Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

handige rail naast K-Rail?

Gestart door foxofinfinety vrijdag 24 juli 2015, 22:43:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
handige rail naast K-Rail?
Oké, redelijk simpel vraagje, althans, dat dacht ik, maar tot nu toe kom er ik zelf niet echt uit, de vraag zelf is redelijk simpel:
welke rail past goed naast Märklin K-Rail in een baan? het gaan dan vooral om dat de geometrie zo vergelijkbaar mogelijk is, en dan niet zo zeer voor de bogen (wordt toch flexrails), maar vooral de wissels.

voor waarom ik dit zoek, even een kleine achtergrond:
mijn baan is nu in het geheel opgetrokken met K-rail, en is zo aangesloten dat er ook met gelijkstroom op gereden kan worden.
nu heb ik ook modellen van Amerikaans fabricaat, en die kunnen vaak niet over de puko's komen, hiervoor is een los baantje gemaakt, die bestaat uit een enkelspoor hoofdbaan met dubbelsporige station met 2 opstelsporen.
er komen echter steeds meer 2-rail modellen die niet over de puko's in de wissels kunnen komen, omdat ik wel redelijk veel 2-rail materieel heb, en nog enkel modellen op de verlanglijst heb, heb ik besloten dat het handiger is om een iets grotere 2-rail baan te hebben, en die ook op te trekken van code 100 rails (de Amerikaanse baan is Atlas code 83, waar sommige Europese modellen dan weer niet over komen omdat de flenzen te hoog zijn).

hiervoor is de volgende aanpak gekozen:
1. het marklin schaduwstation verdwijnt, en word vervangen door een 2-rail versie (ik heb meer 2-rail materieel, en ik gebruik hem momenteel toch niet).
2. de huidige Amerikaanse baan verdwijnt, samen met de marklin museum-lijn, de vrijgekomen ruimte maakt plaats voor een dubbelsporige 2-rail hoofdbaan.
3. het Marklin station verliest een deel van zijn sporen, om ruimte te maken voor een 2-rail hoofdstation.

dit heeft eigenlijk maar weinig invloed op de marklin baan die ik nu heb, het station krijgt minder sporen, en het museum-lijntje verdwijnt, maar de hoofdbaan blijft in zijn geheel bestaan, en het schaduwstation gebruik ik momenteel niet, dus hij had er net zo goed nu al niet kunnen zijn, voor 2-rail is het handiger omdat ik 1. meer materieel heb, en 2. enkel 2-rail treinstellen heb die lastig los te koppelen zijn.

maar ik moet dus wel een rails kiezen voor 2-rail, ik zat te denken om misschien fleischmann Profi-rails te gebruiken, dit valt meer op, wat misschien iets minder mooi is, maar levert wel ook een duidelijk visueel verschil tussen 2-rail en 3-rail, wat dan wel weer iets veiliger is.
de gebogen sporen van de wissels komen echter volgens mij niet echt overeen met die van k-rail, en zoals ik zij, zal het vermoedelijk minder mooi lijken dan een rails zonder ballast.

Re: handige rail naast K-Rail?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: handige rail naast K-Rail?
Ik zou woor Peco Code 100 kiezen.

grt Piet.
Re: handige rail naast K-Rail?
Fleischmann profirails is duur. Dan kan je beter kijken naar bijvoorbeeld piko gleis A. Dat is een stukkie goedkoper.  Waarom wil je een verschil zien? De marklin  versie is toch al gemarkeerd met puko's?  Voor het scheiden van de twee banen gewoon een stuk niet voorzien van spanning.

Groeten Ronald
Re: handige rail naast K-Rail?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: handige rail naast K-Rail?
Loterij gewonnen? MeinGleis, met overgangsrail tussen bestaande baan in code100, en dat profiel.

Ik won de loterij niet.
Ik zit in het midden tussen beide voorgaande voorstellen met peco code 100 en piko A code 100.

