Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bomen en Struiken.

Gestart door Harald en Alex zondag 28 juni 2015, 17:05:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bomen en Struiken.
Aha dus gewone voorstrijkmiddel om te schilderen, had er blijkbaar over gelezen

Groet Tom
Re: Bomen en Struiken.
peterke33
gast

Re: Bomen en Struiken.
Harald,

Heb je een naam hoe dat product noemt, kan ik eens kijken bij de gamma of brico hier.
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bomen en Struiken.
Ik gebruik voorstrijk  van de Alabastine. Uit de literflessen.  Je kan ook de gewone voorstrijk uit de grote witte emmers gebruiken.

Groeten Ronald
Re: Bomen en Struiken.
Ga dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Bomen en Struiken.
Mooi dat er redelijk animo is voor dit topic  :thumbup: We zijn ondertussen zelf begonnen aan een loofboom maar dat valt nog niet mee.Iedereen weet hoe een boom er uit ziet totdat je er zelf eentje moet maken.

We zullen er als alle takken er aan zitten eens een foto van maken.

We hebben ook weer een naaldboom geproduceerd en hierin geprobeerd wat dode takken onder aan de boom te maken door ze bruin te spuiten.Ook hebben we het groen nu donkerder gemaakt met verf.Het is allemaal wat uitvogelen wat het beste staat.

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2014

offline
Re: Bomen en Struiken.
Harald en Alex,

De naaldboom op de foto ziet er redelijk natuurgetrouw uit met de bruinachtig gespoten onderste takken.  :thumbup:
Af en toe ergens in het midden een tak met wat geelbruinachtig gekleurde naalden is ook best natuurlijk.
Blijf er wel op letten dat de bovenste takkenlaag richting de top niet breder wordt dan de lagen meer naar beneden.
Verder nog een klein aandachtspuntje (absoluut geen kritiek!) n.l. de stam.
Probeer ervoor te zorgen dat de stam vanaf de grond zichtbaar wat dikker is en naar boven toe wat dunner
wordt.
Een wandeling door een naaldbomenbos maakt soms veel duidelijk!
Al met al een zeer goed resultaat, knap gedaan! :thumbup:  Ik blijf het volgen! :)

Met.  vr. gr. Henk
Re: Bomen en Struiken.
peterke33
gast

Re: Bomen en Struiken.
Harald & Alex

Dat ziet er wel weer heel mooi uit hoor, heb ook mss een idee voor de stam. kleine stukjes gips, voor als je pols of been gebroken is. krijg je ook een fijn en mooie afwerking, kan je ook mooi schilderen spuiten ik denk maar mee  :idea:
Re: Bomen en Struiken.
Hallo Henk.

Alle kritiek is welkom hoor.De takken worden naar boven wel korter.Als je de lussen doorknipt doe je dat van beneden naar boven schuin naar binnen namelijk.Alleen is dat op deze foto wat lastig te zien.Om de stam onder wat breder te krijgen moeten we even over nadenken.Of er moet flink wat extra smurrie op of we draaien er een extra draad omheen.We gaan wel eens wat proberen.

We hebben dan het frame van onze loofboom zover klaar.We denken dat het op een Eik gaat lijken maar dat zal de toekomst uitwijzen  :D Nu moet er iets om alle draden (takken en stam) komen zodat het op boomschors gaat lijken.De smurrie alleen gaat niet lukken omdat de stam uit dikkere draden bestaat.Die wikkelingen smeer je maar zo niet vol denken we.

We gaan eens wat proberen en dan zien jullie de resultaten hier  ;) We hebben de naaldboom even ergens op de baan geprikt om er nog een foto van te maken.



Harald & Alex

Re: Bomen en Struiken.
peterke33
gast

Re: Bomen en Struiken.
Harald & Alex

Vind het echt heel mooi gedaan, word tijd dat ik ook eens bestelling ga doen. lijkt me enorm leuk om te maken, ga dan de stam eens met stukjes gips doen kan je BV meerdere lagen onder aan de stam doen ?.

