Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Artitec 2015 - Plan U

Gestart door Wijbe dinsdag 28 juli 2015, 12:22:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Artitec 2015 - Plan U
Hallo allemaal,

Zaterdag de door mij aangeschafte rode Plan U weer getest. Helaas kan ik thuis tijdelijk niet rijden. Daarom heb ik het stel eerst op een verenigingsbaan  en daarna bij een kennis op de baan getest.
De eerste keer bleef de sleper veel te hoog hangen. Ook bleek de sleper te vlak te zijn  waardoor de sleper tegen de hogere puntcontacten op knalde.  Thuis heb ik de sleper enigszins verbogen.

Bij de tweede test ging het wat beter, maar hebben we weer de sleper nog verder verbogen.
Nu bleef het schitterende stel alleen nog hangen op alle M- en K-rail wissels.
Het blijkt dat het motordraaistel net door de hoogste puntcontacten opgetild te worden, waardoor de aandrijfwielen loskomen van de rail en dus geen tractie kunnen leveren. Maar een wat grotere snelheid
glijdt het motorstel wel ovber de puntcontacten heen.

Toch wel jammer van zo'n duur en schitterend treinstel, wat overigens goed door alle bochten met een straal van 36 cm heen ging. En zeer netjes reed.

Misschien maar een baan aanleggen zonder wissels?

Niek
Re: Artitec 2015 - Plan U
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 2015 - Plan U
Probleem heb ik al eens gezien! Is een oplossing voor!
Re: Artitec 2015 - Plan U
Lid sinds: 2008

offline
Re: Artitec 2015 - Plan U
Citaat van: mDDM op zondag 15 januari 2017, 21:23:28
Gisteren mijn eerste Plan U met Lokpilot opgehaald. Vandaag op testbaantje gezet. Op mijn CS2 adres 3 gekozen, maar er gebeurde niets, totdat ik de melding kreeg dat de decoder werd uitgelezen en er daarna een Mfx symbooltje op het scherm verscheen. Blijkt de decoder gewoon Mfx te ondersteunen. Top!!

Helaas toch een probleem geconstateerd: alle front- en sluitseinen doven wanneer ik de rangeergang inschakel.
Re: Artitec 2015 - Plan U
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec 2015 - Plan U
DDM,

Dat zou kunnen kloppen.
Dan wordt het rangeerlicht automatisch ingeschakelt (2x alleen topsein wit) en al het andere uit.
Moet je niet nog een andere f toets aanzetten om die twee top lampen te zien?


Niek,

Dat je motordraaistel vast loopt is bij Artitec bekend.
Je moet een laagje van de onderplaat van het draaistel afvijlen,of contact met ze opnemen om dat plaatje door ze af te laten frezen.
Het is een beetje jammer dat ze dat nogal stil houden en nog nergens op de website vermelden.
Re: Artitec 2015 - Plan U
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Artitec 2015 - Plan U
Als F0 aanstaan, en je zet F6 aan gaan de front en sluitseinen uit en gaan de bovenste topseinen aan.

Het zijn schitterende modellen maar ik heb er aardig wat mee gedaan:
- Bodemplaat aangedreven draaistel afschuren
- Aansluiting draden in aangedreven stellen met 'clips'. Dat is waardeloos, dat zorgt op den duur voor slecht contact. Dus gesoldeerd.
- Onderdelen op de print juist gesoldeerd
- Luidsprekers niet juist gemonteerd (Niet genoeg vastgeklikt), de draden niet door 'het midden' van het interieur maar langs kap
- Instellingen decoder geheel veranderd


Heb nu dan wel 2 perfecte stellen... :mrgreen:

Verder heb je met MF(NIX) niet alle functie's tot je beschikking. Indien DCC bedrijf mogelijk is zou ik daar voor gaan...
Re: Artitec 2015 - Plan U
Lid sinds: 2008

offline
Re: Artitec 2015 - Plan U
Als je zoveel aan het model moet sleutelen, dan mankeert er ook wel het een en ander aan de eindcontrole.
Of mag dat alleen gezegd worden als er een M op staat? ;)

Groeten,
Ton.
Re: Artitec 2015 - Plan U
Lid sinds: 2008

offline
Re: Artitec 2015 - Plan U
Citaat van: Hero op dinsdag 07 februari 2017, 00:55:29
DDM,

Dat zou kunnen kloppen.
Dan wordt het rangeerlicht automatisch ingeschakelt (2x alleen topsein wit) en al het andere uit.
Moet je niet nog een andere f toets aanzetten om die twee top lampen te zien?

Bij mij gaan dus ook de toplichten uit.
Re: Artitec 2015 - Plan U
baureihe24
gast

Re: Artitec 2015 - Plan U
Ik ben helemaal gerustgesteld. Dit is dan weer een dure aankoop minder die veel gesod..... geeft!

