Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen

Gestart door Leeeke zaterdag 25 juli 2015, 23:15:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Beste Eno2605,

De LocoNet-standalone aansluiting bestaat uit een USB-LocoNet-interface, een S88LN, dat is een vertaler voor de s88 naar LocoNet-protocol, en een supply voor de voeding van het LocoNet en de componenten.

Bij dit alles zit geen s88 module.  s88 modules zijn je al aangeboden, en het enigste verschil tussen die modules is de prijs en de naam op het doosje. De duurdere is een kloon van de goedkopere, en de goedkopere is een kloon van de originele s88 (6088) van M die meer dan 100,00 kost.

Groetjes
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
 @citaat
Dankjewel voor de uitleg....een en ander nog eens doorspittend zag ik later ook dat die S88LN geen bezetmeldmodule is (wat ik dus eerst dacht) maar een "doorgeefluik/vertaler".

Ik zou wel graag modules hebben die in een fatsoenlijke behuizing zitten (is puur een optisch dingetje).
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Oke en wat is er dan mis met of aan deze behuizingen?





Groetjes
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Citaat van: brietdijk op dinsdag 29 januari 2019, 19:40:49
Die ik heb bestaat uit een set van 3 losse componenten en de nieuwe is 1 component. Vraag het even na aan Wim van Rosoft.
Ik heb de vraag gesteld aan Wim met nog een paar vragen en netjes snel antwoord gekregen.
Nog geen duidelijkheid over 3 of 1 component(en).

Citaat van: Sprinter op dinsdag 29 januari 2019, 21:41:17
Oke en wat is er dan mis met of aan deze behuizingen?
Niets, echter op de website staan componenten met open printplaat...en daar ben ik geen fan van.

Allen, als het topic teveel wordt vervuild met mijn vragen dan open ik met alle plezier een nieuwe....
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Even voor de duidelijkheid...
Sprinter is Wim Ros van Rosoft  ;)
En nee, ik heb geen probleem met je vragen.
Ik snap alleen je probleem met behuizingen niet  :D
Onder je baan zie je er toch niets van, en het scheelt weer in prijs.
Goedkoopste optie is de 3 in 1 en S88N bezetmelders met of zonder diodetruck.
Enige waar je bij iTrain rekening mee moet houden is dat je een duurdere versie nodig hebt,
De lite of basic werken niet, je moet minimaal plus hebben omdat je 2 ?centrales? hebt.
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
 @citaat

bedankt voor de toelichting!
De link tussen Sprinter en Wim Ros had ik me al afgevraagd gezien de reacties ;-)

Dat ik twee centrales heb werpt ineens wel een heel ander licht op de zaak en was dus eigenlijk niet mijn bedoeling.
Welke twee centrales praten we dan over? MS2 en CC Schnitte of MS2 en LocoNet of MS2 en Loconet

Is er een mogelijkheid om met 1 centrale te werken?
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Let op, hier volgt een mening. ;)

CC-Schitte is: veel kastjes nodig om de boel aan elkaar te knopen waarbij je "in the end" veel geld kwijt bent versus een alles in één centrale zoals bijvoorbeeld een Tams Red Box, een Intellibox Basic, etc..
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Je hebt eigenlijk geen 2 centrales, je hebt 2 USB inputs op iTrain.
Je cc-schnitte (centrale) en je USB input voor loconet voor je bezetmelders.
De goedkope variant van iTrain t/m basic ondersteunt echter maar 1 USB input.
Dan heb je echter weer een duurdere centrale nodig.
Ik heb en de cc-schnitte en een ECoS II.
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar CC-Schnitte. De ECoS wil zelf zaken regelen en dat vloekt met iTrain.
De cc-Schnitte is alleen een dom doorgeefluik, precies wat je wil.
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Citaat van: Leeeke op woensdag 30 januari 2019, 18:37:50

De ECoS wil zelf zaken regelen en dat vloekt met iTrain.


Dat is natuurlijk onzin.....
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Uiteraard heb je een legio aan keuzes om met 1 centrale/interface te werken. Bijv. CS2/3 of Esu Ecos om maar wat te noemen.

De ms2, cc-schnitte(interface) en een loconet interface maakt samen ook een centrale, maar zonder alle toeters en bellen zoals een CS2/3 of Ecos hebben. Je hebt alleen iTrain plus of pro nodig om met meerdere interfaces te kunnen werken.

Zelf dus voor deze opstelling gekozen omdat ik bijvoorbeeld geen 2 rijregelaars nodig heb. Ik gebruik zelfs de ms2 regelaar zelden. Bijna alle andere functies in die centrales gebruik ik ook niet omdat iTrain daarvoor zorgt.



Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Zo even bij de baan het een en ander opgeruimd en nu dus even het forum checken....weer wat leesvoer aangaande de CC Schnitte.

Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 30 januari 2019, 18:35:50
Let op, hier volgt een mening. ;)

CC-Schitte is: veel kastjes nodig om de boel aan elkaar te knopen waarbij je "in the end" veel geld kwijt bent versus een alles in één centrale zoals bijvoorbeeld een Tams Red Box, een Intellibox Basic, etc..

Geen probleem voor mij. Alle meningen worden gewaardeerd.

Citaat van: Leeeke op woensdag 30 januari 2019, 18:37:50
Je hebt eigenlijk geen 2 centrales, je hebt 2 USB inputs op iTrain.
Je cc-schnitte (centrale) en je USB input voor loconet voor je bezetmelders.
De goedkope variant van iTrain t/m basic ondersteunt echter maar 1 USB input.
Dan heb je echter weer een duurdere centrale nodig.
De cc-Schnitte is alleen een dom doorgeefluik, precies wat je wil.

Duidelijk, hoop dat er alleen geen probleem ontstaat met de communicatie (USB CC Schnitte / USB Loconet

Citaat van: brietdijk op woensdag 30 januari 2019, 18:49:00
De ms2, cc-schnitte(interface) en een loconet interface maakt samen ook een centrale, maar zonder alle toeters en bellen zoals een CS2/3 of Ecos hebben. Je hebt alleen iTrain plus of pro nodig om met meerdere interfaces te kunnen werken.

Welke toeters en bellen praten we dan over?

Als ik het samenvat heb ik dus de volgende keuze:

Via de PC rijden: MS2 + CC Schnitte + LocoNet + bezetmelders + wisseldecoders + iTrain software plus of Professional (vanwege de twee USB aansluitingen)
Via een Centrale: CS2/3, ESU Ecos , Tams Rebdox, Intellibox + bezetmelders + wisseldecoders

Dan ben ik benieuwd naar de verschillen in mogelijkheden en zal dus voor mezelf moeten wegstrepen wat belangrijk is (wel rekening houdend met de toekomst)

Ter lering en de vermaak: twee maanden geleden bedacht ik me met treintjes te gaan rijden (samen met mijn kleinzoon genieten van de treinbaan), vervolgens bedacht dat het digitaal moest worden, vervolgens enthousiast over de nieuwe mogelijkheden met bijv. de MS2, vervolgens wissels ombouwen en aansturen met de MS2 en 4018 en nu ..........dilemma hoe verder.

Hoe meer je leest, hoe meer ideeen, hoe meer keuzes

Fijne hobby  :) :)

Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Ga voor jezelf na wat je wil en ook toekomst gericht.
- hoe groot wordt je baan en hoeveel treinen er tegelijk kunnen rijden?
- hoe ga je rijden? Automatisch via pc en/of handmatig?
- welke protocol ga je gebruiken? Mfx, dcc, Motorola enz...
- verdiep je in mogelijkheden en functies van diverse centrales

Dit zal je verder helpen in aanschaf van de producten.
Alle bekende merken zijn goed, maar kijk naar wat je nodig hebt.
Ga anders eens kijken bij clubs of stamtafels.

Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
 @citaat

De baan is een L vorm en al gelegd.
In eerste instantie handmatig en het idee is/was dus via de PC, maar eventueel later automatisch
Protocol is MFX en DCC
Inmiddels bij de Stamtafel Flevoland aangeschoven (hele leuke groep is dat!)
Dat verdiepen ben ik dus mee bezig, echter komen er steeds nieuwe inzichten langs. Ik dacht dat ik er uit was alleen de prof versie van iTrain had ik echter geen rekening mee gehouden.
In ieder geval wil ik liefst niet iets aanschaffen wat daarna de prullenbak in kan.

Eigenlijk is nu dus de keuze: Centrale of PC

Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Citaat van: Eno2605 op woensdag 30 januari 2019, 21:38:27

Eigenlijk is nu dus de keuze: Centrale of PC


Met pc rijden heb je een interface/centrale nodig.
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
 @citaat  @citaat  @citaat
Dat advies van Barry sta ik helemaal achter. Ik ben er al vanaf m'n herstart mee bezig om na te gaan wat ik in de toekomst wil. Inmiddels heb ik op een aantal vragen wel een antwoord, maar ik merk dat ik in de loop der tijd wel wat andere ideeën heb gekregen, en er komen weer nieuwe vragen bij. Ondertussen heb ik een baan op de vloer liggen, zodat ik kan genieten van het rijden en tegelijk dingen kan uitproberen. Binnenkort komt er een heel klein baantje bij, waarin ik (voor het eerst) met bezetmelders aan de slag wil gaan.

