Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Viesmann 4015 sein

Gestart door Loet woensdag 27 mei 2015, 02:32:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viesmann 4015 sein
Lid sinds: 2011

offline
Viesmann 4015 sein
Hallo allemaal.

Ik ben begonnen mijn seinen aan te sluiten, LDT seindecoders en Viesmann seinen. Dat lukt alleen heb ik problemen met het laten werken van een inrijsein (4015) met voorsein. Volgens een schemaatje wat ik gevonden heb, is alles goed aangesloten. Het hoofdsein werkt zoals het moet, alleen het voorsein blijt constant op Vr0 staan en schakelt verder niet. Af en toe knippert het, maar springt weer terug op Vr0.  Vreemd genoeg heeft het een keer geschakeld, maar bij het verkeerde seinbeeld. Daarna echter nooit meer. Alle lampjes werken, dat heb ik gekontroleerd.
Ik schakel in de teststand met Koploper en de seinbeelden op mijn scherm wijzigen zoals het moet, alleen het voorsein niet.
Is er iemand die ervaring heeft met deze kombinatie van seinen en decoders en mij kan helpen dit problem op te lossen?

Groeten

Loet
Re: Viesmann 4015 sein
Lid sinds: 2008

05 003

offline
Re: Viesmann 4015 sein
Beste Loet,

Je hebt de meeste kans op een antwoord het Koploperforum.
Heb je verder bij Koploper de juiste instellingen gebruikt bij Seinen uitgebreid?

Succes,
Tjeerd
Re: Viesmann 4015 sein
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viesmann 4015 sein
Beste Loet,

Probeer eerst de seinen aan de praat te krijgen zonder koploper te gebruiken, dus gewoon met de handbediening van je centrale, ga daarna pas met Koploper aan de slag.

Let op met de LDT decoders, ze werken prima, maar LDT heeft een probleempje bij de automatiseerders op het bordje gelegd, als de computer een opdracht geeft mag de volgende opdracht naar dezelfde decoder niet binnen 0,4 seconden komen, we weten allemaal dat een computer heel erg snel is.

Groet, Anne W
Re: Viesmann 4015 sein
Lid sinds: 2011

offline
Re: Viesmann 4015 sein
Hallo Tjeerd en Anne.

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb dit al geplaatst bij het Koploper forum maar kreeg daar geen reactie.
Bij seinen uitgebreid heb ik het ingesteld volgens de LDT handleiding. Die instelling heb ik ook nog een keer terug gevonden in een ander draadje op het forum, dus ik neem aan dat dat wel goed is.
Dat van die langzamere schakel tijd wist ik niet, dus dat ga ik eens proberen. Dat zou het best eens kunnen zijn, omdat het voorsein het tweede commando is. Bedankt voor de tip.

Groeten

Loet
Re: Viesmann 4015 sein
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viesmann 4015 sein
Beste Loet,

Als bijvoorbeeld het hoofdsein op groen gezet wordt, dan mag een opdracht om het voorsignaal (als hij op dezelfde decoder zit) op groen te zetten niet binnen 0,4 seconden gegeven worden.

Ik kan me voorstellen dat Koploper hiervoor instelbaar is, bij mijn systeem heb ik er een iets voor gebruikt wat lang geleden ingevoerd is voor zwakke wisseldecoders: gedurende een instelbare tijd worden er geen wissel/schakel decoder opdrachten gegeven.

Heb je het sein goed werkend op handbediening op je centrale?

Groet, Anne W
Re: Viesmann 4015 sein
Lid sinds: 2011

offline
Re: Viesmann 4015 sein
Anne

Ik ga dat gelijk proberen zo gauw ik weer thuis ben dit weekend.

groeten

Loet
Re: Viesmann 4015 sein
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viesmann 4015 sein
Beste Loet,

En dan stap voor stap aan de hand van de gebruiksaanwijzing van LDT!

Groet, Anne W
Re: Viesmann 4015 sein
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viesmann 4015 sein
Beste Loet,

Als je het sein met je centrale op handbediening goed hebt werken, adviseer ik je het gedeelte in de Koploper handleiding wat gaat over seinen nog eens goed en aandachtig te lezen, als je dan denkt dat je het goed hebt gedaan of er niet uit komt, dan je vraag op het Koploper Forum nog een keer herhalen.

Ik kan je niet komen helpen, want ik rij niet met Koploper en je woont me iets te ver weg....

Groet, Anne W
Re: Viesmann 4015 sein
Lid sinds: 2010

offline
Re: Viesmann 4015 sein
Je hebt het over een voorgeïnstalleerd. Heb je dat in koploper gekoppeld met een hoofdsein?
Misschien ontbreekt die koppeling.

Robin
Re: Viesmann 4015 sein
Lid sinds: 2011

offline
Re: Viesmann 4015 sein
Anne

Dat was het. Ik heb de tijd tussen de verschillende opdrachten wat verhoogd en nou werkt het perfect. En ik heb de 0.4 seconde ook gevonden in de gebruiksaanwijzing >:-D

Heel erg bedankt

Groeten

Loet
Re: Viesmann 4015 sein
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viesmann 4015 sein
Beste Loet,

Heel goed, al doende leert men, je woont in de U.S.A. lees ik, vraag daar eens wat de termen "R.T.F.M" en "R.T.D.M" betekenen, het zijn de twee eerste termen die de mensen van Caterpillar Inc. mij 35 jaar geleden geleerd hebben......, daar heb ik heel veel aan gehad en ik heb er nog steeds heel veel aan (in de techniek, voor mensen geldt dat niet, die hebben elke keer een andere handleiding)

Groet, Anne W