Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanontwerp Simons segmentenbaan - seinen

Gestart door Simon BR39 dinsdag 14 juli 2015, 21:55:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanontwerp Simons segmentenbaan - seinen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Baanontwerp Simons segmentenbaan - seinen
Hoi allemaal,

Het heeft jaren geduurd, maar uiteindelijk toch een plan wat er wat mij betreft doorheen komt.
Eigenschappen:

       
  • Tijdperk III-IV (rekbaar)
  • Diesel & Stoom
  • C-rail
  • CS2 en MS1
  • alles met de hand geschakeld en rijden op het oog
  • enkelsporig
Over het plan zelf:
De baan wordt gebouwd in de kelder, dus alle muren zijn recht.
Het station komt tegen de muur te staan. Aan de open zijde van de ruimte zal een BW komen; met een verbinding via een spiraal met het schaduwstation daaronder.
Aan de andere kant verlaat de trein het station over een helling, achter het industriegedeelte langs. Dit wordt in de toekomst een paradebaan, maar er zal nu enkel een keerspiraal komen, om toch te kunnen rijden.


Het station heeft 5 parallelle sporen. Van het station vandaan:
1) kopspoor voor railbus/pendeltrein.
2-3) zijsporen met perron, tegelijk voor rangeren van/naar de goederenloods.
         (de nevenbaan komt binnen op 2 en spoor 3 geldt als inhaalspoor voor de hoofdbaan)
4-5) doorgaande sporen met perron van de hoofdbaan

Voor het station langs komt een weg met naast het station een bushalte/parkeerplaatsen.
Aan de andere kant komt de weg langs een enkele rij bebouwing tegenover de landhandel, daarna wordt de weg vervolgd naar beneden, de toekomst in.

Het getekende BW is fictief, enig materiaal is al wel aangeschaft.

De naam voor het geheel is totaal onbekend, maar dat komt nog wel een keer.
Hieronder een lijstje met gebouwen die er op komen:
Station: Faller 110117 Gera-Liebschwitz
Landhandel: Faller 120158
Seinhuizen: Auhagen Gera 11411 en Neu-Mühle 11373

Shoot it! Ask about it!

Groetjes, Simon
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
En de bijbehorende foto's en bestanden.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi Simon,

Leuk baan ontwerp heb je daar en op een naam kom je nog wel.

Je hebt er een volger bij man!

Succes en veel plezier met het opbouwen  :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi Simon,

Mooi plan hoor, kan je overal goed aan. heb ook ooit die fout gemaakt tegen de muur dan U vorm daarna niet meer in de hoeken kunnen.



Groeten

Peter
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Leuk plan! Ik zal 'em ook blijven volgen.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Dag heren,


Dank u :)

@Peter: de plannen van de ruwbouw komen nog wel, maar het idee is om voor het station 2 segmenten van 2x1m te maken, op zwenkwielen.
             de platen van de SS en de baan zelf zullen dan afneembaar worden oid, binnenkort meer daarover. Daarbij komt dat de bebouwing niet heel dicht is,
             wat even wat meer ruimte geeft wanneer je moet werken op je baan.

Nog een toevoeging aan de uitleg in de beginpost:
- voor pendeltreinen die op spoor 2 (3) staan, kan een loc worden gewisseld of kan de loc omlopen over spoor 3 (2).
- het voorste (korte) opstelspoor bij de guterschuppe is bedoeld voor beladen via heftrucks en voor Haus zu Haus containers. Dit spoor wordt bestraat,
  zodat wanneer er geen wagons staan, de LKW's direct aan het laadperron kunnen staan.

Ik heb er nog over nagedacht of ik de wissels voor het omlopen bij spoor 2/3 zou spiegelen. Het opstelspoor waar ik het hierboven over heb, krijgt dan een extra functie als uithaalspoor. Spoor 3 wordt dan iets korter en spoor 2 iets langer.

Verder weet ik nog niet precies wat ik ga doen om de preisertjes op perron 3 te doen belanden. Alleen 1 of 2 tunnels (wel erg lang?), of ook nog een voetgangersbrug...
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Vanavond even naar de bouwmarkt geweest, hout halen...
Dat is een dure hobby  8o 8o


Anyway, dat is met elke hobby, dus dat vergeten we maar even. Toch maar goed kijken waar het een latje minder kan...

Hoe wil ik het gaan opbouwen?
Het station is 4 meter lang en ongv. 90 tot 100 cm breed. Dit oppervlak wordt verdeeld in 2 segmenten van circa 1x2m.
Elk segment heeft 4 poten van 44x44x1000. Over de lengte richting zijn de poten verbonden door 3 balken van eveneens 44x44, op resp. 100, 80 en 60cm hoogte.
In de breedte wordt het frame dan dmv latjes van 18x44 gestut. Alles geschaafd vurenhout.

Welke platen ik hier bovenop ga monteren weet ik nog niet. In iedergeval niet te duur  B)

(op de hoeken worden houten driekhoeken gemonteerd, om het geheel haaks te krijgen/houden. met metalen hoeken heb ik slechte ervaringen)
(1 meter leek mij een mooie hoogte voor de poten, incl plaat en wieltje zit je dan richting de 1.10m, dat leek mij wel aangenaam werken)
Als dit niet stevig genoeg is, of juist te stevig -> let me know, want dat scheelt ofwel gezeur ofwel geld  ;)
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi Simon,

Jij zegt platen maar ik denk dat je geen plaat hoeft te nemen van grote afmeting, aangezien je met niveaus werkt.

Dan zou je in de grotere platen toch moeten zagen, en zo hou je stukken over je die je lastiger ergens anders voor kan gebruiken ;)

Je poten zijn wel stevig hoor maar door ook de liggers ervan te maken wordt het een log geheel, en vergeet niet dat je onder de baan ook nog wilt werken.

