Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

wat voor baan in kamer van 6 x 2,80 m

Gestart door zeeland maandag 13 juli 2015, 20:35:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wat voor baan in kamer van 6 x 2,80 m
Als alles goed gaat heb ik binnenkort een kamer ter beschikking met de afmetingen 6 x 2,8 m. Ik denk zelf aan een O-vormige baan. Heeft iemand daar ervaring mee?

Groeten,

Frank
Re: wat voor baan in kamer van 6 x 2,80 m
Dag Frank,

Daar kan je een aardige baan in plannen hoor.
Maar je bedoeld natuurlijk een rondlopende baan, geen cirkelbaan.

Hou in ieder geval rekening met de volgende basis principes:
1) je moet altijd overal bij kunnen, draadjes kunnen los, trein ontspoort,
    je leeftijd/plaats (jammer) staat niet vermeld bij je gegevens, maar bedenk je wel wordt ouder, lees beweegt            moeilijker.
2) vrije ruimte tussen de baangedeelten is minimaal 60 cm, anders breek je met billen af, wat je handen net gebouwd  hebben,
3) je arm is niet langer dan 60 centimeter,
    dus bij een baan breedte van een meter moet je een voorziening maken om er toch bij te kunnen.
4) een los/klapbaar/ophijsbaar stuk maken bij de deur om binnen in de baan te kunnen.

Mijn baan bestaat uit aan elkaar gekoppelde segmenten, die op de zolderkamer rondloopt met bij de deur een ophijsbaar stuk.

Succes

Wil Tweeendrie
Re: wat voor baan in kamer van 6 x 2,80 m
Wil,

Bedankt voor je tips. Ik denk inderdaad aan een rondlopende baan. Een gat in het midden is een van de overwegingen. Van daaruit kan ik dan het e.e.a. bedienen. Het moet ook een modulaire baan zijn, want het kan best zo zijn dat we over een aantal jaren gaan verhuizen.

Nu ben ik nog lenig genoeg, maar kan me voorstellen dat je de bereikbaarheid onder en boven meeweegt in het ontwerp.

Groet,

Frank
Re: wat voor baan in kamer van 6 x 2,80 m
Frank,

Je kan BV een L maken heb ooit bij mijn ouders op de zolder een baan gemaakt met in het midden een gat, besturing zeg maar echt niet handig moet je telkens onder je baan kruipen. 40cm van de muur blijven, kan je makkelijk 5 meter lang gaan 1.22 breed dan L weer 1.22 op BV 1.00 heb je mooie lange lengtes.
Re: wat voor baan in kamer van 6 x 2,80 m
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: wat voor baan in kamer van 6 x 2,80 m
Dag Frank.
Dat is een prachtige ruimte waar vele mogelijkheden voor een treinbaan in passen! :thumbup:
Het hangt een beetje af wat er vrij moet blijven, b.v. deur, verwarming, raam enz. maar een U-baan is ook altijd een mooie optie, eventueel opbouwen in modules ook.

Veel succes met je plannen en ontwerp.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: wat voor baan in kamer van 6 x 2,80 m
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: wat voor baan in kamer van 6 x 2,80 m
Hoi,


Dat is een mooie ruimte! Veel bijzondere vormen hoef je niet te hebben, als je aan beide kanten bijv. 90cm baan hebt, houdt je keurig 1 meter loopruimte over.
(alsof het ervoor gemaakt is  :o) ). Zitten er schuine daken in de ruimte? Dat is misschien wel van belang...


Succes!
Re: wat voor baan in kamer van 6 x 2,80 m
Ik zou gaan voor een smalle baan op stellingen.  :D maximaal een cm of 60 breed. In modules van maximaal 1,20 lang. Dan kan je de boel zo weer oppakken. De stellingen  geven je veel bergruimte. Je hebt dan mooi plaats voor een werktafel.het voordeel modules met een kleine breedte is dat je ze zo op de zijkant zetten en aan de onderzijde te werken. Geen gedoe om onder de baan te liggen voor een paar draden. Maak er meten een achterzijde en een Fries dan heb je het helemaal netjes. Kijk maar eens mijn bouwdraadjes, zie de handtekening.

Groeten Ronald
Re: wat voor baan in kamer van 6 x 2,80 m
Zo te lezen aan jullie reacties is er nog veel te overdenken. Wanneer ik een basisontwerp in elkaar heb geknutseld zal ik dat hier eens posten.

Groeten,

Frank