Peco en Piko hebben beide hun voordeel. Geen van beiden zijn ze qua geometrie gelijk, maar met name bij Piko A vallen een aantal zaken op: parallelle bochten is slimmer  over na gedacht, wisselhoek is over nagedacht, en 2x 2203 = 1x 55505, materiaal nikkelzilver in plaats van RVS is een verademing, Piko verkoopt railisolatielasjes, en je moet niet hun wisselaandrijving kopen (servo's zijn btrouwbaarder).
Wat ook opvalt: Piko railmat is fractie smaller, bielzen zitten fractie dichter op elkaar. Stoort niet, oogt rustig. Piko-A rails lijkt nog het meest op de oude Roco beddingsloze rails code 100 van voor 1980, maar mooier, zwart, ranker. Waar je bij Piko-A op moet letten zijn de wissels. De hoek 15 graden (net iets meer dan bij M*), is niet opzienbarend. Wel opzienbarend zijn: geen polariseerbare wissels (ook niet bij de slanke boogwissels), erg smal geïsoleerd puntstuk (bij brede wielen ontstaat al snel vals contact), slechte wisseltongen (die alleen goed positioneerbaar zijn bij directe aandrijving in de tong). Dat zijn 3 nadelen ten opzichte van Peco code 100.
Wat stoort is de bielsafstand ten opzichte van Weichen Walter's etswerk. WW-puko's passen niet tussen de rails bij Piko-A, de Peco SL17 en SL18 puko strips passen wel tussen Piko-A rails.

Piko was enkele jaren geleden nog heel erg goedkoop. Je kon wissels al kopen vanaf 13 ?, inmiddels ruim 20 ? of hoger. Piko wordt merkbaar snel duurder. En met name bij de wissels kun je je afvragen of ze dat nog waard zijn.

Peco: heel andere ideeën over rail-geometrie, toch goed combineerbaar met k-rail en piko-A.
WW-puko's en peco SL17 en SL18 puko's passen beiden tussen de rails.
Peco wissels zijn degelijker dan Piko-A wissels. Je hebt ze in twee smaken (electrofrog en isolated). Je kiest dus zelf bij aanschaf om wissels gepolariseerd te gebruiken of niet. Bij 2-rail is dat iets om over na te denken, en bij 3-rail raadt Weichen Walter wisselpolarisatie aan voor de slanke Peco code 100 wissels.
Uiteraard houdt polarisatie bij 3-rail iets anders in dan bij 2-rail.
Peco wisselrelais zijn degelijk, gebruiken ook degelijk veel stroom, en zijn daarom wellicht beter vervangbaar door servo's.

Peco is relatief goedkoop te krijgen. Ook tweedehands. Ook de prijzen van Peco zitten in de lift, maar die gaat iets minder snel omhoog dan die van Piko. Bij tweedehands Peco wissels moet je vooral letten op de wisseltong-schuifbiels; daarmee is relatief vaak iets mee mis. Maar zelfs stukke schuifbielzen schuiven nog, voor mij een bewijs van degelijkheid. Vaak zie je ook bij 2ehandjes dat een wissel verzaagd is. De afwijkende Peco-maten vragen daar ook om, en de prijs maakt het makkelijker om de zaag erin te zetten.
Wat is relatief goedkoop? Vijf euro voor een wissel met gebruiksporen, 12 euro voor een gebruikte wissel als nieuw. Bij Peco is de ovp zo slecht, dat niemand die kan bewaren. Dat is aanzienlijk goedkoper dan 2e hands piko-A wissels in ovp (vanaf 13 ?). Piko ovp's zijn van degelijk karton, Peco zit in simpel plastic.


Geen van beide merken is qua geometrie gelijk aan k-rail. Maar door flexrail te gebruiken past alles goed aan elkaar. Met name Peco als je wissels van 12 graden of minder wil gebruiken, met name Piko als je boogwissels wil gebruiken van R2/R3 en R3/R4, en met name Peco als je boogwissels wil gebruiken tussen R5/R6 of hoger. Er zijn Peco boogwissels met een afbuigend radius van 120 cm; dan vind je bij bijna geen ander merk.
Re: handige rail naast K-Rail?
Citaat van: ronaldk op zaterdag 25 juli 2015, 08:24:25
Fleischmann profirails is duur. Dan kan je beter kijken naar bijvoorbeeld piko gleis A. Dat is een stukkie goedkoper.  Waarom wil je een verschil zien? De marklin  versie is toch al gemarkeerd met puko's?  Voor het scheiden van de twee banen gewoon een stuk niet voorzien van spanning.

