Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Re: Marceltal, bergen rond Bergheim

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Wico

bedankt voor jouw interesse en waardering.
aangezien ik deze modelbouw aanzie voor een project voor mijn pensioen heb ik alle tijd om er aan te werken. Het kriebelt echter nu zodanig dat ik voort wek nu ik België ben.
Aangezien ik de tijd neem kan ik alles zo nauwkeurig mogelijk afwerken wat hoeplijks tot mooie resultaten zal leiden.
Ik rij voornamelijk met Duits materiaal tot begin Epoche IV. Van Biervliet is mijn Märklin leverancier. Zij ontwikkelen zelf heel veel Belgische modellen, maar die passen niet in mij opzet. Al kan er wel eens een Belg verdwalen net over de grens  :D
Maar ik volg ze wel opeen afstand.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: lucdiels op dinsdag 11 december 2018, 20:11:08

Bij Muet vervang je het ganse motorblok en signaalterugmeldingen en kun je extra functies bedienen op de draaitafel. Ik vind alleen de overbrenging van de draaimotor naar de as nogal zwak (is door middel van een schroef die de draaias vast klemt en meeneemt). Mijn ervaring hiermee is dat het niet betrouwbaar is en de schroef soms doorslipt waardoor de calibratie fout loopt en de brug niet meer juist staat.

De oplossing voor dit probleem is je as vlak vijlen op de plaats waar het schroefje zit.
Een klein verzonken putje boren waar de schroef in draait zou ook kunnen.

Mvg Robin
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Beste Robin,

@citaat
dat vlak vijlen heb ik in Qatar geprobeerd maar dat was geen succes. Op die manier neem je het asje wel mee maar er is iedere keer bij het omkeren van de beweging een soort hysteris waardoor de schijf niet meedraait in het begin en de sturing in de war geraakt.
Een putje is waarschijnlijk beter maar dan moet dat op de juiste hoogte van het pinnetje zitten wat niet evident is. Dus een gleuf over de lengte van de as is waarschijnlijk de beste oplossing. Vraag me wel af waarom Muet dat niet standaard zo uitvoert.
Als ik zover kom ga ik daar zeker over nadenken en dan zien of ik het uitgevoerd krijg. Ik moet dan een zeer fijne frees hebben en het asje precies kunnen klemmen.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2015

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat
Luc,

Al met persvijzen geprobeerd?

Mvg, Luc
Re: Marceltal, schaduwstation 1 in opbouw
Luc,

neen nog niet geprobeerd. Ik ben er ook nog lang niet aan toe. Maar neem het wel mee in de toekomst.
Als mijn visum voor Australië in orde komt dan zal er na januari een tijdje niet veel geburen aan de baan.

mvrgr

ook Luc
Re: Marceltal, eerste schaduwstation in aanbouw
Hallo iedereen

de laatste twee avonden bezig geweest met de contouren van het schaduwstation aan te leggen en een tijdelijke keerlus.
De eerste trein heeft zijn rondjes gereden. Heerlijk gevoel na meer dan een jaar geen trein te hebben zien rijden.
Ik heb onder twee trajecten verschillende isolatie aangebracht. Het ene traject heeft 3mm antraciet ondervloer voor parket en de andere 4mm kurk.
Dan heb ik een trein aan maximum snelheid laten toeren en op verschillende plaatsen geluidsmetingen gedaan.
Waar er geen demping is is het geluid 70dB, bij de antraciet is het 68dB en bij de kurk 66dB. Als je weet dat dB een logaritmische schaal is dan betekent 3dB dus een halvering van het geluidsniveau. M.a.w. de kurk heeft het beste resultaat. Dat is ook met het eigen oor waar te nemen.
De beslissing is dus gevallen en er wordt overal 4mm kurk geplaatst. Dat moet dus worden aangekocht.
Ik heb een filmpje gemaakt en ook daarop is het te horen. Maar het is 134MB en ik krijg het dus niet gepost.

