1 staan. Verder krijgen ze van de rechtbank geen periode opgelegd waarin ze alles moeten regelen, hetgeen in Nederland maar al te vaak voor komt ( en die periodes zijn dan nog veel te kort ).

De curator is ook veel bedrijfsvriendelijker. Je hebt dan wel geen zeggenschap over je eigen bedrijf, maar alles gaat in overleg. De centen gaan daarnaartoe waar ze gebruikt moeten worden, en niet op voorhand in de zakken van de curator. De curator is ook financieel aansprakelijk voor zijn beslissingen en als het daarmee fout gaat, wordt dat niet in de schuldenlast van de ondernemer gestopt, maar wordt de curator aangesproken.

Verder heeft personeel een grote rol. Zij hebben bv. stemrecht bij de rechtbank over de voortgang van het bedrijf ( er zijn 3 stemmen, Personeel, Fiscus en Overige schuldeisers welke alle 3 even zwaar wegen ).

Dat bleek ook bij Märklin. En dan ook nog een curator die modeltreinen een warm hart toedraagt. Zou dezelfde man niet wat voor Fleischmann zijn? Immers heeft hij bij Märklin de zaken goed op de rails gekregen, inclusief het ontslag van de "geweldige" topmanagers.  ;)
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Heren,

Onderstaand bericht overgenomen van Benelux:

Gebrüder Fleischmann GmbH & Co KG gaat verdwijnen.
Het merk "Fleischmann" wordt dan ondergebracht bij Modelleisenbahn Holding GmbH, net als Roco.
De Fleischmann HO- en N-producten blijven dus gewoon geproduceerd en geleverd worden. In welke hoeveelheiden, hangt natuurlijk af van de markt.

Daarna kan het pensioenfonds PSVaG (Pensions-Sicherungs-Verein) de betalingen overnemen, zoals deze in Duitsland van alle failliete bedrijven heeft gedaan.

Of in goed Nederlands, de holding Fleischmann verkeert in betalingsmoeilijkheden omdat zij de pensioenen van 600 oud medewerkers niet meer kunnen betalen.
De treinen zijn al geruime tijd ondergebracht bij Modeleisenbahn Holding GMBH net zoals Roco dus er worden nog steeds treinen geproduceerd.
De reden van deze Insolvenz of Konkurs  zoals dit in Duitsland heet komt vanwege het feit dat de 33 medewerkers die bij Modeleisenbahn Holding werken deze pensioenen niet meer kunnen opbrengen.

Kortom, er worden nog steeds treintjes gemaakt bij Fleischmann.

Grt, Ronald.
Re: Fleischmann gone into insolvency!
De Fleischmann Groep is een aantal jaren geleden al overgenomen en in een van de GmbH's zullen de pensioenlasten wel gezeten hebben. Bovendien kun je met 33 personeelsleden niet het pensioen meer ophoesten voor 600 man, dat lijkt mij financieel gezien zonneklaar. En dus stevent men af op Insolventie.
Bovendien kun je met 33 man ook geen internationaal operend bedrijf meer runnen, niet in de traditionele opzet van producent en verkoop/service. De productie geschiedt nu natuurlijk samen met Roco die in diezelfde Modelleisenbahn Groep zit. Blijft over de naam Fleischmann, wat is die nog waard? Nu de modellen samen met Roco gemaakt worden blijft er van die emotionele waarde weinig over en het wordt dus een inhoudsloze naam......en dat heeft naar mijn mening geen toekomst. De klant laat zich niet bedotten.

Jan
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Ik denk dat Fleischmann zijn eigen producten zal blijven maken en dat zal weinig op Roco gaan lijken. Wel bij hetzelfde concern, dat zat het al, maar wel eigen identiteit. Hoeze bedotten? Iedereen weet dat toch.
Mogelijk zal Fleischmann wel het assortiment gaan uitdunnen in het begin, dat heeft Marklin ook gedaan toen het moeilijk zat.
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Citaat van: Maarten Marklin op donderdag 06 augustus 2015, 23:56:22
Ik denk dat Fleischmann zijn eigen producten zal blijven maken
Jij denkt dat...
Dit model is een Roco product overgenomen door Fleischmann ===> klik
Zie ook ===> klak
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Insolvenz is voor beide merken gelijk, alleen de reden niet en al helemaal de bedrijfsconstructie niet ;)

Die verschilt wel van elkaar en eigenlijk is er geen vergelijk mogelijk, temeer omdat Fleischmann onderdeel is van de holding die het al beheert.
Nu is die holding niet failliet, dus kunnen ze nog steeds invulling geven aan de naam Fleischmann.

Diezelfde holding zal een regeling moeten treffen met het pensioenfonds, dat is dus heel iets anders dan je een doorstart moet maken zonder holding en met een curator aan het roer.

