Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

BR 18 537 Insiderloc 39030

Gestart door pajomaho zondag 05 juli 2015, 21:36:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 18 537 Insiderloc 39030
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
BR 18 537 Insiderloc 39030
Eerste ervaringen met de 18 537, 39030.

Deze week mijn insider BR 18.5 opgehaald.
Om te zien is het een prachtige loc, heel veel details en hierop heeft M* echt zijn best gedaan. Of alle details ook kloppen met het origineel, weet ik niet, daarvoor ben ik geen specialist. Allemaal kleine frutsels en handgrepen en leidingen die in no-time kunnen worden beschadigd.
Mijn dealer vertelde me, dat achterop de tender een heel klein onderdeeltje zit (de houder voor een sluitseinbord, tussen de middelste lamp en de rechter trap - zie foto die iets bewogen is wegens de invallende duisternis), dat er makkelijk uit zou kunnen vallen. Dat is dus iets om rekening mee te houden.
Er is voldoende ruimte onder de loc voor een schakelmagneet.
De roker zit er al in en de stoker en machinist zijn los bijgeleverd.
Het plaatsen van de  loc op de rails is lastig: de cabineplaat van de loc moet boven de plaat van de tender zitten, anders wordt de tender opgetild. Dan moet je ook nog eens alle assen uitgelijnd op de rails zien te krijgen, ook geen sine cure. Een opzethulp is aan te bevelen.

Het geluid is eveneens fantastisch, maar zoals gebuikelijk te hard. Zachter zetten bleek een probleem: afgeleverd stond het geluid in CV 63 op 255 (ECoS2) als ik 'm op 125 zet hoor je bijna niets meer, ook niet als je 'm daarna weer op 255 zet. Vreemd. Pas na een decoderreset
deed het geluid het weer. Een nieuwe poging op 210 gaf een aardig zachter resultaat.

De rijeigenschappen zijn (nog) niet naar wens. Een stukje rangeren over wat M-wissels gaf de nodige problemen met de twee voorloopassen die op diverse wissels uit de rails liepen, de sleper die in de wissel bleef hangen en op een schakelrail bleef hij ook even staan (terwijl de sleper toch genoeg druk lijkt te geven). Daarnaast zit er een lichtlek onderin de tender bij het achteruit rijden, de led reflecteert in de metalen bielzen. Als hij wel goed rijdt, rijdt hij heel soepel en (met rijgeluid uit) geruisloos.

Ik heb de loc nog niet getest met wagens, dat gaat binnenkort gebeuren, hij zou een BR39 kunnen aflossen voor mijn Rheingold, maar dan moet wel eerst het probleem met de uit de rails lopende voorloopassen worden opgelost (suggesties welkom).

Vooralsnog is het meer een loc voor de vitrine (heb ik niet), dan voor op de baan, maar wellicht is het nog bij te stellen en verander ik nog van mening.

Groet, Paul
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Hoi Paul,

Schitterende loc, dat je er maar veel plezier van mag hebben.
Wat betreft het ontsporen, misschien dat Marklin niet meer op M rail test.
Als ik namelijk deze video Märklin TV - Folge 71 bekijk, zie ik vanaf 4:55 hoe de locs getest worden op een test baan en daar zie ik alleen K en C rail liggen.
M-rail wordt immers al 15 jaar niet meer geproduceerd en het zou best eens kunnen zijn dat Marklin de compatibiliteit met dit railtype minder in acht neemt.
Maar dit is vooralsnog een gedachtegang van mij, meer niet.
Als ik namelijk de foto's in dit topic op Stummiforum bekijk, lijken de wiel flenzen een stuk lager dan voorheen.
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
@ Ad (Kappa),
In MM 02/2015, pag 39 (Duitse uitgave) staat dat ze nog steeds op 71 wissels van M, K en C testen met het prototype van een loc. Aannemende dat dat geen bluf is. Dat ze de serieuitvoering dan weer op een rondje met alleen K en C rails testen (een deel van het proeftraject wordt niet getoond - wie weet wat daar nog ligt), kan ik me ook wel voorstellen. Maar ze weten bij M* ook wel dat velen nog op M-rails rijden.
Ik heb de flenzen nog niet nagemeten. Ik ben nog naar een oplossing aan het denken...