Segmenten van 1 bij 2 meter werken ook niet echt makkelijk, want je praat over een forse deur als het ware.

Lange halen snel thuis.......dat gaat vaak niet op als je het over de bouw hebt van je baan, dus kijk of je kleinere delen ervan kan maken.

Dan wordt het te handelen, en dat werkt ook prettiger.

Heb je ook juist vanwege je uitgesproken plan weleens aan spantenbouw gedacht?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Dag Hans en de andere lezers,
Na nauwkeurig meten, zou de maximale breedte van het station kunnen volstaan met 80cm. Geen achtertuin en een smallere straat (6cm) zijn daarvan de oorzaak. Een rijzende vraag daarbij is, wat ga ik situeren aan de overzijde van de stationssporen?! Maak ik daar arcaden van met een enkele cm straat, of juist een groenstrook? Wat zou volstaan, wat is realistisch en wat oogt?..

Verder ben ik nog steeds  aan t worstelen met de onderbouw. In principe zijn modules van 80cm niet zo zwaar dat je ze niet kan vertillen, dus kan ik de zwenkwielen weglaten -> stelpoten plaatsen. Een combinatie van beide schijnt niet zo stevig te zijn?

In spantenbouw zie ik in ieder geval bij het station geen meerwaarde. Er is nauwelijks hoogteverschil, dus dan zou ik op de spanten alsnog platen moeten monteren voor wegen en gebouwen en uiteraard het tracé. (ps. Het is wel een beetje spantenbouw, want de plaat wordt ook waarschijnlijk ook om de 20 á 30 cm ondersteund door latten)
De keuze om modules van 2 meter lang te nemen, komt omdat ik anders op de  scheidingen wissels moet plaatsen. Logische lengtes zijn 80cm of 100cm, maar bij beide opties komt het slecht uit. Met een breedte van 80cm zou het toch wel te doen moeten zijn. Zijn er die ervaringen hebben met zulke afmetingen?
Iemand ideeën?
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
De baan uitgelegd op de grond, om een idee te krijgen hoe het eruit ziet.

Oh ja, en nog een  :favorite: , want mn zusje (3) wilde dat graag  :D
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi Simon,

Dat je station vlak ligt kan ik ook wel begrijpen, maar ervoor of erna?
Dan heb je meestal wel een helling die omhoog of omlaag gaat, en dan is spantenbouw zeker voor een beginner wel wat moeilijker.

Zeg maar tegen je zusje dat ze best slim is, want ook inzicht heeft men over het algemeen niet, tot dat het op de plaat /spanten ligt ;)
Dus uitleggen vult niet alleen de kinderwens, maar geeft je ook het inzicht in het railmodel, en hoe groot het in werkelijkheid is :thumbup:

En Simon, wat je tegenover je station (straatzijde) wil situeren, ligt helemaal in jouw smaak hoor.
Volstaat het met een groenstrook dan is het prima, maar denk ook aan de ligging van een station.
Ligt het binnen de bebouwde kom of juist erbuiten?

Arcaden zou kunnen al vindt je die eerder bij de grotere steden, maar wat te denken van die huisjes die in reliëf zijn uitgevoerd?
De meeste modulenbakken zitten op 120 cm lengte en 60cm breed, dus 80cm breed geeft je wat extra ruimte daarvoor, maar geeft ook extra onhandelbaarheid.
Niet dat jij de baan steeds op of afbouwt, dus maak je over 80 cm brede segmenten maar geen zorgen.

Spantenbouw vergt ook planning en nauwkeurig werken, want anders heb je niet passende delen, of te veel verschil qua hoogtes e.d., dus kan best begrijpen dat je toch een andere manier zoekt.
Het wordt ook jouw baan Simon en je mag hem zeker ook wel zelf verwezenlijken, dus het moet voor jou uitvoerbaar zijn ;)

Nu was ik zowat vergeten bijna iets te zeggen over de onderbouw, namelijk dat je zwenkwielen alleen moet gebruiken, als je het geheel wilt kunnen laten rollen.
Is dat dus niet het geval dan gewoon stelpoten plaatsen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi,


Wat antwoorden:
- klopt, aan 1 zijde gaat het hoofdspoor omlaag. Aan de andere zijde komt er een lager gelegen bedrijventerrein(-tje).
- Tja, is spantenbouw moeilijk, ik denk vooral duur...
- Zal ik doen ;) De baan uitleggen was ook de reden waarom ik de diepte van de baan kon verminderen met 20cm.
- Het zal toch een groenstrook worden, 1 stuk met arcaden vind ik wel genoeg, en een groenstrook is makkelijk voor latere uitbreiding.
- Klopt, 80cm geeft net wat extra ruimte, die wel nodig is om het een en ander neer te zetten. Anders gaat het vooral de lengte in zeg maar, wil je evenveel
  gebouwen ed situeren.
- Spantenbouw zie ik op zich wel zitten, ruimtelijk inzicht heb ik wel en ook al wat ervaring met een diorama op die wijze. Ik kom hier zo op terug.
- Wielen? Tja, ik zat te denken om alleen de tracés op de ruwbouw vast te leggen, en de rest op los te maken platen (Zoals de baan Flintfield van Vincent Bode).

Over spantenbouw. Een van de redenen waarom ik er geen zin in heb, is dat ik het onhandig en onnuttig vind, om mijn hele station op spanten te bouwen van ca 10-15cm hoog,
terwijl er alleen aan de uiteinden hoogteverschil is. Want op de spanten komt dan alsnog grotendeels alleen maar een vlakke plaat. Nu kan ik natuurlijk een raamwerk op 2 niveau's maken, maar is dat nog sterk genoeg?

