Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bomen en Struiken.

Gestart door Harald en Alex zondag 28 juni 2015, 17:05:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2023

offline
Bomen en Struiken.
Hallo allemaal.

We willen met dit topic de verzamelde kennis over het maken van groen dus bomen,struiken en bodembedekkers etc etc vastleggen zodat een ander daar ook weer wat aan heeft.Iedereen zou hier dus zijn creaties en tips en tricks in kunnen zetten.Wij zijn zelf al een tijdje aan het proberen en in ons topic zijn er dan ook al wat resultaten te zien.Echter zullen er op dit forum mensen zijn die totaal niet op Zwitserland zijn en daar dan ook niet naar kijken.Daarom willen we het zo proberen om iedereen die hier in geinterreseerd er dan in te betrekken.

We hopen dat er animo genoeg is.Wij hebben qua bomenbouw zeker de wijsheid niet in pacht.Mannen als Jos Geurts Milicomarty Momojens om er een paar te noemen hebben veel betere resultaten als wij.Maar daardoor moet niemand zich tegen laten houden.We willen tenslotte allemaal vooruit gaan in de scenerybouw en dan is het toch zo dat je de kunst van elkaar af moet kijken.

Dus post lekker weg in dit topic en laat je resultaten goed of slecht zien en stel vragen zodat we met zijn allen wijzer en handiger worden.Kritiek is uiteraard welkom zolang dat ie maar opbouwend is.

In ons topic is al een paar keer gevraagd wat voor materialen er gebruikt zijn en we hebben dat even op een foto proberen te zetten.Als er daar nog vragen over zijn dan horen we het graag.

Op de foto met de materialen staat dus geen zand.We gebruiken fijn aquariumzand.Dat kan je bij de Hornbach of Life and Garden wel krijgen.



Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bomen en Struiken.
Ik ga dit volgen

Groet
Harald
Re: Bomen en Struiken.
Link naar eerder geplaatst topic's ===> klik
en klak
en klek
Re: Bomen en Struiken.
Harald.

Bedankt voor je reactie.Volgen is goed maar zelf aan de slag en fotos van resultaten zijn nog beter  ;)

Wim.

Bedankt daar staan toch wel hele mooie fotos in  :thumbup:

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Bomen en Struiken.
Mooi initiatief H&A !!!

Ik ga ook dit draadje volgen.

Succes  :thumbup: :thumbup:
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bomen en Struiken.
Ook ik kreeg de opdracht mijn ervaringen hier te melden.  ;)

Afgelopen voorjaar samen met de topicstarter naar een demo bomen maken geweest.
Bij de buren (en ook hier) zit een tuinman forumnaam Grove den. Hij maakt al een tijdje de meest fantastische bomen.
Zijn ervaringen staan hier.  Neem de tijd het zijn maar een paar pagina's.Veel plaatjes met toelichting wat er aan de techniek veranderd is.

Na de demo samen met Alex groot materiaal ingekocht en dat keurig verdeeld.
Er ligt hier dus 3 kilo bloembinddraad van 1,6 en 0,4 mm doorsnede om geraamtes te maken.
Vanavond maar eens proberen een eerste poging te doen.
Wordt dat niets volgt de up-date later deze week. ;)

Mvg Robin
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bomen en Struiken.
Zonder baan is dit juist een prima tijdverdrijf.
Re: Bomen en Struiken.
Edward.

Voordat je een boom hebt gemaakt waar je tevreden over bent ben je wel even verder  ;) Om de slag te pakken te krijgen zou je alvast kunnen beginnen.Je hebt er ook nogal wat nodig wil je een beetje geloofwaardig bos maken.Op de beide fotos staan bijna 40 bomen..........

Robin.

Ik ben benieuwd wat er uit komt.We moeten er zelf nog een paar maken om de heuvel vol te krijgen.We maken daar wel even een reportage van zodat de stappen duidelijk zijn voor iedereen.Dat zal nog wel geen garantie zijn dat het er direct goed uit komt te zien.Maar met wat geduld en proberen moet het een ieder toch wel kunnen lukken.

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
peterke33
gast

Re: Bomen en Struiken.
Harald & Alex

Bedankt dat jullie even de tijd nemen om een topic te starten, na mijn verlof ga ik ook alles kopen (bestellen) om ook aan de slag te gaan.
vind het super boeiend dat iedereen hier van en of wil leren.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Groeten

Peter
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bomen en Struiken.
Citaat van: harald en alex op zondag 28 juni 2015, 17:05:21
We willen met dit topic de verzamelde kennis over het maken van groen dus bomen,struiken en bodembedekkers etc etc vastleggen zodat een ander daar ook weer wat aan heeft.