Vorig jaar april heb ik ook serieus gekeken naar de CC-schnitte, aangezien ik ook al een MS 2 had en in de toekomst computergestuurd wil rijden. Uiteindelijk vond ik dat er wel erg veel modules voor van alles en nog wat bij kwamen en dan is het niet meer zo goedkoop als het in eerste instantie lijkt. Bovendien, als die MS 2 ooit achterhaald is of kapot gaat, wat kan ik dan nog met de CC-schnitte en al die modules?
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Beste Egon,

Eén advies: je laat je sterk beïnvloeden door wat je het laatste gelezen, dat levert op dat je steeds een andere mening krijgt, dus:

ga je een hele lange periode oriënteren en besluit dan welke kant je op wilt

ga alle mogelijkheden van wat je nu hebt beoefenen en uitzoeken, dan heb je het e.e.a. van de digitale techniek geleerd en kun je langzaam bedenken wat je verder wilt.

Vergeet dat je alles kunt weten, sinds 1988 ben ik bezig met digitaal rijden en ik weet nog steeds niet alles, gelukkig maar.....

Groet, Anne W
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Citaat van: Eno2605 op woensdag 30 januari 2019, 21:38:27
@citaat

In eerste instantie handmatig en het idee is/was dus via de PC, maar eventueel later automatisch
Protocol is MFX en DCC


Als dit de voorwaarden zijn, dan is de eenvoudigste keus en de goedkoopste en de beste een REDBox van TAMS.
Heeft een interface en een aansluiting voor s88.
En de MS2 gewoon verkopen.

En als bijkomende bonus je kunt werken met het gratis programma Koploper
Groetjes
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 30 januari 2019, 22:00:08
Bovendien, als die MS 2 ooit achterhaald is of kapot gaat, wat kan ik dan nog met de CC-schnitte en al die modules?

De ms2/3 blijven nog tig jaar op de markt, dus zal niet snel achterhaald zijn. Verder werkt de cc-schnitte ook zonder dat de ms2 aangesloten is. Ik heb hem zelden aangesloten omdat ik alles via iTrain doe.

Tja, een paar losse kastjes onder de baan. Ach ik heb er geen last van :P
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Precies wat Barry zegt, je hebt geen (dure) MS2 nodig, uitsluitend een gleissbox met adapter.
Die koop je voor een paar tientjes.
Het is ieder zijn keuze, de RedBox van Tams zoals Wim voorstelde is ook een mogelijkheid, specificaties zien er goed uit, heb er echter geen ervaring mee.
Met de cc schnitte kun je stapsgewijs overstappen en zo de kosten verdelen.
Mijn insteek was bij de start in 2010 dat ik de MS2 ook nog wilde gebruiken zodat de kids er ook nog mee konden rijden. Daarna heb ik eerst de cc-Schnitte aangeschaft en later pas de terugmeldunit voor S88.
Kijk eerst de kat eens uit de boom en ga eens kijken bij diverse clubs.
Succes


Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Ik werk nu ook al bijna 4 jaar met CC-schnitte en MS2 en ik sta er nog steeds volledig acter.
iTrain moet het straks doen, de MS2 ligt er bij om even handmatig te rijden of een stukje te rangeren.

Bij mij was het ook de afweiging die de meeste hebben; geld, pecunia, money  ;)

Ik kon kiezen tussen een ECOS of Central station, of de MS2 die ik toch al had liggen. Daarbij wil ik echt dat iTrain zoveel mogelijk doet, dus zou een centrale meestentijds werkelooos zijn. dus werd dit de beste en goedkoopste optie.

Samen met de Loconet USB, terugmelders en wisseldecoders van Rosoft, ben ik nog steeds tevreden.
De bouw van mijn baan gaat in fases en moet telkens bij een fase technisch in orde zijn, zodat ik iTrain al alles kan laten besturen voordat ik verder ga. Zo spreid je ook weer de kosten..