Kortom, als iemand simpele ideeën heeft, of in ieder geval uitvoerbaar, dan houd ik me aanbevolen.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi,

Waarschijnlijk ben ik eruit, wbt ruwbouw.
Hoe zat het en wat was het probleem?
Aan het begin en einde van het station komt er hoogteverschil. Eigenlijk zou dan alleen voor die kleine delen de rest van de baan op spanten moeten worden gebouwd, en dat is veel werk/duur.
Ik was uitgegaan van het feit dat het frame, niveau 0 (het laagste) is. Lager kon niet, maar moest wel. Nu is de oplossing heel simpel.

In plaats van 2 segmenten waarop het station komt, inclusief hoogteverschil, komen er 4 segmenten:
De middelste twee hebben het frame hoog, waardoor spanten niet nodig zijn. Deze segmenten zijn precies het hele vlakke deel van het plan.
De buitenste segment(jes) hebben het frame circa 15cm lager en gaan daar pas mbv spanten hoger richting het station. Heel simpel, maar kom r maar eens op :D
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Simon

Ben benieuwd naar de foto's van de ruwbouw,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Simon BR39

Ben blij dat je er uit bent hoor, en ik zie het wel hoe je alles gaat aanpakken.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Dag luitjes :)

Terug van vakantie, dus ook hier wat wijzigingen en een update (een kleintje dan).
Hieronder het baanplan, in principe blijft dit gewoon zo, alleen heb ik een voorschot genomen op de R3 bochtwissel, dat komt er dus zo uit te zien.
Persoonlijk vind ik dit een nette oplossing, wie weet komt het aan de andere kant ook. Mocht er ooit dubbelspoor komen, dan is dit een ruimtebesparende oplossing.
(alleen vraag ik me af, waar blijft dan de R2 wissel? aangezien alle wissels standaard al R2 waren... Is dat een gift aan de puristen??)

Dan verder voor de ruwbouw... Op het plan staan 2 segmenten getekend, van respectievelijk 80x140 en 80x150. De scheiding komt zo langs de wissels in het midden.
Vervolgens rijst de vraag of ik het frame met een plaat hout bedek, of dat ik als eerste het tracé uitzaag en vervolgens de rest met houten delen erop bevestig...
De grote 'maar' hierbij is, dat ik dan meer naden creëer, dan met enkel een scheiding tussen de 2 segmenten, alhoewel je bij deze oplossing wel langs 'natuurlijke' scheidingen werkt.

Als laatste nog wat over de ruwbouw: de frames worden planken van 10cm hoog aan de buitenzijden en latjes van 4cm hoog aan de binnenkant, om de circa 30cm.


Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi,

De baanbouw is begonnen, zie klik .
Maar er komen wel wat aanvullende vragen naar boven...
Allereerst een enkele aanvulling:
Het buitenste spoor wordt spoor 1, en zodoende gaan alle doorgaande treinen daaroverheen. Dat heeft als voordeel dat bagagekarretjes, rangeerwerk e.d. op de binnenste sporen niet gestoord worden door doorgaand (goederen-) verkeer. De aanpassing in het plan is dat het doorgaande spoor direct bereikbaar is, zonder over een afbuigende wissel te rijden, zodat een hogere doorgangssnelheid mogelijk is. De andere sporen moeten daardoor langzamer binnen worden gereden, aangezien die aan beide kanten dan wel over een afbuigende wissel worden bereikt.

Dan de vragen:
1) wat is de perronbreedte voor perrons met een trap/bagagelift in het midden, terwijl er aan beide kanten net een bagagekar langs kan rijden?
2) ligt het perron even hoog als de 'vloer' van de personenwagons?
3) is het realistisch dat een trein op een wissel staat? Bij spoor 2 (op 1 na buitenste) komt halverwege een wissel, voor het rangeren e.d., maar als ik treinen daarop gewoon kan laten 'parkeren' kan ik de passagierstreinen veel langer maken.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Ondertussen dankzij de NEM normen die bereikbaar zijn via MIBA, wat antwoorden gevonden:
Hoogte perron (t.o.v. bovenkant spoorstaaf) (op een middelgroot station met 25-200 treinbewegingen/dag): H0 = 6,3 mm     RL: 550mm
Breedte perron aan buitenzijde station: H0 = 29 mm     RL: 2,5m
Breedte perroneiland (toegang aan uiteindes/zijkanten): H0 = 63mm     RL = 5,4m
Breedte perroneiland (toegang via lift/trap in midden): H0 = 84mm     RL = 7,3m (waarbij de toegang een breedte heeft van: h0 = 29mm     RL = 2,53m)

Wat betreft de laderampe hoogte (t.o.v. bovenkant spoorstaaf): H0 = 14mm     RL = 1,2m

N.B. 'RL' is de afkorting voor Real Life, wat wil zeggen: In het echte leven.

Wat overblijft is vraag 3.
Verder is het nu puzzelen, hoe ik de passtukjes van C-rails ga inpassen om de gewenste perronbreedtes (deze waren allemaal minimaal, dus breder mag) te bereiken.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi Simon,

Natuurlijk is dat realistisch dat een trein op een wissel staat.
Kijk maar naar de grote stations van Utrecht, Amersfoort, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Zwolle, Leiden en Groningen.
Er zullen er ongetwijfeld nog meer zijn. In de bijlage station Utrecht CS (oude situatie).
Daar heb je A en B perrons waar de kortere treinen stoppen en als er een lange trein,
een intercity of een internationale trein komt, dan staat die trein langs het hele perron. Dus op de wissels.

Met vriendelijke groet,
Peter.


Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi Simon,

Ik kwam net een filmpje tegen van een trein in Dordrecht die keurig in het station op de wissels staat.
https://www.youtube.com/watch?v=MlBugHtI-r4

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi Peter,


dankjewel voor het zoekwerk en de antwoorden  :thumbup: :thumbup:
Ik ben helemaal overtuigd, dus ik kan voorlopig weer verder :)
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Degene die mij volgen in mijn bouwdraadje weten dat ik ondertussen richting de installatie van ringleiding ga.
Ook de wissels worden al aangesloten. Tijdens het bouwen kwam de gedachte langs, waarom zorg je niet dat je nu al alles klaar maakt voor evt rijden met bezetmelding?