Ook moest er een nieuwe eigenaar gezocht worden bij Märklin en dat is dus niet nodig bij Fleischmann want de holding blijft gewoon eigenaar.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Fleischmann gone into insolvency!
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Citaat van: nobody op vrijdag 07 augustus 2015, 00:16:22
Citaat van: Maarten Marklin op donderdag 06 augustus 2015, 23:56:22
Ik denk dat Fleischmann zijn eigen producten zal blijven maken
Jij denkt dat...
Dit model is een Roco product overgenomen door Fleischmann ===> klik
Zie ook ===> klak
Ik heb een keer gelezen dat roco zich meer zou richten op ouder materieel en fleischmann zich meer zou richten op modern materieel.
Of dat ook echt in gang is gezet weet ik niet, maar het zou wel verklaren waarom ze modellen van elkaar overnemen.
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Fleischmann was voornamelijk bedoelt op epoch 1, 2 en 3 uit te brengen. Roco zou verantwoordelijk zijn voor de rest van het moderne spul. De uitzondering bevestigd de regel.  :)
Fleischmann heeft ook modern spul zoals de sprinter terwijl roco natuurlijk ook oud spul heeft.

Grtn,
Herman
Re: Fleischmann gone into insolvency!
letter from Fleischmann.



Fleischmann failliet?
Lid sinds: 2006

offline
Fleischmann failliet?
Diverse media melden dat Fleischmann faillissement heeft aangevraagd.
Heeft te maken met pensioenlasten, het bedrijf heeft nog maar 33 werkemers. (!)
Men wil een doorstart maken.
Trieste ontwikkelingen, Fleischmann had toch mooie producten, soms mooier dan M!
Re: Fleischmann failliet?
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Fleischmann failliet?
Oud nieuws, makker.

<<Klik>>
Re: Fleischmann failliet?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Fleischmann failliet?
Dat is al een paar dagen bekend, hier lopen al twee draadjes over  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Fleischmann failliet?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Fleischmann failliet?
Tsja, als je Google gebruikt weet je ook dat alleen het oorspronkelijke BV'tje failliet gaat. Treinen worden nog gewoon geproduceerd.... :mrgreen:
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Nieuw topic Fleischmann failliet? samengevoegd.
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Naar mijn mening mis ik niet veel als fleischmann niet meer zou bestaan.
Heb hier wat mooie autotransporters staan van CRL welke echt prachtig zijn hoor.
Maar wat fleischmann de laatste tijd uitbrengt.... een variant met opdruk van de CRL autotransporters van ARS, maar helaas niet de wijzigingen
zoals het verschil in wagens bij het grootspoor (o.a wagenovergangen)
Ook de rongenwagen van Ge (de blauwe welke nu nieuw in het assortiment is) is niet naar het voorbeeld
van het grootspoor, gewoon overgenomen van de rode versie van DB Schenker terwijl die van GE echt heel anders is (google maar eens)
Ook zijn vele van deze rongen wagens terug genomen door fleischmann vanwege de slecht kwaliteit en zelfs uitgeleverd
terwijl ze niet compleet waren!
Ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom fleischmann nog naast roco zou moeten bestaan ze zijn toch van dezelfde onderneming?
Er zijn nu al diverse varianten bij roco te koop welke van fleischmann komen of kwamen....
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Citaat van: 100%erik op donderdag 13 augustus 2015, 16:53:49
Er zijn nu al diverse varianten bij roco te koop welke van fleischmann komen of kwamen....
En omgekeerd.
Re: Uitstel van betaling voor Fleischmann
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Uitstel van betaling voor Fleischmann
Citaat van: Baanloos op woensdag 12 augustus 2015, 22:13:15
Diverse media melden dat Fleischmann faillissement heeft aangevraagd.

De berichtgeving in de Nederlandse media omtrent dit thema klopt niet geheel. Fleischmann heeft uitstel van betaling aangevraagd, geen faillissement. De Duitse wetgeving biedt hierin meer mogelijkheden om orde op zaken te stellen dan de Nederlandse wetgeving. De situatie waarin Fleischmann zich nu bevindt is hiermede vergelijkbaar met de situatie van Märklin in 2009.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Maikel,

Duitsland kent helemaal geen uitstel van betaling. Vroeger wel, maar sinds 1999 is dit samengevoegd in 1 procedure, het Insolvenzverfahren. Vroeger heette het nog Vergleichsverfahren oftewel wat wij noemen surcéance van betaling en Konkursverfahren, wat wij noemen faillissement.

Voor degene die het verder nog interessant vinden :

De procedure is verdeeld in 2 fasen, de zogenaamde voorlopige procedure en de definitieve procedure.
De rechtbank stelt zowel voor de voorlopige als voor de definitieve een curator aan, wat dezelfde kan zijn,  maar dat hoeft niet.

In de 1e fase is de taak van de curator :
a.   inventariseren of de waarde van de boedel de kosten van de procedure kan dragen
b.   de Insolvenzmasse ( banktegoeden, kas, debiteuren, boedel etc ) te beveiligen tegen leegmaken
c.    hij zet het bedrijf in principe voort ( beëindiging vergt toestemming van de rechter)

Tussen die curatoren zit ook weer rangsverschil ( de zgn. sterke en zwakke ); de sterke curatoren hebben verregaande bevoegdheden, de zwakkere niet. Deze laatste kunnen wel contracten afsluiten, maar die hoeven weer niet bindend te zijn voor de definitieve curator.

De definitieve curator zal tenslotte zorgen voor de verdeling van de centen onder de crediteuren/schuldeisers, de zgn Gläubiger. Deze laatste spelen een veel grotere rol als in Nederland en hebben ook rechten, zoals bv. toezicht op de curator en toestemming verlenen voor bepaalde uitgaven en schuldverdeling.
Re: Fleischmann gone into insolvency!
Bedankt voor de 2e keer een duidelijke uitleg Alphons.