Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Statisch gras lukt niet echt

Gestart door Kevin_S maandag 29 juni 2015, 21:32:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Statisch gras lukt niet echt
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Statisch gras lukt niet echt
Goedenavond.


Ik heb vanavond geprobeerd om statisch gras op mijn baan te maken.
Het resultaat is leuk maar ik vind dat mijn gras iets laag is --> ik zie het bijna niet.
Nu weet ik niet(zie onderstaande foto van de verpakking) of ik de juiste hoogte aan MM in bezit heb.
Ik heb verdunde houtlijm gebruikt (houtlijm + afwasmiddel)


Heeft er iemand ervaring met statisch gras maken en welke MM gebruiken jullie?

Dank alvast !

Marklingek (kevin)



Re: Statisch gras lukt niet echt
Hallo kevin,

Op de foto kan ik niet zien hoe groot in mm de vezels zijn.
Wellicht kan je een foto toevoegen van je eerste resultaten zodat we kunnen zien of ze rechtop blijven staan.

Op dit forum veel voorbeelden, ook in mijn draadje.
Belangrijk ik dat het voldoende vochtig is /lijm heeft waardoor de "stroom" rond kan.
Houd zeefje niet te hoog boven de gelijmde ondergrond

Ik gebruik vezels van verschillende merken waaronder faller en noch.

Succes
Re: Statisch gras lukt niet echt
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Statisch gras lukt niet echt
Dag Kevin.

Faller geeft verder ook geen lengte van de vezels op,
maar er staat wel op de verpakking 'strooimateriaal'!
Ik betwijfel dan ook of deze vezels met een statische
begrasser kunnen worden aangebracht ...

Wellicht dat andere forumleden dit (beter) weten :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Statisch gras lukt niet echt
Ik gebruik de grasvezels van Noch en Heki in diverse lengtes. Werkt prima. Heb inderdaad zoals eerder aangegeven houtlijm goed verdund en dan met spijkertje in de lijm het gras aangebracht. Ik neem telkens wel kleine stukken en ik zorg dat de grasmaster niet te hoog zit. Bij de kleine vezels moet je ook goed kijken of ze het gewenste effect hebben. Dit kan je controleren als alles droog is en er dan met je hand overheen gaan, bij een tapijtgevoel is het ok.

Veel succes.

Gr henk
Re: Statisch gras lukt niet echt
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Statisch gras lukt niet echt
Dit is de gebruikte grassoort, even opgezocht bij Faller;
Re: Statisch gras lukt niet echt
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Statisch gras lukt niet echt
Hi

De Houtlijm mag niet te dun zijn want anders "vallen" de grassprietjes al om voordat de lijm droog is.
Zelf gebruik ik uitsluitend (voor de scenery) latex lijmen. b.v. voorstrijk kleeft wat meer en blijft soepeler.

groet
Harald
Re: Statisch gras lukt niet echt
Citaat van: Marklingek op maandag 29 juni 2015, 21:32:36
Het resultaat is leuk maar ik vind dat mijn gras iets laag is --> ik zie het bijna niet.
Nu weet ik niet(zie onderstaande foto van de verpakking) of ik de juiste hoogte aan MM in bezit heb.

Ligt aan wat je wilt uitbeelden. Ruiggras is meestal iets hoger dan gazongras. Kijk eens in dit draadje Martin's geknoei met groen. Daar kan je wel wat ideeën uit halen. Je hebt gras van een 1mm tot 12mm hoog. Ik gebruik veel hoogtes door elkaar.

Citaat van: Marklingek op maandag 29 juni 2015, 21:32:36
Ik heb verdunde houtlijm gebruikt (houtlijm + afwasmiddel)

Dat kan heel goed als je een beetje de juiste verhoudingen gebruikt. Zelf doe ik alles met voorstrijk. Ik weet dat anderen een mix gebruiken van Houtlijm en voorstrijk. Afwasmiddel gooi ik er niet door.

Citaat van: Marklingek op maandag 29 juni 2015, 21:32:36
Heeft er iemand ervaring met statisch gras maken en welke MM gebruiken jullie?

Nee, nauwelijks ervaring met het gebruik van Statisch gras   ;)  :P Lees de berichten in mijn draadje en wees niet bang om op de blauwe linkjes te klikken Poggendam: Ballasten en begrassen en Poggendam: Begrassen deel 2. Dan krijg je meestal meer informatie te zien.


Citaat van: Haradigi op dinsdag 30 juni 2015, 10:13:04
De Houtlijm mag niet te dun zijn want anders "vallen" de grassprietjes al om voordat de lijm droog is.
Zelf gebruik ik uitsluitend (voor de scenery) latex lijmen. b.v. voorstrijk kleeft wat meer en blijft soepeler.

Valt wel mee. Mijn voorstrijk is zo dun als water. Daar blijft het spul ook goed in staan. Het rechtop staan effect krijg je meestal beter door een keer met de stofzuiger erover heen te gaan :)

Groet Ronald.
Re: Statisch gras lukt niet echt
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Statisch gras lukt niet echt
Hi Ronald,

Er zijn ook dikkere Latex lijmen die je zelf kan verdunnen.
Zelf doe ik er vaak beetje kleurstof doorheen en/of zeer fijn klei.

groet
Harald
Re: Statisch gras lukt niet echt
Citaat van: Haradigi op dinsdag 30 juni 2015, 11:02:50
Er zijn ook dikkere Latex lijmen die je zelf kan verdunnen.

Klopt. :) Ik ben meer van het gemakkelijke... dus gewoon simpel voorstrijk onverdund  :D

Citaat van: Haradigi op dinsdag 30 juni 2015, 11:02:50
Zelf doe ik er vaak beetje kleurstof doorheen en/of zeer fijn klei.

Jep, ik doe er soms wat verf door heen. Klei niet, mijn ondergrond bestaat bijna altijd uit zand en "bosgrond" waarnodig :)

Groet Ronald.
Re: Statisch gras lukt niet echt
We gebruiken er boekbinderslijm voor.Voordeel is dat het lang "open" blijft.Wat voor soort gras je gebruikt zou niet zoveel uit moeten maken.Stofzuiger is wel handig om er bij te hebben als het niet allemaal rechtop komt te staan.

Houtlijm vormt vrij snel een dunne "huid" en daar schiet je dan geen vezels meer in.

Harald & Alex
Re: Statisch gras lukt niet echt
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Statisch gras lukt niet echt
Citaat van: harald en alex op dinsdag 30 juni 2015, 19:31:06
Houtlijm vormt vrij snel een dunne "huid" en daar schiet je dan geen vezels meer in.

Daarom gebruiken we nu net Latex lijm.

groet
Harald