Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

stationsemplacement ontwerpen / inspiratie

Gestart door Mark147 woensdag 25 mei 2016, 19:40:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Hoi allen,

Nog lang niet ben ik hier aan toe, maar ik ben in mijn hoofd wel bezig met een station.
Wat heb ik in mijn hoofd:
- In eerste instantie het liefst met c-rails.
- Lengte 4 tot 5 meter voor alleen het station.
- Twee sporen komende uit een berg en er moeten uiteindelijk ook weer 2 sporen in de tegenoverliggende berg verdwijnen, met wellicht 1 zijspoortje wat voorlangs de berg lokaal ergens heen gaat.
- Alleen met slanke wissels.
- Wat ik het liefst wil, is het hele gebeuren (deels) in een flauwe bocht maken. Met bv tegenboog slanke wissel.
- Ik denk zelf aan totaal 6, 7 of 8 sporen waarop intercity's en lokaal verkeer kan langskomen. Zowel stoom/diesel en elektrisch.
- Qua ruimte heb ik een diepte van 1.10 bij 5.50.
- Langste treinen zijn met 9 personenrijtuigen erachter.

Ik heb heel veel sporenplannen bekeken hier en bij diverse buren, maar stations die in een (flauwe) bocht liggen ben ik amper tegengekomen. Het is ook niet de bedoeling dat ik iets 100% namaak, maar gekeken puur om inspiratie op te doen.

Ook een stoomdepot en een (klein) rangeerterrein zou leuk zijn maar is niet noodzakelijk om dat bij het station te "proppen". Dat kan ik ook ergens anders nog maken.

Het is ook niet mijn bedoeling dat iemand hier een compleet plan gaat maken, al hou ik met wel aanbevolen hahaha, al is dat maar weer ter, zoals eerder genoemd, inspiratie.
Ik heb zelf geen enkel modelspoorbaan ontwerpprogramma.

Bij mijn schaduwstation is nu laag 2 zo goed als klaar. Zie mijn andere draadje "een nieuw begin".
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=61280.msg1074169#msg1074169
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Hoi Mark,

Heb je 4-5 meter voor je station alleen of is dat de totale ruimte die je met de modelspoortafel wilt vullen? Kan je wellicht het baanplan van je schaduwstation ook hier plaatsen, zodat mensen weten hoeveel ruimte er ongeveer is? Dan hoeven we ook niet te zoeken en staat alle info bij elkaar :)

Verder: Waarom C rail? Met flexrail van de K rail kan je een hele mooie flauwe bocht maken. Bedenk je wel dat koppelen met Märklin kortkoppelingen in een bocht erg lastig, zo niet onmogelijk, is. Ja, dat is wat meer werk, maar als je dat goed aan legt, kan je dat veel vloeiender krijgen.

Zijn je rijtuigen 1:100 of 1:87? Dat scheelt nogal in de lengtevoering, een trein van 9 rijtuigen in 1:100 past nog net op 3 meter spoor met locomotief zonder dat dit er direct opgepropt uit ziet, een trein met rijtuigen van 1:87 past dat eigenlijk net niet.

Laurent
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Hi Mark,

Leuk dat je een baan gaat bouwen die ook in mijn staatje past zelfs met een BW.
Welke periode en welk land ?
Ik woon ook in Utrecht dus als je het leuk vind om bij een bakje koffie te kletsen over wat je precies wilt...
Kijk eens in mijn draadje wat ik allemaal over "BW Karbrücken" droom. 

groet
Harald
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
@Laurent

Tot max 4.5 meter voor echt alleen het station. Zeker als dit in een bocht ligt zal de lengte iets toenemen.
Een baanplan heb ik niet echt, daar ik geen programma heb om dit te ontwerpen.
Echter eigenlijk staat de hele zolder van 4x6 tot mijn beschikking. Ik wil sowieso eerst 1 kant gaan doen, andere kant alleen om rond te rijden. Beter alles in stukken doen dan overal veel onafgewerkt.

