Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Derde rijdag 19 juli 2015

Gestart door Lokkie zondag 19 juli 2015, 20:51:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Derde rijdag 19 juli 2015
Hoi,

Vandaag zijn we weer bij elkaar geweest om de modulebaan op te bouwen, af te stellen en weer te rijden. :)
We hebben dit keer de tijd genomen om alles goed af te stellen en daarna kon er lekker gereden worden.

De baan heeft zo langzamerhand al een indrukwekkende lengte (keerlus Alphons, module Wim, René, Ton, Dave, Ragoem en keerlus):











Insider loc, BR18:



Plan-V:



Plan-T:





Gr.
René
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2010

offline
Re: Derde rijdag
Begint ergens op te lijken.  :thumbup:  :thumbup:

Alleeen die blauwe kleur.  ;) daar zou ik nog een keer naar kijken. Hij valt wel heel erg op.  :)

Succes met de verdere voortgang.

Groeten ronald
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Derde rijdag
Het ziet er al indrukwekkend uit. Mooi om nu al zo'n lengte te kunnen demonstreren.

Sluit me wel bij Ronald aan betreffende de kleur blauw van de ombouw. Zou een neutralere kleur zoals grijs straks als de scenery er is niet beter op zijn plaats zijn. Het lijkt erop dat het blauw wat veel aandacht op zich vraagt en straks wat hard oogt.

Groetjes en ga zo door.

Ronald
Re: Derde rijdag
viking
gast

Re: Derde rijdag
Ziet er al indrukwekkend uit als er nog meer modules komen moeten jullie eens denken aan een bocht module om in de breedte uit te breiden. Modeles rug aan rug en in een ovaal rijden  :)

Doe zo voort lijkt telkens vlotter te gaan jullie beginnen ervaring op te doen en de problemen lijken opgelost te raken; :thumbup:

Proficiat

Grts

Johan
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Derde rijdag
Leuk om te lezen dat jullie lekker bezig zijn geweest.
En ja het begint een mooi geheel te worden zo met die lengte.
Ik was al onder indruk op de gastendag in Gent maar na het zien van deze foto's nog meer. :thumbup:
Foto 4 is heel fraai zo met de doorgang door de modules. :thumbup: :thumbup:
Heren succes met de voortgang van de modules en ik blijf de vorderingen volgen. :) :)
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Derde rijdag
Nice mooie foto's en die plan T vind ik ook erg mooi
Re: Derde rijdag
Jørg
gast

Re: Derde rijdag
Prachtige vorderingen met de modulebaan, begint al op iets te gelijken, een indrukwekkende baan, kijk al uit naar de volgende update.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Derde rijdag
Hi ,

Hartstikke goed dat jullie samen een leuke dag hadden.
Jammer dat ik er niet bij kon zijn maar ach, volgende keer dan maar.

groet
Harald

Re: Derde rijdag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Derde rijdag
Hoi,

hier ook nog enkele sfeerfoto's.

Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Derde rijdag
Wat betreft de blauwe kleur. Wellicht toont het op de foto's anders, maar het is een vrij rustige kleur. Zelf heb ik geen moment het idee gehad dat deze kleur te fel was.

Wat betreft de 180 graden bocht (en alle mogelijke varianten) die zijn vandaag uitgebreid besproken (met nog heel veel meer zaken).
De aandacht zal zich echter eerst gaan richten op het technisch in orde brengen van de modules. Feitelijk zijn technisch gezien alleen de bak van Lokkie en van Wim 'klaar'. Bij de volgende bijeenkomst hopen we dat zoveel mogelijk modules in die staat zijn, zodat ook remmodules en bezetmelders enz in volle werking gezien kunnen worden.

Mannen, ik vond het onwijs leerzaam. De moed zonk mij een beetje in de schoenen bij de onderzijde van de module van Lokkie (en volgens mij was ik niet de enige :) ) Gaat allemaal best goed komen. Bedankt voor een superdag! Na de vakantie ga ik snel aan de slag met mijn module.

@Wim, fijn dat 'mijn' lok ook op de plaat is gezet. dat was ik zelf in mijn enthousiasme vergeten  :D
Re: Derde rijdag
Jørg
gast

Re: Derde rijdag
Wim

Dank voor het plaatsen, het is daar weer een gezellige bedoening geweest zie ik,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Derde rijdag
m-re
gast

Re: Derde rijdag
Hallo René,
Mooie foto's.
Ziet er al mooi uit.

Groeten,

Remco
Re: Derde rijdag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Derde rijdag
Nog enkele locs die over de modules zijn gereden.
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Derde rijdag
Filmpjes op YouTube





En nog wat plaatjes





Re: Derde rijdag
Jørg
gast

Re: Derde rijdag
PaT

Beide linken kunnen niet aangeklikt worden  :-( :-( :-( :-(
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2008

offline
Re: Derde rijdag
Iets beter klikken, Jørg B)
Ik heb de filmpjes net bekeken...

Groeten,
Ton.
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Derde rijdag
Haha, ja, maar Jorg had wel gelijk, in eerste instantie werkte de linkjes niet, nu wel.