Groeten en bedankt voor de uitleg foto's

Peter
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2014

offline
Re: Bomen en Struiken.
Hallo Harald en Alex,

Het is me nu duidelijk wat de werkwijze is m.b.t. de korter wordende bovenste takken.
Zoals de boom nu op de baan staat is het al een fraai gezicht met een mooie taps toelopende vorm en eigenlijk een geheel ander beeld dan de vorige afbeelding van dezelfde boom. :thumbup:
Zo zie je maar wat een verschil een iets ander opstelling kan maken!
Ik ben heel benieuwd hoe jullie toekomstige eikenboom er uit gaat zien!
Het frame ziet er i.i.g. al goed uit. Succes ermee! :)

Met vr. gr. Henk
Re: Bomen en Struiken.
Hallo Peter.

We proberen het nu even met houtplamuur.De stam zit er al in en dit lijkt niet verkeerd.Je kan er met een dunne draad ook al een beetje een tekening in maken.Even afwachten hoe het zich houd als het droog is.

Nick.

Het kan best zijn dat ie nu wat gedraaid staat tov de eerste foto.Dit zal ook niet de plaats zijn waar ie uiteindelijk terecht zal komen.We willen er nog een paar bij maken en dan zen we wel even waar ze komen.De stam moet ook nog wat beijgewerkt worden.We zijn wat te kwistig geweest met de bruine verf.

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bomen en Struiken.
Harald & Alex,
Zo dan zal ik ook maar eens reageren wat betreft de bomen.
Om de windingen van het bloembind draad weg te werken het volgende.
Ik gebruik hier voor een dikke draad wol die ik gelijk met het opdraaien van de stam mee laat lopen
en zo ook de takken mee kan laten doen.
Het gaat toch om de dikste takken, om de wolle draad meteen vast te zetten gebruik ik onverdunde houtlijm voor.
Ik doe een klodder op mijn vingers en laat de draad daar door heen lopen zodat hij meteen verlijmd wordt aan de stam van bloembinddraad.
Als dan de boom klaar is dan kan je de stam en takken afwerken met van alles en nog wat, ik gebruik gewoon houtlijm blijft enigszins elasties en brokkeld niet af bij stoten.
Voor een gladde stam gebruik ik fijn zaagmeel en voor een grove stam gebruik ik kops gezaagd vuren hout dit geeft spliters en die verlijm ik op de stam ook weer met houtlijm.
Hierna volgt het op kleur brengen van stam en takken, ook het loof komt uit eigen werkplaats wat ik in veel kleuren invoorraad heb.
Hoop dat je er iets aan heb, vele hebben mijn ook wel eens op beurzen zien werken en de resultaten bewonderd.
Groeten Jaap
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bomen en Struiken.
Dag Jaap,

citaat:
ook het loof komt uit eigen werkplaats wat ik in veel kleuren invoorraad heb.
einde citaat

Kun je aangeven waar jij je loof van maakt en hoe jedat maakt?
Ik ben zelf wel eens aan het experimenteren geweest maar deze zijn allen in de vuilisbak geeindigd.

groeten,

Henk
Re: Bomen en Struiken.
Hallo Jaap.

We zijn ook wel benieuwd  ;) Ook wat je als "drager" van het loof gebruikt.We wilden er proberen kleine stukjes Wooly op de takken plakken en daar dan het loof overheen.

Een paar fotos van je creaties verduidelijken een hoop  ;)

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bomen en Struiken.
Dag Harold & Alex.

Citaat van: harald en alex op zondag 12 juli 2015, 15:53:31
We proberen het nu even met houtplamuur.

Je zou dat ook eens kunnen proberen met DAS-klei :wink:
Ook heb ik wel eens het gebruik van Gluton toegepast gezien.
Deze kleefpasta laat hele mooie barsten na bij het drogen :roll:

Citaat van: harald en alex op zondag 12 juli 2015, 20:36:06
... wat je als "drager" van het loof gebruikt. We wilden er proberen kleine stukjes Wooly op de takken plakken en daar dan het loof overheen.

ik keen Wooly niet, maar ik vermoed dat het overeenkomt met
uitgeplozen vijverfilter en dat kan er prima voor worden toegepast.

Groeten,

Erik.
Re: Bomen en Struiken.
Hoi Erik.

