Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Modelbaan Vier-Landen (laatste update 16-10-2016 demonteren van modelbaan)

Gestart door Wim N zondag 12 juli 2015, 13:02:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving)
Citaat van: Jørg op zondag 19 juli 2015, 22:19:48

Wim

Het geheel in modules opbouwen heeft wel zijn voordeel dat je later overal goed bij kunt in geval van calamiteiten op je baan.


Hallo Jorg,

Dat was mede ook de voornaamste reden voor een nieuwe opbouw.

Citaat van: Herman05 op maandag 20 juli 2015, 09:53:49

Wim,

Zelf heb ik paar stalen kasten en daar kun je natuurlijk ook op deze wijze de rijtuigen en locs in opbergen. :) Dank voor het idee!

Groeten,
Herman

Hallo Herman,

Dat kan natuurlijk ook als het maar opgeruimd is, je weet waar alles staat of ligt. :thumbup: :thumbup:

Citaat van: mjv_train op maandag 20 juli 2015, 10:38:51

Zit zelf ook te denken om meer met modules te werken en dit heeft me volledig overtuigd, mooie opbouw

groeten
Marcel

Hallo Marcel,

Mocht je de kans hebben zal ik het zeker doen, wacht anders geduldig de volgende update´s af want daarbij zal je nog meer overtuigd van raken wat de voordelen zijn.

Citaat van: Kappa op maandag 20 juli 2015, 10:48:04

Maak je een tekening, met alle maten van alle houten delen, van elke module?
En je hebt vast een goede zaagmachine, om alles zo strak te kunnen zagen!?


Hallo Kappa,

Sorry maar alles is koppie koppie werk, meestal liep alles nog goed af ook. :thumbup:
Oke de spiralen dan niet, heb de hoogte van de losse modules boven het schaduwstation nog iets moeten verlagen.
Maar alles is demontabel dus wat het even een dagje of wat aanpassen.

Ik maak gebruik van een Metabo afkortzaag, een kleine zaagtafel van Buitelaar Gouda en dan een accu schroefboor machine van Makita want die van Bosch gaf de geest.
Heel goed te doen, bij de bouwmarkt soms wat houtwerk op maat laten zagen. (Kluswijs) :thumbup: :thumbup: ;) :)

Bedankt voor de reacties, ga weer gauw verder met de update's want wil ook naar de topic's van andere mede forum-leden gaan koekeloeren.
Maar eerst even dit topic bijwerken want er zijn toch wat bijzonderheden die ik wil delen.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Hallo,

bij deze weer enkele nieuwe update's want ik wil zo snel mogelijk het topic bijwerken.
In de volgende update's zullen besteed gaan worden aan het laatste stuk van de onderbouw, wel het meest linkse gedeelte.
Dit is ook een geheel los gedeelte wat naderhand ook weer verlengt kan gaan worden inclusief met schaduwstation met 1 niveau van 5 opstelsporen naast elkaar.

Ik zelf heb voor de afmeting de rails van het schaduwstation op de grond uit gelegen, ben gaan zagen en schroeven.
Zie hier onder het gewenste resultaat.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Hallo,

Ook hier zullen weer losse modules op gaan komen, de staanders laat ik wat langer zodat ik ze altijd nog kan inkorten.

Groet Wim.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Hallo,

Op goed geluk moet alles nog een beetje passen ook, let niet op de railaansluitingen want daar heb ik nog een ander foefje voor bedacht.

Groet Wim.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Hallo,

Zoals jullie kunnen zien ben ik niet vergeten om alles wat op maat gezaagd is in de bouwmarkt om alles even te voorzien van een getal.
Ook aan de lade's is weer gedacht.

Groet Wim.



Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Hallo,

Bij het plaatsen en het zien van de foto's sta ik van mij zelf toch wel een beetje versteld dat ik dat in elkaar gezet heb, zonder een spijker of schroef op mijn kop geslagen te hebben.
Toch heb ik een gaatje in kop. :thumbup: :thumbup: :thumbup: ;) :) :) :)

Nu de onderbouw geslaagd is kunnen de drie lade's er ook onder gemaakt worden.