Maar het advies, wat ik destijds ook heb gekregen, ga eerst een testbaantje maken en probeer eerst alles uit te dokteren voordat je in het ?groot?. gaat beginnen en je straks geen overzicht meer hebt.
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Citaat van: Anne W op woensdag 30 januari 2019, 22:15:15
Eén advies: je laat je sterk beïnvloeden door wat je het laatste gelezen, dat levert op dat je steeds een andere mening krijgt, dus:
ga je een hele lange periode oriënteren en besluit dan welke kant je op wilt
ga alle mogelijkheden van wat je nu hebt beoefenen en uitzoeken, dan heb je het e.e.a. van de digitale techniek geleerd en kun je langzaam bedenken wat je verder wilt.
Vergeet dat je alles kunt weten, sinds 1988 ben ik bezig met digitaal rijden en ik weet nog steeds niet alles, gelukkig maar.....
Groet, Anne W
Bedankt Anne W voor de goede raad. Het vervelende is dat er steeds wat bij komt wat niet ingecalculeerd is of niet zo goed vermeld staat ;-)

Citaat van: Sprinter op woensdag 30 januari 2019, 22:25:00
En als bijkomende bonus je kunt werken met het gratis programma Koploper
Zo jammer he....ik werk met Apple dus helaas

Citaat van: Leeeke op donderdag 31 januari 2019, 08:59:34
Precies wat Barry zegt, je hebt geen (dure) MS2 nodig, uitsluitend een gleissbox met adapter.
Succes
De MS2 heb ik al dus om daar dan zomaar afscheid van te nemen is ook zonden, bovendien is het wel makkelijk als mijn kleinzoon eens komt spelen met de baan.
Bedankt voor de succes wensen ;-) dat heb ik wel nodig!

Citaat van: Weatherman 69 op donderdag 31 januari 2019, 10:55:50
Ik werk nu ook al bijna 4 jaar met CC-schnitte en MS2 en ik sta er nog steeds volledig acter.
iTrain moet het straks doen, de MS2 ligt er bij om even handmatig te rijden of een stukje te rangeren.

Bij mij was het ook de afweiging die de meeste hebben; geld, pecunia, money  ;)

Ik kon kiezen tussen een ECOS of Central station, of de MS2 die ik toch al had liggen. Daarbij wil ik echt dat iTrain zoveel mogelijk doet, dus zou een centrale meestentijds werkelooos zijn. dus werd dit de beste en goedkoopste optie.

Samen met de Loconet USB, terugmelders en wisseldecoders van Rosoft, ben ik nog steeds tevreden.
De bouw van mijn baan gaat in fases en moet telkens bij een fase technisch in orde zijn, zodat ik iTrain al alles kan laten besturen voordat ik verder ga. Zo spreid je ook weer de kosten..

Maar het advies, wat ik destijds ook heb gekregen, ga eerst een testbaantje maken en probeer eerst alles uit te dokteren voordat je in het ?groot?. gaat beginnen en je straks geen overzicht meer hebt.
Bedankt voor je input en het advies! Mijn baan is niet complex en goed te overzien....en of de baan ooit veel groter wordt weet ik zo niet. De ruimte die ik heb kan niet groter en meerdere nivo's is een brug (veel) verder dan verder digitaliseren ;-)

Ik heb besloten stap voor stap verder te gaan; de CC Schnitte was bij het schrijven gisterenavond al onderweg en ik ga met iTrain stoeien met de proeflicentie. De bezetmelders laat ik nog even voor wat het is en is voor later....(volgende week ofzo  ;) ;) )

Ik kom vast nog wel met vragen....als jullie het niet erg vinden.

Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Succes!
Kalm aan beginnen en stap voor stap.
Mocht je vragen hebben kun je ze via het forum stellen of via een PB.
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
 @citaat
Super Leo, bedankt!
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Ik heb een op iTrain nu de CC Schnitte aangesloten en de Rosoft Standalone Loconet met de s88-N voor de terugmelders.
Ik heb in de baan een paar blokken gemaakt om even wat te testen.

Het verschijnsel dat ik nu heb is dat adres 1.1 altijd de status "bezet" blijft geven.
Ik heb het adres nu aan een aantal terugmelders toegewezen, zonder resultaat.

Wie kan me helpen?
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Citaat van: Eno2605 op zondag 10 maart 2019, 11:28:55

Het verschijnsel dat ik nu heb is dat adres 1.1 altijd de status "bezet" blijft geven.


Draadje los nemen uit de S88 ingang, wat gebeurt er dan?
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
 @citaat

Ik heb de draad van adres 1 uit de S88 gehaald.
Dan is het geen melding "bezet" maar ook geen contact met blok.
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lijkt op niet goede geïsoleerde railstaaf of verkeerd om. Effe tussen beide spoorstaven ohms doormeten.
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
 @citaat

als ik de weerstand meet zonder de railspanning is alles prima geisoleerd.
Ik meet aan de onderkant van de rails in de vierkante blokjes tegenoverelkaar: waarde 1
(met signaal geluid aan: geen piep)

Waar ik de draad ook aansluit. De terugmelder die aan de 1e poort zit blijft bezet geven.