Zo gezegd, zo gedaan... eh, gedacht.

Concreet:
- ik rijd nu gewoon met CS2 op zicht, handmatig dus.
- wissels gaan ook handmatig, de bekende schakelkastjes. Echter deze zullen in de loop van 2016 gedigitaliseerd worden.
- met wat zoekwerk kwam ik langs s88 melders die ongv. 1? per bezetmelding kosten (toch?).
- kortom, ik wil nu alles dusdanig maken dat dit in de toekomst mogelijk is -> voor massadetectie betekend dit nu alvast doorknippen van massa en solderen terugmeldingsdraad. (naast de standaard draden voor de voeding).

Alleen, waar moeten die? want om nu elke (!) rails te gaan prepareren gaat mij wat te ver... En daarbij kom ik weer bij jullie: is onderstaande een stap in de goede richting?
Kleuren zijn blokken en zwarte strepen de afscheiding tussen blokken en bezetmelders....
- Klopt het dat het het beste is om 3 melders per blok te hebben? (behalve bij kopsporen)
- Is 1 enkele rail voor de eerste/laatste rail als bezetmelding voldoende in de middelste stationssporen? Anders wordt t middelste stuk weer te kort.
- Als vervolg op de vraag hierboven, is het erg dat een loc op een station het hele blok (dus alle melders) bezet houd?
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
1 rail is wat kort.Ik zou een 172 vervangen door een 094 en een 077 dan kun je ze anderhalve raillengte maken.
Hoe wil het dan doen met bezetmelding? In je CS2 programmeren of ga je er dan ook een computer aan hangen?

Je CS2 heeft namelijk nog een stroomloos stuk voor de lok nodig om hem te stop te zetten.(via een K84 of sein aangestuurd)
Dus heb je langere stopsecties nodig als dat een lok computergestuurd met zijn voorste wielen de stopmelder aantikt.
Nu hoeft de terugmelder niet dezelfde lengte te hebben als het stroomloze stuk.

Kortom het is nogal verschillend wat echt handig /nodig is.En de reactie op meerdere melders bezet houden is ook afhankelijk van je verdere automatisering.
Laat je op het vrij komen van de 1e bezetmelder een wisselstraat vrijgeven of bij het bereiken van de stopmelder ?En wat als je trein te lang is voor dat blok?

Dus vertel eerst eens wat je verdere plannen zijn.Dan komt er wel een passend antwoord voor je bezetmelding.

Mvg Robin
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Ha Robin,

Dank voor de moeite ;)
Goede vraag, op dit moment kijk ik met n schuin oog naar iTrain. Aangezien ik al een CS2 heb en die niet wil verkopen,
is koploper geen optie. Op dit moment rijd ik volledig handmatig. Volgende stap zal zijn digitaliseren van wissels en daarna terugmelding.

Wat je zegt over het stroomloze stuk icm CS2 is nieuw voor mij, ik dacht dat het stukje auto rijden wat de CS2 biedt, hetzelfde geschied als met PC.
(zijn er meerdere varianten van auto rijden die stroomloze stukken vereisen?)
Als dat niet zo is, ben ik geneigd om de voorkeur te geven aan PC besturing in combi met CS2, mede gezien de grote mogelijkheden daarvan.

Wat zijn de beperkingen als ik geen stroomloze stukken maak? -> geen automatisch rijden met CS2 maar wel met PC? Dat is te overzien.

Bedankt voor de tip met de 094/077.
Vrijgegeven van wisselstraat lijkt me het meest logisch wanneer je de stopmelder bereikt...
Over langere treinen heb ik ook nagedacht. Stationssporen worden niet langer, dus wordt t n kwestie van goed opletten welk materieel je ergens heen stuurt.
Over het algemeen zullen de langste treinen gewoon bij de langste perrons stoppen en anders zullen zij enkel passeren via kortere sporen.

Heb ik zo genoeg info gegeven? Het is voor mij ook een beetje zoeken wat handig is, zeker omdat ik nu geen geld heb voor volledig automatiseren, maar geen zin heb om straks alles af te breken.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Met alle functies van de CS2 ben ik niet bekend.
Maar als je nu al zoveel uitsluitingen door lengte wil denk ik dat je de computer erbij moet gaan halen.

Is meer een waarschuwing ,dat je dat eerst even uitzoekt of mogelijk is wat je wil.
De meeste centrales kunnen geen uitzonderingen voor te lange treinen in een te kort blok.

Robin
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Dan ga ik wat navraag doen bij o.a. iTrain gebruikers.
Als leek verwacht ik eigenlijk wel dat ik treinen van bepaalde blokken kan uitsluiten...
Anders moet je de korte perrons uitsluiten van blokken, zodat je daar alleen handmatig kan komen.

Maar het gevolg daarvan is dat je automatiseert voor 2 sporen, dat is weer enigszins onzinnig...
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Dag Robin,

Ik heb net je draadje gelezen en wil wat kwijt over terugmelders.
Ik heb een kleine testbaan gehad met Koploper, Intellibox en C-rails.

In mijn testbaan had ik per blok twee bezetmelders door een C-rail te "isoleren".
Dit was te weinig, soms schoten loks door en kwamen dan op de wissels tot stilstand.
Het eerder gegeven advies om een 094 er aan te plakken is zonder meer goed maar ik kies ervoor om twee stuks rails (172 en/of 188) hiervoor te gebruiken.
Je moet er vanuit gaan dat je lok volledig op de bezetmelder kan staan.
Dat betekent dat mijn blokken uit minimaal 5 stukken rail bestaan; twee voor de inkomende bezetmelder, een voor de stopsectie en twee voor de uitgaande bezetmelder. Het spreekt van zelf dat in zo'n klein blok de snelheid laag moet zijn.

