Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

MFX en Intellibox

Gestart door vinc zondag 05 juli 2015, 18:12:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MFX en Intellibox
vinc
gast

MFX en Intellibox
Goedemiddag,

Reeds veel gelezen over de MFX decoder en het veranderen van een lokadres. Toch een paar vragen:
1.   Ik heb twee locs met hetzelfde adres:  Marklin 37695 en Marklin 37864, beiden met nummer 60. Ik wil een loc een ander adres geven via het programmeerspoor op de Intellibox. Gezien ook dat de ?sonderoptions? gezet moeten worden op 0 (voor sonderoption 25) en 1 voor ( sonderoption 907); op de Intellibox de ?sonderfunction? kunnen vinden; echter hoe scrol ik naar een ander nummer van de sonderoption? Dus van 950 naar bijvoorbeeld 1 . De cursor blijft knipperen bij het laatste cijfer maar ik kan niet afsluiten en scrollen. Ik zie waarschijnlijk iets simpels over het hoofd.
2.   De nieuwste loc 37864 heeft 14 functies. Hoe schakel ik deze op de Intellibox die zoveel heeft functies niet heeft? Ik rij met Koploper; een antwoord hoe dit in Koploper moet waardeer ik zeer, maar misschien moet ik deze vraag dan stellen op het Koploper Forum.

Dank bij voorbaat.

Vincent

Re: MFX en Intellibox
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: MFX en Intellibox
1. https://www.hobbytime.nl/files/opslag_bestanden/uhlenbrock/progr._marklin_mfx_decoder_met_intellibox.pdf

2. Niet. Op het Motorola protocol kun je maximaal 4 functies per adres schakelen. Wil je meer functies gebruiken, de locomotief een 2,3 en eventueel een 4e adres geven. Zie handleiding van desbetreffende decoder.
Re: MFX en Intellibox
Citaat van: Wijbe op zondag 05 juli 2015, 18:30:07
Wil je meer functies gebruiken, de locomotief een 2,3 en eventueel een 4e adres geven. Zie handleiding van desbetreffende decoder.
Is afhankelijk welk type decoder in de loc toegepast wordt. Beide locomotieven hebben maar 8 functies verdeeld over de 2 motorola adressen.


Mvg,
Peter
Re: MFX en Intellibox
Dank Wijbe, deze informatie had ik al gezien. Maar het gaat simpelweg om het scrollen naar een volgende SO.

Vincent
Re: MFX en Intellibox
Dag Peter,

Is een MFX decoder. Marklin bijlsluiter geeft verder geen uitleg.

Mvg.

Vincent
Re: MFX en Intellibox
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MFX en Intellibox
Vincent, ik denk dat je CV's bedoelt, ipv SO.
Nadat je de programmeer modus hebt opgeroepen, gaat de verlichting knipperen.
1. Als de loc verlichting knippert kun je een CV nummer ingeven, gevolgd door enter.
2. Nu knippert de verlichting snel (2x achter elkaar) en kun je de waarde ingeven die je aan het betreffende CV wilt toekennen,weer gevolgd door enter.
Daarna knippert de verlichting weer langzaam en begin je weer bij 1. voor de volgende CV.
Na de laatste CV "Stop" en "Go" tegelijkertijd indrukken, om de programmeer modus te verlaten.
Re: MFX en Intellibox
nobody
gast

Re: MFX en Intellibox
Vincent bedoelt wel degelijk SO's. SO = Sonder Option.

En Vincent, je moet niet scrollen in de Sonder Optionen, doch simpelweg de gewenste waarde in het betreffende veld inkloppen.
Re: MFX en Intellibox
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MFX en Intellibox
Dan heb ik de vraag verkeerd begrepen.
Ik dacht dat Vincent door de CV's wilde scrollen, want door de SO's scrollen heeft, naar mijn idee, niet zoveel zin, als het gaat om decoder CV in te stellen.
Re: MFX en Intellibox
nobody
gast

Re: MFX en Intellibox
In punt 1 van dit topic ===> klik
vraagt Vincent duidelijk e.e.a. over de SO's.
Re: MFX en Intellibox
Beste Allen,

Laat ik mijn vraag precisieren met een voorbeeld: stel dat ik wil weten welke waarde is ingevoerd voor bijvoorbeeld Sonder Option 25, hoe ga ik dan te werk? Ik wil namelijk voorkomen dat ik een ingestelde waarde onbedoeld verander.

Mvg.

Vincent

Re: MFX en Intellibox
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MFX en Intellibox
Hi Vincent,

Is contact opnemen met Märklin een optie ?
Re: MFX en Intellibox
nobody
gast

Re: MFX en Intellibox
Wanneer je Sonder Option 25 intikt, toont de IB (rechts in de display) de inhoud.
De waarde van de inhoud kun je desgewenst wijzigen.
Re: MFX en Intellibox
Dank!!  Gevonden. Soms is het simpeler dan je denkt.

mvg.

