Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

NS serie 6300 eindelijk binnen!

Gestart door Apeldoorn CS zondag 28 juni 2015, 20:09:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NS serie 6300 eindelijk binnen!
Vorige week was het dan eindelijk zover; na meer dan anderhalf jaar wachten was mijn Artitec NS 6317 binnen gekomen!

Het is een schitterend model, zeker zo mooi als de NS 3700 die inmiddels al veel langer leverbaar is.
En de loc ziet er niet alleen schitterend uit, maar rijdt ook heel mooi, stil en soepel.
Mooi beschilderd, fijn gedetailleerd en toch ook weer robuust gemaakt.
Je hoeft niet bang te zijn dat er snel iets vanaf kan breken, zit allemaal goed stevig gemonteerd.

Het model is helemaal gemaakt van metaal en heeft daardoor een behoorlijk hoog gewicht wat de trekkracht ten goede komt.
(dit was bij de 3700 wel anders)
In de doos mee verpakt zitten nog wat extra onderdeeltjes die je evt kunt monteren. Niet alles kan erop gezet worden natuurlijk
als er ook op een baan mee gereden moet worden. De trapjes aan de voorzijde en remslangen met rangeer grepen aan de achterzijde
moet je dan achterwege laten.
Tegen de tenderbak moeten links en rechts ook nog 2 laddertjes geplaatst worden die ik op de foto's nog niet gemonteerd heb.

Het model heeft aan de voorkant geen functionele koppeling gemonteerd, maar een immitatie schroefkoppeling.
Er zit bij de losse onderdeeltjes wel een koppelingsboom zodat er wel de mogelijkheid bestaat om een koppeling te monteren, maar dan
dienen wel de voorgemonteerde schroefkoppeling en remslangen verwijderd te worden, maar dat vind ik wel erg jammer, dus laat ik dit voorlopig maar zo zitten.

Verder is de 6300 gemaakt voor R2 bogen, R1 is volgens Artitec wel mogelijk, maar vereist volgens hun secuur gelegde rails.
Aangezien ik wel R1 bogen op mijn baan heb, was dit hier en daar even opletten, vooral een afdaling in een R1 bocht gaat vaak mis, het voorste draaistel word dan
uit de rails gedrukt.
Op het vlakke en bij stijgingen rijden gebeurt er niets. Wissels berijden is overgens ook geen probleem.
Daarom laat ik de loc een andere route rijden en dan is er niets aan de hand.

De loc die ik heb is de museumversie van de NS 6317 zoals die tegenwoordig in het spoorwegmuseum in Utrecht staat.
Er zit een Esu loksound in met een prachtig geluid en veel functies. Het leuke ervan vind ik dat deze geluiden niet hetzelfde zijn als de NS 3700 waar ik eerst wel een beetje bang voor was.
Bij de NS 3700 had Artitec de opgenomen geluiden gebruikt van de echte NS 3737 toen deze nog kon rijden.
Blijkbaar hebben ze de geluiden zodanig bewerkt hebben dat ze toch net even anders zijn. (een echt geluid van een 6300 opnemen is ook een beetje lastig opnemen anno 2015... :))
Beetje vreemd is wel dat er ook een bel-geluidsfunctie opzit, terwijl deze niet op het model gemonteerd zit (de echte 6317 heeft ook geen bel)....klein foutje :D

Zoals bekend is het zeer zeker geen goedkoop model, en een behoorlijke aanslag op je beurs, maar ik wou hem gewoon erg graag hebben.
Ik heb er geen spijt van, en ik ben er erg blij mee!  :)
Kleurt ook gewoon mooi bij het veelal zwart/rode duitse stoom-materieel!

Hier nog wat foto's en twee actie filmpjes:








http://vid249.photobucket.com/albums/gg222/nijlnijlpaard/Modelbaan/NS%206317%202_zpsxo2066my.mp4

http://vid249.photobucket.com/albums/gg222/nijlnijlpaard/Modelbaan/NS%206317%201_zps08qeayi4.mp4

Re: NS serie 6300 eindelijk binnen!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: NS serie 6300 eindelijk binnen!
Hoi Jeroen,

Zeer mooie loc, je hebt er even op moeten wachten maar dan heb je ook wat.
Ik wens jou er veel plezier mee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: NS serie 6300 eindelijk binnen!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: NS serie 6300 eindelijk binnen!
Mooi man! Volgens mij hebben op 'vroegere' versies van de 6300 wel degelijk een bel, vandaar het geluid ook op de decoder zit.
Re: NS serie 6300 eindelijk binnen!
Re: NS serie 6300 eindelijk binnen!
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: NS serie 6300 eindelijk binnen!
Op de site van het Utrechts Archief staat een foto van een 6300 met bel.
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162057
Re: NS serie 6300 eindelijk binnen!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: NS serie 6300 eindelijk binnen!
Hi Jeroen,

Prachtige loc, veel plezier ermee.

groet
Harald
Re: NS serie 6300 eindelijk binnen!
Wat betreft de bel, heb ik even in het boek van "de Nederlandse stoomlocomotieven" opgezocht;

De eerste serie loc's 6301 - 6310 die afgeleverd werden bezaten nog geen bel.
De 2e afgeleverde serie loc's 6311 - 6322 zat de luchtbel standaard af fabriek gemonteerd.
Deze locs hadden ook een iets hogere kolenbak.
De eerste serie loc's werden later ook zo uitgerust.

Ik geloof dat deze bellen verplicht waren op bepaalde trajecten die over de Nederlandse grens gingen (Duitsland).
Ik heb ergens gelezen dat de NS de bellen op de serie 6300 ergens in de 50-er jaren heeft laten verwijderen.
Wat de reden geweest is dat de bellen naderhand verdwenen weet ik niet.

Hier een foto van de 6307 op 20 April 1957. De bel is hier ook verdwenen.
Net als de schoorsteenkroon die in de oorlog door de Duitsers omgetoverd werden tot granaathuls o.i.d.