Dus:

Draad poort 1 aan adres 1.1: resultaat terugmelder 1.1 "bezet" (rood in iTrain)
Draad poort 2 aan adres 1.2: resultaat terugmelder 1.2 "vrij"

Draad poort 1 aan adres 1.2 : resultaat terugmelder 1.2 "bezet" (rood in iTrain)
Draad poort 2 aan adres 1.1: resultaat terugmelder 1.1 "vrij"

Ik heb ook al een andere S88 geprobeerd....zelfde resultaat

Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Citaat van: Eno2605 op zondag 10 maart 2019, 12:52:37

Ik heb ook al een andere S88 geprobeerd....zelfde resultaat


Da's logisch. Het probleem zit in de geïsoleerde sectie, niet in de S88 module.

Ergens maakt je geïsoleerde sectie contact met de massa van de aanliggende spoorstaaf, daar moet je het zoeken.
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Als je rail niet al te vast ligt , probeer is zachtjes de rail te bewegen en blijf kijken of hij vrij komt , zo niet zal je verder het een en ander los moeten maken.
Meestal ligt het er aan dat de 2 geisoleerde rail staven toch contact maken met elkaar zoals hier eerder al is aangegeven.

Mvg: Alex
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
 @citaat en  @citaat @citaat

De rails ettelijke keren losgemaakt en doorgemeten.
Probleem was een isolator en de kabel voor de bezetmelder die aan de verkeerde kant van de isolator zat pffff
Doormeten van de weerstand zegt dus niet alles ;-)
De rail staven waren niet verbonden.

Bedankt voor de hulp....op naar de volgende blokken
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Nieuwe vraag:

ik heb op de eerste Rosoft s88-n 16 bezetmelders (adres 1.1 t/m 1.16) en dat werkt nu naar behoren.

De 17e bezetmelder krijgt adres 2.1 en zo verder.
Ik krijg alleen geen signaal van de tweede s88-n.

Wie kan me verder helpen.
Het RoSoft board gaf helaas geen uitsluitsel.

Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
misschien is de verbindingskabel tussen beide bezetmelders niet goed aangesloten
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Heb je de loconet ingesteld op 2 bezetmeldunits met de software van Rosoft?
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
 @citaat
Dat had ik ook al gevonden; er staat wat geschreven over programmeren, maar zonder programma gaat dat een beetje lastig.
Die download link werkt niet.
Kom steeds op dezelfde pagina terecht.
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Citaat van: Leeeke op woensdag 27 maart 2019, 17:17:11
Heb je de loconet ingesteld op 2 bezetmeldunits met de software van Rosoft?

De software van Rosoft heb ik helaas niet.
Ben ook benieuwd of dat op de MacBook werkt trouwens.
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Beste Egon,

Het staat toch gewoon beschreven.

CiteerDe S88LN is op een zeer eenvoudige manier te programmeren.



Sluit de module aan via een LocoNet kabel op het LocoNet.

Sluit minimaal één terugmeldmodule aan.



Druk op het knopje, het ledje zal dan in een sneller tempo knipperen.

Geef een wisselomschakel commando via het toetsenbord of via een computerprogramma. Het wisseladres bepaald het eerste (start)adres van de module. Direct daarna geef je eveneens via een wisselcommando het werkelijke aantal aangesloten contacten in.



Voorbeeld:

De S88LN moet de S88 module 1 terugmelden. Dus de nummers 1..16

Het eerste wisselcommando wordt dan wissel 1 rond of recht, dat maakt geen verschil, het tweede wisselcommando is wisselnummer 16 rond of recht.
Na het opgeven van deze twee commando?s gaat de S88LN automatisch over in normaal bedrijf. En zal eenmalig alle ingestelde contacten scannen en rapporteren aan de centrale.
Wil je echter alleen het start adres wijzigen en het aantal contacten ongewijzigd laten, druk dan op het knopje als je het eerste wisselcommando gegeven hebt.

Download s88LN setup  (LocoNet-Protocol)

Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Beste Wim,

als ik op jouw eerste link klik dan krijg ik echt een ander verhaal dan je nu aangeeft, maar dat terzijde.

Ik heb de Loconet Standalone aangesloten via de mini usb aansluiting naar mijn MacBook.
Op de MacBook draait iTrain.
In iTrain geef ik aan dat ik voor de terugmelders werk met de Loconet interface.