Cabaret cabaret.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Hallo,

Zo de bouw aan de onderbouw schiet aardig op, nu is het laatste stukje nog het aankoppelen aan het rechter gedeelte.
Er is rekening mee gehouden dat ook aan deze zijde een kruipruimte moet komen om bij de spulletjes te komen onder de schuine kap.
Rotzooi wat niet in de lade's past. :important: :) :)

Groet Wim.


Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Hallo,

Geheel speciaal een foto van de alcoholvrije timmerwerkplaats. ;) :) :) :)

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Het ziet er allemaal prachtig uit Wim. :thumbup:
Een plezier om naar te kijken en van te leren. :)
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Hallo,

Hier een blik dat de kruipruimte en bereikbaarheid toegankelijk genoeg is.

Groet Wim.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Hallo,

En eindelijk na vele jaren later ligt ook het laatste puzzelstukje erin. PPPPPPPFFFFFFFFFF.

Groet Wim.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Dag wim.

'T is net of ik naar een stop-motion-picture zit te kijken, wat een fotoreportage!  :thumbup:
Strak werk allemaal, toch zal je buurman niet zo blij zijn met jouw zaagmachine ... :roll: :mrgreen:

Groeten,

Erik.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Hallo,


Dit was wat betreft het gehele overzicht van de opbouw van een onderbouw van een modeltreintafel. deze onderbouw bestaat uit drie delen, IS NIET TE KOOP.
Dit is even voor vanavond de laatste update.

Fijne avond, als er vragen zijn hoor ik het wel.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Wim,

Gewoon prachtig hoor, knap werk geleverd top hoor.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Wim

Volgens mij ben jij geen hobbyist maar een rasechte schrijnwerker, chapeau voor zo een knap bouwwerk. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Citaat van: Wim N op maandag 20 juli 2015, 20:05:14
Dit was wat betreft het gehele overzicht van de opbouw van een onderbouw van een modeltreintafel. deze onderbouw bestaat uit drie delen, IS NIET TE KOOP.
Ik snap dat deze niet te koop is, ook veel te groot. Indien je een kleinere modeltreintafel in de verkoop hebt, heb ik wellicht interesse >:-D. Nogmaals, heel gaaf die opbouw. Alles past ook zo mooi in elkaar. Ben benieuwd tot hoever de baan nu is, maar daar komen we al snel achter denk ik. :)

Groeten,
Herman
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Citaat van: Wim N op maandag 20 juli 2015, 19:40:32
Bij het plaatsen en het zien van de foto's sta ik van mij zelf toch wel een beetje versteld dat ik dat in elkaar gezet heb, zonder een spijker of schroef op mijn kop geslagen te hebben.
Toch heb ik een gaatje in kop. :thumbup: :thumbup: :thumbup: ;) :) :) :)
Inderdaad Wim, al die kruisverbindingen, op maat gezaagde panelen etc. en dat alles uit het koppie, knap hoor. :thumbup:
Als jij geen timmerman (schrijnwerker in Vlaanderen) bent geweest, of bent, dan vreet ik mijn schoenen op. :D
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Citaat van: Kappa op dinsdag 21 juli 2015, 12:31:42
Citaat van: Wim N op maandag 20 juli 2015, 19:40:32
Bij het plaatsen en het zien van de foto's sta ik van mij zelf toch wel een beetje versteld dat ik dat in elkaar gezet heb, zonder een spijker of schroef op mijn kop geslagen te hebben.
Toch heb ik een gaatje in kop. :thumbup: :thumbup: :thumbup: ;) :) :) :)
Inderdaad Wim, al die kruisverbindingen, op maat gezaagde panelen etc. en dat alles uit het koppie, knap hoor. :thumbup:
Als jij geen timmerman (schrijnwerker in Vlaanderen) bent geweest, of bent, dan vreet ik mijn schoenen op. :D
Ad,

Neem dan leren zolen, die smaken nog en beetje op rubber kan je blijven kauwen hoor  >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 20 juli 2015, 20:02:04

Dag wim.

Toch zal je buurman niet zo blij zijn met jouw zaagmachine ... :roll: :mrgreen:

Groeten,

Erik.