Volgende stap: het aftekenen van de wissels en gaten boren voor doorvoeren van verenstaal van de servomotors.

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Tsja... Koppel dan de CS3 aan je computer, meer dan voldoende. De andere 2 CS'2en zijn prima slaafjes als rijregelaars.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo

bedankt voor de tips. Ik zal het uit proberen.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo iedereen,

De voorbije week weer druk bezig geweest 's avonds en in het weekend.
Ik had de contouren van het eerste schaduwstation volledig uitgelegd en daar een trein op laten rondrijden tot groot jolijt van mijn jongste kleinzoon Sibe (net geen drie jaar). Die is nu reeds gefascineerd door alles wat met treinen te maken heeft. Hij bouwt reeds zijn eigen Lego-treinbaan en nu kon hij niet genoeg krijgen van de rondrijdende E-03 met 5 wagons.
Steeds weer moest ik de wissels omleggen zodat de trein steeds weer andere sporen moest berijden.
Daarna ben ik begonnen met de posities van de wissels te tekenen op de bodemplaat. Dan heb ik de positie van de gaten voor de servomotor aandrijvingen bepaald en 18mm gaten geboord voor de verenstaal doorvoer.
Dan heb ik de 14 Viessmann terugmelddecoders geïnstalleerd en verbonden met de derde poort van de L-88 van de CS2-1. Die gaat namelijk de wissels besturen en de terugmeldingen van het eerste schaduwstation (zo'n 200). Zie de foto's achteraan.
Dan ben ik begonnen met het definitief plaatsen van de rails van het eerste schaduwstation met aansluiting van de terugmelddraden en een voeding vanaf de CS3 ringleiding. Ook heb reeds twee servomotors geplaatst om wissels aan te drijven. Hier kan ik gebruik maken van de reeds geplaatste ESU Switch Pilot Servo?s. Voor het fijn regelen van de servomotor gebruik ik mijn ESU LokProgrammer. Daarmee kan je handig de CV?s voor de twee posities en de snelheid van beweging instellen. Daarna wordt alles getest vanaf de CS2-1 en Windigipet.
De volgende dagen ga ik verder met rails leggen, terugmeldingen en voedingen plaatsen. Als ik een wissel tegenkom dan wordt de servomotor ook geplaatst.

Tot de volgende keer met wat foto's van de geïnstalleerde sporen.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Jij bent lekker strak aan het bouwen Luc, lekker hè als de treinen weer rond rijden, dan weet je pas wat je gemist hebt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

dat ziet er allemaal zeer netjes uit, zo zie ik het graag
alles mooi strak en overzichtelijk, dit blijf ik nauwlettend volgen
veel bouwplezier

grts Freddy
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo Luc,

Ik zag op de foto dat je drie central stations hebt / gebruikt. Heeft dat nog een bepaalde reden?
Voorts las ik dat je ook met Windigipet rijdt. Ik rijd met Windigipet en werk met de treinautomatiek in de event gestuurde mode. Hoe gebruik jij Windigipet?

Mvrgr
Robert
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Peter en Freddy, bedankt voor het volgen en de morele ondersteuning :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Robert, de uitleg waarom ik drie CS gebruik staat hoger in mijn draadje, maar door omstandigheden heb ik drie CS en ga ik ze dan ook gebruiken voor rijden (CS3) wissels aansturen (CS2-1) en seinen aansturen (CS2-2). Beide CS2 gaan ook de terugmeldingen verzorgen, terwijl de CS3 de sturing van andere functies zal krijgen.
Op dit moment is Windigipet nog in opbouw, maar op mijn vroeger testbanen reed ik ook met event gestuurde mode. Misschien dat ik later ga proberen op uurschema te rijden. Maar dat is voor binnen een paar jaar. (ik moet nog 2 jaar naar Australië voor mijn werk)

Groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Je zegt steeds dat het verkopen van de CS kapitaal vernietiging is maar als die dingen zo kapot gaan omdat ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt dan heb je niks meer ;)
Nu kun je er nog een 275/350 euro afhankelijk of het een 60213/14/15 is voor vangen.
Ik zou zeggen verkopen die handel heb laatst mijn 60214 voor 350 incl voeding verkocht vind ik niet slecht voor een apparaat van ongeveer 10 jaar oud.