Dat zou misschien ook wel kunnen met klei.Maar we moeten zeggen dat de houtplamuur uit de tube toch ook wel goed werkt.Je kan het vanuit de tube direct op de stam aanbrengen en dan met een kwastje uitsmeren en verder bewerken.

Wooly of vijverwatten is inderdaad vergelijkbaar.We gaan straks eerst de stam en takken maar 1 kleurtje geven dan ziet het er beter uit dan op deze foto:

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bomen en Struiken.
Heren,
Het loof wat ik maak kan van alles zijn, ik maak het van zaagsel in div grof heden maar ook van ander spul als het maar kleur wil opnemen.
Het kleur materiaal is van groot belang dat het kleur echt is en niet verkleurd.
Hier ben ik vele jaren mee bezig geweest en ben uiteindelijk door toedoen van een chemicus op materiaal terecht gekomen wat met tinner verdund moet worden en goed bevalt.
Wat het is kan ik niet zeggen ik heb van hem voldoende gekregen om kleuren te maken.
Dan het materiaal om het loof te dragen kan ook weer op vele manieren aangebracht worden.

Het kan met gras vezels, het kan met staalwol goed uit pluizen en op kleur spuiten en direct het loof erop. Het kan met stukjes uitgeplozen bindtouw wat op de takken gelijmd wordt. en zo zijn er vele mogelijkheden.

Om de stam en takken dikker te maken kan je de boom dompellen in de voorstrijk en dan in een bak zaagsel schudden, dit kan je gewoon meerdere keren doen tot dat het resultaat bereikt is.
Voordeel hiervan vind ik dat alles wat je dan op de takken wil aanbrengen beter verlijmd omdat het bloembinddraad dan ruwer is.
Op het forum zijn meerdere bomen van mij te zien onder andere in het draadje van Gerard.
Groeten Jaap 

Re: Bomen en Struiken.
Bedankt voor je uitleg  :thumbup:

We hebben even geprobeerd de loofboom met dat Wooly spul te voorzien maar dat gaat hem toch niet worden.We gaan het dus net als bij een naaldboom proberen met gras en dan loof van Noch er over.Zoals gezegd hebben we nog nooit geen loofboom gemaakt dus de resultaten staan niet vast.

We hebben even een foto gemaakt van de frames en daar kan je al wel aan zien dat een naaldboom veel makkelijker te maken is dan een loofboom.

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Bomen en Struiken.
Wow, dat ziet er nu al uit als een mooie knoestige eik. Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat zijn!
Re: Bomen en Struiken.
peterke33
gast

Re: Bomen en Struiken.
Harald&Alex

Knap gedaan wacht met spanning af, hoe het eindresultaat gaat zijn verder ziet het al top uit hoor.
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bomen en Struiken.
Zo dat ziet er nu al erg goed uit. Ben benieuwd naar de bladeren erop.

Gr henk
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bomen en Struiken.
Dag Harold & Alex.

Citaat van: harald en alex op woensdag 15 juli 2015, 09:08:00
We hebben even geprobeerd de loofboom met dat Wooly spul te voorzien maar dat gaat hem toch niet worden.

Da's inderdaad een geduld-klusje! :mrgreen:
Ik heb tot op heden nog geen ervaring met naaldbomen, maar wel met loofbomen.
De eerste exemplaren die ik maakte hadden veel te veel draagmateriaal (zoals Jaap
dat al zo mooi betitelde), waardoor je door de takken de boom niet meer zag ...
Less is more wordt vaak beweerd en geldt ook hiervoor: een klein plukje
draagvezels per keer middels houtlijm aan de takken lijmen.
Als de houtlijm droog is de nog losse vezels verwijderen en als het dan nog teveel
is biedt een schaar uitkomst ... :wink: Als loof heb ik voor deze bomen gevriesdroogde
eendenkroos gebruikt, verkrijgbaar bij de Jaap & Jarno Vriend :idea:



Het gehele bericht van de bouw van mijn loofboom staat hier.

Groeten,

Erik.
Re: Bomen en Struiken.
Hallo Erik.

Een naaldboom is makkelijker als dit.We gaan binnenkort wel een poging wagen.Je hebt wel mooie resultaten ermee gehaald.We hopen dat die van ons er ook zo uit gaat zien.

