Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

isoleren Märklin K-rails

Gestart door Jan Verloop zondag 19 juli 2015, 22:36:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
isoleren Märklin K-rails
Vragen gaat vaak sneller dan het zelf uitzoeken.... Heel lang geleden ;-) gebruikte in voor het maken van een scheiding in de stroomkring van M-rails een stukje papier tussen de midden-contacten van 2 rails. Bij K-rails zijn er 2 keer 2 contactpuntjes die over elkaar vallen. Zie ik het goed dat ik een scheiding in de stroom kring bij K-rails kan bereiken door twee heel kleine stukjes papier tussen de 2 binnenste contactpuntjes aan te brengen? 
Re: isoleren Märklin K-rails
Wil Tweeendrie
gast

Re: isoleren Märklin K-rails
Dag Jan, dat klopt.

Het is wel een pietepeuterig werkje.
Daarom nam ik altijd een strookje papier ter lengte van de bielslengte en ongeveer een 4 mm breed.

Succes met tussen friemelen, maar dat zal wel lukken.

Groeten

Wil Tweeendrie
Re: isoleren Märklin K-rails
Dankjewel Wil!
Re: isoleren Märklin K-rails
Je kan ook een isolator (7522) kopen bij M om de plus te scheiden, of de vier lipjes een aantal keer heen en weer plooien zodat ze afbreken, dan is de plus ook gescheiden.
Re: isoleren Märklin K-rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: isoleren Märklin K-rails
krimpkous is ook makkelijk en dan beschadig je de lipjes niet
Re: isoleren Märklin K-rails
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: isoleren Märklin K-rails
Die 7522 is er voor bedoeld, maar werken niet echt makkelijk. Heb er inmiddels een stuk of 10 liggen en een andere manier gevonden.
Ik buig de koperen lipjes om en dat werkt super. Als je later de rails weer op een andere manier wilt gebruiken buig je ze eenvoudig terug.

Groet,

Ronald
Re: isoleren Märklin K-rails
Hartelijk bedankt allemaal!
Re: isoleren Märklin K-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: isoleren Märklin K-rails
Je hoeft niet persé op de rail las te scheiden.
Neem een dremel met een metaal slijpschijfje en slijp de metalen geleider aan de onderkant voorzichtig door.
Geen geklooi met die contact lipjes. ;)
Re: isoleren Märklin K-rails
7522 werkt goed, maar is bespottelijk duur.
Bij K-rail had ik geen zin lipjes te verbuigen, door te knippen, of middenleiders door te slijpen, maar goed dat is voor iedereen anders.
Re: isoleren Märklin K-rails
Wil Tweeendrie
gast

Re: isoleren Märklin K-rails
Citaat van: Kappa op dinsdag 21 juli 2015, 11:13:48
Neem een dremel met een metaal slijpschijfje en slijp de metalen geleider aan de onderkant voorzichtig door

Dat heb ik ook op meerdere punten gedaan en de officiële middenrailscheiding ook gebruikt.
Daardoor vond ik de baan wat hobbelig worden en ben ik strookjes stevig papier gaan gebruiken, daar ligt de raillas vlakker mee.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: isoleren Märklin K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: isoleren Märklin K-rails
Blijft natuurlijk de vraag of het niet gemakkelijker is om de 2 spoorstaven te isoleren dan om de middenrail te isoleren. Ik doe dat o.a. met Fleischmann en met Piko isolatielasjes. (Vullende lijm gaat ook).
Want waar het bij isolatie op neer komt, is stroomonderbrekeing, en dat gaat soms makkelijker via de spoorstaaf dan via de middenrail.
Zoals iemand al opmerkte: beide spoorstaven isoleren  kan niet als je digitaal rijdt, omdat je dan het digitaal signaal via de massa moet kunnen blijven volgen. Was ik nooit opgekomen. Inderdaad, ik rijd analoog.
Re: isoleren Märklin K-rails
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: isoleren Märklin K-rails
Jan die middenrail isolatie gebruik je bijvoorbeeld in een digitale baan als je een stroomloze sectie wilt maken in bijvoorbeeld een schaduwstation. Als je werkt met een volledig geautomatiseerd programma zoals Itrain of Koploper dan is dit niet nodig. De spoorstaven isoleren gebruik je voor de terugmelding of bezetmelding. Je maakt daar dus blokken mee.
Ik heb zelf in het schaduwstation alle opstelsporen voorzien van een geïsoleerde middenrail en dit over een decoder geschakeld via de CS2, zo maak je dan seinen die niet fysiek aanwezig zijn. De treinen stoppen nu automatisch en vertrekken automatisch. Alleen als ik nu via Itrain zou willen gaan rijden dan moeten de verbindingen van de middenrail worden hersteld.

Groet,

Ronald
Re: isoleren Märklin K-rails
Nogmaals hartelijk dank allemaal!