Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

schaduwstation nummer zoveel

Gestart door Jan22 maandag 20 juli 2015, 18:19:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schaduwstation nummer zoveel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
schaduwstation nummer zoveel
Een tijdje geleden schreef iemand hier: voor schaduwstations gebruik ik nooit slanke wissels, want dat kost me teveel ruimte.

En inderdaad, dat klopt:


Alleen leg ik schaduwstations bij voorkeur in een gebogen vorm aan.

Hoe dan ook het principe blijft gelijk, ongeacht of je schakelrails, reedcontact, hallsensor of lichtsluis gebruikt om te bepalen of een trein helemaal binnen een sectie staat.

Stel dit is je schaduwstation (een-richtingsverkeer):


Dan heb je altijd te maken met inrijsporen en uitrijsporen.

Bij de inrijsporen:


spelen andere zaken dan bij het uitrijden van die sporen:


En waar bijna niemand op in gaat, is wat er gebeurt als het uitrijspoor nog bezet is, of als er geen trein staat waar er wel een had moeten staan. Vooruit bedachte logica gaat dan mank, en daar moet dan alsnog een mouw aan gepast worden.

Een kleine verandering heeft grote gevolgen.
Stel je maakt secties zo lang dat er 2 treinen achter elkaar in passen. Dan zet de eerste die binnen komt geen wissels om als het spoorgedeelte er voor leeg is, maar wel als dat bezet is.
Re: schaduwstation nummer zoveel
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: schaduwstation nummer zoveel
Wat gebeurt er als er een trein uit rijdt (en dus een wissel om zet) als er tegelijkertijd een trein inrijdt?

Dan loop je het risico dat de helft van de trein ontspoort.
Re: schaduwstation nummer zoveel
als je er voor zorgt dat de INRIJDENDE trein uitsluitend de INRIJDENDE wissels bedient en de UITRIJDENDE trein alleen de UITRIJDENDE wissels, dan krijg je geen ontsporingen doordat een wissel omgeschakeld wordt.

In een schaduwstation hoef je overigens de uitrijdende wissels niet elektrisch te bedienen als deze openrijdbaar zijn.
Ik heb een vergelijkbaar principe in mijn schaduwstation gebouwd. Een binnenrijdende trein komt wel op een wachtspoor, totdat een opstelspoor vrijkomt, maar een uitrijdende trein heeft "vrij baan" tot het eerste station. Daar aangekomen geeft hij de tegentrein vrij spoor naar het schaduwstation. Dit principe werkt zowel bij een enkelsporige als een dubbelsporige toerit van / naar het schaduwstation.

groeten,
Roel
Re: schaduwstation nummer zoveel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schaduwstation nummer zoveel
Ik ga bewust even niet uit van schakelingen, het gaat om het denkwerk.

Als je uitgaat van diefje-met-verlos (oftewel een soort estafette waarbij het stokje over gedragen wordt), en dus een vaste opeenvolging van aankomende en vertrekkende treinen, dan ....

1. komt het niet voor dat een trein uitrijdt,
   terwijl er een trein inrijdt die wissels verzet.
2. Pas als de trein die wissels mag verzetten volledig in een sectie staat (opstelspoor),
   kan hij de ander opdracht geven om te vertrekken (mits het uitrijspoor usp1 vrij is).
3. Daarom kan de binnenkomende trein de inrijwissels achter zich verzetten,
    de uitrijwissels zetten (indien er gepolariseerd wordt), 
    en de trein waarvoor die wissels verzet zijn laten vertrekken
4. de binnenkomende trein (die volledig binnen de sectie staat) geeft
   bovendien het inrijspoor vrij
   (waardoor een trein van isp2 ->isp1 kan rijden;
   dat kon niet zolang deze trein onderweg was
   van isp1 -> sectie n.
5. Als het uitrijspoor (usp1) bezet is, kunnen 2 verschillende situaties dat hebben veroorzaakt:
   a. de trein van sectie x->usp1 is nog onderweg, of
   b. de trein van usp1 ->usp2  is nog niet in usp2 (b.v. door een bezette lijn naar de hoofdbaan)

   Als het uitrijspoor nog bezet is, kan er geen trein vertrekken uit het schaduwstation
   als a. geldt, dan kunnen er geen uitrijwissels worden omgezet, en mag er geen trein vertrekken
   als b. geldt, dan kun je wel al de uitrijwissels omzetten, maar desondanks geen trein laten vertrekken

Om een trein die op deze wijze blijft staan op een opstelspoor, terwijl dat opstelspoor wel aan de beurt is om te vertrekken, alsnog te kunnen laten vertrekken, zul je dus vanuit usp2 een signaal moeten geven om dat te bewerkstelligen (na een aantal checks). Vanuit usp1 gaat niet.

Als die trein daadwerkelijk is blijven staan, terwijl hij aan de beurt was om te vertrekken, betekent dat dat er geen trein meer vanuit isp1 het schaduwstation binnenkomt.

Zoals Roel terecht opmerkt, bij openrijdbare wissels (M*wissels) hoeft je niet te polariseren, en dus de uitrijwissels niet om te schakelen.  Polariseren (en dus noodzakelijk uitrijwissels in de goede richting omzetten) moet eigenlijk alleen maar als je Weichen Walter wissels, slanke peco, slanke MeinGleis, of slanke piko wissels (met puko-strips) gebruikt, en dus K-rails of C-rails berijdt (Weichen Walter maakt ook C-rail wissels).

Alleen in die gevallen zal de sleper onvermijdelijk een spoorstaaf raken. Zelfs als die wissel openrijbaar is, zul je de 2 binnenste spoorstaven van de wissel willen polariseren.

Bij Roel's schaduwstation heeft een uitrijdende trein "vrij baan" tot het eerste station. Dat is een keus  die het ontwerp vereenvoudigt. Ook heeft hij een wachtspoor (vergelijkbaar met isp1) waarop de trein wacht tot bij naar binnen mag.

Veel van de ontwerpen op dit forum hebben een wachtspoor, en vrij baan op het uitrijspoor.
Als je geen vrije uitloop kippen toe staat, is dat meestal vanwege een bloksysteem tussen het uitrijspoor en het eerst volgende station.