@ Edward (3rail),
Ik lees op het Stummiforum (zie post van Ad) dat de trekkracht wel eens een probleem kan zijn. Dan met 5 metalen Rheingoldwagens (4228) een helling op.. ik ben benieuwd en ga het in de loop van deze week eens testen.

[edit] Bij het vertrek uit het station had hij al moeite om de wagons weg te krijgen. Het spoor loopt daar één railtje iets op <0.5% en toch kreeg hij de wagens niet weg. Naar beneden was geen probleem, en ook de helling in het schaduwstation reed hij goed (dat dan weer wel). Ben wel benieuwd of hij de volgende keer ook uit het schaduwstation komt (nog meer hellingen).

Oh ja, de treeplank bij de cilinders is net zo gammel gemonteerd als bijv. bij de BR39. Als de treeplank ergens tegenaan stoot (bijv. perron) dan ligt hij uit de cilinderkast en kan de lok ontsporen. De treeplank is dan wel weer makkelijk in te steken en je moet je spoor of je perron iets verleggen. Bij mij stootte hij in het schaduwstation tegen een bovenleidingsmast van het naastgelegen spoor dat kennelijk iets verschoven was en dat was dus op een lastige plaats  :thumbdown: Volgende keer toch maar weer een ander bovenleidingsysteem hanteren in de schaduwstations...
Groet, Paul
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Brakkenstein
gast

Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Mooie loc Paul,

Ik heb hem zelf nu zo'n 2 weken in huis, bevalt heel goed en inderdaad heel mooi gedetailleerd. Heb de bijpassende wagenset er ook bij en geeft bij mij totaal geen problemen met de trekkracht van de loc. De wagenset zijn 5 personenwagons. En ja je moet er voorzichtig mee zijn, maar dat geld ook voor al mijn stoomlocs :-), ze worden steeds mooier maar wel ook kwetsbaarder. Oja ik rij op C-rails, geen ontspoor problemen, of vast blijven zitten op de wissels enzo.
Veel succes met je Br 18 537.
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Na twee rondjes over de baan, heb ik een iets beter beeld gekregen van de nukken van deze loc.
Ja, je moet uitkijken met het vrije profiel om de rails, om te voorkomen dat de treeplanken eraf gestoten worden.
Hij trekt vijf metalen rijtuigen zonder moeite wel een flinke helling op, maar bij een knikje naar boven, onderaan de helling, staan er maar 2 aangedreven assen op de rails (de eerste en de derde; de middelste hangt in de lucht), dat is te weinig en dan blijft hij doorslippen. Eens kijken of ik op die plekjes met een stukje karton onder de rails de knik nog iets kleiner kan maken, al zijn ze nu al minimaal. Ook bovenaan de helling (bij de knik terug naar vlak spoor) kan hij even een fractie blijven hangen.
Op de hoofdbaan loopt nu hij wel goed door de wissels (5140, 5117, 5137, 5202, 5213), dus het eerdere probleem bij het rangeren moet ik nog maar eens nader onderzoeken (was met name op een 5207 Eng.wissel, in combinatie met een hobbelig passtukje 5208).
Groet, Paul
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Paul, je kunt ook een stuk flexrail in de overgang tussen vlak en helling leggen.
Dan het je geen last meer van knikken.
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Ad, dat zou een oplossing zijn als er K-rails lag. Mijn baan bestaat overwegend uit M-rails. Alleen in de schaduwstations en rond de draaischijf ligt K-rails.
Ook vandaag slipte de loc op drie, vier plaatsen door, ook waar geen knik zit, en moest ik m op gang helpen.
Groet, Paul
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Mooi compleet verslag en foto's, zou gewoon eens proberen op k of c rails
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
@Bas,
De baan is afgebouwd, ik ga nu geen 70 wissels en tig meter rails meer vervangen, tenzij iemand dat subsidieert. En dan nog, K-wissels zijn ook niet alles (lees de problemen met eindafschakeling en servo-ombouw op dit forum).
Alle andere locs hebben geen problemen met de hellingen en slechts af en toe een enkele met een wissel.
Inmiddels is de loc wel ingereden en hapert hij af en toe nog wat, maar de beginproblemen lijken wat minder te zijn.