Groeten Ronald
verschil is puur voor duidelijkheid, bij slecht of weinig licht vallen de puko's niet altijd goed op, de ruimte heeft slechts plek voor 1 lamp, waardoor een groot deel van de kamer eigenlijk niet echt geweldig verlicht is.
(de lamp is volgens mij ook niet helemaal goed, want hij hoort feller te zijn, maar zelfs dan is het meestal niet echt geweldig licht.)



als ik het verhaal van Jan22 goed begrijp zou een mogelijk optie dan zijn om rechte en gebogen railelementen van Piko A te nemen, en voor wissels Peco Code 100 te gebruiken?
de bedoeling overigens dat de rails echt naast de K-Rail komt, maar ze zullen wel gescheiden blijven, het gaat er vooral om dat de geometrie enigszins redelijk op elkaar lijkt, en dan vooral voor wissels, zodat er in het station niet al te veel afwijking in de sporen komt, zodat het wel echt een station lijkt, en niet een van de banen veel meer ruimte tussen de sporen heeft.
Re: handige rail naast K-Rail?
Als je toch aan de Peco wissels gaat en met flexrails overweg kan , pak dan gewoon ook de peco hlexrail. Met houten of betonnen biels leverbaar.
Tot nu toe rijdt alles wat ik bezit er probleemloos over.

Mvg Robin.
Re: handige rail naast K-Rail?
Citaat van: foxofinfinety op woensdag 29 juli 2015, 23:40:19
verschil is puur voor duidelijkheid, bij slecht of weinig licht vallen de puko's niet altijd goed op, de ruimte heeft slechts plek voor 1 lamp, waardoor een groot deel van de kamer eigenlijk niet echt geweldig verlicht is.

Als de verlichting zo slecht is, dan zal je het verschil tussen de PIKO / PECO en K-rails inderdaad niet goed kunnen zien.

Citaat van: foxofinfinety op woensdag 29 juli 2015, 23:40:19
als ik het verhaal van Jan22 goed begrijp zou een mogelijk optie dan zijn om rechte en gebogen railelementen van Piko A te nemen, en voor wissels Peco Code 100 te gebruiken?
de bedoeling overigens dat de rails echt naast de K-Rail komt, maar ze zullen wel gescheiden blijven, het gaat er vooral om dat de geometrie enigszins redelijk op elkaar lijkt, en dan vooral voor wissels, zodat er in het station niet al te veel afwijking in de sporen komt, zodat het wel echt een station lijkt, en niet een van de banen veel meer ruimte tussen de sporen heeft.

Afstanden tussen de sporen is het probleem niet. Die kan je wel aanpassen. Al dan niet het mes te zetten in de wissel of een stukje ertussen zetten. En op een echt station zitten er wel verschillen in afstanden tussen de sporen ;)

Groet Ronald.
Re: handige rail naast K-Rail?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: handige rail naast K-Rail?
Wellicht is de C-rail van Trix ook een optie voor je. Qua geometrie gelijk aan de Marklin-variant.

John
Re: handige rail naast K-Rail?
Citaat van: VT601 op donderdag 30 juli 2015, 18:44:33
Wellicht is de C-rail van Trix ook een optie voor je. Qua geometrie gelijk aan de Marklin-variant.

Dan is het PUKO-probleem echter niet opgelost. Trix is ook AC en dus met Puko's.

Grt. Ton
Re: handige rail naast K-Rail?
Ik weet niet.... maar bij mijn weten is Trix  het 2rail-merk van märklin. Dus wat moet Trix met puko's tussen de spoorstaven?   :?

Groeten Ronald
Re: handige rail naast K-Rail?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: handige rail naast K-Rail?
Beste Ton,

Nee, Trix is tegenwoordig de 2-rail variant van Märklin en is dus zonder puko's, google maar eens op Trix 62172, alleen zit er vergeleken met de Märklin K-rails een bedding onder.

Groet, Anne W
Re: handige rail naast K-Rail?
OK, my bad.

De laatste Trix-baan die ik gezien heb was van een vriend, 25 jaar geleden. En die had puko's, Ik was in de veronderstelling dat daaraan niks veranderd was.

Sorry van de misplaatste opmerking.

