Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Modelbaan Vier-Landen (laatste update 16-10-2016 demonteren van modelbaan)

Gestart door Wim N zondag 12 juli 2015, 13:02:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan Vier-Landen (laatste update 16-10-2016 demonteren van modelbaan)
 @citaatHallo Forumleden,

Velen van jullie zullen wel denken Vier-Landen Ja dat klopt er is doorgewerkt aan de bouw ervan maar door omstandigheden even een tijdje van het forum geweest.
Waarbij ook alle topic's verwijderd waren door mijn toestemming.
Maar doordat ik heel veel forumleden de bouw hebben gevolgd van mijn Schaduwstation wil ik het eindresultaat graag met jullie delen.

Zal de komende tijd wat foto's terug plaatsen zodat het een duidelijk inzicht geeft wat betreft de bouw van het schaduwstation.
Ik heb de afgelopen maanden een paar storingen gehad met namen van de wissels maar hier kom ik zeker nog op terug.

Ik wil hierbij ook even in het bijzonder enkele forumleden bedankt voor hun fantastische hulp grote klasse.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Het zijn onder andere Tom (iTom), Martin (Oosterom), Wim ( Wim Ros) en Jeroen (Jeroen Krijger)

Zal hierbij alvast het eerste filmpje plaatsen van de aansturing van het schaduwstation door Itrain.

Ben erg blij dat deze stap voltooid is en ik aan de echte baan kan gaan beginnen, uiteraard blijven jullie op de hoogte.
Nogmaals mijn excuus dat veel topic's van mij zijn verwijderd maar door omstandigheden heb ik hier toen een beslissing over genomen.






Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje Treinenloop )
Hallo,

Na het bekijken van het iTrain bestand nu een film van de vele rijdende treinen in het schaduwstation.
Is een prachtig gezicht, geeft ook het beeld van een afgewerkt schaduwstation weer.



Veel plezier bij het bekijken.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
Wim, nu weer met frisse moed er tegen aan.
Het rijd nu weer geweldig allemaal en het zal straks nog mooier gaan rijden als je aan de scenery toe gaat komen.
Dan heb je geen omkijken meer naar de technische problemen en naar iTrain want dan rijdt alles 100%.
Dit wordt weer een geweldige baan en project wat de moeite waard is om te volgen, iig zeker voor mij.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
 8o Zo! Dat is een overdonderend begin van je nieuwe baan...
Wil je even een link naar je vorige baan erbij zetten? Want dit maakt nieuwsgierig.

Groet, Wouter
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
Hallo Tom,

Deed ik toch altijd al met frisse moed.  :thumbup: :thumbdown: :thumbup: :thumbdown:
Jij hebt mij wel erg op weg geholpen, een ontsporing hoort er toch bij?
Ga nu eindelijk eens verder met de baan opbouw maar ik denk dat ik de scenery wel een beetje ben verleerd want das zo tijd geleden.

Hallo Wouter,

Een link heb ik niet van de vorige baan maar wacht rustig af ik verzeker je dat het goed komt, ik moet even de tijd hebben.
Zal proberen dagelijks onder het test rijden een update gaan plaatsen want veel tips heb ik zeker opgedaan de afgelopen jaren.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
Wim,

Knap begin van een nieuwe baan, mooi hoe alles vlot verloopt met je pc. ik begrijp echt niets van blokken maken knippen rails en zo, dus zelf rijden met mijn CS2.


Groeten

Peter
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
Hoi Wim,

Net 5 minuten zitten genieten van je baan, ik heb ooit jou oude baan gezien en dat was geweldig.
Je wist nooit waar een trein weer uitkwam als hij ergens ingereden was.
Toen nog met de hand geschakeld, als straks iTrain dit voor jou uit handen neemt kun je nog meer genieten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
 :thumbup:

Wouw. ..goed bezig Wim.

Even genoten. .

Groetjes jan
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
Hoi Wim,

Mooi dat het nu allemaal netjes rijdt en de storingen verholpen zijn. Spreek je van de week onder het genot van een sappie :)

groeten Martin
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
Hallo Wim,

Welkom terug, heb genoten van je filmpjes.
Blijft een prachtig gezicht dat automatisch rijden van de treinen.

Blijf ook dit weer volgen, veel succes met de rest.

Gr.
Piwie.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
Ziet er erg mooi uit.

Gr henk
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
Ha die Wim.
Geweldig om het resultaat van al die nieuwe veranderingen gelijk in een mooi filmpje te kunnen bekijken! :thumbup:
Natuurlijk altijd met veel plezier naar al je vorderingen en experimenten op je oude baan gekeken (inclusief het bekende kruipwerk! :D) maar nu loopt alles prachtig en I-train zorgt wel voor een goede treinen loop.