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
peterke33
gast

Re: Bomen en Struiken.
Zo ik heb ook een poging gedaan, om een dennen boom te maken. alvast eerst het skelet gemaakt, groen komt er pas op morgen of zo. eerst even wat foto's plaatsen hier, reacties afwachten van andere verbeteren aanpassen. voor een eerste boompje ben ik zelf tevreden hoor, was even zoeken hoe en wat maar was gevonden, foto's gemaakt vind het leuk om te doen.
eerst boodschappen gedaan, bij de plaatselijke bloemist hebben ze alles wat ik nodig had.

het begin oei en dat ging echt niet goed, gelijk opnieuw begonnen toen ging het veel beter.

toen werd er het een dennen boom goed gelukt of ......



Groeten

Peter
Re: Bomen en Struiken.
Hoi Peter.

Je hebt twee draden als stam gebruikt en daarom een dunne draad gedraaid?Daar wordt de stam wel dikker van maar ik denk ook dat ie nu niet goed rond is?Er mogen wel wat meer takken aan hoor.Als je lussen maakt en die dan doorknipt of nog beter je draait er twee draden tegelijk omheen en maakt dan lussen dan krijg je veel meer takken.

Maar het begin is altijd lastig om de juiste methode te vinden.We zijn benieuwd hoe ie verder er uit gaat zien.

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
peterke33
gast

Re: Bomen en Struiken.
Harald & Alex

Ik zal morgen nog eens een poging wagen, ik heb het beetje begrepen denk ik. het is een begin dus die gaat gewoon in vuilnisbak, geef niet op zal wel goed komen.
Re: Bomen en Struiken.
Peter.

Je kan deze ook even proberen af te maken dat je kan zien of het met de kleur van de boom en de naalden goed komt.Anders gaat er daar straks iets fout en moet je er weer eentje wegggooien.Je kan er nog wel wat takken bij maken.Draai er gewoon nog een dunne draad omheen en dan zoveel mogelijk lussen maken de boel vastlijmen met secondenlijm en dan als dat droog is de lussen doorknippen  ;)

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
We hebben dan de moed verzamelt om onze boom van loof te voorzien.We hebben er eerst polyfibre van Woodland op geplakt en daarna ingespoten met spuitlijm en de bladeren met een zeef van boven er op  gedaan.

Je plakt er dus gauw teveel Polyfibre op.Dat zie je dan goed terug als je het loof er op doet.Dit is toch qua afmetingen een grote boom geworden en dat hadden we eigenlijk niet gewild.We hadden de kleur Olive genomen van Noch maar ook dat stond ons niet aan toen het er op zat dus nog even de spuitbus donkergroen er overheen gehaald.

We horen graag wat jullie er dan van vinden.

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bomen en Struiken.
Dag Harold & Alex.

Ik vind de boom, zo van bovenaf gezien dan, er niet verkeerd uitzien.
Klein punt van kritiek: de takken, m.n. de uiteinden zijn veel te dik.
Ik heb dat opgelost door de vertakkingen ervan met dun koperdraad
van tweelingsnoer aan de dikkere zijtakken te solderen.  :idea:

Als deze niet naar jullie wensen is, kan ie op de achtergrond nog staan!
Een frontale foto zou meer duidelijkheid geven hoe de boom er uit ziet.

V.w.b. het draagmateriaal had jullie al een beetje gewaarschuwd ... :wink:

Citaat van: harald en alex op zondag 19 juli 2015, 12:40:01
Je plakt er dus gauw teveel Polyfibre op.Dat zie je dan goed terug als je het loof er op doet.
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 15 juli 2015, 19:21:01
De eerste exemplaren die ik maakte hadden veel te veel draagmateriaal (zoals Jaap
dat al zo mooi betitelde), waardoor je door de takken de boom niet meer zag ...
Less is more wordt vaak beweerd en geldt ook hiervoor: een klein plukje
draagvezels per keer middels houtlijm aan de takken lijmen.

Op naar het volgende exemplaar!

Groeten,

Erik.
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bomen en Struiken.
Uit het receptenboek :

Wooly of carnavalspruik :  eerst in de lengte uitkammen met een haarkam,en dan stukjes van 1a 1,5 cm knippen.
En die erop strooien.