Wat je voorlopig kunt doen is je rails isoleren voor je bezetmelders en hier een afwijkende kleur draad aan solderen. Zelf gebruik ik hiervoor de kleur groen.
Deze kan nu gewoon doorverbinden met je bruine draad van je ringleiding.
Zodra je overstapt op bezetmelders hoef je alleen de groene draden los te halen van je ringleiding en aan te sluiten op je bezetmelder (terugmelddecoder). 
Kies wel voor bezetmelders met een RJ45 aansluiting (netwerkkabel die je ook voor je PC gebruikt) Deze zijn betrouwbaarder en veroorzaken geen storing.

Als je trein in twee blokken staat, en dus ook op een wissel, worden beide blokken bezet gemeld, en kan daar geen trein komen.
Dit werkt zo in Koploper en naar mijn idee ook in iTrain.
Het wordt hachelijk als het begin of einde van een trein op een wissel staat want dan wordt het volgende of voorgaande blok niet bezet gemeld want een wissel is niet op een terugmelder aangesloten.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om je centrale op een PC aan te sluiten en met iTrain te gaan rijden.
Ik ga dat ook doen.
Je hebt geen zware PC nodig, een tweede handsje met Windows XP is meer dan zat.
Het is alleen niet verstandig om met deze pc het internet op te gaan.
Mijn keuze voor iTrain (pro) wordt ingegeven door de netwerkfunctionaliteit en de twee beeldschermen.
Twee beeldschermen zodat ik op de een mijn baanplan en op de andere de loks kan zetten.
De netwerkfunctionaliteit om twee PC's te gebruiken.

Als je CS2 is aangesloten op een router zou ik eens kijken naar de app van Marklin.
Deze kun je op een smartphone of tablet zetten (mits je deze hebt) en geeft je meer vrijheid door de draadloze aansturing.

Henk   
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 28 november 2015, 22:51:31

In mijn testbaan had ik per blok twee bezetmelders door een C-rail te "isoleren".
Dit was te weinig, soms schoten loks door en kwamen dan op de wissels tot stilstand.
Het eerder gegeven advies om een 094 er aan te plakken is zonder meer goed maar ik kies ervoor om twee stuks rails (172 en/of 188) hiervoor te gebruiken.


Dit is niet helemaal waar hoor, ben zelf een vervend gebruiker van Koploper en heb in mijn baan overal maar 1 188 of 172 als stopmelder en dat gaat perfect. De oplossing om dit goed te laten werken is "leren remmen" en uiteraard de instellingen die daar mee te maken hebben goed instellen is daarbij een must. Mijn blokken zijn allen voorzien van twee bezetmelders te weten een inrijd melder (bijna het hele blok dus) en een stopmelder. Als de trein moet stoppen in een blok zal hij, zodra hij het blok binnen rijdt, gaan remmen naar gemiddelde snelheid (kan je per bloktype opgeven) Na een initiële tijd zal de loc gaan remmen naar minimum snelheid (die staat bij mij zeer laag in gesteld, namelijk op 10 km/h) Als je die initiële tijd heel kort zet zal je zien dat de loc bijna meteen op minimum snelheid gaat rijden als hij het blok binnen rijdt. Nu is dat natuurlijk een ongewenst effect maar daar is dus die optie "leren remmen" voor bedacht.

Stel je hebt bij de maximale tijd dat een trein op minimum snelheid mag rijden 5 seconden opgegeven en als minimum tijd 2 seconden, dan zal Koploper de eerste keer dat een trein moet stoppen in een blok gaan meten hoe lang hij op minimum snelheid heeft gereden. Aan de hand daarvan zal Koploper bepalen hoe lang de trein op gemiddelde snelheid moet rijden om binnen die tijden van 5 en 2 seconden uit te komen dat de trein zal rijden op minimum snelheid.
Je zal zien dat Koploper daar meerdere metingen voor nodig is maar op den duur stoppen alle treinen zodra ze met het eerste wiel de stopmelder raken. En omdat koploper eerst de trein veel te lang laat rijden op minimum snelheid en van daaruit gaat "leren remmen" zullen ze nooit te ver doorschieten.   
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Heel goed Jan Willem, zo heurt het. :thumbup: ;)

Met groet,
Ben.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Henk,


Je moet je bericht aan Simon richten.
Hij heeft hier de vragen gesteld. Ik heb alleen mijn bedenkingen geuit of wat hij wil met alleen een CSII kan.

Mijn koploper bestand werkt zoals Jan Willem beschrijft.
Als je zorgt dat tijdens het leren remmen de locs gelijk afremmen als ze een blok inrijden,kun je het doorschieten Voorkomen.
Ik heb daar weinig problemen mee gehad. Alleen in het begin met een treinstel dat lang was en op het voorste draaistel geen detectie had. En dat staat ergens in m'n draadje. Maar dat heeft niets met leren remmen te maken maar meer met waar stoppen.
En daar kwam in de PB brievenbus een stortvloed antwoorden met oplossingen op. Incl voorbeelden.

Mvg Robin
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Goedemiddag allemaal,

Iedereen bedankt voor de info  :thumbup: :thumbup:

#Henk: Vermoedelijk heb je onze namen verwisselt, geeft niet, overkomt mij ook wel eens. W.b.t. de terugmelders, dit ga ik dan ook doen, alleen is mijn keuze gevallen op de kleur paars ;). Tzt kan ik dan de nodige draden loshalen/solderen en die aan s88 oid bevestigen. De aansluiting zal ik in gedachten houden, die tip heb ik al vaker gezien. Wanneer ik de ringleiding heb aangebracht, servodecoders enz wordt het inderdaad tijd om met iTrain te gaan proefrijden, dat is de enige manier om er werkelijk achter te komen. Ik heb hier nog geen idee van, wanneer ik zover ben, dus tegen die tijd horen jullie meer. De app van Remote Control gebruik ik ook en bevalt me prima. Over bezetmelding in de wisselstraat: ik heb tussen de wissels van spoor 3 en 4 een 077 liggen dus daar kan ik een bezetmelder op plaatsen, zonder blok. Dan heb ik het meeste wel ondervangen. Ik ben er tenslotte altijd zelf nog bij :). Als laatste, wat is het probleem bij kortere ingaande/uitgaande melders? Bezet is toch bezet? (Klopt, heb de iTrainhandleiding nog niet uit).

