Ik ga bewust even niet uit van schakelingen, het gaat om het denkwerk.
Als je uitgaat van diefje-met-verlos (oftewel een soort estafette waarbij het stokje over gedragen wordt), en dus een vaste opeenvolging van aankomende en vertrekkende treinen, dan ....
1. komt het niet voor dat een trein uitrijdt,
terwijl er een trein inrijdt die wissels verzet.
2. Pas als de trein die wissels mag verzetten volledig in een sectie staat (opstelspoor),
kan hij de ander opdracht geven om te vertrekken (mits het uitrijspoor usp1 vrij is).
3. Daarom kan de binnenkomende trein de inrijwissels achter zich verzetten,
de uitrijwissels zetten (indien er gepolariseerd wordt),
en de trein waarvoor die wissels verzet zijn laten vertrekken
4. de binnenkomende trein (die volledig binnen de sectie staat) geeft
bovendien het inrijspoor vrij
(waardoor een trein van isp2 ->isp1 kan rijden;
dat kon niet zolang deze trein onderweg was
van isp1 -> sectie n.
5. Als het uitrijspoor (usp1) bezet is, kunnen 2 verschillende situaties dat hebben veroorzaakt:
a. de trein van sectie x->usp1 is nog onderweg, of
b. de trein van usp1 ->usp2 is nog niet in usp2 (b.v. door een bezette lijn naar de hoofdbaan)
Als het uitrijspoor nog bezet is, kan er geen trein vertrekken uit het schaduwstation
als a. geldt, dan kunnen er geen uitrijwissels worden omgezet, en mag er geen trein vertrekken
als b. geldt, dan kun je wel al de uitrijwissels omzetten, maar desondanks geen trein laten vertrekken
Om een trein die op deze wijze blijft staan op een opstelspoor, terwijl dat opstelspoor wel aan de beurt is om te vertrekken, alsnog te kunnen laten vertrekken, zul je dus vanuit usp2 een signaal moeten geven om dat te bewerkstelligen (na een aantal checks). Vanuit usp1 gaat niet.
Als die trein daadwerkelijk is blijven staan, terwijl hij aan de beurt was om te vertrekken, betekent dat dat er geen trein meer vanuit isp1 het schaduwstation binnenkomt.
Zoals Roel terecht opmerkt, bij openrijdbare wissels (M*wissels) hoeft je niet te polariseren, en dus de uitrijwissels niet om te schakelen. Polariseren (en dus noodzakelijk uitrijwissels in de goede richting omzetten) moet eigenlijk alleen maar als je Weichen Walter wissels, slanke peco, slanke MeinGleis, of slanke piko wissels (met puko-strips) gebruikt, en dus K-rails of C-rails berijdt (Weichen Walter maakt ook C-rail wissels).
Alleen in die gevallen zal de sleper onvermijdelijk een spoorstaaf raken. Zelfs als die wissel openrijbaar is, zul je de 2 binnenste spoorstaven van de wissel willen polariseren.
Bij Roel's schaduwstation heeft een uitrijdende trein "vrij baan" tot het eerste station. Dat is een keus die het ontwerp vereenvoudigt. Ook heeft hij een wachtspoor (vergelijkbaar met isp1) waarop de trein wacht tot bij naar binnen mag.
Veel van de ontwerpen op dit forum hebben een wachtspoor, en vrij baan op het uitrijspoor.
Als je geen vrije uitloop kippen toe staat, is dat meestal vanwege een bloksysteem tussen het uitrijspoor en het eerst volgende station.