Verder ziet het er allemaal top uit :thumbup: Het lijkt me alleen een beetje druk voor de grote,heb dat nu zelf ook te veel rails p/m2 volgende baan ga ik het anders doen zodat het overzichtelijker word en blijft :D
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben den Hollander
gast

Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat Discussie is al geweest, Luc heeft zijn moverende redenen om het niet te doen.

Waarbij het advies is nog eens na te denken over de terugmelders die allemaal netjes  :thumbup: bij elkaar zitten. Dat leidt tot lange draden richting de secties =====> verhoogde kans op spookmeldingen. Ongeschreven regel: terugmelders daar zetten waar ze het dichtst bij de railsecties zitten en onderling bekabelen middels UTP. Een net voorbeeld kan Luc vinden bij de Geluidsman. ;)

Gr, Ben.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 24 januari 2019, 15:04:27
Waarbij het advies is nog eens na te denken over de terugmelders die allemaal netjes  :thumbup: bij elkaar zitten. Dat leidt tot lange draden richting de secties =====> verhoogde kans op spookmeldingen.
Wat moet je ongeveer aanhouden aan maximale lengte van de draden naar de secties?
Re: Marceltal, mijn nieuw project
CiteerWaarbij het advies is nog eens na te denken over de terugmelders die allemaal netjes  :thumbup: bij elkaar zitten. Dat leidt tot lange draden richting de secties =====> verhoogde kans op spookmeldingen. Ongeschreven regel: terugmelders daar zetten waar ze het dichtst bij de railsecties zitten en onderling bekabelen middels UTP. Een net voorbeeld kan Luc vinden bij de Geluidsman. ;)

Ben, ik kan je volgen en mijn plan volgt dat ook voor een deel.
Ik heb zo'n 20 oude S88 modules van Viessmann en Märklin. Daarvan ga ik er 14 inzetten op poort 3 van de L88 van CS2-1 voor terugmelding in het eerste schaduwstation. Dat ligt zo een beetje vlak voor mijn CS's op het main board. dus de meeste afstanden zijn niet te lang. Voor het schaduwstation 2 ga ik hetzelfde doen maar dan op poort 3 van de L88 van CS2-2
De terugmeldingen in de spiralen (op uiteinden van het spoorplan)en het hoofdspoor ga ik doen via de twee andere poorten op de L-88 's met Rosoft S-88n terugmelders die dan verspreid op de baan zullen zitten.
Ik doe dus een mix van beide systemen waarbij ik rekening hou dat de S88 terugmeldingen zo dicht mogelijk bij het main board liggen.
Verder scheid ik consequent de terugmeldkabels van de voedings- en servokabels. Ze liggen in andere kabelgoten.
In mijn testbanen had ik ook veel kabels van 8 meter of meer (het was een U-baan met mainboard op de kop van een been van de U. Ik heb nooit problemen met spookmeldingen gehad. Hopelijk lukt dat hier ook.

CiteerHet lijkt me alleen een beetje druk voor de grote,
Ik kan dat volgen, maar het was mijn bedoeling om veel variatie in het rijden te krijgen en veel rangeermogelijkheden. Ik ben geen expert in scenery en dat moet ik allemaal nog leren en ondervinden. Dit is mijn eerste baan met scenery en de tijd zal uitwijzen waar ik het juist en fout had bij het ontwerpen. Al doende leert men. En als het te druk wordt dan laat ik een spoor wegvallen in de twee grote stations. Ik wou er twee omdat de treinen dan van station 1 naar station 2 kunnen rijden wat de bewegingen een zeker doel geeft.

