Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Staalfabriek in aanbouw; werk aan de Siemens-Martinfabriek
Pagina's: 1 ... 6 7 [8]   Omlaag

Auteur Topic: Staalfabriek in aanbouw; werk aan de Siemens-Martinfabriek  (gelezen 32038 keer)

BlikkenTinus

• Vaste Gast
Re: Staalfabriek in aanbouw; eerste probeersel en nog wat gras
« Reactie #350 Gepost op: zondag 18 augustus 2019, 22:10:41 »

Met SketchUp iets tekenen is een peulenschilletje, maar omzetten in realiteit is weer wat anders. Ik ben maar begonnen met een kartonnen mock up versie van de voor- en zijgevel van de fabriek (zie foto's). En dat was nuttig. Ik wilde de zijgevel eerst veel langer maken, maar toen bleek dat ik de voorkant het gebouw niet meer kon zien vanuit de normale bedieningsplek. Dat levert geen fraai perspectief op en dus leek het mij beter het gebouw wat korter te houden. Dat geeft ook meer zicht op de in en uit rijdende treinen. Ook zal er meer plek zijn voor de opslag van schroot en dat is ook leuk.

Nu moet ik bedenken wat het basismateriaal wordt; karton of triplex. Ik neig naar hout omdat dat meer stijfheid heeft. Anderzijds kan hout ook wat kromtrekken en dat is uiteraard niet de bedoeling. Maar met zorgvuldig meten, zagen en schuren moet het wel mogelijk zijn een voldoende stabiele constructie te maken. Met de hoogbunkers is het ook gelukt, al heb ik daar toch wat imperfecties weg moeten werken. Met dit fabrieksgebouw wordt dat wat lastiger. Het staat goed in het zicht en moet redelijk strak blijven.

Tot slot heb ik nog een stukje gras gezaaid in licht verdunde houtlijm. Dat ging prima. De gewone dunne voorstrijk is super om meer te ballasten, maar niet om de grasvezels in te planten. Dat weet ik dan ook weer.

Groet,

Peter

wimpietje

• Nieuwe Gast
  • Fantasies op de baan
Re: Staalfabriek in aanbouw; werk aan de Siemens-Martinfabriek
« Reactie #351 Gepost op: maandag 19 augustus 2019, 04:40:29 »

Wat een avontuur. Ik blijf volgen hoor. :thumbup:
No rules , great tracks