Het onderwerp is K rail 3-wegwissel 2270. Daarvan zijn minimaal 2 types in omloop.
Ik heb er zelf nog eentje van het oude type, uit de ramsch (kostte 2 ?, dus hij deed het niet, zou je kunnen zeggen).
WD40 helpt voor van alles, met name roest. Maar de bewegende delen van de wissel, met name de delen die de wisseltongen in beweging moeten zetten, zijn van plastic. WD40 helpt dan alleen maar om roestige, ooit geballaste wissels wat schoner te poetsen, en met name korreltjes te verwijderen die het plastic remmen.
Bij de oude versie zit de motor en een veermechaniek vast aan een simpele, plexiglazen tongschuif per kant. Als die verbinding weigert, dan zul je dat mechaniek moeten openmaken.
Als ik het goed lees, dan heb je de nieuwere versie. Met losse insteekbare handstellers, of wisselaandrijvingen.
In dat geval zit er tussen de bielzen zwarte plastic verbindingen naar de tongen. Als je de wissel te ver vastschroeft (aan de baan), verklem je deze verbindingen tussen de bielzen, waar door ze stroef lopen.
Een horloge schroevendraaier doet dan soms wonderen, om de (gedeeltelijk holle) bielzen iets te liften. Zo geef je ze iets meer speling.
De wisseltongen zitten geklikt in de bielzen van de tongschuiven. Als je die eraf klikt (met een horlogeschroevendraaier of pincet), dan zie je daaronder hoe de wisseltongschuif wordt aangestuurd.
Als deze scheef zit, verbogen is, of gedeeltelijk afgebroken, dan krijgt het omzetten van de wisseltongen een onvoorspelbaar verloop. Ik denk niet dat dit het geval is. Veel mensen zullen hun wissel dan weg gooien.