Fijn om te zien dat het weer allemaal goed gaat dus veel genieten, af en toe en wat bouwen en soms het resultaat laten zien.

Veel succes en plezier met de baanbouw en het rijden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )

Hallo Wim,

Hoewel ik helemaal niks heb met automatisch rijden, ben ik onder de indruk van wat je gemaakt hebt  :thumbup:
Ziet er mooi en doordacht uit. Daar moet heel veel tijd in gekropen zijn.
Ben heel benieuwd naar de vorm en grootte van je baan en wat je daarop wilt gaan bouwen.
En net als Wouter ook benieuwd naar wat je vorige schepping was  :P

Succes en veel knutselplezier gewenst !

Grtz Tony
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( Filmpje treinenloop )
Hallo,

Bedankt voor de positieve reactie´s, ben zelf ook erg onder de indruk van het automatische rijden.
Voor de opbouw van de modelbaan ga ik denk ik wel een apart topic openen omdat het gehele schaduwstation al een baan op zich is.

@ AlbertJan,

Het kruipwerk is nu beperkt maar is beter uit te houden, weet je nog achter in de hoek was erg krap.
Maar dat had te maken met een ontsporing. :thumbup: :) :) Maar dat gaf niet want toen waren wij alle twee nog slank en lenig. :thumbup: :thumbup:
Jammer dat wij er toen geen foto van hadden gemaakt dan hadden wij zeker gewonnen met de 3rail foto actie. ;)

@ Martin,

Dat sappie, uhm nee ik ga jou advies geven hoe je niet meer ergens door kan heen zakken. :thumbup: :) :) :) :)

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo Forumleden,

Hierbij kondig ik het verslag en de vernieuwde opbouw van mijn modelbaan in opbouw aan. Namelijk het begin van de bouw van een schaduwstation.
Dat ontstaan is vanwege diverse bouwfouten bij de eerst opbouw van een modelbaan. ik heb er veel van geleerd en kwam tot heel veel nieuwe idee, die ik graag in de volgende punten wil gaan aangeven. maar door het plaatsen van de foto's een goed beeld zal gaan geven.

Ik moet zelf even schrikken maar ik ben op dinsdag 4 oktober 2011 begonnen met de opbouw van het schaduwstation, het onderstel van waar de modelbaan op moet gaan komen.

Het allerbelangrijkste moest zijn dat het demontabel moet zijn in verband met een eventuele verhuizing of het niet meer kunnen uit oefenen van de hobby.
Wij worden allemaal ouder, ik zal het prachtig vinden en daar heb ik rekening mee gehouden dat als de tijd daar is alles een andere bestemming kan geven, niks afgebroken te moeten worden en daarbij alles niet meer bruikbaar is zodat alles weg gegooid moet worden.
Leuk als na 50 jaar iemand anders met jou bouwsel verder kan gaan toch?

Maar ik ga daar niet van uit, dus frisse moed verder.

1  Geen volle dozen met materiaal onder de modelbaan.
2  Overal goed bij kunnen.
3  Een schaduwstation met opstelsporen zodat ik niet elke keer wat uit doosjes hoeft te halen.
4  losse onderbouw die eventueel verlengt of ingekort kunnen worden.
5  een opgeruimd en netjes geheel dat geeft overzicht.

Begin van de bouw:

Voor de inrichting is gekozen om de muren blauw te schilderen, ook aan een schuifluik is gedacht om overal goed bij te kunnen.
Voor op de grond is gekozen voor donker blauwe tapijttegels, dit is niet aan te raden want door het kruipwerk slijten de spijkerbroeken wel erg snel bij de knieén.

Er is rekening gehouden voor genoeg contactdozen.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

Voor de constructie maak ik gebruik van houten staanders met een dikte van 3,5 cm x 2,5 cm die een hoogte hebben van 80 cm.
De latjes waarop de losse modules moeten gaan komen te liggen hebben een afmeting van 3 cm x 2 cm.

Wel grappig te melden is dat ik bij mijn vorige constructie houten balken gebruikte met een dikte van 12 cm x 6 cm. echt bizar.