CiteerJe zegt steeds dat het verkopen van de CS kapitaal vernietiging is maar als die dingen zo kapot gaan omdat ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt dan heb je niks meer

De CS hebben elk zo'n 650 euro of meer gekost. Ze verkopen na 5 jaar voor 350 euro is voor mij kapitaalsvernietiging en als ik ze blijf gebruiken dan kan ik het werk en communicatie verdelen. Van het netwerk-PC-CS-modelbaan is volgens mij de communicatie tussen PC en de baan de traagste. Door het werk te verdelen over de drie CS's hoop ik de communicatie te versnellen en te verbeteren. Dat zou dan tot betere performance van de baan kunnen leiden.
Als er in de toekomst één stuk gaat heb ik twee opties, een nieuwe kopen of de sturing overzetten naar één van de twee overblijvende units.

Verder heb ik nog goed nieuws gekregen vandaag: ik ben over de ganse lijn geslaagd voor mijn test Engels voor mij Australisch visum. :)

mvrgr

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Gefeliciteerd met het behalen van de test Engels voor je Australisch visum. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Proficiat met het slagen voor de test Engels, nu ben je klaar voor naar de andere kant van de wereld te gaan
jammer dat dan de baan weer op een laag pitje komt

veel suc6 gewenst

grts Freddy
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dank voor de uitleg over de CS?en.
Succes in Australië !
Waar in Australië ga je wonen / werken?

Groeten
Robert
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Michel, Freddy, Robert

bedankt voor de waardering.

Robert, ik ga in Karratha werken, zowat in de middle of nowhere bijna 2000km ten noorden van Perth.

groetjes
Luc

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Hierbij pick ik mijn wagonnetje aan, om je jouw draadje te volgen.
Heb het net "even" volledig doorgelezen, en het ziet er allemaal heel indrukwekkend uit, dikke proficiat. :thumbup:

Ook het plan in je hoofd, dat ooit begon nog voor je het huis bouwde is geweldig.
Zolderverplichting op maat, Liftje enzo, hout op maat laten leveren, strak allemaal hoor ;)

Alleen de drie CS-en, dat is mij een beetje speciaal. Het ziet er onwaarschijnlijk strak uit, en ik begrijp je plan en waarom je het doet, maar ik zou het toch iets anders hebben aangepakt.
Als ik u goed begrijp zal je de loco's niet kunnen bedienen met de CS2-en, enkel met de CS3, en zal je de seinen/wissels niet kunnen bedienen met de CS3.
Zo beperk je het potentieel toch van deze centrales, niet?

Ik zou de CS3 gebruiken zoals je hem had gepland, en de 2 CS2-en als slaves op andere plekken op de baan, zoals de BW.
Als je dan de aansturing wilt opsplitsen over twee of drie centrales, zou ik voor de seinen en de wissels een Uhlenbrock Funk of een Z21 of zoiets bijsteken.
Als ik dat een beetje goed doordenk, zou je dan via WDP met alle CS-en, zowel locs, seinen als wissels kunnen aansturen, hoewel het gescheiden netwerken zijn. Maar ik betwijfel evengoed of de verschillende netwerken wel noodzalelijk gaan zijn als je met WDP werkt.

Misschien klopt hier allemaal niks van, want ik heb nooit mijn hoofd over dit soort grote banen en bijhorende sturingen laten gaan, en ik wil hier ook geen discutie op gang brengen maar ik vind het erg interessant...

In alle geval, ik ga je volgen, en waarschijnlijk net als bij de geluidsman watertandend aan het scherm zitten.

Heel knap werk Luc!!! B)
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Succes in Australië en bereid je goed voor op de hitte!
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Robert bedankt. Ik heb 10 jaar in Qatar gewerkt dus die hitte ken ik zo een beetje :D

Karl, bedankt voor de waardering. De CS2's als slave gebruiken was een optie. Maar Windigipet heeft een app om de baan mobiel vanaf de Ipad te sturen. Dus dat vervangt de slaves rond de baan.