Dan voeg ik de daad bij het woord :) Een eenvoudige methode die iedereen kan: Bomen en struiken van Zeeschuim. Koop de goede spullen en ga experimenteren :) Een paar linkjes voor meer uitleg bij de eerste fotos:

Bomen en struiken maken
Bomen en struiken maken:Stappenplan Zeeschuim
Bomen en struiken maken: Het plaatsen op de baan
Bomen en struiken: Struiken maken

Citaat van: 3rail op zondag 28 juni 2015, 19:06:29
daar ik geen baan heb op dit moment is het helaas voor mij nog niet interessant genoeg om zelf aan de bomen bouw te gaan beginnen.

Juist nu kan je dus bomen in elkaar gaan zetten en oefenen. Het kost wat tijd om op verschillende manieren een boom te maken. Je kan het mooi aan de keukentafel doen :)

Groeten Ronald.
Re: Bomen en Struiken.
Hallo Ronald.

Bedankt voor je bijdrage.De resultaten zijn mooi en net wat je zegt als je met deze temperaturen toch niet op de treinenkamer kan zijn dan lekker in de tuin of in een koelere ruimte.

We hebben nog even een frame in elkaar gezet van een grove den zoals ze op onze foto te zien zijn.We hebben er drie fotos van en op de eerste twee zal je wel denken dat wordt nooit wat maar op de derde kan je er toch wel iets meer van maken.We hebben een stuk van 20 cm gebruikt van wat dikkere draad en daar dan de dunne met twee tegelijk om toe gedraaid.De lussen er in ongeveer twee a twee en halve cm voor de takken waar het groen op komt en onder voor de afgebroken takken wat kortere stukken.Die lussen knip je dan door en dan draai je de draden in elkaar.Als je twee lussen bij elkaarhebt dan kan je daar mooi een aftakking in maken.Als dit gedaan is dan is het resultaat zoals op de derde foto.

Wat we ook vergeten zijn op onze materiaalfoto is secondenlijm.We gebruiken die van de Action waar overigens ook de verf vandaan komt.Lekker goedkoop die Action  :D Spuitlijm daar echter niet weghalen dat is rommel........Als de lussen allemaal doorgeknipt en in elkaar gedraaid dan laat je over de boom en takken wat secondenlijm lopen dan komt alles goed vast te zitten.

Harald & Alex

Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bomen en Struiken.
Citaat van: 3rail op zondag 28 juni 2015, 20:37:43
Ziet er erg goed uit dat stukje groen, hopelijk laat je nog meer van dit soort dingen zien. :) :)

@Edward: Iedereen kan het :) Het is niet moeilijk ;) Bedenk goed dat bijna alles kan in de natuur. Dus kleuren e.d. gewoon mixen. Niet met 1 kleur beginnen maar meteen met een kleur of 4. Dan kan je genoeg bomen mixen tot een mooi bos :)

En voor mooie plaatjes: Zie mijn draadjes, zowel hier als op het buurforum.  :) Ook daarvoor geldt: Tijd en rust nemen voor het maken, spelen met (extra) licht, juiste achtergrond, enzovoort :)

Groet Ronald.
Re: Bomen en Struiken.
peterke33
gast

Re: Bomen en Struiken.
Dank je voor de uitleg en foto's hier heb ik veel aan, en inderdaad zoals de ervaren bomen makers zeggen oefenen niet goed jammer begin je opnieuw.
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bomen en Struiken.
Hallo Harold & Alex, fantastisch goed initiatief.

Dit ga ik volgen.  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bomen en Struiken.
Wel, poging 1  >:-D

Toch wel lastig om het er strak omheen te krijgen.
Morgen maar eens rustig de tijd voor nemen om het wel voor elkaar te krijgen.
En eerst nog even lezen wat nu de magische truc is.
Op de foto ziet het er trouwens beter uit als hier voor me.
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Bomen en Struiken.
Kijk, dit zijn de handigere draadjes! Ik ga jullie volgen heren!
Re: Bomen en Struiken.
Robin.

De magische truck is waar je begint een stukje uit te laten steken en dan er omheen draaien.Dan heb je iets om vast te houden  ;)

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Bomen en Struiken.
Goed initiatief heren.
Bij deze nog een volger er bij.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2008

Als je gezond bent ben je rijk

offline
Re: Bomen en Struiken.
Ja hoor, en nog een.

Groet Herman.
Re: Bomen en Struiken.
En nog 1
Re: Bomen en Struiken.
Mag ik ook op het volgtreintje springen?
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bomen en Struiken.
Interessant draadje ga dit zeker volgen. Wel al wat vragen. Waar hebben jullie het bloemdraad vandaan en kan er per draadje een beschrijving komen. Zodat ik het vanaf het prille begin kan volgen. Zie op Stummiforum ook regelmatig de mooiste bomen voorbij komen ben er erg jarloers op.