Vincent
Re: MFX en Intellibox
Dag Wim,

Inmiddels het probleem van  2 Marlin locs met hetzelfde adres opgelost. 'Het Winkeltje' in Dordrecht (uitstekende service!)  had het binnen een minuut gefixt met de ECOS. Overweeg de ECOS aan te schaffen en de Intellibox te ruimen. Is echter wel een dure oplossing gezien overlap met functies in Koploper. Tot op heden is het me echter niet gelukt meerdere functies van de nieuwe Marklin modellen goed aan te sturen op de Intellibox of Koploper. De Intellibox IR die ik heb dateert uit 2007, werkt prima, maar een update van de software heb ik nooit uitgevoerd. Zou een update een oplossing brengen?

mvg.

Vincent   
Re: MFX en Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: MFX en Intellibox
Beste Vinc,

De Intellibox IR kun je gratis upgraden naar versie 2.0, en daarbij heb je allerlei opties om je Marklin decoders met meerdere functies aan te sturen, inclusief een optie om hem eenvoudig te programmeren.
Kost niets en geeft veel plezier.

Groetjes
Re: MFX en Intellibox
Hallo Vincent,

Zie: http://www.uhlenbrock.de/intern/20/software/IF25DA9B-002.apd/Erweiterungen-Sw-2.0.pdf

Kleine aanvulling op 2.001:
CiteerDie Änderungen und Fehlerbeseitigungen:

SPU:
Bug Fix: F1..F8 bei Motorola Loks (falls LSO #9 = 0)

KPU:
Bug Fix: kein Fahrtrichtung-Umschaltung auf dem zweiten Fahrpult,
falls auf beiden Fahrpulten die gleiche Lok unter gesteuert wird.

Änderung bei der Sonderoption 844:

S0 844 = 0 - Intellibox Master Modus
S0 844 = 1 - Intellibox Slave Modus, LocoNet Stromquelle eingeschaltet
S0 844 = 2 - Intellibox Slave Modus, LocoNet Stromquelle ausgeschaltet


Mvg,
Peter
Re: MFX en Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: MFX en Intellibox
Vinc,

En laat So 844 s.v.p. op 0 staan, want anders kun je niets meer met je Intellibox IR aanvangen. Dit soort informatie is helemaal niet relevant bij deze vraag, en zet jouw en vele andere alleen maar op het verkeerde been.

Groetjes
Re: MFX en Intellibox
Citaat van: Sprinter op zondag 12 juli 2015, 11:11:52
Dit soort informatie is helemaal niet relevant bij deze vraag, en zet jouw en vele andere alleen maar op het verkeerde been.
Dit soort informatie zet niemand op het verkeerde been, dat doe jij.


Mvg,
Peter
Re: MFX en Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: MFX en Intellibox
Goh,
Met een voordeel dat mijn informatie volledig is en voor iedereen beschikbaar, ipv een loze opmerking van mister onbekend (Freak) denkt het beter te weten. :thumbdown: :thumbdown:

Gvg
Re: MFX en Intellibox
nobody
gast

Re: MFX en Intellibox
Mister onbekend (Freak oftewel Peter) ondertekent tenminste met z'n voornaam en niet slechts met een paar initialen
(als ze dat al zijn), zoals jij... :(
Re: MFX en Intellibox
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: MFX en Intellibox
Beste Mannen,

het doel hier is om in dit geval Vincent te helpen,

Of hij met de laatste paar antwoorden echt geholpen heeft om tot een oplossing van zijn probleem te komen betwijfel ik, voor de rest als er commentaar is hoe er geantwoord wordt meld aan het aan een moderator svp. in plaats van op het forum hierover te discuteren, want dit helpt de vraagsteller echt niet,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: MFX en Intellibox
Hallo Walter,

Citaat van: vinc op zaterdag 11 juli 2015, 18:14:53
De Intellibox IR die ik heb dateert uit 2007, werkt prima, maar een update van de software heb ik nooit uitgevoerd. Zou een update een oplossing brengen?
Vincent vraagt of een Update een oplossing brengt, dus geef ik hem een link naar een document van Uhlenbrock, met een kleine update naar 2.001 zoals Uhlenbrock dat zelf op zijn site heeft staan, niets meer of minder. Of dat voldoende is voor Vincent?.

@Nobody,
Niets van aantrekken Wim, er zijn hier genoeg leden die weten wie ik ben. En dat is voldoende.


Mvg,
Peter
Re: MFX en Intellibox
Beste Allen,

Dank voor jullie adviezen en hulp. Er resteren toch nog een aantal vragen om te voorkomen dat ik fouten maak.
1. de Intellibox Upgrade gedownload en via memory stick getransporteerd naar mijn trein-pc.
2. de instructie (zie afbeelding) vraag om een connectie met de RS-232 interface of the Intellibox? Waar zit die Interface op de Intellibox? er wordt ook gevraagd naar een interface kabel artnr. 61010 'or another 1:1 cable'. Mijn Intellibox is met de pc verbonden via een seriele kabel. Is dat voldoende?
3. Vervolgens wordt gevraagd om een aansluiting met de powersupply en de contacten 5 en 6 van de Intellibox. Dat betekent de verbinding met de connectoren 1-4 onderbreken (= naar programmeer spoor en hoofdspoor).