Iedereen,

bij Auto5 zojuist mijn nieuwe hulp voor onder tafel te bewegen gaan afhalen. Echt een verbetering...zie foto

Groetjes Luc

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ziet er gemakkelijk uit maar hoeveel kost dat?
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat 2 x de helft.  :P
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Kan je gelijk ook een dutje doen :D
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Ben den Hollander
gast

Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hendig zat zo'n ding. Er kan eventueel nog iemand meerijden.......  :thumbup:

Re: Marceltal, mijn nieuw project
wauw 8o
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Daar ga je plezier van hebben! Ik heb een goedkopere variant want wij modelbouwers bouwen graag zelf :). Zie hier.
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Jij slaapt dus onder jouw treinbaan :?
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Johnny,

Ik heb er zo'n 95 euro voor betaald.

Karl, het risico van in slaap vallen is er zeker.

Henk,

mooi werkstuk. Alleen dat zou bij mij iets te hoog geweest zijn. Ik heb maar 55 cm tussen vloer en baanboord en mijn buikje is ....dus ik had een platte versie nodig. :D
Verder heb ik weinig tijd in hier in België dus wil ik liever aan de baan zelf werken.

Ben, dat meerijden zal dan naast de baan moeten gebeuren, anders komen er ongelukken van  :). Maar het is zeker handig, vooral de hoofdsteun ontlast de nekspieren.

Volgende week krijgen jullie weer een update van de geleverde werken.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo Luc,

Ik ga jou (of als ik eerlijk ben jouw updates) wel missen! Je bent bezig met een mooi, groots project, jammer dat het dan een paar jaar zo goed als stil ligt. :-(

Wat ga je daar eigenlijk in de "middle of nowhere" of beter gezegd het "end of nowhere" precies doen? Het enige wat ik kan bedenken is "iets" bij de ertsoverslag iets ten oosten van Karratha. Lijkt mij trouwens ook een geweldige kans, al moet je wel je eigen grasmatje meenemen om daar nog iets groens te zien! >:-D

In ieder geval veel succes!
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo Marcel

Bedankt voor de lovende woorden. Normaal kom ik elke drie maanden voor een week of twee naar België. Dus volledig stil gaat het niet vallen. Ondertussen zal ik Windigipet in bureaumode installeren en beginnen programmeren. Ik zal daarover berichten als ik iets interessants heb gedaan.

In Karratha heeft mijn werkgever een grote ammoniakfabriek en technisch ammoniumnitraat fabriek staan. Die laatste produceert de grondstof voor springstoffen in de mijnbouw. Ik ga daar voornamelijk steun verlenen bij het opereren en onderhouden van de grote machines.
Rond Karratha is het voornamelijk dor landschap maar er zijn wel enkele mooie stranden (jellyfish gevaar) en natuurparken. Ik ben de woestijn van Qatar gewoon dus ik zal het wel overleven  ;).

Groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo

zoals beloofd even een update van mijn vorderingen.
Ik heb een volledige wisselstraat van mijn schaduwstation 1 bekabeld en met servomotoren uitgerust. Ook van twee wachtsporen op het uitgaande spoor zijn de wissels met servomotoren uitgerust. Alles is ingeregeld met de ESU Lokprogrammer en dan uitgetest op de CS2-1 en Windigipet.
Ook alle terugmeldingen van de sporen ertussen zijn nu aangesloten en getest. Verder heb ik op verschillende plaatsen verbindingen met de CS3 ringleiding aangesloten op de sporen.
Hierna zie je een foto van de uitgaande wisselstraat van het schaduwstation en een foto van een typische aansluiting van de servomotoren op de ESU Switch Pilot Servo. Zo heb ik er nu 5 volledig bezet. Aangezien de lengte van de kabels soms een beetje te lang is was ik verplicht een omwegje te maken. Het is niet perfect maar voldoende functioneel  :).
Eén wissel heb ik rechtstreeks met een Märklin decoder en motor aangesloten. Van de motor zijn de microswitches overbrugd, maar op Windigipet is de puls beperkt tot 200msec.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
 @citaat Mooi en net werk Luc. Ziet er degelijk en strak uit. Dat gaat vast volgens verwachting werken zoals jij voor ogen hebt. Bedankt voor het plaatsen van de foto?s en veel succes verder met de bouw!
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo iedereen

