Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal

Gestart door Thijs Volker dinsdag 14 juli 2015, 14:55:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Wie kan mij laten weten hoe ik een Marklin M  3 wegwissel aan kan sluiten op mijn ECOS Comm Station 50200. Ik heb de baan op genoemde ECOS staan ook het Driew wissel aan 2 zijde van het baanvak. Deze moet gelijk met elkaar werken. Dus gelijk recht door zo ook R en L. Ik heb al wat schakelingen geprobeerd maar zonder goed resultaat. Er zijn 5 draden per wissel die ik heb aangesloten op 2 van de 4 aansluitpunten van de K83. Wat kan ik fout doen !
Re: Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Ik begrijp dat je 2 x 3-wegwissel wil aansturen via K83. Totaal heb je dan 8 blauw draden en die heb je bij elkaar geknoopt op 2 ingangen?
Re: Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Moeten de beide wissels gelijktijdig naar dezelfde kant worden omgezet? Dat is me niet helemaal duidelijk.

In principe heb je twee uitgangen van een K83/M83 nodig, één voor Rechts/Rechtdoor en één voor Links/Rechtdoor.
Met behulp van dioden kun je de afgebogen stand terug laten zetten naar rechtdoor, wanneer je de tegengestelde (afbuigende) stand wil benutten.

Dus uitgang A schakelt bijv. rechts-rood van de ene wisselspoel en tegelijk rechtdoor-groen van de andere, enz.
Een schema heb ik zo niet, maar is vast wel te vinden op het www.

Wanneer je beide wissels parallel wilt schakelen pas je de gevonden oplossing 2x toe. Dat kan in theorie op dezelfde twee uitgangen van de K83/M83.

Met het linkerdeel van dit schema zou je het moeten kunnen oplossen voor één wissel.
De L resp. R komen op twee kontakten van de M83 voor afbuigend. De M op beide kontakten voor rechtdoor.(dit mag parallel)

John
Re: Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Hallo Thijs,


Een 3-wegwissel wordt middels een decoder (voor 4 wissels) en 2 adressen aangestuurd.
Om een 3-wegwissel aan te sturen maak je een wissel aan zoals op de afbeelding te zien is.
Je hoeft hier enkel het eerste wisseladres op te geven, het tweede adres wordt automatisch in de ECoS opgeslagen en is gelijk aan Adres +1, verder nog het protocol enz.
Voorbeeld eerste adres is 65, het tweede adres wordt dan automatisch 66.

Voor het aansturen van twee 3-wegwissels tegelijk kun je twee decoders met hetzelfde adres nemen of een decoder die de mogelijkheid heeft om meerdere aandrijvingen tegelijkertijd aan te sturen.




Mvg,
Peter
Re: Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Beste Thijs,

Voor je goede begrip, een 3-weg wissel heeft 2 wisselmotoren, één voor linksaf/rechtdoor en één voor rechtsaf/rechtdoor, belangrijk is om je te realiseren dat als je linksaf wilt, de wisselmotor voor rechtsaf in de rechtdoorstand moet staan, anders houden die wisseltongen de wisseltongen naar linksaf tegen.

Groet, Anne W

Re: Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Thijs,
Mocht je (de oude) Märklin K83, of Iek MAD4 als decoder gebruiken, dan moet voormeld plaatje van Freak/Peter bij Naam niet op DCC staan maar op motorola.
Groet, Paul
Re: Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Dank voor de reacties, Ik heb  2 aansluitpunten van de K83 gebruikt waar ik inderdaad 2 rode en 2 blauwe bij elkaar heb gedaan van beide wissels. Bijvoorbeeld rechtdoor en rechts af en op de andere aansluiting het zelfde in links. Maar het wil niet werken. Ik ga kijken of andere problemen kunnen zijn. Gr Thijs
Re: Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Sluit de ene aandrijving aan als wissel #1 (afbeelding)
Sluit de andere aandrijving aan als wissel #2.
Maak in de ECoS een 3-wegwissel met als naam Motorola en geef het adres van wissel 1 op.
Bevestigen met het groene vinkje in de ECoS.


Plaatje: 3railwiki


Mvg,
Peter
Re: Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Beste Thijs,

Werkt de wissel wel goed, als je zelf voor decoder "speelt": zet de gemeenschappelijke draad vast op de bruine aansluiting van een trafo en houdt één voor één de andere 4 draden tegen de gele aansluiting van dezelfde trafo: wat gebeurt er dan?

Groet, Anne W
Re: Aansluiting Marklin M Driewegwissel Digitaal
Hallo Peter en andere lezers, Dank voor je reactie met tekening. Maar ik blijf met het probleem zitten wat mij al dagen bezig houdt. De wissels werken goed. Maar schakeling via mijn ECOS is niet te realiseren. Naar een zijde schakelen doet hij wel maar andere zijde krijg ik niet werkend. De twee draden van een spoel breng ik naar 1 aansluitp van de K83. De 2 andere spoeldraden naar een ander aansluitp van de K83. Ik zie dan ook met verbazing dat een ander wissel bediend wordt wat niet het nummer heeft van het driew wissel. Ik heb ook het zelfde nummer gebruikt voor de 2 Drieweg wissels, maar ook wisselde nummers. Is er een manier om de K83 te testen, zonder ze ergens anders te vervangen, ze zijn denk ik al 20 jaar in bedrijf. Ik heb hier nog geen onderzoek naar gedaan, dit kost namelijk nog al wat moeite. Ik hoop op nog wat waardevolle reacties. Gr Thijs :(