Hallo Erik,

Allereerst is de onder buurman al weer twee vertrokken gelukkig. Maar ik houd rekening met de buren. Zaag ook overdag terwijl de buren aan het werk zijn.
Ik heb er vele jaren over gedaan wat betreft de bouw, dus heeft dat zeker meegevallen. Heb er andere buren nog nooit over horen klagen. :thumbup:

Citaat van: Herman05 op dinsdag 21 juli 2015, 08:52:29

Nogmaals, heel gaaf die opbouw. Alles past ook zo mooi in elkaar. Ben benieuwd tot hoever de baan nu is, maar daar komen we al snel achter denk ik. :)

Groeten,
Herman

Hallo hreman,

Doe mijn best, komt goed. Wel overzichtelijk nu voorlopig op drie pagina´s.

Citaat van: Kappa op dinsdag 21 juli 2015, 12:31:42

Als jij geen timmerman (schrijnwerker in Vlaanderen) bent geweest, of bent, dan vreet ik mijn schoenen op. :D

Hallo Ad,

Dat hoef nu ook niet maar ben wel benieuwd, neem dan een schoen met veters want dan hoef je naderhand ook geen flosdraadjes te kopen. :thumbup: ;) :) :)

Bedankt allen voor de reacties nu weer gauw verder met de update´s.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( de afwerking 21-07-15 )
Hallo,

Op de volgende foto´s is goed te zien de vele losse modules, wat voor bergruimte er nog over is.
Voor de opslag van diversen modelspullen maak ik gebruik van grote grijze bakken.
Ook kan ik tapijttegels leggen, dat blijkt wel.

Groet Wim.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( de afwerking 21-07-15 )
Hallo,

Een verflaagje dat kost dan wel even extra tijd maar het ook wil ook wat.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( de afwerking 21-07-15 )
Wim

Zo een laagje verf verhoogd de afwerking in grote mate, prachtig,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( de afwerking 21-07-15 )
Hallo,


Tot slot nog de laatste update van de opbouw aan de onderbouw waarop straks de modelbaan in aanbouw zal moeten gaan gebeuren.
De volgende update's zullen over het aansluiten van rijdraden/bezetmelders en wisselaansturing gaan.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( de afwerking 21-07-15 )
Ha die Wim.
Wat een prachtig overzicht van een bijzonder mooi stukje baanbouw! :thumbup:
Natuurlijk heb ik alles al in delen gevolgd maar nu het totaaloverzicht in één keer bekijken is ook weer erg leuk.
Ook de berging voor spullen is erg mooi gemaakt en verrassend ruim.

Veel plezier en succes met deze bijzonder fraaie baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( de afwerking 21-07-15 )
Hoi Wim,

Je hebt echt een prachtige constructie in elkaar gezet. Heel fraai timmerwerk! Ik ben benieuwd naar het vervolg. :thumbup:

Groet, Marc
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( de afwerking 21-07-15 )
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( de afwerking 21-07-15 )
Hallo Wim,

Die fotoreportages lijken zo uit een doehetzelf-boek kunnen komen  :thumbup:
Ziet er strak uit allemaal !

Je zult toch aardig wat op je knieën gezeten hebben  8o

Grtz Tony
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( de afwerking 21-07-15 )
Wim,

bedankt voor de foto's. Mooie baan aan het worden.

Wim
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( de afwerking 21-07-15 )
 B) Dat ziet er heel erg gelikt uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Petje af voor al dat mooie meet en zaagwerk.
De basis staat als een huis, dan zal de rest ook wel goedkomen.

Dirk-Jan
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( de afwerking 21-07-15 )
Wim,

Gewoon prachtig gemaakt, mooi werk geleverd. dat doe ik je niet na hoor, zeker niet .
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Citaat van: Kappa op dinsdag 21 juli 2015, 17:41:27
Of deze schoenen:P

Ad,

Als je die opeet dan gaat je vrouw vloeken hoor, de echte kosten al vlug 1100 euro heb er al enkele mogen repareren in mijn leven.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( de afwerking 21-07-15 )
Wim

wat zijn de afmeting van het hout dat je gebruikt voor de "modules", ik begreep dat je overall 6 mm dike plate gebruikt?

bedankt
Marcel

PS
Ja ben er inderdaad van overtuigd dat ik met modules ga werken
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( de afwerking 21-07-15 )
Ho i Wim,

Wat ga je snel zeg ik ben al jaren aan het bouwen en jij maakt in een aantal weken een complete modelbaan. :D
Ziet er wel heel strak en doordacht uit daar is menig flesje sap doorheen gegaan tijdens het denken.

mvg Martin.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( laatste stuk onderbouw 20-07-15 )
Citaat van: h0_miessie op maandag 20 juli 2015, 19:54:39

Een plezier om naar te kijken en van te leren. :)


Hallo Michel,

Graag gedaan, het resultaat is ook zeker prachtig.