De s88-n is via de groene netwerkkabel verbonden aan Loconet Standalone.
De 2e s88-n is eveneens verbonden via een groene netwerkkkabel aan de 1e s88-n
De Loconet aansluiting op de Loconet Standalone module is niet verbonden met een ander apparaat.

De wissels worden aangestuurd via Digikeijs 4018.
Verder heb ik de CC Schnitte ook aangesloten via de USB aan de MacBook

Hoe past jouw instructie in  bovenstaande opstelling?

Ik heb geen LocoNet kabel.
Wat is "het LocoNet"
De wisselomschakeling gaat via de 4018.

Aan wie of wat meldt de S88LN de S88 module 1 terug? Waar kan ik dat zien?
Is de s88LN setup (LocoNet Protocol) een software programma en werkt dat op de Mac OS?

Alvast bedankt voor je reactie.

Ik kan overigens pas zaterdag alle instructies proberen uit te voeren omdat ik weer even op reis ben.

Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Egon,
Zover ik weet functioneerd het programma S88LN.exe uitsluitend op een windows PC. Als je nog die ergens hebt liggen wijst het zichzelf, dat is ook verreweg het gemakkelijkste.
Als je alleen je Mac hebt moet je toch het stappenplan van Wim gebruiken.
Dat je niet alle wisseladressen gebruikt maakt in deze niet uit, desnoods even fictieve wissels aanmaken op DCC adres 1 en 32.
Succes!
Re: iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen
Hoi allemaal!
Er zijn al erg lang geen echte updates meer geweest.
Niet dat Barry en ondergetekende niets meer doen met modelspoor, integendeel, maar de Demobaan staat op dit moment nog ergens verloren in in hoekje....
We zijn op het moment erg druk met onze Modelspoorclub, Modelspoorclub Bergen op Zoom.
Er is echter onlangs een nieuw item geïntroduceerd op het forum dat toch enige aandacht vraagt  :D en wat er waarschijnlijk voor gaat zorgen dat de demobaan uit zijn verstofhoekje gaat komen....
Sommige noemen het een hobbyproject van een creatieveling, maar dat was de CC-schnitte ook toen ik er 8 jaar geleden als eerste mee begon  ;)
Iedereen verklaarde me toen ook voor gek. Misschien doen ze dat nu weer, maar ik heb al wat (gekke) medestanders  :P
Op het Stummiforum kwamen we onderstaande kastje tegen :


Op het 1e gezicht een gewone gleisbox zou je zeggen, als je echter goed kijkt zie je toch wat verschillen.....
Een antenne en 3 RJ45 aansluitingen + een extra LED.....


Gerhard heeft een print ontwikkeld welke exact in de gleisbox past. Deze bevat een S88N convertor, een CAN aansluiting, een TCP/IP aansluiting en een WiFi antenne.
On board zit een Omega (soort mini computer ala RPI) die de communicatie en besturing voor zijn rekening neemt.
Hang je hem in je netwerk dan zorgt de omega ervoor dat iTrain (of elk willekeurig ander besturingsprogramma die om kan gaan met de Marklin CS2, Koploper dus niet!!) de gleisbox als een CS2. Na wat instellingen aanpassen is dit zelfs via WiFi mogelijk.


Ben je meer Rocrail georienteerd dan is deze unit zelfs in te stellen als RocRail server (Headless, dwz zonder beeldscherm). Bij iTrain is dit helaas niet mogelijk omdat de iTrain de omega processor niet ondersteund.
Zie ook onderstaande topic : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74762.0

Binnenkort gaan we op de club de demobaan opbouwen en eea uitgebreid testen, inclusief boosters en andere noodzakelijkheden.
Wordt vervolgt!

Re: iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen
Leo,

Kan jij aangeven, wat je voor een voordelen hebt/ziet met dit systeem t.o.v. CC-schnitte. Dat zie ik nog niet in. Kan het meer dan CC-schnitte??

Wellicht zie ik het over het hoofd. Ziet iTrain het als 1 systeem of moet je nog steeds ook Loconet selecteren naast de Can Bus.

Voorlopig zie ik het voordeel in de prijs, maar ja als je al een systeem hebt....

Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Citaat van: Eno2605 op donderdag 28 maart 2019, 17:22:01
Beste Wim,

als ik op jouw eerste link klik dan krijg ik echt een ander verhaal dan je nu aangeeft, maar dat terzijde.