Voor ik begon met de bouw van het schaduwstation had ik eerst de C-rails uit gelegen voor de juiste afmetingen, werd rekening gehouden met 5 opstelsporen naast elkaar.
Ook de tussen ruimte moest voldoende zijn op bij een eventuele ontsporing er gemakkelijk bij te kunnen.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

Het schaduwstation zal bestaan uit twee niveau's met elk 5 opstelsporen, met aan de rechte kant een 5 cirkels dubbelsporige spiraal. Rechte een 2,5 cirkels enkelspoor spiraal.
Het plaatwerk is wel aan de dikke kant namelijk 15 mm maar dit komt omdat ik dit nog had liggen van mijn vorige modelbaan.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

Wil hierbij even terug komen op wat ik eerder al aangaf, met deze foto is dat goed te zien is dat de lengte aangepast kan worden.
Door de vele inkepingen kunnen gemakkelijk de losse delen verplaatst worden.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo Forumleden,

Er zijn vele die de bouw hebben gevolgd, vond het toch leerzaam om de foto's te herplaatsen en al is het wel een greep uit de ruim 500 foto's.

Ik heb er voor gekozen om de staanders van een blauw kleurtje te voorzien want dit geeft straks een mooier resultaat bij het maken van foto's van het rijdend materiaal.

Groet Wim.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
En niet onbelangrijk, er zitten ook stopcontacten genoeg in de buurt.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Wat een mooie update van je te maken schaduwstation Wim. :thumbup: :thumbup:
Ziet er goed en netjes uit. :thumbup:
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

Mocht je weten dat ik zonder bouwtekening bent begonnen. alles zat ik dat koppie van me. :) :) :)
De volgende foto's geven een goed beeld van de constructie weer.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
@ Tom,

Wist niet dat je voor iTrain zoveel stopcontacten nodig had. ;) :) :) :)

@Michel

Dat is een must netjes werken.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

Het is een hele klus maar zeker ruimte besparend, overzichtelijk.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

Om geen dozen onder de modelbaan te moeten opslaan is gekozen voor lade's onder het schaduwstation waarin het rijdend materiaal in gelegd kan worden.
Hier is wel rekening mee gehouden ook met het feit dat onder de lade's de lege doosjes opgeborgen kunnen worden.
De lade's kunnen dankzij de laderails gemakkelijk eruit gehaald worden. (demontabel)

Groet Wim.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

De gehele onderbouw zal voorzien worden van opberg lade's, zelfs zal er een lade aangepast moeten worden. Wil namelijk alle ruimte benutten.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

Dat de onderbouw stevig genoeg is blijkt wel uit het feit. :thumbup: :) :) :)

Groet Wim.

Dit was het voor even maar wees gerust wordt vervolgd.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Leuke foto Wim  :thumbup:

Bij deze meld ik mij ook aan voor jouw hernieuwde bouwtopic. :wink:
Ga je nu eerst de inhaalslagen posten of komt er ook nieuws voorbij?

Groeten,

Erik.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Wim

Het ziet er stevig en mooi uit en die lade is wel een oplossing  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo Wim, ik was indertijd al volger van je draadje. Die draad pak ik dus nu weer op.
Sucsez. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

Leuk en positief dat dat de volgers er nog zijn, de moeite nemen voor hun reactie´s.  :thumbup: :thumbup: Dat waardeer ik enorm, dank daarvoor.

@Erik,

Ga eerst even de inhaalslag afmaken zodat alles een beetje duidelijker worden, ook zo de tips mee te kunnen geven.
Want ook bij deze opbouw liep ik op problemen.

@Alex

Die lade's was ook 1 van mijn speerpunten.

@Ceess,

Zal het draadje kort houden. ;) :)

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

Laat hierbij nog een paar foto's zien van de constructie hoe ik de lade rail heb bevestigd.
Ik zelf niet voor timmerman geleerd maar zo zie je maar.

Onder het schaduwstation zijn in totaal 6 lade's gemonteerd.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

Wat ik al eerder aangaf dat bij het foto`s maken niet ineens een reiskoffer of iets dergelijks in beeld te zien moet zijn vandaar dat ik de achterzijde ook dicht maakt. Met name voor de extra stevigheid van de constructie kan dit zeker ook geen kwaad.

Zoals je ik nu laat zien is dat elke ruimte benut word en het mij weer een doos ruimte bespaard wordt. Ja met de bouw kom je ook weer met nieuwe ideeén. :thumbup: :thumbup:

Groet Wim.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Leuke opbergvakjes altijd handig. :thumbup: :thumbup:
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Netjes.
Da's geen treintafel meer, doch een treinmeubel. :thumbup:
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Wim,

Ik raad je aan de locdozen niet op de grond te zetten maar minstens met iets er tussen. Als je een lekkage krijgt (CV, wasmachine, waterleiding op zolder/daklekkage) en de vloerbedekking wordt nat.........

