Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

''Spul'' om componenten op een PCB vast te zetten (Seinen 763xx)

Gestart door BlueTrain woensdag 22 juli 2015, 12:18:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
''Spul'' om componenten op een PCB vast te zetten (Seinen 763xx)
Hallo "elektronica-experts",
(want die zoek ik eigenlijk).

Sinds kort ben ik in het bezit van een aantal seinen uit de "dure", "professionele" 763xx-serie. Prachtige seinen, daar niet van, maar ze hebben één gezamenlijk "nogal zwaarwegend" minpuntje, en dat is de kwaliteit van de gebruikte elektra-draden. Ze zijn zeer dun, lijken wel van metaal (ijzer?) en breken daarom nogal snel (en geloof me, ik ga echt niet "wild" met deze dingen om) en dan vooral op plaatsen, waar je dat liever niet ziet gebeuren, namelijk bij de soldeerpunten op de printjes (decoder en aansluiting seinpaal).
Dat wordt dus SMD-soldeerwerk waar ik niet bedreven in ben, zal ik waarschijnlijk moeten laten doen. Maar afgezien daarvan zoek ik eigenlijk naar iets om deze breuken in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.
Nu hebben deze draden tenminste aan de seinpaal-kant een trekbeveiliging, maar ik rijd op K-rails, en dan is deze beveiliging niet te gebruiken. Dus ik ben op zoek naar alternatieve manieren om de "trekspanning" op de soldeerpunten te verminderen. Draden vastlijmen op de printjes? Misschien een mogelijkheid.
Recentelijk keek ik 's in een stokoude transistorradio en zag dat daarin componenten waren vastgezet op het PCB d.m.v. een soort lichtbruinige dikke substantie. Het lijkt wel, en voelt ook een beetje aan als, kaarsvet, maar is het niet. Dit lijkt me het ideale middel om de draden in de toekomst voor afbreken te behoeden.
Mijn vraag: wie weet wat ik bedoel, hoe heet dit "spul", hoe verwerk je dat en is het (nog?) ergens verkrijgbaar?
(en natuurlijk sta ik open voor andere beproefde oplossingen voor dit probleem).

Bij voorbaat mijn dank,
Mvg, Willem.
Re: ''Spul'' om componenten op een PCB vast te zetten (Seinen 763xx)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ''Spul'' om componenten op een PCB vast te zetten (Seinen 763xx)
Hi Willem,

Dat spul wat jij bedoelt dat ken ik van vroeger en soms zie je het wel eens in auto's maar geen idee of dat er nog is.
Die draadjes breken af nog geeneens omdat er kracht op komt maar omdat ze breken door beweging.
Gewoon een beetje lijm erop smeren doe ik ook. (b.v. twee componenten lijm)

groet
Harald
Re: ''Spul'' om componenten op een PCB vast te zetten (Seinen 763xx)
Hallo Harald,

Klopt, wat je schrijft. De twee seinen waarbij ik dit euvel had/heb, zijn "second hand" en kennelijk veel/vaak uit de verpakking gehaald en weer teruggedaan. Bij één braken de draden vrijwel gelijk af toen ik hem voor het eerst uit de verpakking haalde. Daarom vroeg/vraag ik mij ook af, of de draad soms van ijzer is. Koper breekt volgens mij niet zo makkelijk enkel door beweging...
Bij Märklin zijn ze "eindelijk" ook wakker geworden, de soldeerpunten zijn nu door miniconnectoren vervangen in de nieuwe 764xx mfx-versie.
Maar ja, daar heb ik natuurlijk niks aan...
Aan "gewoon" lijmen had ik natuurlijk ook al gedacht (zie boven), maar ben eigenlijk wel benieuwd of iemand weet hoe het door mij bedoelde "spul" heet en of het nog verkrijgbaar is.
Wat voor twee componentenlijm heb jij gebruikt, als ik vragen mag? (Merk?)
Bedankt voor je reactie,

Mvg, Willem
Re: ''Spul'' om componenten op een PCB vast te zetten (Seinen 763xx)
Zoek o.a. op Loctite Chipbonder 3609


Mvg,
Peter
Re: ''Spul'' om componenten op een PCB vast te zetten (Seinen 763xx)
Citaat van: Freak op woensdag 22 juli 2015, 13:53:43
Zoek o.a. op Loctite Chipbonder 3609

Aha! :O Dat lijkt het aangewezen spul om het probleem op te lossen, alleen niet het "spul" wat ik bedoel, denk ik... :?
Nogal prijzig ook, rond de 45,- euro voor 10ml... :(
Bedankt voor je reactie/tip, Freak, maar in geval van "lijmen" wordt het een "gewone" twee-componenten lijm denk ik...

Mvg, Willem
Re: ''Spul'' om componenten op een PCB vast te zetten (Seinen 763xx)
Ik denk dat je die draadjes ook wel kunt vastzetten met een drupje transparante siliconen, wel goedkoper denk ik.
Re: ''Spul'' om componenten op een PCB vast te zetten (Seinen 763xx)
Is "hot"glue misschien een oplossing? Dus gewoon het lijmpistool er op?

Hans
Re: ''Spul'' om componenten op een PCB vast te zetten (Seinen 763xx)
@Jorg en Hans,

Bedankt voor jullie "meedenken", beide suggesties werken, denk ik, niet...
Siliconen geven mee, zijn flexibel en geven mogelijk de beweging van de draad door, maar is misschien een alternatief.
Hot glue lijkt me uitgesloten, tenminste op de decoder is er al nauwelijks ruimte om met een SMD-bout de soldeerpunten
te herstellen, laat staan, dat er ruimte is voor een "hot glue pistol". Ook al vanwege de hitte en de nabijgelegen elektronica-
componenten, die daar niet echt van houden... B) :) Erg "stevig" zijn hot glue verbindingen ook niet, voor zover ik daar
ervaring mee heb. Voor "mechanische" oplossingen (plaatje met schroefjes o.i.d.) is op de printjes geen plaats.

Mvg, Willem.
Re: ''Spul'' om componenten op een PCB vast te zetten (Seinen 763xx)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ''Spul'' om componenten op een PCB vast te zetten (Seinen 763xx)
Ik heb hiermee nooit problemen ondervonden.
Gewoon opnieuw vast solderen en een druppie lijm erop.

groet
Harald