Eerste ervaringen met de 18 537, 39030.
Deze week mijn insider BR 18.5 opgehaald.
Om te zien is het een prachtige loc, heel veel details en hierop heeft M* echt zijn best gedaan. Of alle details ook kloppen met het origineel, weet ik niet, daarvoor ben ik geen specialist. Allemaal kleine frutsels en handgrepen en leidingen die in no-time kunnen worden beschadigd.
Mijn dealer vertelde me, dat achterop de tender een heel klein onderdeeltje zit (de houder voor een sluitseinbord, tussen de middelste lamp en de rechter trap - zie foto die iets bewogen is wegens de invallende duisternis), dat er makkelijk uit zou kunnen vallen. Dat is dus iets om rekening mee te houden.
Er is voldoende ruimte onder de loc voor een schakelmagneet.
De roker zit er al in en de stoker en machinist zijn los bijgeleverd.
Het plaatsen van de loc op de rails is lastig: de cabineplaat van de loc moet boven de plaat van de tender zitten, anders wordt de tender opgetild. Dan moet je ook nog eens alle assen uitgelijnd op de rails zien te krijgen, ook geen sine cure. Een opzethulp is aan te bevelen.
Het geluid is eveneens fantastisch, maar zoals gebuikelijk te hard. Zachter zetten bleek een probleem: afgeleverd stond het geluid in CV 63 op 255 (ECoS2) als ik 'm op 125 zet hoor je bijna niets meer, ook niet als je 'm daarna weer op 255 zet. Vreemd. Pas na een decoderreset
deed het geluid het weer. Een nieuwe poging op 210 gaf een aardig zachter resultaat.
De rijeigenschappen zijn (nog) niet naar wens. Een stukje rangeren over wat M-wissels gaf de nodige problemen met de twee voorloopassen die op diverse wissels uit de rails liepen, de sleper die in de wissel bleef hangen en op een schakelrail bleef hij ook even staan (terwijl de sleper toch genoeg druk lijkt te geven). Daarnaast zit er een lichtlek onderin de tender bij het achteruit rijden, de led reflecteert in de metalen bielzen. Als hij wel goed rijdt, rijdt hij heel soepel en (met rijgeluid uit) geruisloos.
Ik heb de loc nog niet getest met wagens, dat gaat binnenkort gebeuren, hij zou een BR39 kunnen aflossen voor mijn Rheingold, maar dan moet wel eerst het probleem met de uit de rails lopende voorloopassen worden opgelost (suggesties welkom).
Vooralsnog is het meer een loc voor de vitrine (heb ik niet), dan voor op de baan, maar wellicht is het nog bij te stellen en verander ik nog van mening.
Groet, Paul