#Jan-Willem: Mij lijkt het ook geen heel groot probleem dat stopmelders wat korter zijn. Alleen jij geeft aan dat 'leren remmen' hierbij nogal belangrijk is. Volgens mij is dat een verschil met iTrain, maar daar zal ik hier en daar wel wat over kunnen vinden neem ik aan.

#Ben: in mijn ogen is er geen 'zo heurt het', enkel verschil van inzicht en manieren die bepaalde pro's en con's hebben, waarbij elke gebruiker vrij staat daar een beslissing in te nemen. Maar ik maak uit je reactie op dat je het met de argumenten van Jan-Willem eens bent.

#Robin: Foutje denk ik inderdaad :P. Terecht wees je mij op de tekortkomingen, ondertussen heb ik wel in de gaten dat het automatisch rijden via CSII niet de voorkeur geniet.
Jij werkt ook met koploper, dus ik stel mijn volgende vraag even in het algemeen.

- In hoeverre kan iTrain zelf leren remmen?

Ben ondertussen nog lekker handmatig aan het 'proef'-rangeren. Nu zou ik spoor 3,4,5 met een 172 kunnen verlengen, maar bij de goederenoverslag gaat dat dan weer ten koste van een 172. Terwijl deze lengte (bij de goederenloods) me wel realistisch lijkt. Ook krijg ik anders de loods helemaal op het einde, zodat de kruiers veel meer werk krijgen...
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Goeiemiddag,

Excuus voor het omwisselen van de namen.
Maar ik ben zo te zien niet de enige die dat wel eens overkomt. :P

Ik ben niet zo diep op Koploper in gegaan omdat dit voor Simon geen oplossing is.
Hij heeft een CSII en die wordt niet ondersteund door Koploper en Simon wil de CSII niet weg doen.

Ook ik heb gebruik gemaakt van de optie leren remmen in Koploper maar desondanks wilde er bij mij wel eens een lok doorschieten.
Oorzaak? kan van alles zijn: geen detectie op het voorste draaistel, slecht kontakt met de rails door vuil en stof, zwakke draad naar de decoder, storing op de bedrading naar de centrale en de computer, de computer zelf, noem maar op.
Vandaar mijn keuze voor twee stukken rails om het zekere voor het onzekere te nemen en daarmee zeg ik niet dat een korter stuk rails niet werkt.

Citaat van: Simon BR39 op maandag 30 november 2015, 14:10:31
Over bezetmelding in de wisselstraat: ik heb tussen de wissels van spoor 3 en 4 een 077 liggen dus daar kan ik een bezetmelder op plaatsen, zonder blok.
Ik denk dat het wel verstandig is om in de software een blok hiervoor op te nemen om de bezetmelding op je scherm te krijgen.
Immers, de bezetmelder stuurt een signaal en moet dat ergens kwijt.
Als er dan geen blok aan gekoppeld is weet ik niet wat er dan gaat gebeuren.
In Koploper heb je de mogelijkheid om aan te geven dat er dan in dit blok geen treinen mogen stoppen.
Daar heb ik in mijn testbaan ook gebruik van gemaakt.
En een blok meer of minder maakt ook niet veel uit.

Citaat van: Simon BR39 op maandag 30 november 2015, 14:10:31
- In hoeverre kan iTrain zelf leren remmen?
Weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat er een KLIK: iTrain-forum is waar je deze vraag zou kunnen stellen.
Even aanmelden en registreren.
Ik denk dat je daar het juiste antwoord zult krijgen.

Henk
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Citaat van: Simon BR39 op maandag 30 november 2015, 14:10:31

#Ben: in mijn ogen is er geen 'zo heurt het', enkel verschil van inzicht en manieren die bepaalde pro's en con's hebben, waarbij elke gebruiker vrij staat daar een beslissing in te nemen. Maar ik maak uit je reactie op dat je het met de argumenten van Jan-Willem eens bent.


Jan-Willem beschrijft het remproces van Koploper en hoe je dat kunt beïnvloeden/verbeteren. En dat beschrijft hij goed, da's wak bedoel en meer niet.

Met groet,
Ben.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
#Ben: Ik was niet van het 'meer niet' uitgegaan hoor Ben, maar n paar woorden extra scheppen n hoop duidelijkheid  :) :thumbup:

#Henk: dat elke terugmelding een blok behoefde wist ik niet, dacht dat er ook losse konden. In ieder geval gaat het mij erom dat ik deze wel kan plaatsen daar.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Citaat van: Simon BR39 op maandag 30 november 2015, 22:23:30

#Henk: dat elke terugmelding een blok behoefde wist ik niet, dacht dat er ook losse konden. In ieder geval gaat het mij erom dat ik deze wel kan plaatsen daar.


Dat hoeft ook niet. :)

Het principe blijft altijd dat een blok alleen maar zinvol is als er ook een trein in past. Vanuit die gedachte is een stukje rail in een wisselstraat nooit een blok, het voegt niets toe. Er zijn wel wat uitzonderingen te bedenken waarom het wel zinvol is maar dat gaat wat ver denk ik.