Succes met nummer twee.

Robin
Re: Bomen en Struiken.
Ik spuit de lijm en breng het loof niet in één keer aan, maar stukje bij beetje.
Dit om te voorkomen dat de lijm én het loof ook op de stam en takken terecht komt.
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bomen en Struiken.
Heren,
Als basis voor een grove den gebruik ik een fietsspaak waar ik dan met  dik bloembind draad  de lussen op aan breng.
Hoe verder ik dan naar boven ga gebruik ik steeds dunner bloembind draad om een natuurlijk verloop te krijgen.
Zorg dat je voldoende zijtakken maakt  zeker in de top van de boom.

Voor hareld en alex maak de zijtakken niet te dik met het vulmiddel het lijken nu net popey armen waar door de echte zijrakjes in het niet vallen.
Hierdoor llijkt het dat ze aan de kortekant zijn waardoor je geneigd ben de fiber te veel laat oversteken wat een onnatuurlijk beeld geeft.
Maak ook het loof niet te donker maar meng div kleuren door elkaar.
Zorg er ook voor dat er blad aan de onderkant van het viber komt te ztten.

Nog een tip, er is mij ooit verteld door een bomenexper dat de oppervlakte vav de stam gelijk is aan de oppervlakte van de gezamelijke zijtakken waarvan akte.

Groet jaap
Re: Bomen en Struiken.
Bedankt voor de reacties.

We hebben hem even op de baan gezet en daar komt ie toch ook wel megagroot over.De hoogte is nu 23 cm.We hebben geen vulmiddel lees plamuur op de takken gebruikt overigens alleen om de gedraaide draad te camoufleren twee keer geverfd.Misschien moeten die takken op een andere manier gemaakt worden dat het geheel wat ranker wordt.

Kleuren zijn inderdaad ook lastig.Die olijfkleurige leek niet mooi maar misschien is het ook wel dat smaken verschillen.Als we aan een volgende beginne proberen dan wat lichtere kleuren door elkaar doen en dan aanbrengen.De drager kunnen we dan eens proberen om net als bij een naaldboom van 12 MM gras te maken.Dan wordt het vast niet zo vol.

Hier nog even een foto op de baan.

Harald & Alex

Re: Bomen en Struiken.
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
De hoogte is niet overdreven hoor.
Gekochte H0 bomen zijn meestal véél te klein.
Kijk maar eens om je heen in een bos en verbaas je over de hoogte van het geboomte.

Zie ook ===> klik

Edit nobody: Link toegevoegd.
Re: Bomen en Struiken.
Wim.

Daar heb je wel gelijk in en de naaldbomen die we tot dusver geemaakt hebben zijn ook zo hoog maar uiteraard niet zo breed dus misschien dat we er nu nog een beetje vreemd tegenaan kijken.

Wat we bij deze boom nog niet gedaan hebben is de onderkant dus daar zie je nu dat Polyfibre nog zitten.Hoe krijg je dat een beetje mooi?Ook gewoon inspuiten met lijm en dan weer dat loof er op?Dan wordt het nog meer volume?

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
De onderkant ook (stukje bij beetje) inspuiten met plakmiddel (kan ook sterke haarlak zijn) en loof aanbrengen.
Kan een tintje donkerder zijn dan het loof van de bovenzijde.
Jonge blaadjes kun je aantippen met een helderder kleur groen.
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bomen en Struiken.
Citaat van: nobody op zondag 19 juli 2015, 13:19:05
Ik spuit de lijm en breng het loof niet in één keer aan, maar stukje bij beetje.
Dit om te voorkomen dat de lijm én het loof ook op de stam en takken terecht komt.

Wim, hoe doe je dat met de binnenste en de onderste takken?  Voor de bovenste en buitenste
takken lijkt dit me een doenlijke methode, maar binnenin? Ik denk dat je dan snel dat wat je al
hebt bestrooid, opnieuw onder de lijm zet?
Zou het aanbrengen van lijm daar niet net zo gemakkelijk gaan met een kwastje?
Wim
Re: Bomen en Struiken.
Ik heb 't over het aanbrengen van plakmiddel op de eerder bevestigde Polyfibre van Woodland.
Dus niet direct op de takken... :idea:
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bomen en Struiken.
Sorry zo had ik je berichtje niet gelezen.