Helaas wil de [video]-tag niet werken...anders waren ze gewoon hier te begluren.
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Derde rijdag
Ziet er goed uit. Mooi die keerlus.

Groet,

Ronald
Re: Derde rijdag
Jørg
gast

Re: Derde rijdag
Nu werken ze wel, waarvoor dank. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Derde rijdag
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Derde rijdag
Leuk mannen! En ik zou me niet te druk maken om een boog, er komt vast wel iemand die er eentje wilt gaan bouwen omdat dat bij hem beter uit komt. En anders gewoon een plaat met 2x bocht erop ertussen schroeven.
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2023

offline
Re: Derde rijdag
IK heb weer onwijs genoten gisteren. Er zijn weer wat beslissingen genomen en een principe-afspraak gemaakt voor volgende keer. Er liggen voldoende fundamenten om nu een flinke sprong te maken.

Dank voor het plaatsen van foto's en filmpjes  :thumbup:

PS.  De kleur blauw komt inderdaad op de foto's veel harder over dan ze in werkelijkheid is.
       Ik heb er nog niemand van onze club over horen klagen.
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Derde rijdag
Was een gezellige, leerzame dag.
Nu de module verder klaar maken zodat hij de volgende keer goed getest kan worden.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Derde rijdag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Derde rijdag
Vrienden van de modulebaan,

ik vond het ook een zeer leuke en geslaagde dag.
Op anderhalfuur is het gelukt om alles op te stellen.

Volgende keer de rem-modules werkend krijgen, dan is het technische gedeelte klaar.
Wij zijn goed bezig.  :thumbup:

groet

Wim
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Derde rijdag
Fijn dat het zo voorspoedig loopt, heren  :thumbup:

Ik vind die blauwe kleur juist wel wat hebben; donkere kleuren vormen een mooie omlijsting en het is weer eens wat anders dan al dat zwart.
Hoop dat we op de gastendag (Den Bosch?) het zaakje kunnen bewonderen  :P

Grtz Tony
Re: Derde rijdag
Gino
gast

Re: Derde rijdag
Dat gaat helemaal goedkomen met de forum module baan.
Heb ook de baan in het echt mogen aanschouwen tijdens de gastendag in Gent.

Re: Derde rijdag
Jørg
gast

Re: Derde rijdag
Ik vind ook dat blauw dat ook weergegeven wordt op de website van het forum, door niet forumleden onmiddellijk er mee wordt geassocieerd.
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2023

offline
Re: Derde rijdag
Jorg  :thumbup:
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2013

offline
Re: Derde rijdag
Jammer dat ik niet in de buurt woon, tafeltennissen en Märklin zijn mijn 2 grootste hobby's! :D
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2008

offline
Re: Derde rijdag
Culemborg ligt dicht bij Breda als je het vergelijkt met Almere ;)

Groeten,
Ton.
Re: Derde rijdag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Derde rijdag
Het begint al een hele baan te worden mannen   :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Nu zag in in de module van Rene een speakon aan de voorkant zitten, wat is de reden dat hij hier zit?
je zou verwachten dat dit aan de achterkant zou zitten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2023

offline
Re: Derde rijdag
Beste mede forummers en andere belangstellenden,

Hierbij houden we jullie even op de hoogte van het wel en wee van de 3railforum modulebaan. We
hebben wel foto's gezien, maar een beetje tekst/uitleg is ook nooit weg !

Zondag 19 juli zijn we voor de 3e keer bij elkaar geweest.
Vandaag waren onze laatste aanwinsten Ragoem en Patrick ook aanwezig. Ragoem had zijn module met rails bij zich en Patrick heeft zijn module vandaag in ontvangst genomen. Helaas moest Hans verstek laten gaan.

Op die hier eerder gepubliceerde foto's over de 3e rijdag zien jullie 5 modules en 2 keerlussen. De totale lengte is 12.6 meter, dat betekent ca. 25 meter rijlengte. De treinen reden ca. 2 uur na binnenkomst feitelijk zonder haperen. Hier en daar wat rails poetsen en een defect relais vervangen, en gaan met die banaan.

De module van René is technisch het meest ver. Daar zitten werkende seinen op, werkende remmodules, dag- en nachtschakeling en onweer.
We hebben afgesproken dat we alle modules aansluiten op René zijn dag- en nachtschakeling zodat de hele modulebaan gelijk licht en donker wordt. Lijkt ons heel apart. René gaat ons de info verstrekken wat we op onze modules moeten installeren aan spullen om dit te realiseren.

Toen alles werkte hebben we gebruik gemaakt van de tijd om alles nog eens goed door te spreken voor wat betreft de aansluitingen.
Op papier klopt alles wel, maar de praktijk is toch vaak net even anders. In principe is iedereen uitgerust met voldoende informatie en techniek om op de volgende bijeenkomst zijn modules technisch goed werkend te hebben, zodat met de scenery en aankleding begonnen kan worden. Dan zal het er compleet anders uitzien.

