Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)

Gestart door Arjan zaterdag 29 september 2007, 23:06:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Waarde medeforumanten,

Onlangs heb ik een 37171 aangeschaft. Mooi ding, maar wel stil.
Daarnaast heb ik een 37151 MFX. Iets minder mooi maar wel met geluid. Iets dergelijks wil ik ook met de 37171

Volgens mij begrijp ik het goed dat je de decoder van de 37171 kan vervangen door een ESU Locsound MFX. Dit zou niet zo moeilijk zijn omdat er NEM stekkers op zitten.
Nu herken ik nog net een stopkontakt-stekker dus daar begint de ellende al (en de vragen)

- Wie weet of je inderdaad de 37171 decoder er uit kan halen en simpel kan vervangen door een MFX ESU locsound. Zit er inderdaad een NEM stekker in de 37171?
- Welke decoder kan je dan het beste nemen ? (waar haal je BR52 geluid??)
- Doet zo'n decoder ook de huidige functies zoals de ventilatoren aanzetten ?
- Waar kan je er schappelijk aankomen ?

Wie kan me hier wat verder op pad helpen?

Met vriendelijke groet,
Arjan
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Heb je de tender al eens losgeschroeft, er zit een hele vreemde grote decoder is met ook aansturing voor de ventilatoren, tenminste bij de mijne, ik weet niet of ombouwen wel zo wijs is
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Die 37171 heeft nog een oude Fx decoder en zoals Ron zegt, is het een speciale.
Als je een loksound decoder koopt, dat zit er een NEM stekker aan, maar een Marklin lok en zeker geen oudere met een Fx decoder, heeft een NEM stekker in zich.
Wordt gewoon lekker ouderwets solderen.
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Heren, thx.

Zelf solderen.. da kaniknie..(dat kan ik niet)..
Shit... Als ik'm naar Keuterman breng kunnen ze't natuurlijk wel maar dan kost het natuurlijk weer een vermogen...

Dit is trouwens wat Kern zegt :
37171 jaar 1998 Decoder; Dig.6090 DCM III 52 1911 DB schwarz, Kondenstender.

Gr
Arjan
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Hallo Arjan,

Zelf heb ik begrepen dat deze loc inderdaad een speciale decoder heeft. Eentje die de ventilatoren aanstuurt met een draaisnelheid die afhankelijk is van de rijsnelheid. Volgens mij ga je dit met een ESU LokSound niet kunnen bereiken, ik vermoed dus dat je bij een eventuele ombouw op z'n minst concessies moet doen met betrekking tot de werking van de ventilatoren :| I could be wrong though dus ben benieuwd of het toch mogelijk is 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Allen,

Met behoud van de oude decoder en er een geluidsdecodertje naast leggen op hetzelfde adres is dan ook nog een mogelijkheid. Toch ?
Welke decoder zou daarvoor in aanmerking komen ? Wie weet dat ?

Gr
Arjan
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Ik ben niet echt een expert, maar kan je die ventilatoren niet aan de zelfde draad hangen die de motor laat draaien? Als de motor dan meer spanning krijgt, de ventilatoren ook...
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Arto, Kristof,

Dat zal niet gaan want de ventilatoren draaien ook bij stilstand.

Groeten,
Arjan
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Losse sounddecoders voor de Br 52 zijn er naar mijn weten niet.

Ik heb even hier gekeken en gezien dat de decoder een aparte schakeling heeft voor het aansturen van de ventilatoren.
Deze wordt gevoed vanuit de motoraansturing en aan/uit geschakeld met F1.

Als je verstand hebt van electronica dan kun je deze schakeling isoleren van de rest van de docoder en aansluiten op de motoraansturing en F1 van de ESU loksound decoder.

Je hebt dan een lok met geluid en mFx en werkende ventilatoren.

Maar ik lees dat je niet technisch bent Arjan, dus dan wordt het moeilijk.

Het zou mij wel een heel leuk projectje lijken. :D
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Hoi Arjan.
De oplossing voor de ventilatoren is volgens mij de ESU sounddecoder met BR50 geluid en de aux uitgang programmeren alszijnde rookgenerator.
Deze uitgang wil dus meer vermogen geven als de rijsnelheid word verhoogt.
Het is mischien de oplossing.( het werkt met een rookgenerator ,misschien ook met het motortje van de ventilatoren)
Ikzelf heb er een keer eentje omgebouwd met sound versie 2 ( was toen de laatste versie ).
Dus ik kon niet de motorsnelheid aanpassen.

Ps monteer een contra Nemstekker , dan kun je de decoder altijd verwijderen.

Gr.Patrick
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Lijkt me een leuk project, misschien ook iets voor mijn BR53 met condensor tender. Zoals je al weet via EBAY.de gekocht. Had wat probleempjes om hem te laten rijden, maar samen met Sascha toch aan de praat gekregen. Probleem lag aan de koolborstels.
Veel suc6 met je ombouw en ik blijf je volgen.

Fred Vonk.
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Ho Ho Fred... kappa sloeg de spijker behoorlijk op zijn kop.
Nul technisch hier. Dus ik moet al wel een waterdicht plan hebben met aan zekerheid grenzende kansen op succes voordat ik iets met die loc ga doen.

Dus.. ga nou niet je adem zitten inhouden voor deze. Dan wordt je blauwer dan tientje.

Gr
Arjan

Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Heren,

Hier dus ook een probleem met die condens loc, maar ik hoef geen geluid, alleen maar een andere decoder, ik dacht aam een lok-pilot. Kan ik die ventilatoren dan gewoon aan de F1 van zo'n lok pilot hangen en de rookgenerator dan aan F2? of ga ik dan teveel stroom vragen aan de decoder?

Dirk
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Hallo Dirk,

De rookgenerator zit op F1 en de condensor ventilatoren zitten op F2. Welke van de lokdekoders van ESU heb je? bestelnr. 52600, 52601, 61600 zijn juiste decoders zonder sound (lokpilot). Makkelijk in te bouwen.

Voor de loksound (bestelnr. 52410 of 62410) geld dan F1 voor geluid en F2 voor de condensor ventilatoren. De speaker is die met bestelnr. 50443.
In zijn geheel is deze optie iets moeilijker in te bouwen.

Suc6

Fred.
Re: Esu Locsound en een 37171 (BR52+Condens)
Hallo,

De ventilatoren zullen dan toch niet 'op de maat van de muziek' meedraaien, of wel :?: Met een LokPilot hebben die dan gewoon 1 constante snelheid, klopt dat :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf