In de dikke, jaarlijkse nieuwighedencatalogus van Märklin staan steevast ook enkele MHI-modellen. Dit zijn locs en wagons die op verzoek gemaakt zijn van een groot aantal Märklin-dealers, die zich verenigd hebben in de
Märklin Händler Initiative (MHI). Een van de MHI-modellen voor 2015 is deze blauwe E 41 (39415) geworden. Het is een model dat wellicht bij de wat oudere Märklin-liefhebbers nostalgische gevoelens zal oproepen, aangezien het een moderne variant lijkt van de oude analoge 3034 uit de zestiger jaren. Toen ik afgelopen herfst een mooie foto zag op het forum van zo'n analoge, blauwe E 41, bedacht ik me dat het wel leuk zou zijn als Märklin dit model weer eens zou uitbrengen. Tot mijn verbazing stond nog geen drie maanden later deze E 41 in de nieuwighedencatalogus!
Van de E 41/BR 141 heeft Märklin de afgelopen jaren meerdere modellen uitgebracht:
39410: groen, periode III, dubbele lampen, verticale ventilatieroosters
39411: verkeersrood, periode V, enkele lampen, Klatte-ventilatieroosters
39412: S-Bahn-kleuren, periode V, dubbele lampen, Klatte-ventilatieroosters
39413: blauw/beige, periode IV, dubbele lampen, Klatte-ventilatieroosters
39414: groen, periode IV, dubbele lampen, verticale ventilatieroosters
En nu dus een nieuwe variant:
39415: blauw, periode III, enkele lampen, horizontale (
Schweiger) ventilatieroosters
De blauwe E 41'sHet nieuwe, blauwe model is uitgevoerd in de oorspronkelijke staat zoals de locs vanaf 1956 werden afgeleverd. In de vijftiger- en zestiger jaren was de blauwe kleur alleen bestemd voor de snelle e-locs in het reizigersverkeer. Het groen werd daarentegen gereserveerd voor e-locs die in het goederenverkeer of als stoptrein werkzaam waren. Aanvankelijk lag de grens voor het snelle reizigersverkeer nog bij 120km/h, een snelheid die de E 41 nog aan kon. Daarom werden de eerste 71 exemplaren in het blauw afgeleverd. Eind jaren vijftig werd die grens echter opgetrokken naar 140 km/h, waardoor van de
Einheits Elloks alleen nog de snellere E 10 in aanmerking kwam voor de blauwe uitdossing. De nieuwste E 41-modellen werden daarom nu standaard in het (chroomoxide)groen afgeleverd en kregen voortaan vooral taken in het lichte goederen- en buurtverkeer. De blauwe modellen werden na verloop van tijd ook in het groen omgespoten. Maar zeker tot aan het einde van de jaren zestig hebben er nog E 41's in het blauw rondgereden.
AandrijvingHet model heeft een vijfpolige motor met vliegwiel, die via twee cardanassen, wormwielen en tandwielen alle vier de assen aandrijft. De motor is mooi stil, maar niet zo stil als de oude softdrive sinusmotoren. Het geluid is echter niet te vergelijken met de herrie van de oude vijfpolige 'koffiemolens'. Wel valt het geluid van de sleper tegen. Het geratel hiervan is duidelijk hoorbaar. Ik heb de sleper al wat zitten verstellen (iets holler of boller buigen, de veerdruk verhogen) maar echt geholpen heeft het nog niet. De sleper is nog van het ouderwetse type met het gat in het midden. Bij andere locs met deze sleper heb ik hiermee geen problemen, maar bij mijn twee E 41?s wel. Vervanging door een volledig gladde (of een andere, kortere) sleper van Märklin lijkt niet zo eenvoudig, omdat de 'inklik'-gaatjes verder uit elkaar liggen dan bij andere Märklin-modellen.
Ps. De originele sleper heb ik uiteindelijk vervangen door een nieuw exemplaar (hetzelfde type). Toen was het geratel ineens over. Blijkbaar was er toch iets mis met de originele. RijeigenschappenDe loc komt met een klein rukje in beweging en rijdt dan vloeiend op lage snelheid verder. Accelereren gaat soepel zonder al te duidelijk zichtbare sprongen. De trekkracht is voldoende om in elk geval een drietal lange reizigerswagons of een sleep van tien goederenwagons een helling van drie procent omhoog te krijgen. Wissels en ontkoppelrails vormen geen probleem, de loc rijdt daar zonder te haperen overheen.
Verlichting en functiesDe loc is voorzien van een MFX+ decoder. Omdat ik niet beschik over een CS2 kan ik de
Spielewelt-functies daarvan niet testen. De verlichting is aan beide zijdes apart in- en uitschakelbaar. Ook is het mogelijk om het rangeersignaal (driepuntsverlichting aan beide zijdes) in te schakelen. De binnenverlichting is eveneens voor elke cabine apart in te schakelen. De geluidsfuncties zijn ten opzichte van mijn oudere E 41 (39140) duidelijk verbeterd. Niet alleen zit er een echte geluidsdecoder in (waardoor het geluidsvolume in te stellen is), maar ook het machinegeluid zelf is een stuk beter. De typische
Knallfrosch-geluiden klinken nu heel wat realistischer. Ook de geluiden bij het in- en uitschakelen van de motoren zijn verbeterd. Verder zijn er nog een aantal andere geluidsfuncties: korte en lange rangeerfluit, stationsmededeling (
"Bitte Vorsicht am Bahnsteig, ein Zug fährt durch!"), aankoppelen, ventilator, bel, zand strooien en remmen.
Materiaal en detailsDe kap en het frame van de loc zijn uiteraard van metaal gemaakt. Het zichtbare gedeelte van de draaistellen is van kunststof, de rest weer van metaal. De loc is prima afgewerkt. Ook op de detailfoto's kan ik geen slordigheden ontdekken, de lak zit er prima uit. Het metaal onder de lak lijkt op de foto's een beetje grof en korrelig, maar als je de loc in je hand hebt lijkt hij net heel mooi glad afgewerkt. Geen probleem dus.
De locnummers op de zijkanten zitten bij dit model wat hoger dan gebruikelijk (boven de sierlijn), maar dat komt overeen met de werkelijkheid. Ook de horizontale ventilatieroosters (type
Schweiger) en de enkele lampen horen bij de oorspronkelijke uitvoering van deze loc. Daarentegen behoren de kleine ronde luikjes aan de zijkanten boven de draaistellen bij deze uitvoering er niet op te zitten (scherp opgemerkt door Bart/Lokpaint op het 'Stummi-forum'). Daar kan ik mee leven. De bedrading op het dak ziet er netjes uit.
Bij de loc worden los wat kabels, remslangen en koppelhaken geleverd. De remslangen en koppelhaak heb ik aan een kant gemonteerd en de Märklin-koppeling daar verwijderd. Het is mogelijk om vier remslangen aan elke zijde te monteren, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de 39410 (slechts twee remslangen per zijde). Dat is ook weer wat realistischer. In cabine 1 heeft Märklin standaard al een machinist-figuurtje geplaatst.
ConclusieDe 39415 is een hele mooie loc geworden, die in zijn blauwe uitvoering een opvallende verschijning op de modelbaan is. Een loc met nette rijeigenschappen en mooie details. Afgezien van de luide sleper valt er eigenlijk weinig op dit model aan te merken. De loc is prima te combineren met een setje
Silberlinge (43800, 43810, 438200) of een aantal
Umbau-rijtuigen (00774, 41310, 41320, 41323, 41330).
Groet, Marc