Dit is de laatste update voor mijn vertrek downunder.
Ik heb alle wissels in de wisselstraten van servo's voorzien en terugmeldbaar gemaakt (dat ging vrij eenvoudig). Dat kan je zien op eerste foto waar de wisselstraat rood kleurt.
Alleen de driewegwissels weet ik geen raad mee.
Verder zijn alle sporen die aangelegd zijn voorzien van voedingen en terugmeldingen.
Het levert nog geen spectaculaire plaatjes op maar ja dat is normaal voor de status waar ik nu ben.
Het zal nu een tijdje stil zijn maar ik heb wintrack en windigipet 2018 op mijn laptop staan dus kan ik mij wat bezig houden in de weekends.

groetjes

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Goodday mate!
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Luc,

Misschien geen spectaculaire plaatjes, maar ik zit een beetje in dezelfde bouwfase dus weet hoeveel werk er in verstopt zit! Tot zover ziet het er allemaal tip top uit.

Veel succes en plezier down under :thumbup:.

Groeten,
Wico 
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Je bent weer een heel eind opgeschoten, Luc  :thumbup:

Genoeg, om aan de andere kant van de aardkluit over verder te dromen  O:-D
En het forum werkt daar ook  ;)

Goede reis en grtz,
Tony
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Luc,

Mooie vorderingen zijn er gemaakt ja ook de wissels van servo's voorzien en alle sporen van voedingen en terugmeldingen voorzien zijn ook vorderingen niet echt zichtbaar maar wel erg nuttig. :) :thumbup:
Succes in Australië voor je werk en net wat vriend Tony schreef het forum werkt daar ook. ;) :thumbup:

Groet Michel
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Michel, Tony, Wico

Ik zal het forum zeker blijven volgen vanuit the end of nowhere...

Groetjes Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo,

vandaag op verkenning geweest in de streek van Karratha en deze fraaie loc tegengekomen. Ook nog een foto van een ertswagen die ze in mijnen hier gebruiken.
Normaal trekken drie van deze jongens een sleep van 254 ertswagons. Daar zal ik in de toekomst een beeld van proberen maken.
Groetjes uit Australië

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Beste Luc,

Die truck is dat een Caterpillar?

Groet, Anne W
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Gok op Liebherr
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hoi Anne & Arnold,

de naam van de constructeur is mij niet opgevallen. Het ganse plaatje is gesponsord door Robe Mining.
Als ik er nog eens passeer zal ik eens rond kijken of ik de naam kan vinden.

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo beste volgers,

ik ben met de Paasdagen een weekje thuis geweest en heb kans gehad enkele sporen van het SS1 van terugmelding en voeding te voorzien. Niet genoeg om er een foto van te maken.
Verder heb ik bericht gekregen van mij dealer dat mijn gouden krokodil M 32560 is toegekomen. Wanneer ik de volgende keer terug thuis kom zal ik er een foto van plaatsen.
Dat was het dan, ik weet het, het is maar een povere update, maar alle beetjes helpen me verder vooruit.

Groeten uit Karratha

Luc
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Dat wordt straks bij thuiskomst een gouden vondst, Luc  :P
Re: Marceltal, mijn nieuw project
Hallo iedereen die dit leest,

Ik ben 4 weken met vacantie geweest in België en heb verder kunnen werken aan mijn baan. De airco is goed van pas gekomen in het voorbije weer;  :D
Het volledige deel 1 van het schaduwstation 1 is nu bekabeld inclusief terugmelders op de wissels. Verder heb ik de eerste ronde van mijn spiraal geïnstalleerd.
Ik ben begonnen met de eerste testritten van SS1 en dat liep eigenlijk wel vlot. Maar nu is alles terug ingepakt want ik moet jammer genoeg weer naar mijn werk in Australië.
Hierna wat foto's van de actuele toestand.

Groetjes

Luc