Citaat van: Jørg op dinsdag 21 juli 2015, 19:56:32

Wim

Zo een laagje verf verhoogd de afwerking in grote mate, prachtig.

Hallo Jorg,

Dat was zeker ook de reden maar ook straks bij het maken van filmpjes, en foto´s geeft dat een mooier beeld.

Citaat van: AlbertJan op woensdag 22 juli 2015, 07:07:22

Ha die Wim.

Ook de berging voor spullen is erg mooi gemaakt en verrassend ruim.


Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hallo AlbertJan,

De opbergruimte is aanzienlijk toegenomen, ook erg handig nu. Staat nu ook niet in de weg als ik moet kruipen naar de andere kant. :thumbup: ;) ;) :)

Citaat van: 10103 op woensdag 22 juli 2015, 09:55:49

Hoi Wim,

Je hebt echt een prachtige constructie in elkaar gezet.

Groet, Marc

Hallo Marc,

En stevig genoeg met de latjes die ik gebruik, voldoet geheel aan mijn wensen.

Citaat van: Tony op woensdag 22 juli 2015, 10:26:45

Hallo Wim,

Je zult toch aardig wat op je knieën gezeten hebben  8o

Grtz Tony

Hallo Tony,

Ja dat kun je wel stellen, daarom zaten er ook genoeg tussen pauze´s in want anders houd je het ook niet vol.
Maar dat op de knieén is ook minder vanwege het schaduwstation met 12 opstelsporen.

Citaat van: mjv_train op woensdag 22 juli 2015, 13:42:50
Wim

wat zijn de afmeting van het hout dat je gebruikt voor de "modules", ik begreep dat je overall 6 mm dike plate gebruikt?

bedankt
Marcel


Hallo Marcel,

De afmeting van de draaglatten van de losse modules zijn 30 mm x 18 mm, er zijn enkele modules die 60 mm x 18 mm zijn.
Zeker doen werken met losse modules. :thumbup: :thumbup:

Citaat van: oosterom op donderdag 23 juli 2015, 21:07:29

Hoi Wim,

Ziet er wel heel strak en doordacht uit daar is menig flesje sap doorheen gegaan tijdens het denken.

mvg Martin.


Hallo Martin,

Zit namelijk zo dat ik niet alles prijs ga geven, al zit je daar wel naar te vissen. :thumbdown: :thumbdown: ;) :) :) ;)
Ik wou dat ik de dopjes had bewaard.
Vandaar dat ik af en toe maar bij jou op bezoek komt om aan jou modelbaan te mogen komen knutselen. :thumbup: :thumbup:

Bedankt voor de andere positieve reacties, probeer dit weekend weer enkele update´s te kunnen gaan plaatsen.



Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Hallo,

In de volgende update´s komen het aansluiten van rijdraden, bezetmelders aanbod maar ook die van de wisselaandrijving.
Ik maakte toen nog gebruik van een Marklin control unit met Interface en de Marklin memory met keyboard's

Per niveau zijn nu inmiddels 6 opstelsporen naast elkaar komen te liggen, zal het railplan nog even posten.
Binnen een meter sluit ik overal een bruine en rode draad aan de onderzijde van de C-rails aan (gesoldeerd)

De bruine en rode draad van de wisselaandrijving soldeer ik ook vast aan de onderzijde van de C-rails. Maar de gele houd ik apart.
Zelf heb ik ook overal de eindschakelaars verwijderd, daar staat in de wiki genoeg info over.

Over het aansluiten van de Viessmann 5211 kom ik nog op terug.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Hallo,

in het isolatie materiaal strookjes er tussen uitgesneden waar de bedrading onder de C-rails onderdoor gelegen kon worden.
Tussen de C-rails heb ik ook weer gebruikt gemaakt van strookjes isolatieplaten waarmee ook de rails mee vast is gelegd.
De opstelsporen zijn voorzien van drie bezetmelders, die zijn aangesloten met de groen draad.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Wim

:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Strakke constructie, label je de melders ?
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Mooi draadje met al die draadjes. :P
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Wim

Amai zoveel draad pff wat een soep, allee jij zal er wel aan uit geraken zeker.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Citaat van: Jørg op vrijdag 24 juli 2015, 23:19:04
Wim

Strakke constructie, label je de melders ?