U begrijpt uit mijn vraagstelling: qua nivo van de vragensteller graag 'Jip & Janneke' uitleg.

Dank bij voorbaat en vriendelijke groet,

Vincent
Re: MFX en Intellibox
Hallo Vincent,

Van een leek.

1. De RS232 zit vanaf de achterzijde gezien aan de rechter zijde (9-polig).
CiteerMijn Intellibox is met de pc verbonden via een seriele kabel. Is dat voldoende?
Mits je de juiste kabel hebt is dat voldoende.

2. Op de connectorpennen 5 en 6 wordt de trafo aangesloten.
Pennen 1 t/m 4 onderbreek je even.

Nu kun je het programma gewoon starten.


Mvg,
Peter
Re: MFX en Intellibox
Dag Peter,

Klasse! Dank je. Ga het proberen.

Met vriendelijke groet,

Vincent
Re: MFX en Intellibox
Beste Peter,

Update gelukt ! De extra functies werken echter niet meer; waarschijnlijk dat ik deze opnieuw moet inbrengen. Enfin, ik ga de instructie(s) lezen.

Met vriendelijke groet,

Vincent
Re: MFX en Intellibox
Beste Peter (en anderen),

Na een succesvolle upgrade (althans de Intellibox geeft bij de instellingen het nieuwe software nummer aan) werken de functies niet meer. Ik spreek dan over de functies F1 tot en met F4 op de Intellibox zelf (de hogere functies waarvoor de upgrade bedoeld was heb ik nog niet geprobeerd). Bijvoorbeeld de stoomloc 37832 en de rangeerloc 37864 reageren niet meer op de ingeschakelde functies (F1-F4). Dat was voor de upgrade wel het geval. Wat doe ik verkeerd of wat moet ik veranderen?

Excuus voor de vele vragen.

Met vriendelijke groet

Vincent
Re: MFX en Intellibox
Lid sinds: 2010

offline
Re: MFX en Intellibox
Staan je locs niet op het verkeerde protocol ?
Mm1 ipv mm2.
Re: MFX en Intellibox
nobody
gast

Re: MFX en Intellibox
Motorola nieuw, is het default formaat van de Intellibox IR.

In een grijs verleden heb ik, meen ik, "ergens" iets gelezen te hebben over gelazer met de functietoetsen.
Dat heeft mij doen besluiten van een upgrade af te zien.
Re: MFX en Intellibox
Lid sinds: 2006

offline
Re: MFX en Intellibox
Dit soort problemen heeft altijd als oorzaak, de bediener die tussen de stoel en het toetsenbord zit.
Intellibox IR 2.0 werkt gewoon perfect, met genoemde locs.
Gezien het verloop in dit draadje wil ik het hier bij houden.

Groetjes
Re: MFX en Intellibox
nobody
gast

Re: MFX en Intellibox
Kijk; dit is nu een reactie waar Vincent zeer mee geholpen zal zijn...
Re: MFX en Intellibox
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: MFX en Intellibox
Heren,

Opmerkingen als
Citaat van: Sprinter op maandag 13 juli 2015, 12:08:33
de bediener die tussen de stoel en het toetsenbord zit.
helpen niet tot een oplossing van Vincent's probleem.
Leg hem dan uit hoe hij het probleem kan oplossen, of waar hij info kan vinden.
We zijn niet allemaal experts op dit gebied.

Mvg, Ad
Re: MFX en Intellibox
Van een digibeet

Citaat van: Kappa op maandag 13 juli 2015, 14:24:38
Leg hem dan uit hoe hij het probleem kan oplossen, of waar hij info kan vinden.
We zijn niet allemaal experts op dit gebied.
SO 902 ? 12<>16 en SO 914 ? 18<>40
IB uit en weer inschakelen.


Mvg,
Peter
Re: MFX en Intellibox
Lid sinds: 2008

offline
Re: MFX en Intellibox
Ik heb ook een IB ir en nu wil ik gaan upgraden. Bij de upgrade wordt het nummer van de cd gevraagd. Er staat op mijn cd geen enkel nummer. Kan iemand mij uit deze impasse verlossen. Grt Fred
Re: MFX en Intellibox
Lid sinds: 2010

offline
Re: MFX en Intellibox
Ik had nog een code nodig.
Kijk even op de website.
Daar kun je ergens het serienummer van je IB invullen en krijg je een code in je mailbox.

Het is al paar jaar geleden dus hoe het precies ging weet ik niet meer.
Robin

Re: MFX en Intellibox
Lid sinds: 2008

offline
Re: MFX en Intellibox
Dank voor je reactie, ik zal straks eens kijken.
Re: MFX en Intellibox
Lid sinds: 2010

offline
Re: MFX en Intellibox
Zit er bij je cd geen velletje of een sticker met die code?

Ik weet nog wel dat ik ook even heb lopen prutsen voor ik alle gegevens bij elkaar had.

Robin