Wet van Murphy.  ;)
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Wim,

bedankt voor je verslag, ziet er goed uit.
Je hebt blijkbaar aan veel gedacht.

:thumbup: :thumbup:
groet

Wim
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

@Wim,

Zo kan je het wel onderhand gaan stellen.

@ Olav (Murphy) ;)

De locdozen zijn leeg maar bedankt voor de tip.

@Wim,

Dat heb ik in de vele jaren wel opgestoken na regelmatig op en afbraak van een modelbaan.
En zo kom je dan ook weer tot nieuwe uitvindingen zoals handige opbergvakjes andere Wim.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

Toen de ombouw van het schaduwstation kon er eindelijke gekeken worden om het bestellen van de spiralen in gang te gaan zetten.
ik had trouwens nog twee oude Vos spiralen liggen waarvan ik wat betreft de afmetingen ook van uit ben gegaan.
Even passen kan geen kwaad. Maar dat was een foutje komt later aanbod.

Want het uiteindelijke bestelde dubbelsporig spiraal bleek niet te passen, moest het geraamte aangepast worden.
Dit heeft mij ectra tijd gekost.

Meten is beter dan weten.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

Ik heb toen even de spiralen gelaten voor wat het was, ben toen verder gegaan om isolatie onder de C-rails neer te leggen.
Hiervoor heb ik gekozen voor de blauwe isolatie platen. Maar heb hier achteraf spijt van want ze zijn er zacht, omdat ik de kleur niet mooi vond besloot ik ze te
verven maar daardoor komt het klankkast geluid weer mee terug.


Bij de verder opbouw ga ik zeker van kurk gebruik maken.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Wim,

Dat ziet er allemaal top uit hoor, plaats heb je nooit genoeg onder je baan. en je benut je ruimte heel goed zie ik, ga je proberen te volgen.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo,

Belangrijk voor de het houtwerk mag een verf laagje zeker niet ontbreken, daarvoor heb ik een lichte grijze tint uitgekozen.
Hier blijkt wel weer dat demontabel een uitkomst bied.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Heel mooi, lijkt en stukje frisser met een laagje verf er op.  :thumbup:
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Wim,

mooi gedaan, prachtig resultaat.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Errug strak Wim  :thumbup:
Weet je zeker dat je geen meubelmaker was in een vorig leven? (Of in je huidige leven misschien?) ;)
De treinen zullen bij jou met opgeheven "hoofd" rondrijden. :)
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Wim,
Wat leuk dat je weer wat foto's online bent aan het zetten zodat we toch nog de wijze van bouwen kunnen bewonderen. Ziet er nog altijd mooi uit hoe jij je houtwerk in elkaar hebt gezet!

Groeten,
Herman
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Schitterend Wim zoals jij dit allemaal hebt gemaakt.

Kan je trots op zijn.....doen vele het je zo niet na....echt klasse.

En mooi met plaatjes het ons allemaal getoond...... :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 13-07-15 )
Hallo Peter,

Wat een laagje verf niet kan doen kijk maar eens naar de staanders die blauw geverfd zijn, ook voor de railisolatie heb ik een lichtere kleur genomen omdat je dan gemakkelijk er een losgeraakte buffer of een rong van een wagon terug kan vinden.

Hallo Wim,

Ja het eindresultaat is ook prachtig maar nog even geduld.

Hallo Kappa,

Na de kleiman en sceneryman ben ik nu dan de meubelman. :) :)

Hallo Herman,

Doet mij weer goed om wat foto´s terug te plaatsen. :thumbup:

Hallo Alex,

Ben ook zeker trots zeker nu ook alles werkt, rondt rijdt. Wel een voordeel dat da lade´s nu bijna helemaal leeg zijn, dus weer ruimte heb gekregen.

Groet Wim.
Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 19-07-15 )
Hallo,

Zullen vandaag weer enkele nieuwe update's gaan volgen terwijl de treinen hun rondjes rijden. want testen is ook zeer belangrijk.

Wat ik al eerder aangaf is dat ik de isolatie platen voorzie van een lichte grijze kleur. Wel een nadeel ervan is dat na het verven het rij geluid weer iets toeneemt.
Voordeel wel is dat ik gewoon latexverf heb gebruikt, het heel snel droog is.

Groet Wim.

Re: Schaduwstation Vier-Landen Bouw is voltooid ( foto`s van opbouw 19-07-15 )
Hallo

Enkele overzicht foto`s waarbij is te zien dat ik met behulp van grijze isolatietape de losse isolatieplaten aan elkaar vast plakt.
Kon toen niet wachten nadat de verf nog amper opgedroogd wat om de rails erover heen te leggen.

Groet Wim.