Ik heb de Loconet Standalone aangesloten via de mini usb aansluiting naar mijn MacBook.
Op de MacBook draait iTrain.
In iTrain geef ik aan dat ik voor de terugmelders werk met de Loconet interface.

De s88-n is via de groene netwerkkabel verbonden aan Loconet Standalone.
De 2e s88-n is eveneens verbonden via een groene netwerkkkabel aan de 1e s88-n
De Loconet aansluiting op de Loconet Standalone module is niet verbonden met een ander apparaat.

De wissels worden aangestuurd via Digikeijs 4018.
Verder heb ik de CC Schnitte ook aangesloten via de USB aan de MacBook

Hoe past jouw instructie in  bovenstaande opstelling?

Ik heb geen LocoNet kabel.
Wat is "het LocoNet"
De wisselomschakeling gaat via de 4018.

Aan wie of wat meldt de S88LN de S88 module 1 terug? Waar kan ik dat zien?
Is de s88LN setup (LocoNet Protocol) een software programma en werkt dat op de Mac OS?

Alvast bedankt voor je reactie.

Ik kan overigens pas zaterdag alle instructies proberen uit te voeren omdat ik weer even op reis ben.

Je maakt gebruik van iTrain. In iTrain heb je een menu voor een keyboard, en met dit keyboard kun je elk wissel wat je maar wilt bedienen.
Het gaat er niet over om daadwerkelijk een wissel te bedienen op je baan, het gaat alleen om het LocoNet commando wat een wissel bediend.
Gewoon doen wat er staat, er niet van alles erbij en over verzinnen, maakt het leven een stuk eenvoudiger.

Groetjes
Re: iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen
@citaat @citaat Als je al een computergestuurde baan hebt, met een CC-Schnitte of op welke manier dan ook, dan is dit uiteraard niet meer nodig. Dan is experimenteren alleen interessant voor de nieuwsgierigen onder ons. Maar daar zie ik niets mis mee.

Vorig jaar heb ik bij het uitzoeken van een centrale ook naar de CC-Schnitte gekeken, verder heb ik er geen ervaring mee. Toch zie ik, naast de kosten, al drie voordelen van deze nieuwe ontwikkeling. In willekeurige volgorde:

  • Geïntegreerde aansluiting voor bezetmelders
  • Ingebouwde computer waarop (bijvoorbeeld) RocRail kan draaien
  • Wifi
Dat laatste betekent dat het in principe mogelijk moet zijn om een smartphone of tablet als rijregelaar te gebruiken. In principe, want daarvoor moet wel de juiste software bestaan en die moet misschien nog ontwikkeld worden. Maar als die er nog niet is en deze ontwikkeling is succesvol, komt die software er ook vast wel.
Re: iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen
Rob heeft gelijk,
Als je al een CC-Schnitte hebt en een loconet set voegt dit niets toe.
Het heeft alleen het voordeel dat het kleiner is en minder bekabeling.
Voor diegene die nog niets heeft is het een heel mooi en veel voordeliger alternatief.
Een ombouw setje kost zonder verzendkosten ?80,-, een complete aangepaste Gleisbox (zonder adapter)kost ?130,-
Verzendkosten waren (in mijn geval) ?14,- (voor een kanten klare en een ombouw set)
Ga je alle kosten rekenden dan kom je veel voordeliger uit. Kant & klare set is net zo duur als een CC-Schnitte.
Loconet set is niet nodig, scheelt zo?n ?90,- en tevens kun je uit de voeten met een eenvoudigere versie (goedkoper dus) van iTrain, omdat je geen 2 verschillende interfaces gebruikt.
Nadeel is dat het setje een iets hoger hobbygehalte heeft.

Bijkomend voordeel zou kunnen zijn dat er een ingebouwde headless rocrail server op draait.
Ik heb hem zelf gekocht om diverse redenen:
- ben m?n ECoS meer dan beu
- interessant voor de club
- Innovatief en vernieuwend, ik zie het persoonlijk als de opvolger van de CC-Scnitte.

Let wel, de CC-Schnitte heeft z?n betrouwbaarheid al geruime tijd bewezen.....
Ik blijf het een mooi alternatief vinden voor een dure centrale.
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Citaat van: Sprinter op vrijdag 29 maart 2019, 17:29:42
Citaat van: Eno2605 op donderdag 28 maart 2019, 17:22:01
Beste Wim,

als ik op jouw eerste link klik dan krijg ik echt een ander verhaal dan je nu aangeeft, maar dat terzijde.

Ik heb de Loconet Standalone aangesloten via de mini usb aansluiting naar mijn MacBook.
Op de MacBook draait iTrain.
In iTrain geef ik aan dat ik voor de terugmelders werk met de Loconet interface.