Ik gaf ook aan het liefst c rails, maar indien het niet anders kan, k (flex) rails.
Rijtuigen heb ik van beide 1:100 en 1:87.

Wat bedoel je met koppelen in een bocht? Het is niet mijn bedoeling dat er af- of aangekoppeld gaat worden op doorgaande en de andere perron sporen. Aan de andere kant van de zolder komt wellicht ooit in de toekomst een kopstation.

Moet ff zoeken hoe ik de link naar mijn schaduwstation kan weergeven in mijn eerste post.
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
@Harald

Periode is eigenlijk alles door elkaar heen. Dwz toen ik 8 was heb ik mijn eerste treintje gehad van opa en oma, zoals zovelen onder ons hahaha.
Qua land, ehhh bergachtig, maar ook de ns zal daar op bezoek komen. Ik ben niet zo om alles volgens de werkelijkheid te laten rijden eerlijk gezegd. Gewoon rijden wat ik al heb en waar emotionele waarde aan zit.

Wat is een BW???

Jouw draadje heb ik al meermalen doorgelezen hoor hahaha!!!
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Dag Mark.

Citaat van: Mark147 op woensdag 25 mei 2016, 20:05:17
Wat is een BW???

BW staat voor BahnbetriebsWerk :wink:

Groeten,

Erik.
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Mark,

Ken je SCARM? Als ik wat teken, gebruik ik SCARM. Dat is freeware. SCARM website. Niet overal even gelikt als Wintrack en heeft zo nu en dan zijn nukken, maar wel handig en bruikbaar.

Als je niet wilt koppelen in bochten, scheelt dat alweer een hoop. Veel mensen willen dat wel in een station en dan is een boog lastig. Maar is 6 tot 8 sporen voor een station aan een doorgaande spoorlijn met 2 sporen zonder knooppuntfunctie niet wat groot?
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Misschien is dat wel wat groot ja.
Maar misschien ligt het ook wel op een knooppunt achter de berg, dat kan de toeschouwer niet zin :)
Plus, ik kan een trein wel realistisch lang laten staan terwijl niet alles geblokkeerd is.
En nog een plus, vind dat gewoon wel mooi staan :)

Zal eens naar dat scarm kijken.
Link naar het schaduwstation is gelukt in ieder geval.
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Maar dan is 2 sporen ook wel wat weinig als binnenkomende sporen, toch? Je kan wellicht bij uitrijden van het station al de splitsing richting schaduwstation of gewoon doorgaand de rest van de baan op maken? Daarmee kan je wellicht ook nog spannender spoorverkeer maken? Maar dan is het in ieder geval minder rechttoe rechtaan.
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Klopt, zoiets is aan 1 kant ook de bedoeling.

Maar eerst nog een laag schaduwstation maken.
Ehh eerst nog ff sparen :)
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Maar teken eens uit hoe je schaduwstations nu liggen/uit moeten komen. Dan is het voor de anderen ook makkelijker om ergens te beginnen. Het is nu wel heel erg abstract.
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Zie ff de link daar staan ook wat foto's.
Ja tis weer ff geleden, maar ben weer begonnen :)
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Hi Mark,

Leuk dat je weer bent begonnen, eigenlijk uiteraard want het hobby seizoen is weer gestart.
Ben je op de hoogte dat er een stamtafel-Utrecht (in Amersfoort) is ?

Klik hier

groet
Harald
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Citaat van: Haradigi op zondag 15 oktober 2017, 16:37:40
Hi Mark,

Leuk dat je weer bent begonnen, eigenlijk uiteraard want het hobby seizoen is weer gestart.
Ben je op de hoogte dat er een stamtafel-Utrecht (in Amersfoort) is ?

Klik hier

groet
Harald

Ja dat wist ik al.
Echter langskomen gaat er denk ik niet inzitten.
Dit ivm mijn andere hobby, snooker. Wij spelen eredivisie en dat vergt ook nogal wat tijd.
Teletekst pagina 645.
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: stationsemplacement ontwerpen / inspiratie
Hi Mark,

Jammer maar Snookeren is ook hartstikke leuk.

groet
Harald