Een bezetmelder in een wisselstraat kan zinvol zijn om bijvoorbeeld een voorgaand sein eerder af te laten vallen of een deel van een wisselstraat eerder vrij te geven maar ook dat zijn de uitzonderingen en echt voor gevorderden. Daarnaast weet ik niet of iTrain met dat soort bijzonderheden om kan gaan.

Dus: hang lekker de losse draad van je stukje 077 rail aan massa, misschien heb je er later iets aan.

Met groet,
Ben.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Ik zit nog even naar je ontwerp en je uitleg te kijken, maar je wil dus het industrieterreintje lager leggen en daar moet dan de ingang naar je schaduwstation nog onderdoor ?
Ik denk dat je beter je industrie wat hoger kan leggen om voldoende doorrijhoogte te krijgen. Ik kan hier in heel dit draadje niets over terug vinden, tis nog vroeg en ik heb nog geen koffie op ;) misschien overbodig dat ik de vraag stel, omdat je hier al wel rekening mee gehouden hebt...
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
#Ben:  Ik ga er inderdaad lekker een draadje aan hangen ;). Als ik iTrain zojuist goed heb gelezen, zag ik dat je als je wilt ook bezetmelding op wissels kunt plaatsen... Of dat met C-rails mogelijk is, ik denk het wel. Ik zou dan de wisselstraat als 1 of 2 losse bezetmelders kunnen aangeven, probleem opgelost. Maar aan de andere kant, als je standaard de lange treinen toegang tot bepaalde blokken ontzegd, dan is dat niet nodig.

#Vince: Goede vraag. Ik heb globaal in gedachten wat er aan de rechterkant komt: het spoor vanaf het station loopt via arcaden over in een spoor'dijk', aan de achterkant van de segmenten. Aan de voorkant van de spoordijk komt dus op een lagergelegen stuk (dus spoor op de spoordijk ligt gewoon op zelfde hoogte als station) met daarop industrieterrein.
De aansluiting daarop ben ik nog niet helemaal over uit. Misschien loopt het dood (inrijden dus niet vanaf de kant van het station) of laat ik het toch naar een schaduwstation (onder de huidige modules) lopen.
In dat laatste geval zal ik heel goed op de hoogtes moeten letten, daar heb je helemaal gelijk in. In die hoek heb ik het een en ander in gedachten, wat prioriteit heeft boven een verbinding met een schaduwstation. Dus als ik deze dingen niet kan realiseren wanneer ik het spoor zou aansluiten op het ss, dan geen aansluiting ;)

Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi,
Afgelopen tijd flink verdiept in e.e.a. Ik ga, in een van de komende maanden toch iTrain (zei het Lite voorlopig) aanschaffen.
Dat maakt het gelijk een stuk duidelijker om de blokken in te delen.Nu heb ik de demo al gedownload en de baan ingetekend.

Het meest logische is om ervoor te zorgen dat alle sporen die van beide kanten kunnen worden ingereden,
3 melders hebben. Nu heb ik ook een 3-tal opstelsporen. Hoeveel melders hebben die nodig? Ik dacht zelf 2, tenzij je melders uit een voorgaand blok als remmelder gebruikt...
Dat laatste kan naar mijns inziens wel alleen als je deze opstelsporen maar vanuit 1 voorgaand blok inrijdt, of zie ik dat verkeerd...
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
-Simon:
Je mag een melder niet in twee verschillende blokken gebruiken.
En voor opstelsporen in een melder voldoende.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
@Simon en Ben:
Citaat van: Simon BR39 op dinsdag 01 december 2015, 12:27:40
#Ben:  Ik ga er inderdaad lekker een draadje aan hangen ;). Als ik iTrain zojuist goed heb gelezen, zag ik dat je als je wilt ook bezetmelding op wissels kunt plaatsen... Of dat met C-rails mogelijk is, ik denk het wel. Ik zou dan de wisselstraat als 1 of 2 losse bezetmelders kunnen aangeven, probleem opgelost. Maar aan de andere kant, als je standaard de lange treinen toegang tot bepaalde blokken ontzegd, dan is dat niet nodig.
Ik heb een jaar of twee jaar geleden aan Xander Berkhout de vraag gesteld waarom er geen bezetmelder aan een wissel gekoppeld kon worden. Dat was niet nodig/logisch vond hij. Kennelijk is hij nu toch van mening veranderd en daar ben ik blij om. Wat is mijn idee hier achter? Simon geeft aan dat hij tussen twee wissels een stuk 077 heeft zitten. Als je dan twee keer de lengte van een wissel (188 mm) + 77 mm neemt kom je op 453mm. Stel nu dat er een wagon of rijtuig los raakt en precies op het tussenliggende stuk stil blijft staan? Geen bezetmelding dus een volgende trein dendert er vrolijk tegen aan met alle gevolgen van dien. Als je dan met veel treinen of automatisch rijdt of het stuk in een blind deel (bijv. schaduwstation) van je baan zit dan heb je dat niet in de gaten.
Ben, hoe kijk jij tegen deze mening aan?

Volgens mij moet het met C-rails wel mogelijk zijn mits je alle zijden van de wissel maar goed isoleert en je wissel in een ?eigen? blok ligt. In het hierboven genoemde voorbeeld zou je de twee wissels en het stuk 077 in een blok kunnen doen met twee bezetmelders; elke wissel een. Hang wel aan elke wissel ook een rode en bruine voedingsdraad.

Je kunt lange treinen ook in twee blokken plaatsen. Beiden worden dan bezet gemeld. Als je trein van het ene naar het andere blok rijdt worden ook beide blokken bezet gemeld.

Ik had in mijn testbaan met Koploper overigens in alle blokken twee bezetmelders en alle blokken werden van twee kanten ingereden. Ook in de opstelsporen had ik twee bezetmelders. In iTrain kan dat natuurlijk anders geregeld zijn (of moet wellicht anders geregeld worden).