De s88-n is via de groene netwerkkabel verbonden aan Loconet Standalone.
De 2e s88-n is eveneens verbonden via een groene netwerkkkabel aan de 1e s88-n
De Loconet aansluiting op de Loconet Standalone module is niet verbonden met een ander apparaat.

De wissels worden aangestuurd via Digikeijs 4018.
Verder heb ik de CC Schnitte ook aangesloten via de USB aan de MacBook

Hoe past jouw instructie in  bovenstaande opstelling?

Ik heb geen LocoNet kabel.
Wat is "het LocoNet"
De wisselomschakeling gaat via de 4018.

Aan wie of wat meldt de S88LN de S88 module 1 terug? Waar kan ik dat zien?
Is de s88LN setup (LocoNet Protocol) een software programma en werkt dat op de Mac OS?

Alvast bedankt voor je reactie.

Ik kan overigens pas zaterdag alle instructies proberen uit te voeren omdat ik weer even op reis ben.

Je maakt gebruik van iTrain. In iTrain heb je een menu voor een keyboard, en met dit keyboard kun je elk wissel wat je maar wilt bedienen.
Het gaat er niet over om daadwerkelijk een wissel te bedienen op je baan, het gaat alleen om het LocoNet commando wat een wissel bediend.
Gewoon doen wat er staat, er niet van alles erbij en over verzinnen, maakt het leven een stuk eenvoudiger.

Groetjes

Gedaan wat er staat zonder er iets bij te halen.

Naar menu keyboard. Wat krijg ik als keuzemogelijkheid?
CAN-Control-Schnitte

De rest van de stappen leveren dus niet zoveel op
Next?
Re: iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen
Zo hehe, ik ben maar zelf aan het werk gegaan en ge-experimenteerd en het werkt.

Ter lering:
- om in het menu keyboard in iTrain ook de LocoNet te zien heb ik in de loconet interface ingesteld dat accesoires ook in LocoNet bediend worden (bij mij dus normaal alleen via de CC Schnitte
- Alleen nu krijg je in keyboard bij LocoNet maar 16 adressen te zien en in mijn geval bij CC Schnitte de gewenste 32
- In iTrain voorkeuren 36 adressen voor de accesoires ingevoerd
- Vervolgens de CC Scnitte losgekoppeld
- iTrain op nieuw opgestart en nu krijg je in Menu Keyboard alleen de LocoNet te zien met, jawel, 32 adressen
- Nu de handelingen van Wim uitgevoerd
- De tweede module met terugmeldadressen wordt aangesproken dus het probleem lijkt getackled.

- Nu alle parameters weer herstellen zodat ook de CC Schnitte weer werkt zoals voorheen.
- Op naar de volgende ronde van digitalisering ;-)

Conclusie: het is soms iets lastiger als men doet voorkomen en is het toch slim om te lezen wat de vraagsteller aan apparatuur heeft en hoe dit met elkaar samenwerkt in plaats van je eigen ?ideaal situatie? uit te gaan.

Herinneren jullie je nog de reclame met ?de muis?.....plaats de muis in de rechterbovenhoek van het scherm...

Uiteindelijk: samen staan we sterk
Re: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte - De baan gaat weer rijden
Citaat van: Sprinter op vrijdag 29 maart 2019, 17:29:42

Je maakt gebruik van iTrain. In iTrain heb je een menu voor een keyboard, en met dit keyboard kun je elk wissel wat je maar wilt bedienen.
Het gaat er niet over om daadwerkelijk een wissel te bedienen op je baan, het gaat alleen om het LocoNet commando wat een wissel bediend.
Groetjes

Beste Egon,
Het staat er toch. Oftewel via het LocoNet een wissel bedienen.

Groetjes
Re: iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen
Niet alles is voor iedereen vanzelfsprekend dus een beetje respect en geduld voor elkaar mag.

Maar goed, ik begrijp dat het opgelost is. Mooi toch?
Re: iTrain Demobaan met MS II, CC-Schnitte en SRSEII - Nieuwe ontwikkelingen
Het is inderdaad mooi dat het is opgelost en door een paar uur puzzelen ben ik heel wat wijzer geworden.
Jammer dat sommige mensen niet lezen en alleen hun eigen gelijk willen bewijzen in plaats van toegeven dat ze sons ook niet altijd even duidelijk zijn.

Ik zal overigens mijn volgende vragen in een apart topic plaatsen, zodat dit tpuc niet wordt ?vervuild?.