Ton
Re: handige rail naast K-Rail?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: handige rail naast K-Rail?
Beste Ton,

Die Trix baan van 25 jaar geleden zal geen puko's gehad hebben maar een middenrail, Trix kon toen al met twee loks onafhankelijk van elkaar met twee trafo's op één baan rijden, het was gewone gelijkstroom, Trix is daarna in de versukkeling geraakt en overgenomen door Märklin.

Groet, Anne W
Re: handige rail naast K-Rail?
Lid sinds: 2007

offline
Re: handige rail naast K-Rail?
Peco en Piko hebben veel fijnere railstaven dan K-rail. Dat valt behoorlijk op. Puur uiterlijk is de oude 2,5 mm rails van Roco geen slechte optie. Is via eBay.de nog altijd te koop. Nieuw, kennelijk zijn er her en der nog flinke voorraden. De flexrail is nogal stug, maar ook dat is dan hetzelfde dan bij k-rail.
Re: handige rail naast K-Rail?
naar mijn weten was Trix origineel wel wisselstroom, maar heeft dat slechts kort geduurd en gingen ze toen over op 3-rail met gelijkstroom, waar inderdaad 2 treinen (3 mits je een E-lok had en bovenleiding) onafhankelijk van elkaar kon laten rijden.
dat was dan onder de naam Trix Express, ze hadden ook normale 2-rail treinen onder de naam Trix International.

Trix had wel een middenrail, geen puko's, hoewel ze wel inzet stukjes verkochten voor 'rails met puntcontacten' (specifiek K-rail), die waren dan specifiek voor de wissels.


maar Trix C-Rails word het niet, ik had daar zelf wel al aan gedacht maar die rails is ook een stuk hoger dan K-rail door de bedding, Fleischmann Profi Gleise heeft ook bedding maar lang zo hoog niet.
ideaal had Trix en Marklin C-Rails geweest, Marklin voor wisselstroom en Trix voor gelijkstroom, dan was de geometrie identiek, maar had dan in het begin gelijk al gemoeten, om nu nog de hele baan te gaan vervangen heb ik ook niet echt zin in (daarbij, moet ik dan ok alle Marklin rails vervangen wat dan ook weer nog meer extra kosten met zich meebrengt, de nu benodigde gelijkstroom rails gaat al aardig wat kosten.)


ik denk dat het Peco Code 100 gaat worden dan, voor flexrails mogelijk met betonnen bielsen, wat ook goed opvalt tegenover k-rail, omdat de bielsen een volledig andere kleur hebben (en nog altijd best realistische, niet overal liggen beton bielsen, ook bij aangrenzende sporen heft soms een deel wel en een deel geen beton)
Re: handige rail naast K-Rail?
Ik heb Piko gebruikt naast mijn K rails.
Heb in het begin wel wat problemen gehad met wissels die slecht schakelde.
Ik spreek over een jaar of 10 terug, nu zullen de wissels al wel van beter kwaliteit zijn denk/hoop ik.
Re: handige rail naast K-Rail?
Citaat van: Ludwig op dinsdag 11 augustus 2015, 22:28:54
Heb in het begin wel wat problemen gehad met wissels die slecht schakelde. Ik spreek over een jaar of 10 terug, nu zullen de wissels al wel van beter kwaliteit zijn denk/hoop ik.

Er zijn tegenwoordig betere oplossingen dan de spoelaandrijvingen die de fabrikanten standaard leveren, bijvoorbeeld servo's. Dus dat zou geen reden moeten zijn om een railsysteem wel of niet te kiezen :)

Groet Ronald.
Re: handige rail naast K-Rail?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: handige rail naast K-Rail?
Citaat van: henkv op maandag 03 augustus 2015, 10:18:20
De ((oude Roco) flexrail is nogal stug, maar ook dat is dan hetzelfde dan bij k-rail.

Die oude Roco flexrail werd verkocht in twee railbedversies: flexibel en stug; het verschil zit in het aantal nokjes tussen de bielzen. De stugge werd vroeger het meest verkocht. Ook werd de messing rail versie vaker aangeboden (voor rond de 3 gulden de meter) dan de nikkelzilveren versie (die aanzienlijk duurder was). Het verbaast me niets dat je daar nog steeds aanbod in hebt. Elke treinwinkel destijds hield dozen vol op voorraad.