Een uitzondering is wellicht de 2e keerlus met opstelsporen. Gezien alle schakelingen die daarin aangebracht moeten worden kan dit nog wel even duren voor dit goed werkt, maar we doen ons best.

In principe hebben we de 4e dag afgesproken voor begin oktober als iedereen weer terug is van vakantie. We proberen dan een rij-weekend te maken, zodat we meer tijd hebben om aan de gezamenlijke baan te sleutelen. Voor 1 dag zijn we nl. nogal wat tijd kwijt met opbouwen en afbreken, zodat we voor de werkelijke probleemoplossing te weinig tijd hebben.

Als straks alles werkt ( en de 3 modules die nog ingepast moeten worden er ook bij zijn ) kunnen we 7-8 treinen laten rijden die geautomatiseerd hun rondjes draaien.


Tot zover en wellicht tot ziens !
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2023

offline
Re: Derde rijdag
Citaat van: degeluidsman op maandag 20 juli 2015, 21:46:22
Nu zag in in de module van Rene een speakon aan de voorkant zitten, wat is de reden dat hij hier zit?
je zou verwachten dat dit aan de achterkant zou zitten.

Peter, nu nog wordt de baan van stroom voorzien door een MS2 vanuit 1 centraal punt ( René's Speakon). Als er in de toekomst 6-7 treinen rijden levert die niet genoeg spanning meer. Daarom wordt de baan in 2 helften verdeeld en de ene helft wordt door een centrale van stroom voorzien, de andere helft door een booster. Om die stroom in elke module te kunnen "invoeren" ( je weet tenslotte nooit waar die komt te staan) wordt elke module voorzien van een Speakon.

Omdat René de 1e was heeft hij die Speakon een plaatsje gegeven.  Overleg zondag heeft uitgewezen dat
die verhuisd gaat worden naar onder de module, zodat hij uit het zicht zit.
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Derde rijdag
Hoi Alphons,

In ieder geval leuk om te zien dat de baan groeit :thumbup:

En dat jullie er toch een leuke dag van hebben gemaakt ;)

Hoop toch echt met de vakantie iets aan ruimte te winnen, zodat ik ook met de modules aan de gang kan.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Derde rijdag
Jørg
gast

Re: Derde rijdag
Alphons

Dank voor de verhelderende toelichting van de modulebaan, nu zijn we allemaal mee. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Derde rijdag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Derde rijdag
Citaat van: fonzo999 op maandag 20 juli 2015, 22:23:04
Citaat van: degeluidsman op maandag 20 juli 2015, 21:46:22
Nu zag in in de module van Rene een speakon aan de voorkant zitten, wat is de reden dat hij hier zit?
je zou verwachten dat dit aan de achterkant zou zitten.

Peter, nu nog wordt de baan van stroom voorzien door een MS2 vanuit 1 centraal punt ( René's Speakon). Als er in de toekomst 6-7 treinen rijden levert die niet genoeg spanning meer. Daarom wordt de baan in 2 helften verdeeld en de ene helft wordt door een centrale van stroom voorzien, de andere helft door een booster. Om die stroom in elke module te kunnen "invoeren" ( je weet tenslotte nooit waar die komt te staan) wordt elke module voorzien van een Speakon.

Omdat René de 1e was heeft hij die Speakon een plaatsje gegeven.  Overleg zondag heeft uitgewezen dat
die verhuisd gaat worden naar onder de module, zodat hij uit het zicht zit.

Helemaal Helder Alphons, aan de onderkant is hij mooi uit het zicht.
Helaas zit er dan wel een gat in de voorkant van René zijn module, er zijn kunststof afdek dopjes om deze D size gaten af te dichten.
Als daar behoefte aan is, die afdek dopjes heb ik hier liggen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Derde rijdag
Lokkie
gast

Re: Derde rijdag
Hoi Peter,

Ik heb wel interesse. :)

Gr.
René
Re: Derde rijdag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Derde rijdag
Dat gaan we dan regelen René, kom jij zondag ook naar het forum uitje?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Derde rijdag
Peter,

Als ik de aanmeldingslijst zie voor zondag staat René er niet bij.

Ik wil ze eventueel zondag ook mee nemen dan breng ze bij hem langs woon namelijk dichtbij René.


Re: Derde rijdag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Derde rijdag
hoi Michel,

Dat is prima, ik moet nog wel even zoeken waar ik ze gelaten heb  8o


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Derde rijdag
Lokkie
gast

Re: Derde rijdag
@Michel: Als je het voor me mee kunt nemen, graag. :)

@Peter: Alvast bedankt. :thumbup:

Gr.
René
Re: Derde rijdag
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Derde rijdag
Komt goed René als ik ze in mijn bezit heb stuur ik je een PBtje kunnen we afspreken wanneer ik ze kan/mag brengen. :)
Re: Derde rijdag
Lokkie
gast

Re: Derde rijdag
Is goed. :P

Gr.
René
Re: Derde rijdag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Derde rijdag
Ik ga morgen zoeken, wordt vervolgd.


Mvg,

Peter Degeluidsman