Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Welke decoder ?

Gestart door Hans 2.0 TDI vrijdag 26 juni 2015, 16:09:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke decoder ?
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Welke decoder ?
Ik heb hier een Marklin loc staan die door de vorige eigenaar is voorzien van een decoder. De originele motor zit er nog in en de groene- en blauw draad zijn dan ook aangesloten op veldspoel (omwikkeld met koperdraad)en niet op het motorschild. Op zich alles prima (wisselende verlichting, rood-wit) en loc rijdt ook prima. Enige probleem is dat hij weg schiet zodra ik snelheidsregelaar opendraai. Eerst is er gebrom en vervolgens lijkt of Max Verstappen in de cabine zit. Oftewel langzaam vaart maken is er niet bij. Ik heb getracht e.e.a. af te regelen met de MS 2 maar geen effect. Ik denk dat nieuwe decoder de oplossing is maar welke kan ik gebruiken zonder er een andere motor in te bouwen plus de verlichting in tact te laten? Heb al zitten lezen en zoeken en kom uit bij een Tams voor wisselstroom. Is dit juist of zijn er meerdere opties zonder de motor te moeten verbouwen? Gr, Hans
Re: Welke decoder ?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Welke decoder ?
Hallo Hans, zou het zo kunnen zijn dat de motor een beetje vuil is?
En dat de decoder uitgangs spanning éérst een bepaalde waarde moet overschrijden om de loc in beweging te krijgen.
Eenmaal in beweging is de spanning snel te hoog om rustig te rijden.

Begin eens met reinigen.
Een andere decoder kan altijd nog.
Een Tams of een Uhlenbrock allstrom decoder zijn hier geschikt voor.

grt Piet.
Re: Welke decoder ?
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Welke decoder ?
Hallo Piet,

Bedankt voor je bericht. Ik zal de motor uit elkaar halen en goed reinigen en wellicht is dit de oplossing, hier had ik niet aan gedacht omdat de loc verder goed rijdt na het startprobleem. Leuk klusje voor morgen. Gr, Hans
Re: Welke decoder ?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Welke decoder ?
Ok Hans, laat ff weten of het heeft geholpen.
Het is natuurlijk maar een gokje zo op afstand.

grt Piet.
Re: Welke decoder ?
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re: Welke decoder ?
Hallo Piet, ik heb de motor uit elkaar gehaald en hoewel niet echt vies was de schijfcollector nat van de olie. Goed schoongemaakt en dat hielp inderdaad al iets. Vervolgens tijdje zitten prutsen met de MS2 en zowaar, hij rijdt weer prima!! Bedankt voor je tip!! Gr, Hans