Gr henk
Re: Bomen en Struiken.
Kijk hier eens ===> klik
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bomen en Struiken.
Citaat van: ÖBB op dinsdag 30 juni 2015, 09:15:38
Waar hebben jullie het bloemdraad vandaan en kan er per draadje een beschrijving komen. Zodat ik het vanaf het prille begin kan volgen.

Bloemdraad: Gewoon bij de Bloemist  :? of een groot groenwarenhuis. Bij de eerste heb je de meeste kans. Het is ook een kwestie van vragen....

Zie onder andere dit: Realistische modelbomen een artikel van Jos Geurts en deze Bomen van zeeschuim door Chris.

Citaat van: ÖBB op dinsdag 30 juni 2015, 09:15:38
Zie op Stummiforum ook regelmatig de mooiste bomen voorbij komen ben er erg jarloers op.

Denk dat je daar Martin en Jos langs ziet komen :) Zowel hier als op het buurforum kom je wel uitleg tegen over de gebruikte technieken en methodes.

Groet Ronald.
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bomen en Struiken.
Dank jullie wel voor de reacties

Gr henk
Re: Bomen en Struiken.
Op het stummiforum loopt inderdaad een draadje van Jos Geurts waar ook iedereen zijn bomen laat zien.

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=18449&sid=077bf3b7e26acd1e0ee67506b6031764

Wat we wel jammer vinden dat er een hoop prachtige creaties op staan maar Jos dan één van de weinigen is die het allemaal uitlegt hoe het moet.Als je je wil vergapen aan prachtige bomen die niet van echt te onderscheiden zijn dan heb je over de 70 paginas aan leesvoer.

We hopen dat wij met zijn allen ook zover komen.Er is toch al aardig wat aan informatie en fotos te zien hier.Vele zijn geinterreseerd en dat is mooi.

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Bomen en Struiken.
Zo, die link naar Stummi is wel even leesvoer voor de komende tijd. Ik was altijd al onder de indruk van Martin met zijn "geknoei met groen" hier, maar die Grove den/ Jos kan er ook wat van! Echt, dan loop je toch te kwijlen zo mooi!
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bomen en Struiken.
Citaat van: PaT op woensdag 01 juli 2015, 07:45:43
.... maar die Grove den/ Jos kan er ook wat van! Echt, dan loop je toch te kwijlen zo mooi!

Jep, Jos kan er inderdaad wel wat van. Dat is al een tijdje bekend ;) Jaren terug (2011 / 2012?) al eens een demo laten geven op de Eurospoorstand van BNLS. Een zondag lang. De mensen stonden minimaal 5 rijen dik te kijken hoe het moest. Jos heeft ook een tijdje terug een cursus / demo gegeven in België. Martin geeft ook cursussen over dit soort onderwerpen.

Citaat van: PaT op woensdag 01 juli 2015, 07:45:43
Zo, die link naar Stummi is wel even leesvoer voor de komende tijd.

Nog meer leesvoer maar dan in het nederlands:

Grove Den / Jos Geurts: Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!!
Grove Den / Jos Geurts: meerstammige struikenHO of bomen in N
Grove Den / Jos Geurts: realistische(?)bomen/boompjes maken

Martin: Geklooi met groen (vanaf 2012)

Groet Ronald.
Re: Bomen en Struiken.
peterke33
gast

Re: Bomen en Struiken.
Even een reactie, das echt knap wat die kan die man. ik begin het en beetje door te hebben het draaien en knippen van draden, zal na mijn verlof ook eens naar de winkel gaan. en ook leuke links en uitleg, foto's hoe en wat je moet doen lijkt me een leuke uitdaging. heb enkele links al opgeslagen hier, stap voor stap uitleg hoe berk eik en den te maken dank je wel hoor voor de links.
Re: Bomen en Struiken.
Deze kom ik nu net even tegen op het Stummiforum.

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=50628&start=850

Als je het over de lat hoog leggen hebt  ;)

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Vandaag voor de ventilator nog 6 bomen gemaakt om de helling compleet te maken.We gebruiken voor de boomschors een mix van van fijn zand houtplamuur zwarte verf en lichtbruine verf.Je kan ook fijn zaagsel gebruiken.Dan spuit je de boom in met spuitlijm en dan met een zeef het zaagsel er op aanbrengen.Daarna verven uiteraard.

Morgen komt het groen er op  ;)

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
We zijn dan begonnen alleen is het geen groen maar oranje  :D de boom van onderen ingespoten met spuitlijm en met de grassmaster 12 mm gras van onderen aangebracht.Van bovenaf even er overheen blazen dat de naalden naar  beneden gericht staan.Daarna met oranje verf het bovenste deel ingespoten.We zijn nog aan het kijken voor een iets donkere kleur dan het oranje wat wel heel fel lijkt.Maar omdat de andere bomen op de helling ook al zo zijn laten we het voor de laatste 6 even zo.