Maar wel heel erg jammer. Ik had me er zo op verheugd.
Oenig van Artitec. De blauwe engel (enkel) doet het prima, alleen Scharfenberg wat moeten corrigeren!

groeten Wim
Re: Artitec 2015 - Plan U
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Artitec 2015 - Plan U
Wim,

Het is een geweldig model, wat gewoon goed functioneert.
Mocht dat niet zo zijn dan word het opgelost.

Ik ben blij dat er fabrikanten zijn als artitec, zij maken iets betaalbaar wat vroeger voor bijna iedereen onbereikbaar was (bijv. philotrain)

Ik heb er nu zelf geen centjes voor over want ik ken het model niet uit mijn jeugd,enkel en alleen als het museumstel, anders had ik het zeker gekocht.
Re: Artitec 2015 - Plan U
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Artitec 2015 - Plan U
 @citaat ik ken ze ook alleen als museumstel maar het zijn wel prachtige treinen. voor mij zijn ze toch best prijzig maar ik heb zeker intresse voor de rode 139
Re: Artitec 2015 - Plan U
Lid sinds: 2008

offline
Re: Artitec 2015 - Plan U
Citaat van: Barry1972 op donderdag 09 februari 2017, 19:12:25
Wim,

Het is een geweldig model, wat gewoon goed functioneert.
Mocht dat niet zo zijn dan word het opgelost.



Inderdaad, Artitec gaat dit netjes oplossen.
Re: Artitec 2015 - Plan U
baureihe24
gast

Re: Artitec 2015 - Plan U
Ik hoop dat ze in Houten staan, dan kan ik informeren naar de verbetering en wanneer dan wel.

groeten Wim
Re: Artitec 2015 - Plan U
Citaat van: Wijbe op dinsdag 07 februari 2017, 10:49:55
Als F0 aanstaan, en je zet F6 aan gaan de front en sluitseinen uit en gaan de bovenste topseinen aan.

Het zijn schitterende modellen maar ik heb er aardig wat mee gedaan:
- Bodemplaat aangedreven draaistel afschuren
- Aansluiting draden in aangedreven stellen met 'clips'. Dat is waardeloos, dat zorgt op den duur voor slecht contact. Dus gesoldeerd.
- Onderdelen op de print juist gesoldeerd
- Luidsprekers niet juist gemonteerd (Niet genoeg vastgeklikt), de draden niet door 'het midden' van het interieur maar langs kap
- Instellingen decoder geheel veranderd


Heb nu dan wel 2 perfecte stellen... :mrgreen:

Verder heb je met MF(NIX) niet alle functie's tot je beschikking. Indien DCC bedrijf mogelijk is zou ik daar voor gaan...

Hallo,

Hoeveel heb je van de de bodemplaat van het motordraaistel moeten afvijlen?
Ik heb de 139 en deze blijft hangen op een slanke wissel en ontkoppel rails.

Mvg,

Peter
Re: Artitec 2015 - Plan U
Lid sinds: 2008

offline
Re: Artitec 2015 - Plan U
Citaat van: mDDM op woensdag 08 februari 2017, 23:09:52
Citaat van: Hero op dinsdag 07 februari 2017, 00:55:29
DDM,

Dat zou kunnen kloppen.
Dan wordt het rangeerlicht automatisch ingeschakelt (2x alleen topsein wit) en al het andere uit.
Moet je niet nog een andere f toets aanzetten om die twee top lampen te zien?

Bij mij gaan dus ook de toplichten uit.

Probleem is inmiddels door Artitec opgelost. Een transistor op de printplaat slecht contact te maken.
Re: Artitec 2015 - Plan U
Lid sinds: 2008

offline
Re: Artitec 2015 - Plan U
Mijn ervaring op het ovaaltje c-rails (zonder wissels en ander moeilijk spul) op de tafel: De trein rijdt niet stabiel maar schokkerig.
Blijkt erg weinig grip te hebben; je zou hem bij wijze van spreken kunnen tegenhouden door er een ventilatortje voor te zetten of gewoon te blazen  8o
Ik zal hem nog proberen met een flink extra gewicht er in; het ding is vederlicht en kan daarom m.i. helemaal geen fatsoenlijke grip hebben.
Komt vast wel goed  :)

Het is wel een ontzettend mooie trein !
Re: Artitec 2015 - Plan U
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Artitec 2015 - Plan U
Citaat van: Peter24 op dinsdag 14 februari 2017, 19:03:16
Hoeveel heb je van de de bodemplaat van het motordraaistel moeten afvijlen?
Ik heb de 139 en deze blijft hangen op een slanke wissel en ontkoppel rails.

Ongeveer een mm. Artitec 'freest' de plaatjes ook af. Even contact met ze opnemen hoe en 'wat'. Is volgens mij een kwestie van plaatje opsturen en een paar dagen later heb je hem 'passend' terug.