Wim
Re: Bomen en Struiken.
Altijd handig om eerder geplaatste posts over 't zelfde onderwerp even te lezen.
Dan weet je tenminste waar 't over gaat... ;) :idea:
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bomen en Struiken.
Jullie maken mooie vorderingen Harald en Alex!  :thumbup: :thumbup:
Re: Bomen en Struiken.
We hebben alle loof weer verwijderd en gaan even op een andere manier proberen.De loof een andere kleur geven met een spuitbus was toch geen succes.Alles komt onder de groene verf.Dus binnenkort hopelijk een natuurlijk ogende boom.

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Bomen en Struiken.
Ik vond de loofboom van #86 helemaal nog niet zo slecht, ik wou dat ik al zo ver was.

Groet Herman.
Re: Bomen en Struiken.
Herman.

Op een foto valt het ook best mee.Alleen is het bladerdek veel te dicht omdat de ondergrond van de polyfibre veel te dik was.We zijn nog niet aan de herkansing begonnen.Allemaal druk met andere zaken  ;)

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bomen en Struiken.
Heren,
Wie zegt dat de zomer niet het beste jaargetij is voor de modelbouwer heeft het mijn inziens verkeerd.
Omdat te bewijzen heb ik een reeks bomen gemaakt voor een forumlid waarvan geen naam genoemd wordt, en een modelspoorder die in de wat grotere maten zijn hobby vind.
Aller eerst wil ik laten zien wat de werk volgorde is bij deze N-Spoor boompjes in 5 stappen ze zijn gemaakt van soepel koperdraad wat al vertind is.
Nu naar stap 2 het in model draaien van de draadjes.
Nu naar stap 3 de schorspasta aanbrengen en op kleur maken.
Nu naar stap 4 het geknipte wildgras aan brengen voor het dragen van het loof.
Nu naar stap 5 het aanbrengen van mijn zelf gemaakte strooimateriaal.
Hier de gemaakte stappen in beeld


En zo zien de gemaakte bomen bij elkaar er dan uit in verschillende kleurstellingen.


Hier dan voor de H0 fans een wat grotere boom gemaakt van weer het soepele aardekabel.
Kabel in vorm brengen en dan het loof erop zoals ik hier boven heb beschreven.


Dan gaan we nog een stapje verder voor de liefhebbers van het grote spoor.
Hier heb ik een ronde houten stok gebruikt waar ik een punt aan schaaf, en van bloembinddraad de zijtakken in elkaar gedraaid heb.
Gaatjes geboord en met wat lijm de zijtakken gemonteerd, verder moet de stam en takken verder bewerkt worden komt nog.


Dit wordt dan het eind resultaat van de grote bomen met loof uit eigen werkplaats.


Hoop dat ik hiermede heb bewezen dat de zomer iets moois heeft gebracht op bomen gebied.

Groeten J.Vriend
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Bomen en Struiken.
Wat zijn wat jou betreft de voor- en nadelen van het gebruik van bijvoorbeeld bloembinddraad in vergelijking met het genoemde aardekabel? Kan je met het een echt iets anders bereiken dan met het andere of is het eigenlijk "om het even"?
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Bomen en Struiken.
Dit is precies wat ik zocht, ik ga hier gelijk mee aan de slag.

Jaap bedankt.

Groet Herman.
Re: Bomen en Struiken.
Ik denk dat je met die vele dunne kabeltjes veel makkelijker alle aftakkingen er in krijgt en dus meer kleinere takken kan maken.Wij zullen dat bij de volgende ook eens proberen met dat soort kabel.

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Hallo J. Vriend,

Wat is de diameter van de soepele draad die je toepast?

Gr.
Piwie.
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bomen en Struiken.
Piwie,

De kabel van de kleine boompjes is 10 kwadraat soepele draad mooi om n-spoor boompjes te maken.
Voor de h0 boom heb ik 16 kwadraat gebruikt, maar dikker kan natuurlijk ook.
Voor de grote bomen gebruik ik 15 mm rond hout.
Hopende je vraag te hebben beantwoord.

Groeten Jaap