Hallo Jorg,

Heb de groene draden voor de bezetmelders zeker van een label voorzien.

Citaat van: iTom op vrijdag 24 juli 2015, 23:52:57

Mooi draadje met al die draadjes. :P


Hallo Tom,

Jij ben toch gel op allerlei kleurtjes, dus vandaar speciaal voor jou. :thumbup: :) :) Komen nog andere kleuren bij in de toekomst.

Citaat van: peterke33 op zaterdag 25 juli 2015, 00:51:35
Wim

Amai zoveel draad pff wat een soep,

Hallo peter,

Dat noemen wij hier vermicelli,  :thumbup: ;) :)

Groet Wim.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Hallo,

Na enkele tips op het gebruik van het aantal bezetmelders ben ik van drie naar twee bezetmelders gegaan, wel het nadeel hiervan is dat het middelste stukje opstelspoor niet gezien kan worden in iTrain.
Wil zeggen dat als er een wagon per ongeluk afkoppelt deze niet gezien wordt.
Maar in de toekomst zal ik de inrijmelder eventueel langer kunnen maken? Maar daar moet ik mij nog even in gaan verdiepen.


Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Hallo,

Tussen het aansluiten van de bezetmelders wordt er wel regelmatig getest of alles wel werkt.
Na al dat soldeer, aansluitwerk maar een goeie tip houd het netjes en overzichtelijk dat voorkomt fouten.



Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Hallo,

Voor het aansluiten van de bezetmelders maak ik gebruik van Rosoft S88-n met diode truc, dit werkt perfect ook de verzending maar ook ze zijn netjes afgewerkt.
Ik schreef net over netjes werken maar met het gebruik van de kabelgoten zijn bijna alle draadjes netjes weg gewerkt. ;) :)

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Hallo,

Oke dan, gaat ook bij mij wel eens wat fout en dan krijg je dit. :thumbdown: 8o :?



Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Wim

Wanneer je met twee melders per blok werkt de lengte van de inrijmelder make tot aan de stopmelder.
Bv Blok 120 cm, inrijmelder 90 cm en de stopmelder 30 cm, dan is heel je blok gedetecteerd door iTrain.
Voorwaarde dat in het blok slechts in één richting rijdt, anders drie melders per blok.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Hallo,

Bij deze even een filmpje van enkele trienen die heen en weer pendelen bestuurd door Itrain.
In dit filmpje is nog te zien dat ik toen gebruik maakte van drie bezetmelders per opstelspoor.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Wim

Mooi filmpje, een kleine tip, probeer met een statief te filmen geeft een veel stabieler beeld, alles zeer strak afgewerkt mooi in de verf gezet .  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Citaat van: Jørg op zaterdag 25 juli 2015, 08:48:19

Wim

Een kleine tip, probeer met een statief te filmen geeft een veel stabieler beeld,

Hallo jorg,

Bedankt voor de tip zal nog even een statief voor mijn telefoon gaan aanschaffen want die heb ik nog niet. :thumbup:
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Hallo,

Met het in acht neming van de juiste doorrijhoogte van het enkelsporige spiraal was het wel even puzzelen maar ook dat kwam weer perfect uit.
Met het van de kabelgootjes was het even behelpen maar this ook dat weer goed gekomen.
het treinongeval kwam ook mede door te weinig spanning op de rails maar in de volgende update's hier meer over.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid (aansluiting wisselaandrijving )
Hallo,

Na alles gesoldeerd te hebben, ook de bezetmelders te hebben getest heb ik de hulp van een kameraad in geroepen die in in de elektro zit, ook eigenaar is.
Wel handig en erg leerzaam om op dit gebied te bekijken hoe hun dat doen.
Voor elke set wissels (per vijf) gebruik ik één gele aansluiting van de Viessmann 5211 kan dan bij een eventueel storing gemakkelijk de wissels controleren.
Per niveau maak ik een aparte ringleiding voor zodat ook dit gescheiden kan worden.

Ook niet onhandig om nog even het laatste stukje bij het enkelsporige spiraal te voorzien van een strookje kunststof vangrail.