Groet, Paul
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Bij mij was de druk op de achterste loop as iets aan de hoge kant. Ook daardoor problemen met doordraaiende willen. Druk verlaagd, dat probleem is verholpen.
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
@pab, helpt inderdaad wel iets maar niet overal, helaas.
Ook oppassen dat de druk niet te laag wordt, anders kan het loopwiel bij wissels de verkeerde kant op stuiteren (had ik dus ook even).
't Is een gevoelig locje, in ieder geval...

Groet, Paul
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Omdat ik nog steeds problemen had met deze loc, en er weinig mee reed, heb ik eens een mail naar Märklin gestuurd.
Ik kreeg bericht terug of ik mijn adres wilde doorgeven, dan konden ze mij een nieuwe tenderkast toesturen.
Daarop heb ik eens rondgekeken op het Stummi forum en wat blijkt, na veel klachten van Duitse eigenaren van deze loc, is de overgang van de tender naar de loc aangepast (weggefreesd), zodat de loc bij overgangen naar stijgingen en dalingen niet meer door die overgang gehinderd wordt. Kennelijk is in latere uitleveringen de tenderkast al aangepast.
De tenderkast was er in een week en was met 6 handelingen te vervangen: kolen-opzet eraf (geklemd), schroeven loshalen, oude tenderkast eraf, nieuwe erop, schroeven weer vast en de kolen-opzet erop klikken.
Resultaat: betere trekkracht bij overgang naar hellingen.

Nog niet opgelost: het draaistel met voorloopwielen, dat nogal eens uit de wissels vliegt (bijv. bij een 5140 vanaf het afbuigende spoor naar het hoofdspoor). Al geprobeerd met een stukje metaal (of magneetje) de eerste voorloopas wat te verzwaren, maar dat geeft nog geen bevredigend resultaat, wellicht moet het nog iets zwaarder worden. Het ligt niet aan de wissel, want andere locs met 2 voorloopassen (01, 03, 38) hebben er geen last van.
Zal nog eens kijken of de wielbreedte wel goed is (schiet me nu te binnen), of eventueel toch de wissel vervangen, kijken of dat helpt...

Maar voor wie ook hellingproblemen met deze loc heeft en waar de overgang van de tender nog onder de overgang van de loc steekt: mail tante M. Aangezien het een Insider loc is heb je nog garantie, dus de tenderkast wordt gratis toegestuurd.

Groet, Paul
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Hoi Paul,

Vaak zit de bladveer onder het voorloopstel niet goed gemonteerd, als deze ontspoort.
Kijk eens of de bladveer niet achter de schroef vastzit.
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: BR 18 537 Insiderloc 39030
Hoi Ad,

Dank voor je tip.
Voor zover ik kon nagaan zat de massaveer gewoon los. Heb 'm er nog een keertje af gehad, nog een extra stukje lood direct achter de eerste as toegevoegd, en nu lijkt hij goed door de 5140 te rijden (in ieder geval bij langzaam rijden).
Op een geheel vlak liggende 5128 rijden de voorloopassen aan het eind van het afbuigend spoor echter nog steeds rechtdoor het spoor uit, i.p.v. afbuigend het spoor op. Die wissel ligt op mijn rangeerterrein, dus zoveel last heb ik er niet van.
Ik ga er weer eens een tijdje mee rijden en kijken of het nu beter gaat...

groet, Paul