Volgende stap is dan het 6mm gras  ;)

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Tussen de grasbehandelingen door altijd even met een kwastje de stam en takken die je vrij wil houden vegen.Anders wordt het een bende.De spuitlijm verneveld ook wat en dan plakt het waar het niet moet.

De 6mm vezels zitten er nu op.Ook weer van onder spuiten met lijm en van onder aanbrengen en van boven even blazen.

Nu komt dan de 2MM......

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
H & A

Worden vast weer prachtige creaties. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bomen en Struiken.
Dank je Jorg.We doen onze best  :D

Nu zit er dan de 2MM gras op.We hebben dit wel van boven en onder aangebracht omdat we het idee hebben dat het anders als je er bovenop kijkt en dat doe je meestal bij een modelbaan het dan te open is.Diegene die het daar niet mee eens zijn kunnen natuurlijk alleen van onderen aanbrengen.Spuit er niet teveel lijm op anders verkleeft de hele boel.We doen iedere keer maar kort spuiten en draaien tegelijkertijd de boom rond.

Nu komt dan de fine turf aan de beurt.......

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
De bomen op de voorgrond versmelten volledig met de achtergrond op de foto.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bomen en Struiken.
Jorg.

Wij wonen verkeerd.Ik kan geen foto maken met alleen maar blauwe lucht als achtergrond.Dan is de werking het mooiste.

Nu zit de fine turf er ook op.Dit breng je aan met een theezeef oid.De boom rondom inspuiten en dan heel weinig aanbrengen.Je zal misschien hier en daar nog een waas wit zien op de foto maar dat is dus de spuitlijm die nog niet helemaal opgedroogd is.Nu kan je er voor kiezen om het zo te laten of je doet wat wij bij de andere ook gedaan hebben een donkergroene kleur op met de spuitbus.

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
H & A

Geeft niet elke achtergrond is mooi om jullie kunstwerkjes te showen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bomen en Struiken.
Het eindresultaat dan.

Wel met de opmerking dat ze in de zon toch anders overkomen als op de baan.We hebben al een paar keer gezien dat de kleur niet helemaal goed is als ze op de baan staan.Dan kan je altijd nog een beetje bijspuiten.

We hopen dat jullie er wat aan hebben.

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
H & A

Prachtig eindresultaat,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bomen en Struiken.
peterke33
gast

Re: Bomen en Struiken.
Harald&Alex,

Weeral en mooi verslag uitleg, hoe aan die mooie bomen te komen. heel knap gedaan, als ik thuis ben eens online boodschappen doen.


Groeten

Peter
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bomen en Struiken.
Het ziet er weer prima uit, mannen, top. :arrow: :thumbup:
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Bomen en Struiken.
Mannen, echt heel mooi. Ik heb wel een vraag, ik zie jullie relatief veel naaldbomen maken en daarbij lijkt mij de elektrostaat methode niet meer dan logisch. Van "Martin's geknoei met groen" begreep ik ook dat loofbomen op deze manier gemaakt kunnen worden. Wat is jullie ervaring hiermee? Mij lijkt zeeschuim een logischere keus voor dat soort bomen.
Re: Bomen en Struiken.
Hallo PaT.

Nou helemaal 0 ervaring met een loofboom  :mrgreen: In Zwitserland staan natuurlijk nogal wat naaldbomen.We willen dit nog wel gaan proberen en als we zover zijn dan laten we dat hier zien.Alleen zullen de eerste resultaten wel tegen gaan vallen.Maar dat maakt niet uit daar leren we dan weer van.

Harald & Alex
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bomen en Struiken.
Nadeel van zeeschuim is dat het breekbaar is.
Maar aan een skelet van draad prima toe te passen.
Hoewel je het met draadjes draaien ook prima voor elkaar kan krijgen.
Het is maar net wat je zelf wil toepassen.

Robin
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bomen en Struiken.
Zeeschuim met voorstrijk behandelen (onderdompelen) breekt niet zo gauw meer en op een echt stammetje (takje) zetten.

groet
Harald
Re: Bomen en Struiken.
En mag ik vragen wat je gebruikt om het zeeschuim in onder te dompelen?

Groet Tom
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bomen en Struiken.
Hi Tom,

Dat mag je vragen, soms een chineesetenbakje of soms een klein emmertje, hangt van de struik- of boom-afmetingen af.

groet
Harald
Re: Bomen en Struiken.
 :D, ik bedoelde eigelijk het voorstrijkmiddel Harald

Groet Tom
Re: Bomen en Struiken.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bomen en Struiken.
Ik heb jaren geleden een vijf liter tankje bij de bouwmarkt Gamma gekocht (is wit maar wordt blank).
Gebruikt voor een grote muur en wat over was (zeker drie liter) voor de hobby.

groet
Harald