Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ombouwen mehano naar marklin.

Gestart door pukkie dinsdag 28 juli 2015, 20:00:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen mehano naar marklin.
ik heb op de site van mehano leuke locs en treinstellen gezien.
Nu is mijn vraag of ik deze locs en treinstellen makkelijk kan ombouwen naar marklin.
Ze hebben namelijk een paar mooie modellen die marklin niet heeft.
Re: ombouwen mehano naar marklin.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ombouwen mehano naar marklin.
Dag Pukkie,

De meeste gelijkstroomfabrikanten beiden tegenwoordig ook loks aan die geschikt zijn voor Marklinsystemen.
Heeft Mehano dat niet of is het aanbod dan zeer beperkt?

Henk
Re: ombouwen mehano naar marklin.
ze zijn te bestellen in gelijkstroom en wisselstroom en digitaal.
Het gaat om de LINT 41 en de CLASS 66
Re: ombouwen mehano naar marklin.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ombouwen mehano naar marklin.
Als je de mogelijkheid hebt om een wisselstroom (analoog of digitaal) versie te kopen zou ik daarvoor kiezen.
Deze kan zo je baan op.

Anders moet je een sleper onder je lok bouwen en de motor wellicht ombouwen.
een hoop werk en dus werk voor een ervaren ombouwer.
Heb je de ervaring niet koop dan een goedkope lok op een treinenbeurs en probeer die om te bouwen zodat jeervaring opdoet.

Anders niet aan beginnen.

Henk
Re: ombouwen mehano naar marklin.
weet iemand een mehano dealer die mij die locs kan bestellen
Re: ombouwen mehano naar marklin.
Een class 66 is gemakkelijk om te bouwen naar AC: sleper is gemakkelijk te bevestigen, decoder insteken geschikt voor ac-analoog vb! Esu multiprotocol (als je ook analoog wisselstroom wil rijden). Alle draadjes van de wielen aan een zijde van de stroomtoevoor solderen. Het draadje van de sleper aan de andere zijde van de loc! (Alle draadjes van de wielen aan de rechterzijde van de loc samen solderen op beide soldeerpunten. De sleper aan de linkerzijde op het soldeerpunt, waarop oorspronkelijk een zijde van de wielen was gesoldeerd. Er blijft aan de zijde van de sleperaansluiting dua altijd een soldeerpad vrij.)

Normaal gezien zijn de Mehano van Lemke voorzien voor een 21mtc decoderversie. Oudere modellen hebben een 8 stekker aansluiting. Ik weet niet welke versie je op het oog hebt. Meestal moet in de oudere modellen ook nog een schroef op de groene platine van de ene naar de andere zijde worden verplaatst!

De Lintversie ken ik niet. Ik weet bijvoorbeeld wel dat de NMBS reeks 77 van Mehano wat lastiger is om om te bouwen!
Re: ombouwen mehano naar marklin.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: ombouwen mehano naar marklin.
Als je googled op Mehano vind je diverse leveranciers.

Henk
Re: ombouwen mehano naar marklin.
CiteerHet gaat om de LINT 41 en de CLASS 66

Ik zie de Mehano Lintjes wel eens liggen op de beurs, maar die exemplaren wil je helemaal niet: die hebben geen interieur en om dat te verbergen hebben ze extreem donkere ramen. Maar misschien is dat tegenwoordig anders?
Re: ombouwen mehano naar marklin.
Beste Pukkie,

Goed opletten bij het kopen van een class 66 van Mehano/Lemke (de nieuwe productie).
Bijna al de kappen staan krom (banaan). De uiteindes komen naar boven.
Dit komt voor een deel omdat bij de nieuwe productie (uit China ?) de lichten wat zijn aangepast.
Voor het afschermen gebruiken zij zwart schuim. Deze moet samengeperst worden door de kap
met als gevolg dat deze naar boven trekt.
Ik heb in Dortmund zeker 10 dozen laten openmaken, allemaal stonden ze krom.
Als sleper best een nieuwe fluistersleper van Marklin gebruiken/aanpassen.
Koop ook best een 3 rail lok anders zit je met de te kleine wielflenzen en dat zie je op wissels.

Mvg

Olivier 77
Re: ombouwen mehano naar marklin.
Re: ombouwen mehano naar marklin.
Beste
moest er nog interesse zijn:
ik kan aan locs geraken: NOOIT gebruikt,wisselstroom, digitaal en met geluid en licht.
Het gaat om enkele belgische locs en een vossloh g 2000 Allen met de bovenvermelde functies.En uit de mehano Prestige reeks
Ze hebben nog nooit gereden.En komen uit een failliete winkel.
Bij interesse: stuur pb voor uitgebreide beschrijving en foto's
Mvg
Maarten Gabriels