Citaat van: Simon BR39 op maandag 30 november 2015, 22:23:30
#Henk: dat elke terugmelding een blok behoefde wist ik niet, dacht dat er ook losse konden. In ieder geval gaat het mij erom dat ik deze wel kan plaatsen daar.

Volgens mij is het net andersom: elk blok behoeft een bezetmelder. Immers je tekent in iTrain je baan en deelt deze op in blokken. Aan de blokken koppel je een bezetmelder.

Weer genoeg voer voor discussie dacht ik zo. :P

Henk
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi Henk,

Fijn dat Xander dit dan later alsnog heeft toegevoegd :)
Ik ga denk ik maar mijn wissels isoleren (gebeurt eigenlijk automatisch, want de blokken eromheen zijn al ge isoleert).
Blijkt het nodig te zijn om deze aan te sluiten op een bezetmelder, dan kan dat nadien altijd nog.

Ik ga nu dan maar van start met ringleiding en bezetmelding, dat kunnen jullie tzt dan weer volgen in mijn baanbouwdraadje.

Tnx voor het meedenken allemaal!
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Citaat van: Trainhenk op donderdag 03 december 2015, 11:47:54

Ben, hoe kijk jij tegen deze mening aan?


Het is een keus. Je kunt zelfs wissels of een hele straat in een blok opnemen, tegen de regels zegt iedereen maar het kan gewoon mits je het goed regelt.

Met groet,
Ben.

edit: zinsloop
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi,

Het is van alle tijden, een zoektocht naar een schaduwstation waar zo veel mogelijk treinen in kunnen. Maar je wordt vooral beperkt, wanneer je weinig ruimte hebt, door de ruimte die je nodig hebt om te dalen en te stijgen. Met 1 verdieping kan je nog wat smokkelen met een enkel dalend spoortje, maar met meerdere verdiepingen waar beduidend ruimte tussen de verdiepingen zitten, kost dit enorm veel oppervlak.

Nu komen we dus op mijn vraag. Ik zit weer een beetje te tekenen en ik dacht, wat nu als ik 1 spiraal neem. Dat betekend per definitie dat je gebruik maakt van kopsporen. En dat houdt weer in dat, wil je een standaard (niet pendel) trein met de loc naar voren uit het SS wil laten komen deze gekeerd moet worden.
Dat houdt ook in dat de loc eenmaal van richting moet veranderen. Nu vraag ik mij af, als ik de keermogelijkheid bovenaan houdt (niveau -1) en de opstelsporen daaronder, dan gaat de loc als eerste het SS binnen en naar beneden. Als deze bijv. bij -3 een tijdje heeft gestaan, dan moet deze achteruit opdrukkend omhoog. Dat is per definitie vragen om moeilijkheden, dat weet ik. Dus dan keren we eerst en gaan we dan pas achteruit. In dit geval gaat de loc dus als laatste naar beneden en komt als eerste weer omhoog (dat is het meest veilig).

Nu kom ik alsnog echt op mijn vraag: een trein duwend omhoog is not done. Is een trein duwend omlaag wel done?
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Je kunt er ook voor kiezen om te gaan driehoeken.

Of te wel, je rijd naar beneden, naar opstelsporen.
Vervolgens achteruit naar de andere opstelsporen.
Daarna weer vooruit naar boven.

Voordeel is dat je veel opstellengte hebt.

'k Heb even wat voor je in elkaar geknutseld:
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
M.i. hoeft je schaduw station geen kopstation te zijn. Je kan via een tweede wisselstraat alles weer samenvoegen en dan via een 180 gr. lus terug naar de spiraal. Dan rijd je loc voor naar boven. Zo'n zelfde idee is ook op de bovenbaan mogelijk.
In diameter zal de 180 gr bocht niet anders in breedte zijn dan je feitelijke spiraal lijkt me. Hangt natuurlijk van de gebruikte radius af.

Groet Hans
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
 @citaat2 Maar dan gaat de lengte van de lus af van de lengte van de opstelsporen, gegeven een eindige lengte van je schaduwstation.

@Richard, dat idee neem ik zeker mee, ik had voor de keermogelijkheid ook een 3hoek in gedachten, 2 poten zijn de klimspiraal, met 1 opstelspoor als 3e poot.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Simon,
misschien moet je meegeven op welke oppervlakte je kan werken en hoe lang je opstelspoor in het schaduwstation zou moeten zijn, dat maakt het al iets praktischer.
Er zijn hier ware kunstenaars die hele mooie ontwerpen uit hun hoed kunnen toveren.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Hoi Stijn,

Dat is het leuke, dat weet ik nog niet. Ik woon nu nog thuis en daar heb ik plek genoeg, maar als ik op mezelf ga, moet de baan wel mee :)
Maar in principe gaat het vooral om de vraag: kan je treinen duwend naar beneden laten gaan. Als dat niet het geval is, kan ik niet werken met 1 klimspiraal, tenzij ik de oplossing van Richard toepas. Dit is dus allemaal beeldvorming zeg maar.
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om achteruit een klimspiraal uit te rijden. Hier heb ik tijdens het bouwen ook wel vaker met de hand een trein even terug moeten rijden, zonder problemen.

Gr Remco Richard
Re: Baanplan H0, Tp 3-4, C-rails, segmenten, 2.9mx0.8m: Blokindeling
ok, tja, ik vermoed dat het het beste is dat de loc steeds vooraan rijdt.
Echt ervaring heb ik er niet mee.

Zelf heb ik wel al wat ontworpen, en ik ben wat afgestapt van spiralen voor het schaduwstation.
Momenteel haal ik meer uit rechte stukken helling, heb een voorbeeldje van 3.2m op 1.7m, zie bijlage, hetgeen toch al een serieus schaduwstation geeft.
Je kan langs de zijkant en achterkant over een 5m stijgen, en zodoende verschillende schaduwstations onder elkaar leggen.